Mercedes-Benz, plug-in hybride, C 350 e, elektrisch

Mercedes-Benz C plug-in hybride rijdt 31 kilometer elektrisch

Mercedes-Benz heeft de C-Klasse plugin hybrid gepresenteerd. Hij is als C 350 e beschikbaar als limousine- of estate-uitvoering. De plug-in hybride heeft een actieradius met volledig elektrische aandrijving van 31 kilometer om lokaal emissievrij te rijden. De plug-in techniek van Mercedes-Benz heeft eerder zijn debuut gemaakt in de S-Klasse.

De C 350 plug-in hybrid staat vanaf maart 2015 bij de dealer. Prijzen en uitrustingsmogelijkheden worden begin februari bekendgemaakt.

Verbruik

De viercilinder benzinemotor zorgt samen met de sterke elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 205 kW (279 pk) en een koppel van 600 Nm – prestaties van een sportauto, gekoppeld aan een gecertificeerd minimaal verbruik van slechts 2,1 liter brandstof per 100 kilometer (Limousine en Estate).

Dit komt overeen met CO2-emissies van 48 gram (Estate: 49 gram) per kilometer. Hierdoor komen beide modellen bij zakelijke inzet in aanmerking voor 7% bijtelling.

C 350 e

De C 350 plug-in hybrid – die volgens de nieuwe nomenclatuur in de toekomst C 350 e gaat heten – is standaard uitgerust met AIRMATIC luchtvering en de via internet bedienbare preconditionering, wat mede zorgt voor een uitzonderlijk niveau van rij- en klimaatcomfort.

De C 350 plug-in hybrid is na de C 300 BlueTEC HYBRID het tweede hybridemodel van de nieuwe C-Klasse en het tweede Mercedes-Benz model met plug-in hybrid-technologie aan boord. Dankzij de combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor zorgen hybride aandrijfsystemen voor een indrukwekkend laag brandstofverbruik, terwijl daar grote prestaties tegenover staan. De elektromotor kan de verbrandingsmotor vervangen of ondersteunen in situaties waarin de verbrandingsmotor minder gunstig is en maakt gebruik van opgeslagen energie die geconverteerd wordt bij het remmen.

Hybride

De C 350 plug-in hybrid maakt gebruik van de meest geavanceerde  hybridetechnologie van dit moment. De elektrische energie wordt opgeslagen in een lithium-ion hoogspanningsbatterij met een totale capaciteit van 6,2 kWh, die met een externe stroombron kan worden opgeladen en zodoende een effectieve bijdrage levert aan het lage verbruik en de lage emissiecijfers. De batterij is vloeistofgekoeld, weegt ongeveer 100 kilogram en is ondergebracht in een plaatstalen behuizing boven de achteras voor maximale botsveiligheid, maar ook voor meer rijdynamiek en een maximale kofferruimte.

Dankzij een intelligent on-board laadsysteem kan de accu in ongeveer 1 uur en 45 minuten opgeladen worden aan een Wallbox of aan één van het toenemend aantal openbare laadpalen (230 V, 16 A, 3,7 kW, enkelfase). Opladen via een stopcontact thuis behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Afhankelijk van het netwerk is de oplaadtijd dan ongeveer twee uur (met 230 V en 13 A, 3.0 kW). Ondanks de ruimte die de batterij inneemt, heeft de C 350 plug-in hybrid Limousine een kofferruimte van 335 liter (Estate: 350 liter – 1370 liter).

Benzinemotor

In de nieuwe Mercedes-Benz C 350 plug-in hybrid wordt de hybrideaandrijving voor het eerst gecombineerd met een efficiënte viercilinder benzinemotor. De tweeliter motor produceert 155 kW (211 pk) en een maximum koppel van 350 Newtonmeter. Zijn directe benzine injectiesysteem met straalgeleide verbranding maakt gebruik van een elektronisch gecontroleerde, meervoudige precisie-injectie en supersnelle multi-vonk ontsteking voor uitstekende prestaties, gekoppeld aan hoge efficiency en voorbeeldige emissies. De elektromotor van de C 350 plug-in hybrid heeft een piekvermogen van 60 kW en een systeemkoppel van 340 Nm. Het totale systeem levert een gecombineerd vermogen tot 205 kW (279 pk) en een koppel van 600 Nm.

De hybridemodule van de standaard 7-traps automatische transmissie 7G-TRONIC PLUS omvat zowel de elektromotor als een extra koppeling tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor. In de volledig elektrische modus wordt de verbrandingsmotor losgekoppeld van de aandrijflijn. Er bestaat echter ook de mogelijkheid om weg te rijden met de verbrandingsmotor ondersteund door de elektromotor, met soortgelijke prestaties als bij een vloeistofkoppeling: hier vormt de koppeling  in combinatie met de EV het substituut voor de koppelomvormer.

