ilt, inspectie leefomgeving en transport, inspecteur, controle, handhaving

ILT kan niet handhaven via Boordcomputer Taxi tot juli 2016

Een nieuwe faal in het BCT-dossier. De Boordcomputer Taxi kan pas halverwege 2016 uitgelezen worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer. Want pas dan is de volledige uitrol van de nieuwe specificaties klaar. Dat betekent dat taxibedrijven twee jaar lang verplicht in een kastje moeten investeren, waar de ILT niet mee kan handhaven.

Sinds 1 juli 2014 moeten taxi’s verplicht geïnvesteerd hebben in een BCT. De ILT doet dus twee jaar lang alleen zichtcontroles of het apparaat aanwezig is, op straffe van hoge boetes. Want ILT beschikt niet over de juiste software om de BCT-gegevens uit te lezen.

Uitlezen

De staatssecretaris geeft de fabrikanten de schuld van het niet kunnen uitlezen door ILT. “Er zaten ontwerpfouten in de door fabrikanten geleverde BCT’s”, noemt ze als eerste oorzaak van het niet kunnen handhaven door de ILT. Ook bestond er teveel interpretatieruimte bij een aantal specificaties, zegt ze.

Maar de fabrikanten vinden het opmerkelijk dat de staatssecretaris vindt dat zij het niet goed hebben gedaan. De apparaten zijn exact volgens de gestelde eisen ontworpen. Het was notabene de overheid zelf die de certificering verzorgde van de apparaten. Er is toen kennelijk niet gekeken door Infrastructuur en Milieu of de BCT’s aan de eisen van de ILT en de Belastingdienst voldeden.

Handhaven

De reden dat het nog tot juli 2016 gaat duren voordat de ILT kan gaan handhaven is dat de aangepaste regeling eerst moet worden goedgekeurd door Brussel. Die kan per 1 april 2015 in werking treden. Vervolgens moeten de fabrikanten de software aanpassen. Dat duurt 6 tot 9 maanden. Daarna moet de nieuw software gecertificeerd worden, wat weer drie maanden duurt. Daarna moet de nieuwe software op de BCT’s geïnstalleerd worden, wat ook weer enkele maanden in beslag neemt.

Het ministerie overweegt een deel bij te dragen in de kosten die de fabrikanten moeten maken voor de update. Maar een harde toezegging doet de staatssecretaris niet. “Het moet wel binnen de kaders van Europese staatssteunregelingen passen”, zegt Mansveld.

Kosten

De kosten van de nieuwe software-ontwikkeling bedragen volgens de ene fabrikant 30.000 euro. Volgens de andere fabrikanten ruim 300.000 euro. Het is de vraag in hoeverre klanten hiervoor gaan opdraaien. Want het is duidelijk dat diverse fabrikanten zelf geen geld hebben, blijkt uit het faillissement van zowel Quipment als Taxitronic.

De taxi-ondernemers zullen dus ook zelf in de buidel moeten tasten voor de nieuwe updates. Want er moet 60 aan RDW-kosten gemaakt worden voor een update. Daar komen de arbeidskosten maar te zwijgen om naar zo’n station toe te rijden en te wachten tot de update klaar is nog bij. Bovendien bestaat de kans dat enkele fabrikanten zich genoodzaakt voelen de klanten te laten betalen om de nieuwe software binnen te krijgen.

Marktaandeel

In totaal zijn er nu 30.000 BCT’s verkocht. Cabman heeft een marktaandeel van 63% (18.900 apparaten), Taxitronic (op dit moment failliet) heeft een marktaandeel van 23% (6900 stuks) en Qtwee (doorgestarte Quipment) heeft een marktaandeel van 14% (4200 BCT’s). De staatssecretaris verwacht dat Qtwee ‘op korte termijn’ de typegoedkeuring voor de BCT rond heeft.

