Toyota, Prius, Plug-in, Taxi, TCA, Taxi Centrale Amsterdam

TCA gebruikt een Toyotal Prius Plug-in als demo-taxi

Taxicentrale Amsterdam (TCA) heeft een Toyota Prius Plug-in als demo-auto voor de aangesloten taxi-ondernemers in gebruik genomen. TCA-chauffeurs kunnen er kosteloos mee proefrijden en het voertuig gebruiken voor reguliere taxiritten in Amsterdam. De Prius Plug-in kan tot 25 kilometer volledig elektrisch rijden. Als de accu leeg is rijdt het voertuig verder op benzine, waardoor de actieradius vrijwel onbeperkt is.

De Toyota Prius Plug-in wordt in eerste instantie voor een periode van zes maanden ingezet. TCA wil haar chauffeurs in die periode prikkelen om hun eigen (vaak diesel)taxi te laten staan en een dag te rijden in een schone, zuinige Prius-met-stekker.

Luchtkwaliteit

Richard Olling van TCA: “TCA wil graag helpen om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren, en taxi’s kunnen écht iets bijdragen om dat doel te realiseren omdat ze in en rond de stad veel kilometers maken. Als we kunnen helpen om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken, doen we dat graag.”

“Maar niet alleen daarom verwachten we dat de Prius Plug-in een succes kan worden. Hij is namelijk ook ruim, heeft geen beperking qua actieradius, is schoon én ook zuinig als de batterij een keer leeg is. We kijken dan ook uit naar deze proef.”

Taxi-ondernemers

TCA en Toyota gaan binnenkort aangesloten taxi-ondernemers een aanbieding doen, waarbij ze korting krijgen op aanschaf van het voertuig. “Ook proberen we nog een subsidie bij de gemeente los te krijgen, zodat het erg aantrekkelijk wordt om in deze hybride te gaan rijden”, licht Sanne Takman van TCA toe. “Uiteindelijk beslist iedere individuele chauffeur in welke auto hij rijdt.”

De Prius wordt in het buitenland al jarenlang gebruikt als taxi. Taxibedrijven hebben daar geen bpm-teruggave regeling, zodat het voertuig zich daar wel financieel kan vergelijken met diesel-auto’s. Ook liggen de literprijzen van diesel en benzine dichter bij elkaar in het buitenland.

Bpm-teruggave regeling

In Nederland is het voor taxi-ondernemers vaak voordeliger om diesel te rijden vanwege de bpm-teruggave regeling. Hybride-auto’s zijn bpm-vrij, terwijl op diesel-modellen een fors bedrag teruggekregen wordt.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

TCA gebruikt een Toyotal Prius Plug-in als demo-taxi | TaxiPro