Rijprogramma’s

Naast de keuze uit verschillende rijprogramma’s kan de bestuurder ook het gebruik van de elektromotor en de verbrandingsmotor in de C 350 plug-in hybrid reguleren. In het rijprogramma Economy en Comfort zijn de volgende hybridinstellingen mogelijk:

  • Hybrid: alle hybride functies zoals volledig elektrisch, boost en recuperatie zijn beschikbaar en worden zo efficiënt mogelijk toegepast conform de rijomstandigheden en de route.
  • E-Mode: voor uitsluitend elektrisch rijden – bijvoorbeeld in de stad of wanneer de batterij voldoende opgeladen is om de rest van de trip af te leggen.
  • E-save: de acculading van de batterij blijft gehandhaafd – bijvoorbeeld om later in een milieuzone volledig elektrisch te kunnen rijden. Elektrisch rijden en de ‘boost’-functie zijn daarom maar beperkt  beschikbaar.
  • Charge: om de batterij op te laden terwijl er met de verbrandingsmotor gereden wordt – bijvoorbeeld om op een later moment een vollere batterij beschikbaar te hebben. De verbrandingsmotor blijft actief en het brandstofverbruik kan toenemen. Elektrisch rijden is niet mogelijk.

In de rijprogramma’s S+ en S wordt de modus ‘Hybrid’ geactiveerd. In het rijprogramma ‘Individueel’ hangt de keuze uit beschikbare instellingen af van de gekozen karakteristieken.

Energie

De beste strategie voor een efficiënte rit is anticiperend rijden. Wanneer de exacte bestemming bekend is en de relevante data in het navigatiesysteem zijn ingevoerd, wordt het laden en ontladen van de hoogspanningsbatterij in de C 350 plug-in hybrid volledig gecontroleerd voor optimaal gebruik van de energie tijdens de hele route.

Een ander kernpunt is om stedelijke gebieden zo mogelijk met een volle batterij te bereiken, zodat de auto efficiënt – en zo vaak mogelijk in de elektrische modus – aan stop-en-go-verkeer deelneemt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mercedes-Benz C plug-in hybride rijdt 31 kilometer elektrisch | TaxiPro
Mercedes-Benz, plug-in hybride, C 350 e, elektrisch

Mercedes-Benz C plug-in hybride rijdt 31 kilometer elektrisch

Mercedes-Benz heeft de C-Klasse plugin hybrid gepresenteerd. Hij is als C 350 e beschikbaar als limousine- of estate-uitvoering. De plug-in hybride heeft een actieradius met volledig elektrische aandrijving van 31 kilometer om lokaal emissievrij te rijden. De plug-in techniek van Mercedes-Benz heeft eerder zijn debuut gemaakt in de S-Klasse.

De C 350 plug-in hybrid staat vanaf maart 2015 bij de dealer. Prijzen en uitrustingsmogelijkheden worden begin februari bekendgemaakt.

Verbruik

De viercilinder benzinemotor zorgt samen met de sterke elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 205 kW (279 pk) en een koppel van 600 Nm – prestaties van een sportauto, gekoppeld aan een gecertificeerd minimaal verbruik van slechts 2,1 liter brandstof per 100 kilometer (Limousine en Estate).

Dit komt overeen met CO2-emissies van 48 gram (Estate: 49 gram) per kilometer. Hierdoor komen beide modellen bij zakelijke inzet in aanmerking voor 7% bijtelling.

C 350 e

De C 350 plug-in hybrid – die volgens de nieuwe nomenclatuur in de toekomst C 350 e gaat heten – is standaard uitgerust met AIRMATIC luchtvering en de via internet bedienbare preconditionering, wat mede zorgt voor een uitzonderlijk niveau van rij- en klimaatcomfort.

De C 350 plug-in hybrid is na de C 300 BlueTEC HYBRID het tweede hybridemodel van de nieuwe C-Klasse en het tweede Mercedes-Benz model met plug-in hybrid-technologie aan boord. Dankzij de combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor zorgen hybride aandrijfsystemen voor een indrukwekkend laag brandstofverbruik, terwijl daar grote prestaties tegenover staan. De elektromotor kan de verbrandingsmotor vervangen of ondersteunen in situaties waarin de verbrandingsmotor minder gunstig is en maakt gebruik van opgeslagen energie die geconverteerd wordt bij het remmen.

