mazda6, nieuw, 2.2, Skyactiv

Rijtest: nieuwe Mazda6 2.2 liter SkyActiv Diesel sedan

AUTOVANDAAG – Met de komst van de Sedan heeft Mazda het leveringsprogramma van de nieuwe Mazda6 nu compleet. Bij de introductie te Portugal hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met de voor de Nederlandse taximarkt erg interessante sedan met de 2.2 liter SkyActiv Diesel die 150 pk levert. Met een CO2-uitstoot van slechts 104 gram laat de Japanse vierdeurs de dieselconcurrentie achter zich.

Die SkyActiv diesels zijn heel bijzonder, zowel de voor ons interessantste van 150 pk als de versie met 175 pk hebben namelijk de ongekend lage compressieverhouding van 14:1, waar zo rond de 20:1 gebruikelijk is. Dat brengt een lagere ontstekingstemperatuur met zich mee en die geeft het brandstofmengsel dan weer meer tijd om zich goed te mengen en vervolgens vollediger te verbranden.

Verbruik

Resultaat 20% gunstiger verbruik en emissies, waardoor de SkyActiv diesel zonder nabehandeling voor roet en stikstofoxides de strengste Europese norm haalt. De lagere drukken in de motor staan ook lichtere materialen toe, waardoor er ook een gewichtsbesparing is van 10%. En: we kennen geen diesel die zó smeuïg ronddraait. Als een benzinemotor.

Daarbij moet ons wel van het hart dat de krachtigste van de twee een stuk soepeler is (420 Nm tegen 380 voor de belastingvriend) en ook stiller, maar dat kan ook het gevolg zijn van het feit dat we de 175 pk met de SkyActiv automaat (met zijn ook extra-zuinige veelvuldige directe aandrijving, dus met ‘vastzetten’ van de koppelomvormer) reden en de 150 pk variant met de handgeschakelde zesbak, die mede die 20% bepaalt.

Onderstel

Maar ook in de heuvels achter Lissabon ontplooit de 150-pk’er voldoende power om er lekker mee te rijden. En het rijplezier wordt aanzienlijk gediend door het SkyActiv-onderstel, dat zeer goed is afgestemd en bovendien door het gebruik van veel lichte metalen zijn steentje bijdraagt aan de in de SkyActiv-filosofie passende gewichtsbesparing. Afhankelijk van de uitvoering is de Mazda6 wel 10% lichter dan z’n voorganger.

Onder het motto SkyActiv valt ook de hier voor het eerst toegepaste i-Eloop, een slimme methode om remenergie om te zetten in bruikbare stroom, die dan wordt opgeslagen in een grote condensator en vervolgens getransformeerd naar 12 volt. Wist u dat ongeveer 10% van de power die een automotor opwekt wordt gebruikt voor de stroomvoorziening aan boord? I-Eloop kan die, vooral in stadsverkeer, vrijwel geheel voor zijn rekening nemen.

Gewicht

Ook dat geringere gewicht draagt bij aan het rijplezier, want op leuke kronkelweggetjes gedraagt de Mazda6 zich ook met deze diesel  buitengewoon levendig. Hij stuurt lekker direct en heel duidelijk, ook wat dat betreft een topper in z’n klasse. Daarbij hebben we over het comfort weinig te klagen.

De sedan heeft een acht centimeter grotere wielbasis dan de stationcar (waarom werd ons niet geheel duidelijk, maar het heeft iets te maken met de waardering op de verschillende wereldmarkten) en die ruimtewinst komt vooral ten goede aan de achterpassagiers. Maar ook de bagageruimte mag er zijn, met een volume van 489 liter. De achterbank gaat heel makkelijk plat: je hoeft maar aan een knop onder de laadklep te trekken en de rugleuningen gaan al naar voren.

Interieur

Het interieur is mooi afgewerkt, maar biedt geen overdaad aan mogelijkheden om spulletjes op te bergen. Het dashboardkastje is niet erg groot en in de portierbakken kan je ook niet al te veel kwijt.

Het lekker in de hand liggende stuurwiel bevat wel weer érg veel knoppen, maar er zijn mensen die dat leuk en makkelijk vinden. Mazda betrekt zijn audiosystemen van Bose, waar we helaas geen grote liefhebber van zijn – maar daar houdt de kritiek dan wel zo’n beetje op. Het navigatiesysteem is van TomTom en dus erg goed, maar verwacht geen hoge resolutie detailkaarten zoals de Duitse merken dat hebben.

Dieselmotor

Al met al vinden we de nieuwe Mazda6 ook als sedan erg geslaagd. Hij ziet er goed uit, met vooral een hoogst aantrekkelijk geboetseerde neuspartij en flankerende welvingen in de wielkasten. De 20% bijtelling van de standaard-dieselmotor maakt de sedan voor leaserijders extra aantrekkelijk.

De consumentenprijzen beginnen bij € 28.990, voor de tweeliter benzine, de 2.2 liter diesel is er vanaf 31.990 euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.