Brandstofbesparing rolstoelbus: verbruik 11,1 km/l in testrit

Brandstofbesparing is een eenvoudige mogelijkheid om te besparen op kosten in het contractvervoer. TriflexAIR is een geïntegreerde oplossing voor rolstoelvervoer van Tribus. Door de speciale constructie van het rolstoelvastzetsysteem en passagiersstoelen is het tot 200 kg lichter dan conventionele rolstoelbussen. “Deze gewichtsbesparing leidt rechtstreeks tot 5% minder brandstofverbruik. Met ECOdrive kan deze besparing bijna worden verdriedubbeld,” zegt Bas Verboord van Tribus.

ECOdrive registreert realtime zowel het verbruik als het rijgedrag van de chauffeur, zodat de chauffeur direct zijn rijgedrag kan aanpassen. “Een combinatie van TriflexAIR met ECOdrive levert bij 50.000 km een gemiddelde besparing op van bijna € 1000,” aldus Verboord.

Testritten

Tijdens de Taxitestdag liet Tribus over een afstand van 172 km verschillende chauffeurs een Tribus-rolstoelbus testen. Er werd gereden op een onbekend parcours binnen en buiten de bebouwde kom; nat wegdek; windkracht 4 tot 5, en 5 inzittenden. Het voertuig – een middellange Mercedes-Benz Sprinter Combi 313 CDI met 7-traps automaat – was door Tribus ingericht met TriflexAIR en ECOdrive.

Tijdens de testrit wisselden de verschillende chauffeurs elkaar om de 40 km af en probeerden elkaar in zuinig rijgedrag te overtroeven. “Ook zonder dit wedstrijdelement bleek het echter voor de deelnemers vrij eenvoudig om het actueel brandstofverbruik sterk terug te dringen”, vertelt Verboord. “Het realtime inzicht in de pieken en dalen van het persoonlijk verbruik bleek voor de testrijders al voldoende stimulans om beter op hun rijgedrag te letten.”

Resultaten

De resultaten van de testrit waren heel bemoedigend, vindt hij. Hoewel er wel onderlinge verschillen waren, was het gemiddelde verbruik van de rolstoelbus met 5 inzittenden over het hele parcours slechts 10,4 km/l. Verboord: “Het laat zien dat ook onder normale verkeers- en weeromstandigheden het met TriflexAIR in combinatie met ECOdrive eigenlijk helemaal niet moeilijk is om fors te besparen op brandstofkosten.”

Het laagste verbruik werd gerealiseerd door Henk Michelbrink, eigenaar van Taxi Van der Wijst. Zijn verbruik was slechts 11,1 km/l. “Ik ben onder de indruk van deze combinatie. Het rijdt gewoon goed en toch verbruik je een stuk minder. Ik heb zelf een wagenpark van 70 voertuigen en ik neem deze inrichting zeker in overweging bij een volgende investering.” Als ‘groenste chauffeur’ van de Taxitestdag kreeg hij uit handen van Bas Verboord een fles champagne om zijn zege te vieren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Brandstofbesparing rolstoelbus: verbruik 11,1 km/l in testrit | TaxiPro

Brandstofbesparing rolstoelbus: verbruik 11,1 km/l in testrit

Brandstofbesparing is een eenvoudige mogelijkheid om te besparen op kosten in het contractvervoer. TriflexAIR is een geïntegreerde oplossing voor rolstoelvervoer van Tribus. Door de speciale constructie van het rolstoelvastzetsysteem en passagiersstoelen is het tot 200 kg lichter dan conventionele rolstoelbussen. “Deze gewichtsbesparing leidt rechtstreeks tot 5% minder brandstofverbruik. Met ECOdrive kan deze besparing bijna worden verdriedubbeld,” zegt Bas Verboord van Tribus.

ECOdrive registreert realtime zowel het verbruik als het rijgedrag van de chauffeur, zodat de chauffeur direct zijn rijgedrag kan aanpassen. “Een combinatie van TriflexAIR met ECOdrive levert bij 50.000 km een gemiddelde besparing op van bijna € 1000,” aldus Verboord.

Testritten

Tijdens de Taxitestdag liet Tribus over een afstand van 172 km verschillende chauffeurs een Tribus-rolstoelbus testen. Er werd gereden op een onbekend parcours binnen en buiten de bebouwde kom; nat wegdek; windkracht 4 tot 5, en 5 inzittenden. Het voertuig – een middellange Mercedes-Benz Sprinter Combi 313 CDI met 7-traps automaat – was door Tribus ingericht met TriflexAIR en ECOdrive.

Tijdens de testrit wisselden de verschillende chauffeurs elkaar om de 40 km af en probeerden elkaar in zuinig rijgedrag te overtroeven. “Ook zonder dit wedstrijdelement bleek het echter voor de deelnemers vrij eenvoudig om het actueel brandstofverbruik sterk terug te dringen”, vertelt Verboord. “Het realtime inzicht in de pieken en dalen van het persoonlijk verbruik bleek voor de testrijders al voldoende stimulans om beter op hun rijgedrag te letten.”

Resultaten

De resultaten van de testrit waren heel bemoedigend, vindt hij. Hoewel er wel onderlinge verschillen waren, was het gemiddelde verbruik van de rolstoelbus met 5 inzittenden over het hele parcours slechts 10,4 km/l. Verboord: “Het laat zien dat ook onder normale verkeers- en weeromstandigheden het met TriflexAIR in combinatie met ECOdrive eigenlijk helemaal niet moeilijk is om fors te besparen op brandstofkosten.”

Het laagste verbruik werd gerealiseerd door Henk Michelbrink, eigenaar van Taxi Van der Wijst. Zijn verbruik was slechts 11,1 km/l. “Ik ben onder de indruk van deze combinatie. Het rijdt gewoon goed en toch verbruik je een stuk minder. Ik heb zelf een wagenpark van 70 voertuigen en ik neem deze inrichting zeker in overweging bij een volgende investering.” Als ‘groenste chauffeur’ van de Taxitestdag kreeg hij uit handen van Bas Verboord een fles champagne om zijn zege te vieren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.