Ook voldoen de huidige apparaten niet aan de wensen van de Belastingdienst, zegt Mansveld. Ook daarvoor moeten de apparaten worden aangepast. “Voor handhaving door de Belastingdienst heeft dit tot gevolg dat voorlopig de bewijskracht van de BCT niet volledig is tot realisatie van de aanpassingen. Er zijn aanvullende gegevens uit de bedrijfsadministratie nodig.”

BCT-gegevens

Wel kunnen de BCT-gegevens als ondersteunend bewijs dienen. “Voor de fiscale wetgeving geldt als uitgangspunt een vrije vorm van een administratie en bewijs, waarbij de BCT in beginsel toelaatbaar is als een onderdeel van bewijs”, licht Mansveld toe.

Overigens erkent Mansveld dat er op dit moment niet wordt voldaan aan de doelstellingen die voorwaarde waren om de BCT-verplichting in te voeren voor de taxibranche. “Met de software-update die nu wordt doorgevoerd (en dus 1 juli 2016 wellicht klaar is, red.) en gezien de nauwe betrokkenheid van de ILT en de Belastingdienst in het testtraject, zullen de eerder geconstateerde knelpunten worden opgelost en worden de doelstellingen van de BCT gerealiseerd”, aldus de staatssecretaris.

Verplichting

De vraag blijft waarom ILT en Belastingdienst dus kennelijk niet eerder zo nauw betrokken zijn bij het testtraject, voordat de taxibranche verplicht werd om duizend euro per voertuig te investeren. En de kosten blijven doorlopen voor de taxisector, omdat voor iedere update en storing naar de RDW gegaan moet worden voor een reset.

Bart Pals

Lees de betreffende brief van Mansveld aan de Tweede Kamer die vrijdagmiddag 16:30 uur is verstuurd.

Auteur: Bart Pals

75 reacties op “ILT kan niet handhaven via Boordcomputer Taxi tot juli 2016”

Tjerk Vinckx|13.02.15|19:24

Hoe – KRANKZINNIG – wil je het hebben, wat een – WAANZIN – ten top !!!!!!!
Laat je niet intimideren door ambtelijke mafketels, de rechtbank maakt gehakt van dit nietszeggende ambtelijke zooitje !!!!!!

Marco Mens|13.02.15|19:43

Tja en daar gaat weer een ICT project van de overheid…

Rob Van Schie|13.02.15|19:59

Mee eens Marco geen wonder dat er zoveel taxi bedrijfen het lootje leggen
dat de FNV hier niet iest tegen doet snap ik niet dit kost zo veel banen en de klant moet weer betalen op deze manier

Johan Zevenbergen|13.02.15|20:19

En dat allemaal voor 6% omzet belasting.
Beter en stukken goedkoper was geweest meer controleurs met ruimer bevoegdheden om snorders op te pakken, en die aan te slaan voor misgelopen omzet belasting en een fikse boete,
Komt er vanzelf meer geld in de schatkist, en is er minder frustratie.

Inplaats van op stations reguliere bedrijven te controleren op het banden profiel en bct van nieuwe auto,s.
En vervolgens de snorder te laten weg rijden, met het commentaar dat deze gele kentekenplaten heeft

Taxi Volendam|13.02.15|20:30

De “betreffende brief” staat vol met halve en onwaarheden.
We gaan naar de volgende 10 jaar uitstel wanneer dit zo doorgaat.
Echter, we hebben slechts 2 jaar wettelijke garantie op de BCT.
Hoezo wij betalen voor updates en aanpassen?
Diegene die fouten hebben gemaakt dienen deze kosten te betalen.
Wij, de taxibranche zeker niet.

Jelle Nijdam|13.02.15|20:38

En ondertussen sjeest half Nederland rond met “taxi’s”? van Uber en met vrijwilligersclubjes ( dank zij de ANWB in Barneveld ) en weet ik wat allemaal nog meer….en wij maar zorgen dat we aan de wet blijven voldoen, die ze voorlopig niet kunnen handhaven ? Het is toch meer dan schandalig !

