Mercedes-Benz, V-Klasse, personenvervoer, taxi

Nieuwe Mercedes V-Klasse, beter dan een E-Klasse voor zakelijk personenvervoer?

Directie- en VIP-vervoer wordt meestal met een limousine uitgevoerd, zoals een Mercedes-Benz E-Klasse. Maar wat als je nu het goede onderstel, rijcomfort, isolatie en luxe van een E-Klasse kunt combineren met de binnenruimte van een Mercedes Viano? Daartoe heeft de Duitse autofabrikant de nieuwe Mercedes V-Klasse ontwikkeld. Dit is geen bedrijfswagen volgens de Duitsers, hij wordt gepositioneerd als personenauto. Maar kan de V-Klasse die belofte waar maken? Om dat te ontdekken maakte TaxiPro.nl een lange rijtest in Noord-Duitsland.

De nieuwe V-Klasse is leverbaar vanaf 34.372 euro exclusief BTW en BPM. Dat is ongeveer vergelijkbaar met een E-Klasse. Waar de E-Klasse plaats biedt aan drie passagiers, kun je in een V-Klasse vijf ruime en luxe losstaande passagiersstoelen kwijt. Daarbij zitten de klanten comfortabeler dan op de achterbank van een sedan. Indien gewenst is het aantal zitplaatsen zelfs uit te breiden tot 3-3-2.

Zakelijk vervoer

Tot nu toe waren taxibusjes ongeschikt voor het luxe zakelijk vervoer. Dergelijke bedrijfswagens zijn oorspronkelijk ontwikkeld om vracht te vervoeren, geen passagiers. Dat maakt het onderstel vaak erg oncomfortabel. Dat was vooral goed te merken in de bebouwde kom met veel kuilen en drempels. Ook qua geluids-isolatie konden taxibusjes tot nu toe nooit tippen aan de sedans.

Mercedes-Benz heeft de V-Klasse, als opvolger van de Viano, echter volledig ontwikkeld voor personenvervoer. En dat merk je meteen. Het onderstel van de V-Klasse is niet te vergelijken met een taxibus. Dit voertuig beschikt over het nieuwe systeem ‘Agility Control’. Dat is een onderstel met een selectief dempingssysteem, dat zich aanpast aan het wegdek en de rijsituatie. Hierdoor worden oneffenheden in het wegdek niet meer aan de carosserie doorgegeven.

Rijtest

Tijdens onze test rijden we van Hamburg naar het eilandstadje Sylt, tegen de Deense grens. Een rit van zo’n 250 kilometer over allerlei provinciale wegen. En we moeten bekennen: Mercedes heeft niets teveel beloofd. De V-Klasse beschikt over een laag zwaartepunt en ligt erg goed op de weg. Zelfs als je iets te hard een scherpe bocht instuurt, blijft de auto mooi in balans. Kuilen en oneffenheden worden prima opgevangen, voor zowel passagier als chauffeur.

Voor comfortabel personenvervoer is niet alleen het onderstel, maar ook de isolatie van het voertuig zeer belangrijk. Een CEO wil immers in alle rust telefoongesprekken voeren vanuit de auto. Ook daar heeft Mercedes-Benz enorme voortuitgang geboekt. Zelfs bij snelheden van 130 kilometer per uur blijft het stil in de auto. De tests in de windtunnel om de luchtweerstand fors te verminderen hebben resultaat gehad.

Cockpit

Het eerste dat opvalt als je instapt in de V-Klasse is de cockpit. Het is onmiskenbaar een Mercedes-Benz personenauto. Er worden mooie materialen gebruikt en het is zeer luxe afgewerkt. De V-Klasse is bovendien leverbaar met vrijwel alle opties en veiligheidssystemen uit de reguliere personenauto’s van Mercedes.

Zo trilt het stuur als je per ongeluk van rijbaan dreigt te wisselen, bijvoorbeeld door vermoeidheid. Aardig is dat het alleen opgemerkt wordt door de chauffeur. De passagier heeft niet in de gaten dat de chauffeur op dat moment wat rommelig rijdt. Ook beschikt de V-Klasse onder meer over zaken als dodehoekassistent, zijwindassistent en verkeersbordenassistent, 360-graden camera, parkeerassistent en Pre-safe.

