Kostenbesparing en veiligheid maken nieuwe V-klasse interessant voor taxibranche

Optimale veiligheid en zo laag mogelijke gebruikerskosten, dat zijn twee belangrijke factoren voor taxibedrijven bij de keuze voor een voertuig. Mercedes-Benz heeft daar nauwlettend naar gekeken bij de ontwikkeling van de nieuwe V-klasse, de opvolger van de Vito en de Viano. Meest in het oog springend zijn de diverse driver assist-toepassingen en de zeer gunstige prestatie-verbruik verhouding. “De motor heeft de kracht van een zes-cilinder, maar het verbruik van een vier-cilinder”, vertelde Mercedes-Benz-topman Dieter Zetsche tijdens de presentatie donderdag in München.

De V-klasse-voertuigen zijn uitgerust met een 2.1 liter vier-cilinder turbodieselmotor. Een motor die Mercedes ook in zijn personenauto’s heeft.

Verbruik

Wat de V-klasse voor chauffeurs en taxibedrijven rendabel maakt, is onder meer het aspect van kostenreductie. Met een verbruik tussen de 5,7 en 6,1 liter per honderd kilometer (afhankelijk van het type) heeft de autobouwer rekening gehouden met zuinigheid van de motor.

Door de krachtige vier-cilinder heeft het voertuig veel power met minder brandstofverbruik. De uitstoot van CO2 blijft beperkt tot iets onder de honderdzestig gram per kilometer.

Euro 6-norm

De auto komt in diverse uitvoeringen, onder meer met een V250 BlueTec-motor. Die variant voldoet ook als eerste in zijn klasse aan de Euro 6-norm. Door het zuinige en efficiënte verbruik van het voertuig kan het zorgen voor een belastingbesparing van duizenden euro’s, claimt het Duitse bedrijf.

Door de verhoging van de onderhoudsinterval is de vervoerder het voertuig minder vaak kwijt. Moest de voorganger elke 25.000 kilometer voor een beurt naar de garage. De nieuwe V-klasse is na 40.000 kilometer pas aan onderhoud toe.

Beeldscherm

Aparte aandacht verdienen de driver assist-opties. De Mercedes-Benz-voertuigen beschikken als eerste in zijn klasse over onder andere crosswind assist, voor correctie bij windvlagen, en een traffic sign assist. Deze functie herkent verkeersborden die de toegestane snelheid aangeven. De bestuurder wordt hierop geattendeerd via een beeldscherm in het dashboard. Het voertuig past niet uit zichzelf de snelheid aan.

Voor extra veiligheid zorgt ook de collision prevention assist die, zoals de naam al doet vermoeden, probeert te voorkomen dat een botsing plaatsvindt. Ook kan het voertuig door een diversiteit aan toepassingen zien of een bestuurder in slaap valt en mits nodig een signaal afgeven.

Parkeren

Ook is de V-klasse de eerste met een park assist. Niet alleen helpt deze functie de chauffeur met inparkeren. Hij zoekt ook naar parkeerplaatsen aan beide kanten van de weg. Daarnaast houdt het voertuig uit zichzelf de dode hoek in de gaten. De diverse driver assist-toepassingen zitten niet allemaal standaard in de V-klasse. De windcorrector en parkeerhulp zijn bijvoorbeeld optioneel.

Het voertuig kan zeven personen (exclusief chauffeur) vervoeren. Achterin het voertuig kunnen extra zittingen worden uit- of ingeklapt naar gelang de hoeveelheid passagiers. Ook kan een tafeltje worden uitgeklapt voor passagiers die wat werk willen doen tijdens de rit.

Prijzen

Nederlandse prijzen voor de V-klasse zijn nog niet bekendgemaakt. Maar in Duitsland is de auto verkrijgbaar vanaf 42.900 euro (inclusief BTW). De verwachting is dat in april de prijzen voor de Nederlandse markt bekend worden. Vanaf dan is het voertuig ook te bestellen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Kostenbesparing en veiligheid maken nieuwe V-klasse interessant voor taxibranche”

casinoblogger|04.02.14|18:41

En voor hoeveel personen komt deze bij de RDW door de taxikeuring?