Cederic Schonbaum, CS Limousine Services, Amsterdam, Jeep Grand Cherokee, diesel en LPG

CS Limousine Services heeft dual-fuel taxi op diesel én lpg

In vrachtwagens wordt het al lang gedaan; een dual-fuel systeem voor verbranding van diesel en lpg. Maar in de taxibranche komt het eigenlijk niet voor. Behalve bij de Jeep Grand Cherokee V6 diesel van CS Limousine uit Amsterdam. In dit voertuig wordt er LPG bij de diesel gemengd. Resultaat: een gemiddeld verbruik van 1 op 13 in plaats van 1 op 8,5. En bovendien het geluid van een benzinemotor.

“Ik heb berekend dat ik na 85.000 kilometer de installatie terug heb verdiend”, vertelt Cederic Schonbaum van CS Limousine Services. “Dit systeem verhoogt de efficiëntie van de diesel-verbranding. Daardoor heb ik extra vermogen, terwijl hij toch een stuk zuiniger is. De auto rijdt eigenlijk als een benzine, maar heeft nog altijd de hogere restwaarde van een diesel.”

Besparing

Schonbaum heeft nu 1500 kilometer met het voertuig gereden. Hij heeft berekend dat hij in die 1500 kilometer 42 euro aan LPG heeft verbruikt en in totaal 84 euro aan diesel heeft bespaard. “Dat levert me dus 2,8 cent op per kilometer. Omdat de installatie 2400 euro kostte, is dat na 85.000 kilometer terug verdiend.”

Technisch werkt het als volgt. De LPG gaat een verbinding aan met de diesel. Daardoor wordt de efficiëntie van de verbranding verhoogd van 80% naar 98%, zegt Schonbaum. “Dat is ook nog eens veel beter voor het milieu. De LPG wordt vlak voor de inlaatklep ingespoten. Die komt dan binnen met de lucht van de turbo en verbrandt veel schoner dan diesel alleen. Vergelijk het maar met de ingespoten Nitrogen uit actiefilms voor extra boost.”

Balans

De ingebouwde electronica regelt het mengsel automatisch. Gebruikmakend van parameters als toerental, turbodruk, hoeveelheid ingespoten diesel, motorbelasting, koppel en koelwatertemperatuur, bepaalt het systeem de optimale balans tussen de hoeveelheid ingespoten diesel en LPG. Het is ook mogelijk met CNG, als die variant wordt gekozen bij de inbouw.

Schonbaum gebruikt de Jeep Grand Cherokee vooral voor Schiphol-ritjes. “Voor het meest luxe vervoer heb ik een Mercedes-Benz S500. Maar in dit voertuig past meer bagage. Bovendien is dit alternatief iets goedkoper voor de klant. Ik heb hem gekocht als opvolger van mijn Lincoln Town Car, want die is niet meer te krijgen.”

Limousine

De limousine-chauffeur heeft vooral Amerikaanse klanten. “Zij hebben een vast limousine-bedrijf in de VS. Maar die hebben natuurlijk in Nederland geen dekking. Daarvoor schakelen ze mij in. En mocht ik zelf te weinig capaciteit hebben, dan huur ik chauffeurs met auto van wie ik weet dat ze dezelfde kwaliteit leveren bij. Dat wil zeggen: 24 uur per dag bereikbaar, altijd een schone auto, zeer beleefd en altijd op tijd.”

Om dergelijke klanten binnen te halen, is persoonlijk contact heel belangrijk, heeft hij gemerkt. “Via via is moeilijk te bepalen wie betrouwbaar is. En dat is in dit vak het allerbelangrijkste. Want die Amerikanen kijken vooral naar kwaliteit. De prijs vinden ze minder belangrijk. Dat is bij Nederlandse klanten vaak andersom.”