Bart van den Berg|13.02.15|20:46

Kijk eens aan. Niet protesteren tegen de BCT scheelt een hoop. Dat “ding” oftewel het verzinsel van ego-ambtenaren en politici (m.m.v. de KNV), blaast zichzelf op. Nu TX-keur nog. Deze wassen neus blijft aan het gezicht hangen bij de gratie van de ondernemers die zich ervoor aanmelden om opdrachtjes binnen te halen. Next! Duco, ik duim met je mee en voor je! Een goede ondernemer en chauffeur heeft geen TX-keur nodig. Verantwoordelijkheid nemen, dat wel. Daarna KIWA. One at a time, dat wel.

Paul Dijkhuizen|13.02.15|20:47

De staatssecretaris, het ministerie, de ILT, de belastingdienst, de overheid in het algemeen, ze hebben niks verkeerd gedaan… nee het waren juist de fabrikanten, de softwareontwikkelaars, en natuurlijk de taxibedrijven die in dit dossier verantwoordelijk zijn voor malaise…. in ieder geval, als het aan de staatssecretaris ligt, daar krijgen we nu dus nog weer een extra rekening voor gepresenteerd… Bij het lezen van de brief krijg ik een voorgevoel… ‘kamer niet goed voorgelicht, sorry…’

Duco Douwstra|13.02.15|21:01

Uit haar brief blijken de Doelstellingen (deze zijn en worden nooit gehaald,uitsluitend het tegenovergestelde) van de invoering van de BCT zijn: betere informatieverstrekking naar de klant bij afrekening van ritten, het verbeteren van de controle en handhaving van onder meer rij- en rusttijden, het verminderen van
administratieve lasten en het verbeteren van administratieve procedures en het
optimaliseren van managementinformatiesystemen voor bedrijven. RESULTAAT NUL INFORMATIE WEL VEEL ELLENDE

Johan Zevenbergen|13.02.15|21:21

6900 bct,s x €7,50 per mnd voor de update x €7,50 voor het uitlezen x inmiddels ca 12 maanden
X de overheidssubsidie x de bct kosten x de koppeling kosten x de klein materiaal kosten x de rdw Afmeld kostend x Geen garantie x geen nazorg
En maar klagen dat er geen geld is voor de software ontwikkeling,s kosten

Volgens mij word een curator hier heel blij en rijk van,
En zitten er een paar in een warm pararadijsje met de voetjes in het warme water.

Hudson Taxi|13.02.15|22:02

Specificaties, Certificeren, Digitale handtekening, betrouwbare gegevens, Rdw keuringen ????????
Er wordt aan geen enkele doelstelling voldaan.
Wat heeft dit alles voor zin .
Niets, maar dan ook niets deugd !
Hoe lang pikken wij al deze onzin nog.
Er is gelukkig ook een lichtpuntje.
De rechter maakt hopelijk gehakt van deze soap.
Ik vraag me af of dit behandeld kan worden zonder dat de rechter in de zal schieten.

Gino de Vries|13.02.15|23:20

Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha …..ugh ugh ..Whaaaaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha, die politici van ons zijn gewoon een kluit incompetente prutsers die door gebrek aan gewicht boven zijn komen drijven!!!

Fikret Gocen|14.02.15|02:09

Ik heb alle reacties gelezen enkel details na iedereen heeft gelijk en meeste van deze mensen zijn klein en middel groot ondernemers dat zich ergert van dit soort praktijken van de overheid.
Twee dingen dat mij opvalt
1. Het is een feit dat ons branche organisaties te kort komen en wij ondernemers hebben wel grote mond maar uit eindelijk wij leggen ons er bij neer. Laten we in actie komen en een Platform opzetten en als het moet niet veel paar honderd taxi naar Den Haag rijden.