Adaptieve cruise control

Overigens vinden we de Distronic Plus toch het systeem waarbij de chauffeur het meest profiteert. Deze adaptieve cruise control zorgt ervoor dat de auto automatisch voldoende afstand houdt tot de voorligger. Hierdoor hoef je niet continu de cruise control aan en uit te zetten. Het voertuig rijdt indien mogelijk de ingestelde snelheid, maar past zich aan als de voorganger wat langzamer rijdt. De chauffeur hoeft niet meer de gas en de rem te gebruiken, en alleen het stuurwiel te bedienen. Dat maakt het rijden veel minder vermoeiend. Wel is het zo dat een goede chauffeur die ver vooruit kijkt beter anticipeert op wat komen gaat dan het systeem. Want die houdt altijd drie seconden afstand op de voorganger, ook als dat ertoe leidt dat er minder vloeiend wordt gereden.

Tijdens de rit doet de 7-traps automaat uitstekend zijn werk. Zeker in combinatie met de door ons gereden 250 BlueTec dieselmotor. Dit is een viercilinder, maar levert dezelfde prestaties als de drieliter zescilinder in de Viano. Maar dan met veel minder CO2-uitstoot (157 gram per kilometer). Bovendien voldoet hij aan de Euro6-norm. Optrekken gaat soepel en hij heeft ruim voldoende vermogen om ook op de snelweg flink vaart te maken.

Zitcomfort

Maar iets dat voor personenvervoer eigenlijk nog veel belangrijk is, is de vraag: ‘Hoe zit de passagier?’. En we moeten toegeven, in de V-Klasse is dat echt fantastisch. De stoelen lijken net bureaustoelen, waar je probleemloos uren achter elkaar in kunt doorbrengen. Daarbij zijn de losse stoelen in de 2-2-2 opstelling zowel naar boven, beneden, voor en achter verstelbaar. Indien gewenst kan de passagier zijn benen volledig strekken. Dat is ongekend in een auto die rijdt als een personenwagen. Een vergaderstand, waarbij de middelste twee stoelen zijn omgedraaid is ook mogelijk.

Zijn er dan geen nadelen verbonden aan het rijden met een V-Klasse ten opzichte van een E-Klasse? Jawel, het brandstofverbruik. Op papier verbruikt het voertuig zo’n 6 liter per 100 kilometer, in onze praktijktest kwamen we uit op 8 liter per 100 kilometer. Maar aangezien brandstof slechts een zeer klein deel van de kosten uitmaakt voor de taxi-opndernemer, nemen we dat graag voor lief. Want dan hebben de passagiers veel meer zitcomfort. En het rijcomfort, veiligheidssystemen en luxe uitrusting zijn hetzelfde als in een E-Klasse. Bovendien is de taxi-ondernemer ook nog eens flexibel in het aantal passagiers.

Personenvervoer

De vraag is gerechtvaardigd om te stellen: ‘Is deze V-Klasse beter geschikt voor personenvervoer dan de traditionele E-Klasse in de taxibranche?’. Zijn de klanten er klaar voor om in een ‘busje’ opgehaald te worden, in plaats van een sedan? Waarschijnlijk wel, zeker als ze eenmaal hebben meegereden in dit voertuig.  Want het zitcomfort en de luxe uitstraling is onvergelijkbaar. De V-Klasse wordt dan ook niet voor niets speciaal voor personenvervoer in de markt gezet door Mercedes-Benz. En heeft daarbij de type-aanduiding van een personenauto (…-Klasse). Wat ons betreft maakt hij die belofte volledig waar.

Bart Pals

De instap en luxe stoelen van de V-Klasse:

Mercedes-Benz, V-Klasse, instap, taxivervoer

Het luxe dashboard van de V-Klasse:

Mercedes-Benz, V-Klasse, cockpit, taxivervoer, dashboard

De V-Klasse is aan beide zijden automatisch te openen:

Mercedes-Benz, V-Klasse, taxivervoer

De V-Klasse biedt ook nog eens voldoende kofferruimte:

Mercedes-Benz, V-Klasse, taxivervoer, kofferruimte

De V-Klasse beschikt over luxe stoelen:

Mercedes-Benz, V-Klasse, taxivervoer, luxe stoelen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Nieuwe Mercedes V-Klasse, beter dan een E-Klasse voor zakelijk personenvervoer?”