Boordcomputer Taxi

Omdat CS Limousine Services alleen op contractbasis werkt, heeft hij nog geen Boordcomputer Taxi ingebouwd. “Mijn voertuigen staan op blauwe platen, dus waarschijnlijk zal ik er per 1 februari wel aan moeten. Maar dan kan ik wel in de problemen komen met mijn arbeidstijden”, vreest Schonbaum.

“En niet omdat ik zoveel uur achter elkaar achter het stuur zit. Integendeel, ik rijd zelfs heel weinig kilometers per dag. Het grootste probleem van de BCT is dat wel wel heel veel standby moeten staan. Soms ben ik voor 24 uur lang besteld, waarbij ik 23 uur voor het hotel sta te wachten. Maar die klant wil wel ieder moment de beschikking hebben over de auto met chauffeur. Dus dan kom ik als eigen baas in de knoei met de arbeidstijden.”

Chauffeur

Naast CS Limousines heeft Schonbaum ook nog een garage en import/export-bedrijf van luxe auto’s. “Voordeel is dat wanneer ik weinig werk heb als limousine-chauffeur, ik toch nog omzet kan maken met mijn garage-bedrijf. Het is beter om op drie paarden te wedden, dan één. Zeker in deze tijd”, lacht hij.

Bart Pals

Het lampje met de LPG-indicator:

LPG lampje

LPG motor, regelaar

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “CS Limousine Services heeft dual-fuel taxi op diesel én lpg”

Fikret Gocen|04.09.14|20:35

Slimme man die Cederic Schonbaum weet waar hij mee bezig is.

Linda Stok|03.10.17|09:58

Goedemorgen,

Dit is een nachtmerrie als je van Arnhem naar Groningen met CNG gas. (vooral ’s avonds/s’nachts)
Want meeste CNG tankstation zitten bij de industrie terrein en met cliënten in de bus is geen goede reclame.Bij een lege bus is deze tankstation bij een industrie terrein verlaten en donker.
Dus geeft mij maar diesel waar je heen en terug kan rijden dit is ook efficiënter ( minder kosten en tijd )

Groetjes Linda

CS Limousine Services heeft dual-fuel taxi op diesel én lpg | TaxiPro
Cederic Schonbaum, CS Limousine Services, Amsterdam, Jeep Grand Cherokee, diesel en LPG

CS Limousine Services heeft dual-fuel taxi op diesel én lpg

In vrachtwagens wordt het al lang gedaan; een dual-fuel systeem voor verbranding van diesel en lpg. Maar in de taxibranche komt het eigenlijk niet voor. Behalve bij de Jeep Grand Cherokee V6 diesel van CS Limousine uit Amsterdam. In dit voertuig wordt er LPG bij de diesel gemengd. Resultaat: een gemiddeld verbruik van 1 op 13 in plaats van 1 op 8,5. En bovendien het geluid van een benzinemotor.

“Ik heb berekend dat ik na 85.000 kilometer de installatie terug heb verdiend”, vertelt Cederic Schonbaum van CS Limousine Services. “Dit systeem verhoogt de efficiëntie van de diesel-verbranding. Daardoor heb ik extra vermogen, terwijl hij toch een stuk zuiniger is. De auto rijdt eigenlijk als een benzine, maar heeft nog altijd de hogere restwaarde van een diesel.”

Besparing

Schonbaum heeft nu 1500 kilometer met het voertuig gereden. Hij heeft berekend dat hij in die 1500 kilometer 42 euro aan LPG heeft verbruikt en in totaal 84 euro aan diesel heeft bespaard. “Dat levert me dus 2,8 cent op per kilometer. Omdat de installatie 2400 euro kostte, is dat na 85.000 kilometer terug verdiend.”

Technisch werkt het als volgt. De LPG gaat een verbinding aan met de diesel. Daardoor wordt de efficiëntie van de verbranding verhoogd van 80% naar 98%, zegt Schonbaum. “Dat is ook nog eens veel beter voor het milieu. De LPG wordt vlak voor de inlaatklep ingespoten. Die komt dan binnen met de lucht van de turbo en verbrandt veel schoner dan diesel alleen. Vergelijk het maar met de ingespoten Nitrogen uit actiefilms voor extra boost.”

