better place, opening, schiphol, accuwisselstation

Accuwisselaar Better Place vraagt faillissement aan

Het ideaal om een elektrische vervoersmarkt te realiseren, leed afgelopen weekend een nederlaag. In ieder geval hangt de toekomst van de accuwisselaar Better Place op Schiphol aan een zijden draadje. Zondag vroeg het Israëlische moederbedrijf failissement aan. 

Het failissement volgt direct na de beslissing van Israel Corp, met een derde eigendom de grootste investeerder in Better Place.   om niet langer te willen opdraaien voor de aanhoudende miljardenverliezen.

Better Place Schiphol werd vorig jaar zomer met veel tam-tam door CDA-coryfee Maxime Verhagen geopend en later in het jaar nog beloond met de Taxi Innovatieprijs 2012. Het leverde de dienst om lege accu’s van elektrische auto’s in vijf minuten om te wisselen voor volle. Wachttijden daarvoor zouden veel vlootbeheerders hebben doen afschrikken. Andere zwakke schakel: het concept was niet universeel geschikt voor alle elektrische auto’s. Slechts één autofabrikant commiteerde zich aan het project en dan maar met een model, Renault met zijn Fluence Z.E.

Taxibedrijven

Wat de consequenties zullen zijn voor de vestiging op Schiphol van Better Place – en de drie deelnemende partijen Connexxion, TCA en BIOS-Groep – is onduidelijk. “Ik heb werkelijk geen flauw idee wat er nu staat te gebeuren”, zegt Hendri Beltman van Connexxion, de grootste klant. “Het bericht bereikte mij zondag. Voorlopig is het afwachten.”

Het districtsgerechtshof van Tel Aviv heeft de faillissementsaanvraag nu onder zijn hoede, dat beslist over zaken waarin meer dan 2,5 miljoen shekels in het geding zijn. Aan die ondergrens voldoet de insolventie van Better Place ruimschoots. Het Israëlische concern met wereldwijde expansieverlangens wist er sinds de oprichting in 2008 1,3 miljard dollar investeringsgeld doorheen te jagen.

Better Place

Waarschuwingen dat het bij Better Place niet helemaal geolied liep, waren er al vorig jaar. Het beursgenoteerde Israel Corp meldde in november dat de verliezen in de accuwisselaar tot meer dan een half miljard dollar waren opgelopen. Daarop volgde een aanpassing van de strategie en ontslagen. In vier maanden tijd versleet het bedrijf bovendien twee bestuursvoorzitters.

Ondanks agressieve uitbreidingsplannen voor het verre buitenland, vielen de verkopen op de markten waar het bedrijf is begonnen zwaar tegen. Het doel van 100.000 elektrische rijders als klant bleef aldoor een utopie. In Israël waren het er nooit meer dan 900, Denemarken telde er iets minder dan de helft in ons land nog minder. Waar de grote omzet vandaan zou moeten komen – China en de Verenigde Staten – is de accuwisselaar nooit daadwerkelijk van start gegaan. Landen ook waar Renault als enig participerende autofabrikant niks in de markt te brokkelen heeft. Een samenwerking met de stad San Francisco en de Australische autofabrikant Holden liepen op niets uit.

Visie

“Onze visie (van een benzinevrije wereld) doet nog steeds opgeld. We blijven hoopvol dat deze uiteindelijk zal worden gerealiseerd voor een betere wereld”, schrijft de directie in een verklaring. In 2008 schatten grootbanken als HSBC en Morgan Stanley, net als General Electric participerend in het project, de waarde van Better Place nog in op 2,25 miljard dollar.

Arne Biesma

Lees ook: Accuwisselstation Schiphol alleen open voor elektrische taxi’s

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.