Fikret Gocen|14.02.15|02:09

2. Ondernemers die zich betrokken voelen en actief discussiëren en mee denken en praten zijn midden klein taxi ondernemers. Ik zie de hele grote en klein (ZZP’ers) taxi bedrijven geen enkel manier zich in mengt bij dit soort discussies terwijl deze twee groep het meeste ellende veroorzaken voor de hele branche. Ik zeg het is tijd om de koppen bij elkaar te steken.

Fikret Gocen|14.02.15|02:12

2. Ondernemers die zich betrokken voelen en actief discussiëren en mee denken en praten zijn midden klein taxi ondernemers. Ik zie de hele grote en klein (ZZP’ers) taxi bedrijven geen enkel manier zich in mengt bij dit soort discussies terwijl deze twee groep het meeste ellende veroorzaken voor de hele branche. Ik zeg het tijd om de koppen bij elkaar te steken.

Duco Douwstra|14.02.15|09:33

Beste Fikret.Ik zal even uitleggen waarom grote bedrijven niet reageren.Grote bedrijven zouden zichzelf in de vingers kunnen snijden als ze hieraan mee discussiëren.Maar met grote bedrijven heb ik geregeld contact,omdat ik van iedereen wil horen of ik wel goed bezig ben.Maar grote bedrijven en ook het KNV kunnen niet zo’n grote mond opzetten als ik namens STN doe.Ik ben het met jou eens dat we op het binnenhof moeten gaan protesteren.Er zou woensdag een anti Uberactie komen,maar hoor niks meer.

Duco Douwstra|14.02.15|10:23

De rij- en rusttijden zijn feitelijk al afgeschaft.De ILT kan er in ieder geval niet meer op controleren,deze gegevens zitten allemaal in de super beveiligde BCT.Hij is zo beveiligt dat de gegevens die eruit komen gedecodeerd zijn,of onbetrouwbaar. Verklaar bij een controle over een jaar,o sorry over anderhalf jaar nog maar eens dat je de BCT vergeten hebt uit of aan te zetten.En gaan we half 2016 35000 taxi’s controleren vanaf juni 2014.Dat is allemaal in een krankzinnigen gesticht bedacht.

g j te nijenhuis|14.02.15|10:30

Wat ik als taxi chauffeur de laatste tien jaar ervaren heb met deze regering, zijn alleen maar projecten wat de hele Taxi branche verziekt heeft.
Verplichte Europese aanbestedingen.(rijden voor prijzen wat niet kan)
Toren hoge bekeuringen wat soms nergens opslaat.(net of we boeven zijn)
Uber Taxi’s de hemel in geprezen door Min; Kamp.(valse concurentie)
Taxi Tronic slecht voorbereid door de regering.(kost klauwen met geld)
De nood is hoog in de Taxi branche.
Tot hier en niet en niet verder??

JE VE AA|14.02.15|12:52

Beste Fikret Gocen,
Het is wel erg kort door de bocht te stellen dat grote bedrijven en zzp-ers de meeste ellende veroorzaken, graag je mening duidelijk onderbouwen voordat je een oordeel geeft, ik weet waar voor een groot deel de pijn ligt, alleen mag je dat hier in Nederland niet hardop roepen omdat bepaalde chauffeurs zich dan gediscrimineerd voelen,

JE VE AA|14.02.15|12:52

maar dat zijn wel diegene die met 50 man op een “gehuurde” ondernemerspas rondrijden, word tijd dat daar iets aan gedaan word, dan zul je zien dat er in Nederland een hoop bedrijven gaan verdwijnen…

Johan Zevenbergen|14.02.15|15:06

Als twee vechten om een been.
Lopen de overheid en de zwart rijder er lachend mee heen.

Nico Gerards|14.02.15|16:59

@JE VE AA ! je slaat de spijker op z’n kop! chapeau! Ook een punt voor STN! Ik ben aangemeld.