Hybride

De C 350 plug-in hybrid maakt gebruik van de meest geavanceerde  hybridetechnologie van dit moment. De elektrische energie wordt opgeslagen in een lithium-ion hoogspanningsbatterij met een totale capaciteit van 6,2 kWh, die met een externe stroombron kan worden opgeladen en zodoende een effectieve bijdrage levert aan het lage verbruik en de lage emissiecijfers. De batterij is vloeistofgekoeld, weegt ongeveer 100 kilogram en is ondergebracht in een plaatstalen behuizing boven de achteras voor maximale botsveiligheid, maar ook voor meer rijdynamiek en een maximale kofferruimte.

Dankzij een intelligent on-board laadsysteem kan de accu in ongeveer 1 uur en 45 minuten opgeladen worden aan een Wallbox of aan één van het toenemend aantal openbare laadpalen (230 V, 16 A, 3,7 kW, enkelfase). Opladen via een stopcontact thuis behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Afhankelijk van het netwerk is de oplaadtijd dan ongeveer twee uur (met 230 V en 13 A, 3.0 kW). Ondanks de ruimte die de batterij inneemt, heeft de C 350 plug-in hybrid Limousine een kofferruimte van 335 liter (Estate: 350 liter – 1370 liter).

Benzinemotor

In de nieuwe Mercedes-Benz C 350 plug-in hybrid wordt de hybrideaandrijving voor het eerst gecombineerd met een efficiënte viercilinder benzinemotor. De tweeliter motor produceert 155 kW (211 pk) en een maximum koppel van 350 Newtonmeter. Zijn directe benzine injectiesysteem met straalgeleide verbranding maakt gebruik van een elektronisch gecontroleerde, meervoudige precisie-injectie en supersnelle multi-vonk ontsteking voor uitstekende prestaties, gekoppeld aan hoge efficiency en voorbeeldige emissies. De elektromotor van de C 350 plug-in hybrid heeft een piekvermogen van 60 kW en een systeemkoppel van 340 Nm. Het totale systeem levert een gecombineerd vermogen tot 205 kW (279 pk) en een koppel van 600 Nm.

De hybridemodule van de standaard 7-traps automatische transmissie 7G-TRONIC PLUS omvat zowel de elektromotor als een extra koppeling tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor. In de volledig elektrische modus wordt de verbrandingsmotor losgekoppeld van de aandrijflijn. Er bestaat echter ook de mogelijkheid om weg te rijden met de verbrandingsmotor ondersteund door de elektromotor, met soortgelijke prestaties als bij een vloeistofkoppeling: hier vormt de koppeling  in combinatie met de EV het substituut voor de koppelomvormer.

Rijprogramma’s

Naast de keuze uit verschillende rijprogramma’s kan de bestuurder ook het gebruik van de elektromotor en de verbrandingsmotor in de C 350 plug-in hybrid reguleren. In het rijprogramma Economy en Comfort zijn de volgende hybridinstellingen mogelijk:

  • Hybrid: alle hybride functies zoals volledig elektrisch, boost en recuperatie zijn beschikbaar en worden zo efficiënt mogelijk toegepast conform de rijomstandigheden en de route.
  • E-Mode: voor uitsluitend elektrisch rijden – bijvoorbeeld in de stad of wanneer de batterij voldoende opgeladen is om de rest van de trip af te leggen.
  • E-save: de acculading van de batterij blijft gehandhaafd – bijvoorbeeld om later in een milieuzone volledig elektrisch te kunnen rijden. Elektrisch rijden en de ‘boost’-functie zijn daarom maar beperkt  beschikbaar.
  • Charge: om de batterij op te laden terwijl er met de verbrandingsmotor gereden wordt – bijvoorbeeld om op een later moment een vollere batterij beschikbaar te hebben. De verbrandingsmotor blijft actief en het brandstofverbruik kan toenemen. Elektrisch rijden is niet mogelijk.

In de rijprogramma’s S+ en S wordt de modus ‘Hybrid’ geactiveerd. In het rijprogramma ‘Individueel’ hangt de keuze uit beschikbare instellingen af van de gekozen karakteristieken.

Energie

De beste strategie voor een efficiënte rit is anticiperend rijden. Wanneer de exacte bestemming bekend is en de relevante data in het navigatiesysteem zijn ingevoerd, wordt het laden en ontladen van de hoogspanningsbatterij in de C 350 plug-in hybrid volledig gecontroleerd voor optimaal gebruik van de energie tijdens de hele route.

Een ander kernpunt is om stedelijke gebieden zo mogelijk met een volle batterij te bereiken, zodat de auto efficiënt – en zo vaak mogelijk in de elektrische modus – aan stop-en-go-verkeer deelneemt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.