Steven Blom, TomTom, taxi

TomTom lanceert taxi-bestel-app voor betrouwbare taxirit

TomTom heeft een iPhone-app gelanceerd waarmee consumenten via hun smartphone een taxi kunnen bestellen: TomTom Taxi Booking. Omdat de app allerlei relevante informatie levert aan de passagier (zoals profiel chauffeur, beste route volgens HD Traffic en een beoordelingssysteem), gaat TomTom hiermee de taximarkt transparanter en betrouwbaarder maken. “We willen dat zowel de taxichauffeur als de passagier erop kunnen vertrouwen dat de rit veilig en comfortabel volgens de beste route uitgevoerd wordt”, zegt projectleider Steven Blom.

Taxichauffeurs en -centrales die aangesloten zijn bij het TomTom Taxi-netwerk en beschikken over een Taxi Assistant, kunnen de ritten ontvangen. Blom wil benadrukken dat TomTom niet de rol van taxicentrales wil overnemen. Blom: “Vergelijk ons met een soort booking.com, waarbij consumenten hotels kunnen vergelijken en boeken. Wij brengen het product op een transparante manier in beeld voor de consument en zorgen voor boekingen bij de aangesloten taxichauffeurs en -centrales. Daartoe werken we samen met alle partijen; zowel centrales als individuele chauffeurs.”

Kwaliteitseisen

De Taxi Booking app van TomTom is nu gelanceerd voor iPhone. De Android-versie volgt binnenkort, kondigt Blom aan. Verder beschikken reeds honderden horeca-zaken over de Taxi Butler, waarmee ritten besteld kunnen worden. Iedere taxichauffeur (zzp of centrale) in Nederland die voldoet aan de kwaliteitseisen, zoals een auto in goede staat en het beschikken over de benodigde papieren en verzekeringen, kan zich registeren bij TomTom.

De ritten worden ontvangen via de Taxi Assistant. Dat is een speciale versie van het navigatie-apparaat GO LIVE 1005. Zodra een klant een rit bestelt, wordt een taxi geselecteerd in de buurt van deze klant. Een taxichauffeur ziet de ophaallocatie en eventueel de bestemming. Als hij de rit accepteert, wordt hij automatisch via navigatie met HD Traffic naar zowel ophaalplek als bestemming geleid (inclusief gebruik tram- en busbanen in de grote steden). Uniek is dat wanneer de klant zijn bestemming invoert, hij meteen de route en de duur van de rit kan zien. Zo kan hij eenvoudig tijdens de rit controleren dat de chauffeur de beste route neemt.

Waardering

Als de klant een plezierige rit heeft gehad, kan hij de chauffeur belonen met een ‘diamantje’. Dat betekent dat deze chauffeur de volgende keer met voorkeur een bestelling van deze klant toegewezen krijgt; hij bouwt daardoor een netwerk van vaste klanten op. Heeft de chauffeur zich slecht gedragen, dan kan de passagier hem blokkeren, zodat hij hem nooit meer krijgt. Andersom kan het ook. Als de klant zich slecht heeft gedragen, kan de chauffeur hem blokkeren.

Een aardige toevoeging is dat mensen binnenkort hun lijst met favoriete chauffeurs kunnen delen met vrienden. Dus ken je iemand in Amsterdam die regelmatig gebruik maakt van een taxi, dan kan hij eenvoudig zijn lijst met favoriete chauffeurs verzenden. “Op deze manier creëren we een beloning voor goede chauffeurs’, vertelt Blom. “Want consumenten kunnen ook zien hoeveel diamantjes iemand verdiend heeft. Chauffeurs die hoog in de ranking staan, ontvangen meer ritten.”

Veiligheid

Niet alleen voor passagiers is het fijn dat de gegevens van de chauffeur bekend zijn. Ook voor de chauffeur is het prettig dat de klantgegevens bekend zijn. Dat maakt de kans op bijvoorbeeld een overval of een misdraging door de klant een stuk kleiner. Hierdoor voelt ook de chauffeur zich meer op zijn gemak.

De prijs voor de Taxi Assistant bedraagt 149 euro exclusief BTW. Hiervoor krijgt de taxichauffeur levenslange updates op de kaarten en gratis HD Traffic. Ook zijn de eerste 25 ontvangen ritten gratis. Daarna wordt er 1 tot 1,50 euro in rekening gebracht per rit, afhankelijk van details van een rit.

Taxicentrale

Klanten hoeven niet per se te kiezen voor een individuele chauffeur. Indien gewenst kunnen ze binnenkort ook een taxicentrale instellen als voorkeur bij het bestellen. Hoewel andere taxi-bestel-apps in Nederland nog niet echt van de grond zijn gekomen, verwacht TomTom veel van dit project. “Wij denken binnen korte tijd veel downloads te hebben met de hulp van het merk TomTom, waardoor we veel ritten kunnen aanleveren aan taxicentrales en individuele taxichauffeurs. Bovendien zien we nu al met de Taxi Butlers dat de aangesloten chauffeurs al vanaf het begin enkele ritten per dag ontvangen”, vertelt Blom.

TomTom wil dan ook zo snel mogelijk het netwerk landelijk uitrollen. De Taxi Assistant met speciale taxinavigatie en LIVE Services werkt in geheel Europa, en je kan nu al ritaanvragen ontvangen in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Haarlem, Hilversum, Leiden en Delft.

Taxivervoer

Overigens is Blom geen onbekende in het ontwikkelen van taxi-bestel-apps. Zo was hij eerder binnen met Otto Ruys hun eigen start-up verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de TXXI-app. Maar de TomTom app is uniek doordat het de hele taxirit ondersteunt, vindt hij.