Nico Gerards|14.02.15|17:01

aangemeld en betalend lid. Meld u aan!

Peter Walgreen|14.02.15|17:39

Als nou iedere zogenaamde ZZP-er zijn eigen ondernemerspapieren zou moeten hebben, zou het er inderdaad val een stuk beter op worden volgens mij.

Duco Douwstra|14.02.15|21:59

Vandaag in de Telegraaf lees dit artikel, het bewijs dat de politie top Minister Opstelten bewust om de tuin heeft geleid om het contract van 50 000 portofoons en mobilofoons om Motorola in het zadel te helpen. Precies zoals ILT en IenM dat hebben gedaan met de BCT om te voorkomen dat de BCT leveranciers failliet zouden gaan.Ook dit scenario had ik al eerder zo omschreven.Ik luister goed en hoor heel veel
https://docs.google.com/document/d/1dA0JRDDLNBxyyFU4KNifBzlU8lRHjfaPAsIjIXrNUiE/edit#

Hudson Taxi|15.02.15|11:56

Kosten?
De verschillen in de aangegeven kosten zijn groot. Maar `WAT` kan verbeterd worden aan de bct d.m.v. die kosten. Totaal onduidelijk.
We hebben recht op een bct die aan ALLE uitgangspunten voldoet.
Daar wachtten we nog steeds op.
De fabrikanten en I&M zijn met de bct akkoord gegaan en er verantwoordelijk voor.
Bovendien is er wettelijke garantie of productaansprakelijkheid?
Zij die verantwoordelijk voor het wanproduct bct zijn, dienen op te draaien voor alle,ook de reeds gemaakte kosten.

Bas van der Donk|16.02.15|09:44

Dat de belastingdienst niet betrokken was bij de ontwikkeling van de BCT is niets nieuws. Dit was al bekend in 2013. Op het initiatief van het SFT is er in 2013 is er samen met een aantal agenda pakket leveranciers en de BCT leveranciers gepoogd om via de agenda pakket leveranciers een uniforme output te genereren om ook het SFT en de Belastingdienst van informatie te voorzien. Dit project is helaas stil komen te liggen.

Bas van der Donk|16.02.15|09:45

De BCT leveranciers is naar mijn idee niets te verwijten. Zij hebben gedaan wat van hen werd verwacht. Het door hen ontwikkeld product is door de overheid gecertificeerd en goedgekeurd.

Rodney Barten|16.02.15|10:24

@ Marion: Als u dit zo waardeloos forum vind, wat zoekt u hier dan? U roept ook alleen maar een beetje van de zijlijn…lekker makkelijk. Ps, er gebeurt meer tussen hemel en aarde en ook daar heeft u niet allemaal weet van!!

Ton van Dalfsen|16.02.15|10:35

@ Marion, Als u zich bij STN aanmeld en ook betaald wordt u op de hoogte gehouden wat het STN doet en gaat doen. En Waardeloos forum? Dit is geen forum , maar je kan reacties geven op het artikel. Een forum is heel iets anders

Marion van Dijk|16.02.15|12:01

Ton “forum” is een oud Grieks woord voor een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen. Elektronische discussiegroep waar mensen met een gemeenschappelijke interesse informatie, meningen en standpunten kunnen uitwisselen. Maar ik wil het ook wel libelle theeclubje noemen hoor.
Zolang er op de vraag hoeveel leden er nu eigenlijk zijn vind ik ook het STN een vaag instituut en zoveel zie ik niet gebeuren. Er had allang een actie moeten komen tegen pop en de boordcomputer.

Marion van Dijk|16.02.15|12:05

In de brief van mansfeld staat dat er voor het ontwikkelen van de updates een bedrag gemoeid gaat van tussen de 30 en 360 duizend euro. Tis nog al een verschil ik hoor niemand daarover. Als je tegen een klant zegt het kost tussen de 100 en 2000 euro ben je ook een boef. En weer subsidie bieden aan deze grote bedrijven het wordt tijd dat de taxiondernemers subsidie krijgen voor alle ellende.

