Luuk Soentjens, Schreurs Personenvervoer, bedrijfsleider, taxi, taxibedrijf

‘Taxichauffeurs jagen minder, toch duren de ritten even lang’

Te hard remmen, overmatig accelereren en onnodig stationair de motor laten draaien. Het zijn allemaal zaken die vaak voorkomen bij taxichauffeurs. Het zorgt voor extra slijtage van remmen, banden en onnodig brandstofverbruik. “Vooral bij wegversmallingen en drempels zien we dat het rijgedrag van chauffeurs enorm is verbeterd sinds we dat monitoren”, vertelt Luuk Soentjens van Schreurs Personenvervoer in Roermond.

Het taxibedrijf gebruikt al bijna een jaar de Ecobox van GreenStar Statistics. Hierbij wordt continu het rijgedrag van de taxichauffeurs gemeten.

Remblokken

“We kunnen dat per chauffeur en zelfs per dienst inzichtelijk maken”, vertelt Soentjens. “En we merken dat het brandstofverbruik 7,5% is gedaald. De banden twee keer zo lang meegaan. En de remblokken minder vaak vervangen hoeven te worden. In plaats van 30.000 km in sommige voertuigen gaan ze nu 60.000 km mee.”

Deze resultaten kwamen natuurlijk niet vanzelf door alleen maar de Ecobox in de 45 voertuigen in te bouwen. “We houden een klassement bij. Chauffeurs die minder goed scoren dan de collega’s, daar gaan we mee in gesprek om te kijken hoe we zijn rijstijl kunnen verbeteren”, legt Soentjens uit.

Google Streetview

“We zien via de software precies op welke punten de chauffeur een slechte score kreeg door de ‘events’. Daar heeft hij bijvoorbeeld heel hard geremd. Via Google Streetview is de wegsituatie met één klik op te roepen. We zagen dat er bij bepaalde wegversmallingen niet goed werd gehandeld. Sommige chauffeurs keken dus niet ver genoeg vooruit, waardoor ze op het laatst toch een auto voor moesten laten gaan. Dat is nu flink verbeterd.”

Ook waren er diverse drempels in de omgeving waar er te hard werd geremd en geaccelereerd. “Dat is niet goed voor het materiaal, maar ook niet prettig voor de klanten. We hebben met de chauffeurs precies bekeken om welke drempels het ging en hen bijgestuurd. Ze pakken dat heel goed op.”

Klassement

In de kantine van Schreurs is voor iedereen het klassement zichtbaar. Daardoor kan iedereen zien hoe er door wie op welke onderdelen gescoord wordt. En een tip van de week over zaken die nog niet perfect gaan. Ook Soentjens staat er zelf als bedrijfsleider openlijk met zijn scores op. “Ik moet natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven en ook meedoen. Gelukkig sta ik meestal wel ergens bovenaan. In het begin liet ik de motor nog wel eens onnodig stationair draaien. Maar dat heb ik nu ook verbeterd.”

Volgens Soentjens is de Ecobox-oplossing van GreenStar veel veiliger dan bijvoorbeeld een begrenzer inbouwen. “Er zijn bepaalde situaties waar je toch gewoon even toeren moet maken. Bijvoorbeeld als je wilt invoegen vanuit een korte invoegstrook. Dan is een begrenzer onveilig. Met deze stick kun je alles bijhouden, zonder beperkingen op te leggen aan de chauffeurs. Bijkomend voordeel is dat er nooit meer met koude motor veel toeren gemaakt worden. Want we kunnen achteraf precies zien waar het was. En leg maar eens uit waarom het hier in de straat aan het begin van de dienst nodig was.”

Rolstoelbussen

Tegenwoordig zijn alle chauffeurs op de hoogte van de aanwezigheid van de sticks. Inmiddels zijn 35 van de 45 voertuigen van Schreurs Personenvervoer ervan voorzien. Ook de rolstoelbussen. De overige 10 voertuigen komen binnen twee maanden aan de beurt. “We waren als bedrijf altijd al alert op brandstofverbruik en milieu”, zegt Soentjens, die ook lid is van de innovatiecommissie van KNV Taxi.

