Mercedes-Benz, E300, hybride

Eerste indruk Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid

AUTOVANDAAG – Mercedes-Benz heeft een dieselhybride op de markt gebracht: de E 300 BlueTEC Hybrid. Het lagere verbruik van de E 300 BlueTEC Hybrid (4.1 l/100km) ten opzichte van de E 250 CDI (4.8 l/100km) is aanzienlijk, evenals de CO2-winst van bijna 20 gram.

Al kort na de introductie van de E-Klasse in 2009 deed Mercedes-Benz al de belofte een heel zuinige hybridevariant te gaan introduceren. In tegenstelling tot de hybride S-Klasse moest de E-Klasse een hybride met dieselmotor worden omdat die motoren in dat segment nou eenmaal meer ingeburgerd zijn. Bovendien leent een dieselmotor zich nog beter om tot lage CO2-cijfers te komen.

Bijtelling

Na de intrede van de al heel efficiënte 200/220/250 CDI en de extra zuinige 220 CDI BlueEFFICIENCY Edition is het de E 300 BlueTEC Hybrid die nu aan kop gaat met 107 gram CO2 per kilometer. Dankzij die score komt de E-Klasse in ons land als enige flinke zakensedan in aanmerking voor 20% bijtelling.

De basis van de E300 BlueTEC Hybrid wordt gelegd door de 250 CDI dieselmotor. Deze 2.1 liter viercilinder levert al 204 pk en 500Nm maar wordt nu bijgestaan door een 27 pk sterke elektromotor die ook nog eens een flinke duw aan koppel toevoegt. De vertrouwde 7G-Tronic automaat is net als bij de reguliere E 250 CDI van de partij maar werkt nu met een dubbele koppeling. Dat heeft een iets minder goede uitwerking op het trekvermogen (0 kilo) maar zorgt er wel voor dat hij nog sneller schakelt, zonder dat dit op enige wijze oncomfortabel wordt.

Koppel

Met de elektro- en dieselmotor tezamen sprint de E 300 BlueTEC Hybrid in 7.5 seconden naar 100 en moet 242 km/u mogelijk zijn. Net als de 250 CDI. De belangrijkste reden waarom de 15% sterkere Hybrid vaak toch sneller is dan de E 250 CDI ligt gelegen in het koppel van de elektromotor waardoor tussenacceleraties nog eerder zijn gepiept.

Waar álle andere hybrides een accupakket in of onder de bagageruimte hebben liggen en dus inboeten op vrije liters voor koffers en tassen, plaatst Mercedes-Benz een zeer compacte lithium-ion accu onder de motorkap. Omdat het gewicht van de auto hierdoor ‘slechts’ 80 kilo toeneemt is de prestatie- en verbruikswinst dus maximaal.

Verbruik

Het lagere verbruik van de E 300 BlueTEC Hybrid (4.1 l/100km) ten opzichte van de E 250 CDI (4.8 l/100km) is aanzienlijk, evenals de CO2-winst van bijna 20 gram. Testen van Duitse media – net als onze metingen – bevestigen echter dat de Dieselhybride in de praktijk niet in diezelfde mate zuiniger is.

Gemiddeld scheelt het per liter een kilometer of anderhalf, twee en kun je iets beter 1 op 20 scoren in plaats van 1 op 19. Althans, als je er in en om de snelweg mee rijdt. Op een tank kom je alsnog minder ver omdat de inhoud is verkleind naar 59 liter. Bij lage snelheden en in stedelijke ritten kan de E-Klasse kortstondig volledig elektrisch rijden en lang uitrollen, zodat er geen druppel brandstof wordt verbruikt. Dit beslist het hybridebrein allemaal zelf want een ‘EV-mode’-knopje is er niet.

