New Mercedes-Benz Research & Development North America, Inc.

Mercedes-Benz toont innovaties tijdens CES-beurs Las Vegas

Mercedes-Benz heeft diverse innovaties getoond tijdens de Consumer Electronics Show (CES, van 7 tot 10 januari 2014 in Las Vegas). Zo werd onder meer de nieuwe C-Klasse in een bijzondere vorm getoond aan de bezoekers: een Augmented Reality App wekt de auto op de stand tot leven zodat de bezoekers nog vóór de officiële wereldpremière tijdens de North American International Auto Show in Detroit een digitale preview van de nieuwe C-Klasse krijgen.

De CES geldt wereldwijd als de belangrijkste en meest gerenommeerde beurs op het gebied van entertainment elektronica. In de North Hall geeft Mercedes-Benz vanaf vandaag een kijkje in de actuele ontwikkelingsprojecten en innovatieve technologieën.

Las Vegas

Naast de virtuele C-Klasse presenteert Mercedes-Benz op de CES in Las Vegas ‘live’ de E- en S-Klasse. Alle drie modellen beschikken dankzij het hoge tempo dat Mercedes-Benz op innovatief gebied aan de dag legt over talrijke rijassistentiesystemen, bijvoorbeeld de deels autonome rijfuncties als DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&GO pilot. Mercedes-Benz biedt deze innovatieve combinatie van comfort- en veiligheidssystemen aan onder de naam ‘Intelligent Drive’. Met behulp van een omvangrijk technologiepakket inclusief stereocamera en radarsensoren met meerdere niveaus is deels autonoom rijden voor klanten van Mercedes-Benz nu al realiteit geworden.

Op de eerste beursdag toont Mercedes-Benz op zijn stand bovendien nog een ander highlight: de Concept S-Klasse Coupé met zijn indrukwekkende, volledig digitale dashboard en het innovatieve bedieningsconcept. Bestuurder en bijrijder hoeven bijvoorbeeld niet meer moeizaam door hun digitale muziekverzameling te zoeken. Dankzij de software MoodGrid, die in samenwerking met Gracenote in de auto is geïntegreerd, wordt uit de Cloud rechtstreeks een voorkeurselectie uit zo’n 18 miljoen songs samengesteld die is afgestemd op de individuele smaak van de luisteraar.

Telematica

Behalve reële en virtuele auto’s kan op de stand van Mercedes-Benz een blik worden geworpen in de wereld van telematica en infotainment. De bezoekers kunnen kennis maken met de actuele Mercedes-Benz apps en ook de Digital DriveStyle-app inclusief Car-to-X-technologie uittesten. De ingenieurs van Mercedes-Benz laten daarnaast zien hoe zogenoemde ‘wearable devices’ zoals Google Glass of intelligente horloges zoals de Pebble Smartwatch als toegevoegde waarde voor de klanten kunnen worden geïntegreerd in het telematicasysteem van de auto. Bovendien demonstreert Mercedes-Benz hoe in de toekomst van huis uit gemakkelijk relevante autogegevens via ‘Vehicle Home’ kunnen worden opgeroepen.

Mercedes-Benz geeft met het prototype ‘Predictive User Experience’ een vooruitblik op het revolutionaire telematica- en infotainmentsysteem. Op de beurs in Las Vegas is te zien welke innovaties de auto van de toekomst tot intelligente partner maken, hoe deze wensen, stemmingen en voorkeuren van bestuurder en bijrijder kunnen herkennen en hoe zij proactief kunnen inspelen op de volgende bedieningsstappen. Meer informatie is te vinden op http://ces.mercedes-pressevents.com.

Innovatietempo

Onlangs heeft Mercedes-Benz de samenwerking bekendgemaakt met Nest Labs en Pebble Technology. Als gevolg hiervan krijgt Mercedes-Benz exclusief in een vroeg stadium toegang tot de nieuwste hardware-ontwikkelingen van beide startups, waardoor de ingenieurs van Mercedes-Benz vooraf gebruik kunnen maken van API’s (Application Programming Interfaces). Daarmee kan Mercedes-Benz tailor-made en voor het gebruik in de auto aangepaste toepassingen ontwikkelen die zorgen voor een naadloze integratie van de hardware van Nest Labs en Pebble Technology in de auto.

Hoe dat er uit kan zien, demonstreert Mercedes-Benz als eerste autofabrikant ter wereld op de CES. De actuele versie van de Digital DriveStyle-app werd voor een ‘Proof-of-Concept’ bewerkt waarmee gelijk twee wereldprimeurs mogelijk zijn: in de eerste plaats kan vanuit de auto de temperatuur thuis of op kantoor worden geregeld en ten tweede kunnen van afstand relevante autogegevens worden opgeroepen die rechtstreeks op het polshorloge worden weergegeven. Het is de bedoeling dat zowel de communicatie met thermostaten van Nest Labs als de informatie-uitwisseling met de horloges van Pebble Technology in de komende maanden in de auto’s worden toegepast.

Google+

Mercedes-Benz had op de CES in 2012 al de strategische samenwerking met Google+ aangekondigd. Deze behelst onder andere de directe toegang in een vroeg stadium tot Google interfaces voor API’s. Het huidige resultaat van de samenwerking markeert tegelijkertijd de derde wereldprimeur van Mercedes-Benz op de CES: de integratie van Google’s sociale netwerk Google+ in de Digital DriveStyle-app. Mercedes-Benz zal als eerste autofabrikant ter wereld Google+ in de auto toepassen. De marktintroductie via Digital DriveStyle-app staat gepland voor dit voorjaar.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.