Marion van Dijk|16.02.15|12:11

En ik sta niet aan de zijlijn heb jaren gestreden en gewerkt aan het keurmerk Utrecht wat goed werkt zonder de verplichting van het vormen van TTO’s En dat allemaal belangeloos zonder een euro vergoeding.Dat noem ik hart voor de zaak maar daar denk jij anders over. Ik ben de branche uit maar vind het nog wel interessant wat er gaande is.

Marion van Dijk|16.02.15|12:12

Op de taxidag ben ik tussen al die stoere kerels de enige geweest die de inspecteur van de ILT kritische vragen heb gesteld.Dat daar geen duidelijk antwoord op kwam is meer kenmerkend voor de ILT dan voor mij. Maar misschien ben ik nog ouderwets ik kom uit de demonstratie cultuur en niet uit de blabla cultuur en je ziet in andere landen dat demonstreren nog steeds loont.

Marion van Dijk|16.02.15|12:34

en doe net mijn mail open krijg van hudson taxi een verzoek om lid te worden van de STN om een proces te voeren. Hartstikke leuk maar ik zie nergens staan waar dat proces voor is, kan het vermoeden maar als ik een donatie vraag vraag ik dat met een duidelijk standpunt. Er kom een collecte aan de deur voor ziektes wat doe je dan? Vraag je toch ook voor Kanker, Hartziekten of ALS. Dit is wat ik bedoel.

Hudson Taxi|16.02.15|14:57

@ Marion.
Hoor jij niemand over het verschil tussen 30 en 360 duizend?
Wat schrijft Hudson Taxi 15/02 dan?
Jij was echt niet de enige die kritische vragen aan ILT en ook de belastingdienst heeft gesteld.
Maar I&M was daar niet en tussen het I&M en ILT “loopt het niet lekker”
Misschien is de belastingdienst op de Taxidag wakker geschud doordat hun uitgelegd is dat de BCT niet deugd wat ze beaamden.
Wanneer jij de oplossing weet om het doordrammen van Mansveld te stoppen hou ik me aanbevolen.

Hudson Taxi|16.02.15|15:05

@ Marion
Dat veel Taxiondernemers meer kunnen en moeten bijdagen ben ik helemaal met je eens.
Je reaktie is nuttig en een voorbeeld voor velen.

Rodney Barten|16.02.15|15:20

@ Marion: Dus dankzij jou mag ik eerst langs een commissie van keurslagers voordat ik met mijn taxi in Utrecht mag rondrijden, nou, bedankt nog daarvoor!

Rodney Barten|16.02.15|15:22

@ Hudson: Over welke bijdrage van Marion heeft u het?

Marion van Dijk|16.02.15|16:05

rodney ik denk dat je een beetje gefrustreerd bent en dat jouw reacties alleen over jou gaan. Als jij een fatsoenlijke auto hebt, stratenkennis, goed nederlands praat etc wie houdt jou dan tegen om je aan te sluiten. En die keurslager is nodig om de goede van de rotte appels te scheiden dit is al erg genoeg dat het zo ver is gekomen.

Duco Douwstra|16.02.15|16:09

Beste Marion,Je schreeuwt wel veel maar zegt niks.Wat het jij alzo bereikt,buiten het meehelpen van een TTO opzetten,zijn ze er blij mee?Jij tussen stoere kerels als die z.g. als enige,die de inspecteur van ILT kritische vragen heeft gesteld.Ik stel namens de STN bijna dagelijks kritische vragen aan ILT en Politiek.En jij weet natuurlijk ook hoe je een proces tegen wetgeving moet voeren.En natuurlijk ben ik met jou eens dat we het Binnenhof onbereikbaar moeten maken, zolang de politiek ons

Marion van Dijk|16.02.15|16:14

En hudson dat is wat ik al heel lang roep ga eens met zijn allen naar Den Haag de bron van onzinnige regeltjes en mislukte verbeteringen die alleen de gewone man geld kosten en de bv inbouwers schathemelrijk maken. Als degene die de regeltjes verzint (daar staat ons kabinet voor “regeltjes verzinnen”) zich serieus bezig houdt en verdiept in de branche waar ze de regeltjes voor verzinnen zou dit al een hele verbetering zijn.

