taxi, standplaats, zzp, Amsterdam, taxichauffeur

Taxi’s vanaf 2018 minimaal Euro V-diesel in Amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft het plan om vanaf 2018 dieseltaxi’s die niet voldoen aan de Euro V-norm niet meer toe te laten in de Milieuzone. Hetzelfde jaar wordt een verbod van kracht voor touringcars die niet voldoen aan de Euro IV-norm. De Milieuzone van Amsterdam, die de Ringweg A 10 als grens heeft, bedraagt maar liefst 35 vierkante kilometer.

Euro V of Euro 5 (Europese richtlijn 99/96/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in oktober 2009 van kracht werd.

De strenge maatregelen staan in de ‘Agenda Duurzaamheid’, die wethouder Abdeluheb Choho (D66) donderdagochtend namens het college naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Volgens de wethouder kan alleen met een ingrijpend duurzaam beleid dat door burgers wordt gedragen én economisch haalbaar is, de enorme groei van Amsterdam worden opgevangen.

Taxi’s

Het plan voor een milieuzone voor bestelauto’s, taxi’s en touringcars leidt meteen tot kritiek van verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), MKB-Amsterdam, VNO-NCW West, Amsterdam City en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

De organisaties zeggen dat het plan in strijd is met een eerdere afspraak met het bedrijfsleven. De organisaties spraken in de vorige collegeperiode met toenmalig wethouder Wiebes af dat het bedrijfsleven eerst zelf maatregelen kon treffen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Daar is nog onvoldoende tijd voor geweest.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Taxi’s vanaf 2018 minimaal Euro V-diesel in Amsterdam”

M. Martins.|11.12.14|13:28

Pffff, het milieu. Het is alleen maar bedoeld om aan de normen te voldoen zodat er meer huizen gebouwd kunnen worden.
Moet je maar eens kijken hoeveel bomen er verdwenen zijn ten behoeve van woningbouw en dergelijke. Op de Zuidas/A10 zijn hele bossen verdwenen.

Rodney Barten|11.12.14|18:57

Er zullen dan een hoop taxi’s verdwijnen uit de stad…

Tjerk Vinckx|11.12.14|20:16

Het is voor mij een raadsel dat deze regeling niet gelijktijdig van kracht is gegaan tijdens de TTO verplichte introductie !! Wie niet kan investeren behoort geen ondernemertje te spelen, 2018 is veel te laat. Een taxiondernemer / chauffeur is een ambassadeur voor zijn stad, niet alleen qua gedrag maar ook rekening houdend met het milieu van de betreffende stad.

Hans de Koning|12.12.14|10:36

Als ik ergens mag komen met een personenauto dan hoor ik er ZEKER te mogen komen met mijn taxi (zelfde merk/type/bouwjaar/uitvoering). Dus alle ‘vervuilende’ auto’s weren, of geen.

Taxi Volendam|14.12.14|14:01

Schoenmaker, blijf bij je leest. De R.D.W. is er voor om de toegestane uitstoot door onze regering van uitlaatgassen te controleren. Wanneer iedere stad of streek zich er ook mee gaat bemoeien wordt regelgeving een nog grotere puinhoop.
Nog afgezien of het een meetbaar resultaat zal opleveren door deze maatregel.

Roel Hindriks|18.12.14|12:11

Ik ben het van harte eens met Tjerk, maar ik vind ook dat het een landelijke aanpak verdient die al in 2016 zou moeten gaan gelden: geen vrijstelling van BPM en MRB wanneer niet aan Euronorm V wordt voldaan en/of het CO2 uitstootcijfer hoger dan 180 gram is.
Degene die stelt dat anderen wel met een “vuile” auto de stad in mogen (oneerlijk verschil dus?) moet zich realiseren dat die mensen wel fors motorrijtuigenbelasting betalen.

Johannes Albertz|18.12.14|18:54

En al die vliegtuigen die over de stad vliegen, en verantwoordelijk zijn voor het leeuwendeel van de vervuiling, vooral wat fijnstof betreft, aan welke norm moeten die voldoen? Geen enkele natuurlijk, Schiphol brengt pegels in het laadje!

M. Martins.|18.12.14|23:24

Ach dat hele milieu is een hetze om geld uit je zakken te kloppen.
Schiphol eiste dat taxi’s elektrisch werden. Dat hebben bedrijven gedaan en dan komt KLM met een samenwerking KLM/Uber. KLM passeerde daarmee de ruim 150 elektrische taxi’s op Schiphol.

Albert Lasschuit|20.12.14|09:38

aan hen die er van alles bijhalen om tegen een schoner milieu maatregel te zijn, omdat het extra kosten met zich mee zal brengen fijn stof deeltjes dragen in hoge mate bij aan het krijgen van longkanker, dit is al jaren bekent, ik vind de maatregelen dan ook rijkelijk laat, regeren moet zijn vooruitzien en niet pappen en nat houden,[ angst voor stemmers verlies ]
vrd grt albert.