Balans

De ingebouwde electronica regelt het mengsel automatisch. Gebruikmakend van parameters als toerental, turbodruk, hoeveelheid ingespoten diesel, motorbelasting, koppel en koelwatertemperatuur, bepaalt het systeem de optimale balans tussen de hoeveelheid ingespoten diesel en LPG. Het is ook mogelijk met CNG, als die variant wordt gekozen bij de inbouw.

Schonbaum gebruikt de Jeep Grand Cherokee vooral voor Schiphol-ritjes. “Voor het meest luxe vervoer heb ik een Mercedes-Benz S500. Maar in dit voertuig past meer bagage. Bovendien is dit alternatief iets goedkoper voor de klant. Ik heb hem gekocht als opvolger van mijn Lincoln Town Car, want die is niet meer te krijgen.”

Limousine

De limousine-chauffeur heeft vooral Amerikaanse klanten. “Zij hebben een vast limousine-bedrijf in de VS. Maar die hebben natuurlijk in Nederland geen dekking. Daarvoor schakelen ze mij in. En mocht ik zelf te weinig capaciteit hebben, dan huur ik chauffeurs met auto van wie ik weet dat ze dezelfde kwaliteit leveren bij. Dat wil zeggen: 24 uur per dag bereikbaar, altijd een schone auto, zeer beleefd en altijd op tijd.”

Om dergelijke klanten binnen te halen, is persoonlijk contact heel belangrijk, heeft hij gemerkt. “Via via is moeilijk te bepalen wie betrouwbaar is. En dat is in dit vak het allerbelangrijkste. Want die Amerikanen kijken vooral naar kwaliteit. De prijs vinden ze minder belangrijk. Dat is bij Nederlandse klanten vaak andersom.”

Boordcomputer Taxi

Omdat CS Limousine Services alleen op contractbasis werkt, heeft hij nog geen Boordcomputer Taxi ingebouwd. “Mijn voertuigen staan op blauwe platen, dus waarschijnlijk zal ik er per 1 februari wel aan moeten. Maar dan kan ik wel in de problemen komen met mijn arbeidstijden”, vreest Schonbaum.

“En niet omdat ik zoveel uur achter elkaar achter het stuur zit. Integendeel, ik rijd zelfs heel weinig kilometers per dag. Het grootste probleem van de BCT is dat wel wel heel veel standby moeten staan. Soms ben ik voor 24 uur lang besteld, waarbij ik 23 uur voor het hotel sta te wachten. Maar die klant wil wel ieder moment de beschikking hebben over de auto met chauffeur. Dus dan kom ik als eigen baas in de knoei met de arbeidstijden.”

Chauffeur

Naast CS Limousines heeft Schonbaum ook nog een garage en import/export-bedrijf van luxe auto’s. “Voordeel is dat wanneer ik weinig werk heb als limousine-chauffeur, ik toch nog omzet kan maken met mijn garage-bedrijf. Het is beter om op drie paarden te wedden, dan één. Zeker in deze tijd”, lacht hij.

Bart Pals

Het lampje met de LPG-indicator:

LPG lampje

LPG motor, regelaar

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “CS Limousine Services heeft dual-fuel taxi op diesel én lpg”

Fikret Gocen|04.09.14|20:35

Slimme man die Cederic Schonbaum weet waar hij mee bezig is.

Linda Stok|03.10.17|09:58

Goedemorgen,

Dit is een nachtmerrie als je van Arnhem naar Groningen met CNG gas. (vooral ’s avonds/s’nachts)
Want meeste CNG tankstation zitten bij de industrie terrein en met cliënten in de bus is geen goede reclame.Bij een lege bus is deze tankstation bij een industrie terrein verlaten en donker.
Dus geeft mij maar diesel waar je heen en terug kan rijden dit is ook efficiënter ( minder kosten en tijd )

Groetjes Linda