Renate Wijermars|12.04.14|06:00

En hoe is de instap voor de passagiers achterin??????
Lijkt me krapjes,

Nieuwe Mercedes V-Klasse, beter dan een E-Klasse voor zakelijk personenvervoer? | TaxiPro
Mercedes-Benz, V-Klasse, personenvervoer, taxi

Nieuwe Mercedes V-Klasse, beter dan een E-Klasse voor zakelijk personenvervoer?

Directie- en VIP-vervoer wordt meestal met een limousine uitgevoerd, zoals een Mercedes-Benz E-Klasse. Maar wat als je nu het goede onderstel, rijcomfort, isolatie en luxe van een E-Klasse kunt combineren met de binnenruimte van een Mercedes Viano? Daartoe heeft de Duitse autofabrikant de nieuwe Mercedes V-Klasse ontwikkeld. Dit is geen bedrijfswagen volgens de Duitsers, hij wordt gepositioneerd als personenauto. Maar kan de V-Klasse die belofte waar maken? Om dat te ontdekken maakte TaxiPro.nl een lange rijtest in Noord-Duitsland.

De nieuwe V-Klasse is leverbaar vanaf 34.372 euro exclusief BTW en BPM. Dat is ongeveer vergelijkbaar met een E-Klasse. Waar de E-Klasse plaats biedt aan drie passagiers, kun je in een V-Klasse vijf ruime en luxe losstaande passagiersstoelen kwijt. Daarbij zitten de klanten comfortabeler dan op de achterbank van een sedan. Indien gewenst is het aantal zitplaatsen zelfs uit te breiden tot 3-3-2.

Zakelijk vervoer

Tot nu toe waren taxibusjes ongeschikt voor het luxe zakelijk vervoer. Dergelijke bedrijfswagens zijn oorspronkelijk ontwikkeld om vracht te vervoeren, geen passagiers. Dat maakt het onderstel vaak erg oncomfortabel. Dat was vooral goed te merken in de bebouwde kom met veel kuilen en drempels. Ook qua geluids-isolatie konden taxibusjes tot nu toe nooit tippen aan de sedans.

Mercedes-Benz heeft de V-Klasse, als opvolger van de Viano, echter volledig ontwikkeld voor personenvervoer. En dat merk je meteen. Het onderstel van de V-Klasse is niet te vergelijken met een taxibus. Dit voertuig beschikt over het nieuwe systeem ‘Agility Control’. Dat is een onderstel met een selectief dempingssysteem, dat zich aanpast aan het wegdek en de rijsituatie. Hierdoor worden oneffenheden in het wegdek niet meer aan de carosserie doorgegeven.

Rijtest

Tijdens onze test rijden we van Hamburg naar het eilandstadje Sylt, tegen de Deense grens. Een rit van zo’n 250 kilometer over allerlei provinciale wegen. En we moeten bekennen: Mercedes heeft niets teveel beloofd. De V-Klasse beschikt over een laag zwaartepunt en ligt erg goed op de weg. Zelfs als je iets te hard een scherpe bocht instuurt, blijft de auto mooi in balans. Kuilen en oneffenheden worden prima opgevangen, voor zowel passagier als chauffeur.

Voor comfortabel personenvervoer is niet alleen het onderstel, maar ook de isolatie van het voertuig zeer belangrijk. Een CEO wil immers in alle rust telefoongesprekken voeren vanuit de auto. Ook daar heeft Mercedes-Benz enorme voortuitgang geboekt. Zelfs bij snelheden van 130 kilometer per uur blijft het stil in de auto. De tests in de windtunnel om de luchtweerstand fors te verminderen hebben resultaat gehad.

Cockpit

Het eerste dat opvalt als je instapt in de V-Klasse is de cockpit. Het is onmiskenbaar een Mercedes-Benz personenauto. Er worden mooie materialen gebruikt en het is zeer luxe afgewerkt. De V-Klasse is bovendien leverbaar met vrijwel alle opties en veiligheidssystemen uit de reguliere personenauto’s van Mercedes.

Zo trilt het stuur als je per ongeluk van rijbaan dreigt te wisselen, bijvoorbeeld door vermoeidheid. Aardig is dat het alleen opgemerkt wordt door de chauffeur. De passagier heeft niet in de gaten dat de chauffeur op dat moment wat rommelig rijdt. Ook beschikt de V-Klasse onder meer over zaken als dodehoekassistent, zijwindassistent en verkeersbordenassistent, 360-graden camera, parkeerassistent en Pre-safe.