Taxi’s vanaf 2018 minimaal Euro V-diesel in Amsterdam | TaxiPro
taxi, standplaats, zzp, Amsterdam, taxichauffeur

Taxi’s vanaf 2018 minimaal Euro V-diesel in Amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft het plan om vanaf 2018 dieseltaxi’s die niet voldoen aan de Euro V-norm niet meer toe te laten in de Milieuzone. Hetzelfde jaar wordt een verbod van kracht voor touringcars die niet voldoen aan de Euro IV-norm. De Milieuzone van Amsterdam, die de Ringweg A 10 als grens heeft, bedraagt maar liefst 35 vierkante kilometer.

Euro V of Euro 5 (Europese richtlijn 99/96/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in oktober 2009 van kracht werd.

De strenge maatregelen staan in de ‘Agenda Duurzaamheid’, die wethouder Abdeluheb Choho (D66) donderdagochtend namens het college naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Volgens de wethouder kan alleen met een ingrijpend duurzaam beleid dat door burgers wordt gedragen én economisch haalbaar is, de enorme groei van Amsterdam worden opgevangen.

Taxi’s

Het plan voor een milieuzone voor bestelauto’s, taxi’s en touringcars leidt meteen tot kritiek van verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), MKB-Amsterdam, VNO-NCW West, Amsterdam City en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

De organisaties zeggen dat het plan in strijd is met een eerdere afspraak met het bedrijfsleven. De organisaties spraken in de vorige collegeperiode met toenmalig wethouder Wiebes af dat het bedrijfsleven eerst zelf maatregelen kon treffen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Daar is nog onvoldoende tijd voor geweest.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Taxi’s vanaf 2018 minimaal Euro V-diesel in Amsterdam”

M. Martins.|11.12.14|13:28

Pffff, het milieu. Het is alleen maar bedoeld om aan de normen te voldoen zodat er meer huizen gebouwd kunnen worden.
Moet je maar eens kijken hoeveel bomen er verdwenen zijn ten behoeve van woningbouw en dergelijke. Op de Zuidas/A10 zijn hele bossen verdwenen.

Rodney Barten|11.12.14|18:57

Er zullen dan een hoop taxi’s verdwijnen uit de stad…

Tjerk Vinckx|11.12.14|20:16

Het is voor mij een raadsel dat deze regeling niet gelijktijdig van kracht is gegaan tijdens de TTO verplichte introductie !! Wie niet kan investeren behoort geen ondernemertje te spelen, 2018 is veel te laat. Een taxiondernemer / chauffeur is een ambassadeur voor zijn stad, niet alleen qua gedrag maar ook rekening houdend met het milieu van de betreffende stad.

Hans de Koning|12.12.14|10:36

Als ik ergens mag komen met een personenauto dan hoor ik er ZEKER te mogen komen met mijn taxi (zelfde merk/type/bouwjaar/uitvoering). Dus alle ‘vervuilende’ auto’s weren, of geen.

Taxi Volendam|14.12.14|14:01

Schoenmaker, blijf bij je leest. De R.D.W. is er voor om de toegestane uitstoot door onze regering van uitlaatgassen te controleren. Wanneer iedere stad of streek zich er ook mee gaat bemoeien wordt regelgeving een nog grotere puinhoop.
Nog afgezien of het een meetbaar resultaat zal opleveren door deze maatregel.

Roel Hindriks|18.12.14|12:11

Ik ben het van harte eens met Tjerk, maar ik vind ook dat het een landelijke aanpak verdient die al in 2016 zou moeten gaan gelden: geen vrijstelling van BPM en MRB wanneer niet aan Euronorm V wordt voldaan en/of het CO2 uitstootcijfer hoger dan 180 gram is.
Degene die stelt dat anderen wel met een “vuile” auto de stad in mogen (oneerlijk verschil dus?) moet zich realiseren dat die mensen wel fors motorrijtuigenbelasting betalen.

Johannes Albertz|18.12.14|18:54

En al die vliegtuigen die over de stad vliegen, en verantwoordelijk zijn voor het leeuwendeel van de vervuiling, vooral wat fijnstof betreft, aan welke norm moeten die voldoen? Geen enkele natuurlijk, Schiphol brengt pegels in het laadje!

M. Martins.|18.12.14|23:24

Ach dat hele milieu is een hetze om geld uit je zakken te kloppen.
Schiphol eiste dat taxi’s elektrisch werden. Dat hebben bedrijven gedaan en dan komt KLM met een samenwerking KLM/Uber. KLM passeerde daarmee de ruim 150 elektrische taxi’s op Schiphol.

Albert Lasschuit|20.12.14|09:38

aan hen die er van alles bijhalen om tegen een schoner milieu maatregel te zijn, omdat het extra kosten met zich mee zal brengen fijn stof deeltjes dragen in hoge mate bij aan het krijgen van longkanker, dit is al jaren bekent, ik vind de maatregelen dan ook rijkelijk laat, regeren moet zijn vooruitzien en niet pappen en nat houden,[ angst voor stemmers verlies ]
vrd grt albert.