Mercedes-Benz, F-Cell, waterstof, brandstofcel

Eerste waterstof tankstation voor personenauto’s in Nederland wordt gebouwd

Ballast Nedam gaat in opdracht van het Vlaams-Nederlandse WaterstofNet zijn eerste 700 bar waterstof tankstation bouwen. Als mogelijke locatie wordt de gemeente Helmond bekeken. Dit type tankstation wordt gebouwd voor het grensoverschrijdende Interreg IVA-programma ‘Waterstofregio Vlaanderen-Nederland’ en is geschikt voor de op de markt komende personenauto’s die waterstof als brandstof gebruiken. Ballast Nedam levert hiermee het eerste 700 bar waterstof tankstation in Nederland en is gedurende twee jaar verantwoordelijk voor het onderhoud aan het tankstation. In Europa loopt het aantal in de richting van 25 tankstations van dit type, voornamelijk in Duitsland en Scandinavië.

Net als de 700 bar stations in het buitenland, zal dit Nederlandse waterstoftankstation voldoen aan de meeste moderne eisen op het vlak van voertuigcommunicatie en koeling, die voorgeschreven zijn om personenvoertuigen op waterstof vlot, volledig en veilig vol te kunnen tanken. Een personenwagen kan circa 5 kg waterstof in minder dan 3 minuten tanken, heeft dan een actieradius van meer dan 500 km en rijdt elektrisch zonder emissies.

Waterstof

Waterstof wordt algemeen gezien als een belangrijke brandstof voor een zero-emissie toekomst, waarbij personenwagens waterstof tanken op 700 bar en de andere voertuigen (bussen, vrachtvervoer, heftrucks) tanken op 350 bar. In de toekomstscenario’s wordt de waterstof geproduceerd uit groene elektriciteit, afkomstig uit zon en wind, waarbij de waterstofproductie ook gebruikt kan worden om onevenwichtigheden tussen aanbod en vraag van groene elektriciteit op te vangen.

Ballast Nedam bouwt overigens op dit moment in opdracht van WaterstofNet een tankstation op de AutomotiveCampusNL in de gemeente Helmond. Bij dit tankstation wordt de waterstof uit groene elektriciteit geproduceerd en kunnen 350 bar voertuigen vanaf de tweede helft van 2013 tanken. Ook voor het 700 bar waterstoftankstation wordt de AutomotiveCampusNL in de gemeente Helmond bekeken als mogelijke locatie.

Tankstation

Rien van Alphen, directeur van Ballast Nedam IPM: “Met dit 700 Bar waterstof tankstation is ons productaanbod compleet. We zijn nu in staat een tankstation aan te bieden waar alle alternatieve transportbrandstoffen kunnen worden getankt, namelijk CNG/groengas, LNG/ (Liquefied Natural Gas, red.) LBM (Liquefied BioMethane, red.), elektriciteit en waterstof. Met zijn activiteiten op de nichemarkt alternatieve brandstoffen levert Ballast Nedam een bijdrage aan het speerpunt in de langetermijnstrategie van de Europese Commissie waarin volledige decarbonisatie van de binnenstedelijke mobiliteit in 2050 centraal staat”.

Wouter van der Laak, productmanager New Fuels van Ballast Nedam IPM: “We zien een toename in het aantal waterstof initiatieven in verschillende markten zoals het openbaar vervoer dat in 2025 volledig ‘Zero Emission’ wil rijden. Met onze kennis en kunde zijn wij flexibel genoeg om hierop in te spelen en de klant een veilig en betrouwbaar product te bieden. Onze focus ligt op het klantspecifiek ontwerpen tegen een acceptabele kostprijs waarbinnen zaken als levensduur en service & onderhoud centraal staan.”

Bouw en onderhoud

Adwin Martens, directeur van WaterstofNet: “Voor de ontwikkeling van waterstof in de regio is het erg belangrijk dat een speler als Ballast Nedam, met hun jarenlange ervaring in de bouw en het onderhoud van de huidige generatie tankstations, ook meestapt in de ontwikkeling van waterstoftankstations voor de regio. Deze referentie zal zeker een goede basis vormen om bijkomende waterstofinfrastructuur te ontwikkelen in de regio Vlaanderen-Nederland en daarbuiten.”

Waterstof heeft als voordeel boven elektrisch rijden dat er binnen 3 minuten getankt kan worden, net als traditionele brandstof. Dat maakt het uitermate geschikt om CO2-vrij taxi te rijden. Onder meer Mercedes-Benz is al druk bezig met de ontwikkeling van waterstof-auto’s. 

waterstof, keten, schema

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.