“Taxiritten boeken en ontvangen via de TomTom Taxi Booking-app is niet alleen maar ritten bestellen. Wij verzorgen de hele flow zodat zowel de klant als taxichauffeur kunnen ontspannen. Hiermee wordt taxivervoer weer betrouwbaar, transparant en veilig. Klanten weten dat ze bij een betrouwbare chauffeur instappen die de beste route rijdt. En chauffeurs worden weer beloond voor geleverde kwaliteit.”

Bart Pals

Download de Taxi Booking app van TomTom via deze link.

TomTom, Taxi Booking, app, iPhone, smartphone

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “TomTom lanceert taxi-bestel-app voor betrouwbare taxirit”

Taxi Volendam|05.02.13|10:50

De tijd staat niet stil ! Ook met een dergelijk systeem is een BCT achterhaald en in een voor TTO Taxi’s aangewezen gebieden kan iedere taxi toegang krijgen wanneer die besteld is met een dergelijke APP.

mike van Wanum|05.02.13|20:44

Kort gezegd komt het erop neer dat men je een App wil verkopen waar je vervolgens je eigen klanten mee gaat rijden en waar je nu dus ook voor gaat betalen. Ik word een beetje moe van al die slimme mensen die niet eens uit de branche komen en nu gaan bepalen hoe ik aan mijn klanten kom. Geloof mij, ben al jaren prima in staat om klanten te vervoeren en ze bellen altijd weer opnieuw,dus zijn ze ook tevreden denk ik.

Jan Vermeulen|05.02.13|23:28

Waar gaat de wereld toch heen! Het blijft een rare wereld zo. Het moet toch ergens eindigen.

Menno Meijer|06.02.13|14:19

Voor je eigen vaste klanten veranderd er niets mike, dit is puur gericht op mensen die af en toe een taxi bellen en daarbij geen voorkeur hebben voor een vast bedrijf of een vertrouwd persoon. Op de lange baan gaat het er lijkt mij voor zorgen dat de stap om met de taxi te gaan kleiner wordt voor het grotere publiek, en dat chauffeurs zoals jij meer ritjes krijgen, en minder stil staan op taxi-standplaatsen ed. Hoe kan je daar op tegen zijn?

Rene Born|06.02.13|21:37

Ja het is niet echt leuk meer zo. Taxivervoer moet ook door de overheid worden gestimuleerd. Er kan veel meer orde komen.

mike van Wanum|06.02.13|22:09

Heel simpel Menno. Volgens mij word TomTom er financieel beter van,jullie doen dit natuurlijk niet voor niets. Verder moet je niet zeggen dat dit voor de klanten is die af en toe een taxi bestellen. Jullie benaderen horeca en hotel die al vaste vervoerders hebben. Oftewel, je zet jezelf in de markt puur voor financieel eigenbelang en ja,daar heb ik wat op tegen.

mike van Wanum|06.02.13|22:10

Ondernemers bouwen een relatie op en investeren in hun klanten en als er dan een partij komt die daar tussen gaat zitten en daar ook nog een vergoeding voor vraagt, die lijkt mij dan niet gewenst.

Duco Douwstra|07.02.13|09:56

Taxitronic in paniek. En wie heeft wie voorgelogen? Op de site van Taxitronic staat “Veel ondernemers zijn de afgelopen tijd op het verkeerde been gezet doordat halve waarheden en geruchten zijn verspreid, en (helaas) ook onjuiste informatie”. De met de hand bedienbare BCT zijn per definitie onbetrouwbaar, en ingewikkeld 70% zal niet weten om er mee om te gaan. Dus om deze 2 redenen alleen al GEEN certificering. Tom Tom is misschien niet het beste, maar wel van deze tijd. De BCT van 1990

Taxi Volendam|07.02.13|13:36

Mike heeft wel een punt. Rit via TomTom geboekt kost de taxiondernemer €1.40. Ook wanneer een passagier zich via de Telefoongids 1888 of Bavaria Taxi laat doorverbinden ben je ook een dergelijk bedrag kwijt, en de taxi komt meestal niet, ongewenste vervoersmakelaars dus.
Op de Taxibeurs in Koln werden veel van dergelijke Taxi APS aangeboden die koop je gewoon. kost verder geen geld, Daarin is veel keus. Klant kan nu ook de route via huidige navigatie in Taxi’s volgen, is niets nieuws.

Lola Malta|07.02.13|13:53

Klanten gaan meer betalen want TomTom moet er inderdaad ook aan verdienen. En dan nog weet je niet welke chauffeur van welke centrale je krijgt. Een klant kan beter zijn/haar vertrouwde centrale bellen, dan weet je ook of een chauffeur betrouwbaar is en kan je eventueel bij een kacht wel de klantenservice bellen. Het blijft tenslotte mensenwerk en persoonlijk contact stel ik op prijs. Bestellen via een app is prima maar voor navraag vind ik het fijn als er mensen zijn die er verstand van hebben.

Arie Op Safari|07.02.13|14:01

Op deze manier kunnen alle z.g.n. vrije rijders in Amsterdam mooi onder de nieuwe regels uit komen. i.p.v. aansluiten bij TTO kun je nu gewoon met een tomtom gaan rijden.

Richard de Haas|07.02.13|15:42

Dus als een snorder veel goede beoordelingen binnenhaalt via kennissen en vrienden, krijgt hij een hoge ranking en dus veel ritten. Hier zit de taxiwereld toch niet op te wachten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Redactie|07.02.13|17:15

@Richard: Een snorder voldoet niet aan de eisen van TomTom en zal zich dus ook niet kunnen registreren. Zo is onder meer een geldige vergunning nodig. Dat wordt gecontroleerd.