Nissan, e-NV200, elektrische taxi, elektrisch voertuig, personenuitvoering

Nissan komt met nieuw elektrisch taxivoertuig: e-NV200

Taxibedrijven die elektrisch taxivervoer willen verrichten hebben binnenkort de keuze uit een nieuw model. Nissan introduceert, naast de Leaf, zijn tweede volledig elektrisch aangedreven voertuig: de Nissan e-NV200. Hij komt in een 5-persoons uitvoering naar Nederland (Evalia). Er komt geen 9-persoonsuitvoering van de elektrische bestelbus. De internationale introductie is in juni, de prijs is nog niet bekendgemaakt.

“Het belangrijkste voordeel van de e-NV200 voor een taxibedijf is de ruimte die de e-NV200 biedt. Een Nissan Leaf heeft weliswaar ook ruimte voor vijf personen, maar in een e-NV200 zit je simpelweg ruimer. Bovendien heeft de e-NV200 ook nog veel ruimte over voor bagage van passagiers”, licht Marco Verweij van Nissan Nederland toe.

Bereik

De Nissan e-NV200 combineert de volledig elektrische aandrijflijn van de Nissan Leaf met het laadvolume van de Nissan NV200. Het voertuig heeft een functioneel bereik van 170 km (NEDC) en een topsnelheid 120 km/uur.

Snelladen van de batterij is mogelijk door gebruik van de CHAdeMO-snellader (0 – 80 procent lading in 30 minuten). Het opladen van de batterij gaat met een 16-ampèreaansluiting (enkele fase, 3,3 kW) in acht uur. Wanneer een 6,6 kW-aansluiting met 32 ampère benut wordt, halveert de laadtijd tot circa vier uur.

EV-revolutie

“De Nissan e-NV200 is onze volgende stap in de EV-revolutie die we met de Leaf in gang gezet hebben. We hebben de NV200 niet even snel voorzien van elektrische aandrijving, we hebben de auto voor een groot deel opnieuw ontwikkeld”, zegt Guillaume Cartier, Senior Vice President Sales en Marketing bij Nissan Europa.

Jean-Pierre Diernaz, Director of Electric Vehicles bij Nissan Europe, vertelt: “De bewezen betrouwbare elektrische aandrijflijn van de e-NV200 is geknipt voor het typische start-stopgebruik dat bij dit soort werkpaarden hoort. De e-NV200 veroorzaakt geen uitstoot en rijdt rustig en trillingvrij. Daarnaast is de e-NV200 standaard uitgerust met een automaat – iets wat een uitkomst is voor elke koerier of taxichauffeur. Voor ondernemers tellen natuurlijk ook de lage gebruikskosten mee.”

Aandrijflijn

Hoewel de NV200 een bestaand voertuig is, heeft Nissan ervoor gekozen een complete ontwikkelingscyclus te doorlopen voor de elektrische versie, alsof het een compleet nieuw te ontwikkelen auto was. De aandrijflijn is geschikt gemaakt voor het nieuwe gebruik. De schuifdeuren aan beide zijden plus de grote achterdeuren zorgen voor een goede toegankelijkheid.

“We geloven echt dat de e-NV200 grote invloed zal hebben op de samenstelling van taxivloten en op wagenparken met bestelauto’s. Tegelijkertijd zal de emissieloze e-NV200 ook invloed hebben op de luchtkwaliteit in grote steden”, stelt Jean-Pierre Diernaz.

Nieuwe accu

Hoewel hij gebaseerd is op twee bestaande Nissan-modellen, is de e-NV200 een uniek model. Meer dan dertig procent van alle onderdelen is speciaal voor deze auto ontwikkeld. De verschillen met de NV200 bestaan uit een grondig gewijzigde styling, een aangepast chassis, een veranderd interieur, een nieuwe accu en een remsysteem met meer regeneratief vermogen, waardoor hij zijn rol als stadsbesteller of taxi kan vervullen.

De opvallendste uiterlijke aanpassing betreft de voorzijde. Hier zijn de kenmerken van de Leaf overgenomen, zoals het laadklepje in het midden en opvallende, blauwgetinte led-koplampen waarmee de e-NV200 (personenversie) zich onderscheidt van de NV200. Ook aan de achterzijde monteert Nissan led-lampen. De blauwe tint van de verlichting komt ook terug in de badges van de auto.

Automatische transmissie

Aan de binnenkant is een nieuw instrumentenpaneel met digitale weergave gemonteerd. De ‘versnellingspook’ is anders dan die in de Leaf en lijkt sterk op de hendel van een automatische transmissie. Dit maakt het voor bestuurders makkelijker bij hun overstap van een conventionele auto naar deze elektrische variant.

Het instrumentenpaneel biedt op overzichtelijke wijze informatie over snelheid, acculading en het verwachte bereik. Een andere meter geeft weer of de motor stroom verbruikt of opwekt. Een tweede scherm biedt informatie over de tijd, de gereden afstand en de snelheid.

Elektromotor

De onafhankelijke McPherson-voorwielophanging komt rechtstreeks van de Leaf. Deze EV levert ook de tweede generatie 80 kW AC-elektromotor, die één geheel vormt met de acculader en omvormer. De techniek is ondergebracht in één geïntegreerde unit.

Er zijn ook verschillen met de Leaf. Zoals de lithium-ion-accu, die aangepast is om onder de vloer te passen zonder laadruimte in te nemen. De accu heeft evenveel modules als die van de Leaf (48) en heeft dezelfde capaciteit (24 kWh). De productie ervan vindt plaats in de Engelse Nissan-fabriek in Sunderland. Het voertuig zelf wordt in Barcelona gemaakt.

Snelladen

“Vanwege de compactere opzet van de accu en het mogelijk intensievere gebruik met meerdere keren per dag snelladen, is de accu voorzien van een koelsysteem. Naar schatting vermindert het capaciteitsverlies daardoor tot zo’n drie procent na 100.000 km”, meldt Nissan.

De accu is laag gemonteerd, onder de laadvloer en in een versterkte zone voor extra bescherming bij een aanrijding. De bevestiging van de accu zorgt tegelijk voor extra stijfheid van de auto (20 procent meer torsiestijfheid en 35 procent meer laterale stijfheid ten opzichte van de NV200).

Rijeigenschappen

Door het lage zwaartepunt biedt de e-NV200 goede rijeigenschappen, zegt Nissan. De elektromotor levert steeds volop trekkracht, waardoor de auto goed accelereert. Vergeleken met de Leaf heeft de e-NV200 een nieuw remsysteem met een hogere capaciteit voor regeneratie. Hierdoor profiteert de auto maximaal van de remwerking bij intensief stop-startgebruik zoals dat veel in steden voorkomt.

Hill Start Assist is standaard. Dit systeem houdt de auto twee seconden op z’n plaats nadat de rem is losgelaten, zodat de e-NV200 soepel kan wegrijden.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.