Adaptieve cruise control

Overigens vinden we de Distronic Plus toch het systeem waarbij de chauffeur het meest profiteert. Deze adaptieve cruise control zorgt ervoor dat de auto automatisch voldoende afstand houdt tot de voorligger. Hierdoor hoef je niet continu de cruise control aan en uit te zetten. Het voertuig rijdt indien mogelijk de ingestelde snelheid, maar past zich aan als de voorganger wat langzamer rijdt. De chauffeur hoeft niet meer de gas en de rem te gebruiken, en alleen het stuurwiel te bedienen. Dat maakt het rijden veel minder vermoeiend. Wel is het zo dat een goede chauffeur die ver vooruit kijkt beter anticipeert op wat komen gaat dan het systeem. Want die houdt altijd drie seconden afstand op de voorganger, ook als dat ertoe leidt dat er minder vloeiend wordt gereden.

Tijdens de rit doet de 7-traps automaat uitstekend zijn werk. Zeker in combinatie met de door ons gereden 250 BlueTec dieselmotor. Dit is een viercilinder, maar levert dezelfde prestaties als de drieliter zescilinder in de Viano. Maar dan met veel minder CO2-uitstoot (157 gram per kilometer). Bovendien voldoet hij aan de Euro6-norm. Optrekken gaat soepel en hij heeft ruim voldoende vermogen om ook op de snelweg flink vaart te maken.

Zitcomfort

Maar iets dat voor personenvervoer eigenlijk nog veel belangrijk is, is de vraag: ‘Hoe zit de passagier?’. En we moeten toegeven, in de V-Klasse is dat echt fantastisch. De stoelen lijken net bureaustoelen, waar je probleemloos uren achter elkaar in kunt doorbrengen. Daarbij zijn de losse stoelen in de 2-2-2 opstelling zowel naar boven, beneden, voor en achter verstelbaar. Indien gewenst kan de passagier zijn benen volledig strekken. Dat is ongekend in een auto die rijdt als een personenwagen. Een vergaderstand, waarbij de middelste twee stoelen zijn omgedraaid is ook mogelijk.

Zijn er dan geen nadelen verbonden aan het rijden met een V-Klasse ten opzichte van een E-Klasse? Jawel, het brandstofverbruik. Op papier verbruikt het voertuig zo’n 6 liter per 100 kilometer, in onze praktijktest kwamen we uit op 8 liter per 100 kilometer. Maar aangezien brandstof slechts een zeer klein deel van de kosten uitmaakt voor de taxi-opndernemer, nemen we dat graag voor lief. Want dan hebben de passagiers veel meer zitcomfort. En het rijcomfort, veiligheidssystemen en luxe uitrusting zijn hetzelfde als in een E-Klasse. Bovendien is de taxi-ondernemer ook nog eens flexibel in het aantal passagiers.

Personenvervoer

De vraag is gerechtvaardigd om te stellen: ‘Is deze V-Klasse beter geschikt voor personenvervoer dan de traditionele E-Klasse in de taxibranche?’. Zijn de klanten er klaar voor om in een ‘busje’ opgehaald te worden, in plaats van een sedan? Waarschijnlijk wel, zeker als ze eenmaal hebben meegereden in dit voertuig.  Want het zitcomfort en de luxe uitstraling is onvergelijkbaar. De V-Klasse wordt dan ook niet voor niets speciaal voor personenvervoer in de markt gezet door Mercedes-Benz. En heeft daarbij de type-aanduiding van een personenauto (…-Klasse). Wat ons betreft maakt hij die belofte volledig waar.

Bart Pals

De instap en luxe stoelen van de V-Klasse:

Mercedes-Benz, V-Klasse, instap, taxivervoer

Het luxe dashboard van de V-Klasse:

Mercedes-Benz, V-Klasse, cockpit, taxivervoer, dashboard

De V-Klasse is aan beide zijden automatisch te openen:

Mercedes-Benz, V-Klasse, taxivervoer

De V-Klasse biedt ook nog eens voldoende kofferruimte:

Mercedes-Benz, V-Klasse, taxivervoer, kofferruimte

De V-Klasse beschikt over luxe stoelen:

Mercedes-Benz, V-Klasse, taxivervoer, luxe stoelen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Nieuwe Mercedes V-Klasse, beter dan een E-Klasse voor zakelijk personenvervoer?”

Renate Wijermars|12.04.14|06:00

En hoe is de instap voor de passagiers achterin??????
Lijkt me krapjes,