B-Klasse, Electric Drive in Rastatt, elektrische taxi, Mercedes-Benz

Elektrische Mercedes-Benz B-Klasse eind 2014 beschikbaar

De eerste Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive is van de band gerold in de fabriek in Rastatt. Dit betekent dat op deze locatie voor het eerst Mercedes-Benz personenwagens met zowel verbrandingsmotor als met elektrische aandrijving in dezelfde productielijn worden geproduceerd. De B-Klasse Electric Drive is gebaseerd op de compacte Mercedes-Benz generatie met voorwielaandrijving waarbij het modulaire componentensysteem wordt toegepast. De batterijen zijn veilig ondergebracht in de vloer van de auto (‘Energy Space’).

De productie van de elektrisch aangedreven variant – vooral de tussenstations naar de montage van de batterij- en E-motorencomponenten en de noodzakelijke bekabeling – kon zonder verandering van het tijdspad in het bestaande productieproces worden geïntegreerd. De B-Klasse Electric Drive komt medio 2014 als eerste in de Verenigde Staten op de markt. Aan het eind van dit jaar start de marktintroductie in Europa in Duitsland.

B-Klasse Electric Drive

De B-Klasse Electric Drive heeft een dynamisch design, een kwalitatief hoogwaardig interieur en een sterke elektromotor voor lokaal emissievrij rijden zonder dat dit afdoet aan comfort en veiligheid. De elektrische aandrijflijn voor de B-Klasse Electric Drive komt van de pionier op het gebied van elektro-auto’s Tesla Motors, Mercedes-Benz verzorgt de inbouw in de auto. Beide ondernemingen hebben in het verleden al succesvol samengewerkt.  De batterij in de voorganger van de smart fortwo electric drive is bijvoorbeeld afkomstig van Tesla.

Ook de B-Klasse Electric Drive krijgt een sterke lithium-ion batterij met een actieradius van ca. 200 km. Deze is ondergebracht in de zogenoemde ‘Energy Space’ in de vloer van de auto wat veilig is en plaats bespaart. Hierdoor behoudt de auto de ruime interieur- en kofferruimte waar de B-Klasse om bekend staat.

Aandrijving

Voor de lokaal emissievrije aandrijving zorgt een sterke elektromotor van 132 kW met een maximaal koppel van 340 Newtonmeter (voorlopige waarden). Dit komt ongeveer overeen met een moderne benzinemotor met een cilinderinhoud van drie liter. Het resultaat is een uitgesproken dynamische acceleratie vanuit stilstand. De sprint van nul naar 100 km/h legt de elektrisch aangedreven B-Klasse af in 7,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 160 km/h (voorlopige waarden).

De B-Klasse Electric Drive kan worden opgeladen aan alle huishoudelijke stopcontacten. Wanneer hij wordt opgeladen aan een wallbox of een openbaar 400V-oplaadpunt bedraagt de oplaadduur in Europa dankzij de 11 kW-oplader van de auto 1,5 uur voor een actieradius van ca. 100 km.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.