Marion van Dijk|16.02.15|16:15

En ik vind nog steeds als we niet de ouderwetse techniek van demonstreren gebruiken gebeurt er sowieso niets als een hubert andela de uber vertegenwoordiger van de taxibranche al roept dat je dat niet moet doen heb ik mijn vraagtekens (bonusje van uber?) het is een argument van niets. Uber heeft al lang naambekendheid en de “nette” chauffeurs zijn de dupe. Dit bedoel ik ook in voorgaande niemand doet iets dus doe zelf iets ipv alleen maar ouwezeiken hier.

Marion van Dijk|16.02.15|16:15

Gooi de boel plat laat je horen, niets doen helpt in ieder geval niet dat hebben we gezien de faissementen van zoveel bedrijven is niet voor niets, Uitmelken uitmelken en nog eens uitmelken dat is het enige wat gebeurt, wat heb je te verliezen. Er is nog steeds bewezen dat wie het meest kabaal maakt wordt gehoord.

Duco Douwstra|16.02.15|16:19

ook het werken onmogelijk maakt.Aanstaande woensdag is er een demonstratie op het Malieveld in Den Haag, de Politie wilde geen vergunning geven voor de Binnenhof,onder bedreiging van dan nemen wij de TTO vergunning in enz.Maar er zijn ook heel veel ondernemers niet bij een TTO aangesloten dus,waarom een vergunning Uberpop heeft toch ook geen vergunning.Kom allen woensdag om 1400 uur zoveel mogelijk naar het Malieveld in Den Haag.En Marion zand erover tenzij je wel nuttige bijdrage kan leveren

Dick Bakker|16.02.15|16:21

rodney jij mag met je taxi in utrecht rondrijden en ook in amsterdam en in rotterdam of natuurlijk het mooie den haag maar je mag er geen klanten oppikken zonder een keurmerk of een tto aansluiting waarom ga daar maar ff over nadenken

Marion van Dijk|16.02.15|16:26

Ja hoor Duco hebben wij TTO’s in Utrecht nee dus. Je bent goed op de hoogte. En jij blaat al jaren soms goed soms onzinnig en ja ik weet hoe je een proces moet voeren tegen wie dan ook. Dat is wat ik de afgelopen jaren doe nadat ik mijn studie heb voltooid. Weliswaar niet als jurist maar wel als HBO er Sociaal Juridische Dienstverlener.

Marion van Dijk|16.02.15|16:26

Maar ja je speelt graag op de man/vrouw. Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven. En toen ik in het openbaar de ILT aanviel was jij ergens anders de constructies van vofjes aan het promoten en je eigen stichting ipv daar jezelf laten horen. En hoeveel leden zijn er nu? dat is al door meerdere mensen gevraagd en niet helemaal onbelangrijk voor het eventuele bereiken van iets.

Marion van Dijk|16.02.15|16:27

Iedereen heeft recht op demonstreren punt.

Marion van Dijk|16.02.15|16:31

“.En Marion zand erover tenzij je wel nuttige bijdrage kan leveren”.
Verklaar je nader voor deze uitspraak. Moet ik bij jou in drievoud toestemming vragen om iets te schrijven? Ik vind mijn bijdragen nuttig genoeg misschien niet voor jou maar wel voor mijzelf. Als ik vind dat we iets moeten ondernemen mag ik dat schrijven of jij dat nu nuttig vind of niet.