Deze E-Klasse komt als enige in zijn segment in aanmerking voor 20% bijtelling. En de hybride voldoet door zijn BlueTEC-emissiefilter al aan de Euro6 emmissienorm. De dieselhybride is leverbaar vanaf € 56.460 (incl/incl). 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Eerste indruk Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid | TaxiPro
Mercedes-Benz, E300, hybride

Eerste indruk Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid

AUTOVANDAAG – Mercedes-Benz heeft een dieselhybride op de markt gebracht: de E 300 BlueTEC Hybrid. Het lagere verbruik van de E 300 BlueTEC Hybrid (4.1 l/100km) ten opzichte van de E 250 CDI (4.8 l/100km) is aanzienlijk, evenals de CO2-winst van bijna 20 gram.

Al kort na de introductie van de E-Klasse in 2009 deed Mercedes-Benz al de belofte een heel zuinige hybridevariant te gaan introduceren. In tegenstelling tot de hybride S-Klasse moest de E-Klasse een hybride met dieselmotor worden omdat die motoren in dat segment nou eenmaal meer ingeburgerd zijn. Bovendien leent een dieselmotor zich nog beter om tot lage CO2-cijfers te komen.

Bijtelling

Na de intrede van de al heel efficiënte 200/220/250 CDI en de extra zuinige 220 CDI BlueEFFICIENCY Edition is het de E 300 BlueTEC Hybrid die nu aan kop gaat met 107 gram CO2 per kilometer. Dankzij die score komt de E-Klasse in ons land als enige flinke zakensedan in aanmerking voor 20% bijtelling.

De basis van de E300 BlueTEC Hybrid wordt gelegd door de 250 CDI dieselmotor. Deze 2.1 liter viercilinder levert al 204 pk en 500Nm maar wordt nu bijgestaan door een 27 pk sterke elektromotor die ook nog eens een flinke duw aan koppel toevoegt. De vertrouwde 7G-Tronic automaat is net als bij de reguliere E 250 CDI van de partij maar werkt nu met een dubbele koppeling. Dat heeft een iets minder goede uitwerking op het trekvermogen (0 kilo) maar zorgt er wel voor dat hij nog sneller schakelt, zonder dat dit op enige wijze oncomfortabel wordt.

Koppel

Met de elektro- en dieselmotor tezamen sprint de E 300 BlueTEC Hybrid in 7.5 seconden naar 100 en moet 242 km/u mogelijk zijn. Net als de 250 CDI. De belangrijkste reden waarom de 15% sterkere Hybrid vaak toch sneller is dan de E 250 CDI ligt gelegen in het koppel van de elektromotor waardoor tussenacceleraties nog eerder zijn gepiept.

Waar álle andere hybrides een accupakket in of onder de bagageruimte hebben liggen en dus inboeten op vrije liters voor koffers en tassen, plaatst Mercedes-Benz een zeer compacte lithium-ion accu onder de motorkap. Omdat het gewicht van de auto hierdoor ‘slechts’ 80 kilo toeneemt is de prestatie- en verbruikswinst dus maximaal.

Verbruik

Het lagere verbruik van de E 300 BlueTEC Hybrid (4.1 l/100km) ten opzichte van de E 250 CDI (4.8 l/100km) is aanzienlijk, evenals de CO2-winst van bijna 20 gram. Testen van Duitse media – net als onze metingen – bevestigen echter dat de Dieselhybride in de praktijk niet in diezelfde mate zuiniger is.

Gemiddeld scheelt het per liter een kilometer of anderhalf, twee en kun je iets beter 1 op 20 scoren in plaats van 1 op 19. Althans, als je er in en om de snelweg mee rijdt. Op een tank kom je alsnog minder ver omdat de inhoud is verkleind naar 59 liter. Bij lage snelheden en in stedelijke ritten kan de E-Klasse kortstondig volledig elektrisch rijden en lang uitrollen, zodat er geen druppel brandstof wordt verbruikt. Dit beslist het hybridebrein allemaal zelf want een ‘EV-mode’-knopje is er niet.

Deze E-Klasse komt als enige in zijn segment in aanmerking voor 20% bijtelling. En de hybride voldoet door zijn BlueTEC-emissiefilter al aan de Euro6 emmissienorm. De dieselhybride is leverbaar vanaf € 56.460 (incl/incl). 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.