“Zo maken we voor de rolstoelbussen ook gebruik van het Triflex Air-systeem van Tribus. Dat rolstoelvastzetssyteem is extra licht, waardoor we ook daarmee brandstof besparen. We gebruiken twee Mercedes E-Klasses op aardgas. En we rijden met een Opel Ampera. Die heeft weliswaar een lage elektrische actieradius, maar kan ook op benzine rijden. Dus die zetten we vooral in bij ziekenvervoer, zodat de chauffeur bij het ziekenhuis kan bijladen. Dat voertuig rijdt gemiddeld 1 op 33 na 120.000 kilometer.”

Rijstijl

Soentjens heeft geen verschillen opgemerkt in scores tussen mannen en vrouwen. Ook oudere chauffeurs en jongere chauffeurs rijden even goed. “Wel merken we dat de jongere chauffeurs makkelijker hun rijstijl aanpassen naar aanleiding van de feedback. En niet onbelangrijk; de tijd per rit is exact hetzelfde gebleven. Dus de chauffeurs jagen minder, want dat zien we aan de gegevens. En toch duren de ritten precies even lang.”

Bart Pals

In de kantine hangt het rijgedrag-klassement voor iedereen zichtbaar:

GreenStar, Statistics, Schreurs Personenvervoer, kantine, klassement

Het wagenpark van Schreurs Personenvervoer:

Schreurs Personenvervoer, wagenpark, taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “‘Taxichauffeurs jagen minder, toch duren de ritten even lang’”

Danny Kastelijn|24.03.15|13:44

Ik rij liever “gewoon” door. Ik snap dat als je wagenpark groot is, dat het dan geld kan schelen maar het rijdt voor geen meter. Je kan ook op een verantwoorde manier “snel doorrijden”, daar slijten mijn banden niet harder van en de remblokken ook niet. Ik kom vaak chauffeurs tegen op de rechtse baan met 110 km/u waar je 130 mag. Ik zou het niet vol kunnen houden en heb dan veel minder plezier in mijn werk.

Adil Butt|25.03.15|02:00

Ik denk ze gaan ons nou hier op lokken.ze gaan nou proberen less te geven aan taxi chauffeurs en weer geld gaan verdienen.chaffeur rem niet goed brandstoff verbruik slecht rijgedrag dit en dat niet goed.hhhhhhhhhh blijf bezig deze mensen gewoon door denken hoe je rijk kan worden.want zo iets heb ik all lang gehoord.

Gekke Henkie|25.03.15|14:24

Doe er meteen een cursusje Nederlands bij voor sommigen.

Ton van Dalfsen|25.03.15|17:09

@ Gekke Henkie, precies. Niet de nederlandse taal in woord en schrift machtig ? geen vergunning en ook niet in een VOF dan.

Taxi Volendam|27.03.15|20:05

In ons bedrijf letten we ook heel goed op de brandstof en reparatie kosten.
Daarom hebben we geen taxi’s meer met een autom. versnellingsbak. Dat bespaart 10% brandstof en veel minder onderhoud aan de remmen en versnellingsbak wat duur kan uitvallen.
Bij het tanken moet de K.M. stand ingevoerd worden. Aan het einde van de maand zien we in 1 oogopslag wie de beste / zuinige prestatie heeft geleverd.
De verbruiksmeter in de taxi geeft het actuele verbruik aan en helpt de chauffeur daarbij.

‘Taxichauffeurs jagen minder, toch duren de ritten even lang’ | TaxiPro
Luuk Soentjens, Schreurs Personenvervoer, bedrijfsleider, taxi, taxibedrijf

‘Taxichauffeurs jagen minder, toch duren de ritten even lang’

Te hard remmen, overmatig accelereren en onnodig stationair de motor laten draaien. Het zijn allemaal zaken die vaak voorkomen bij taxichauffeurs. Het zorgt voor extra slijtage van remmen, banden en onnodig brandstofverbruik. “Vooral bij wegversmallingen en drempels zien we dat het rijgedrag van chauffeurs enorm is verbeterd sinds we dat monitoren”, vertelt Luuk Soentjens van Schreurs Personenvervoer in Roermond.

Het taxibedrijf gebruikt al bijna een jaar de Ecobox van GreenStar Statistics. Hierbij wordt continu het rijgedrag van de taxichauffeurs gemeten.

Remblokken

“We kunnen dat per chauffeur en zelfs per dienst inzichtelijk maken”, vertelt Soentjens. “En we merken dat het brandstofverbruik 7,5% is gedaald. De banden twee keer zo lang meegaan. En de remblokken minder vaak vervangen hoeven te worden. In plaats van 30.000 km in sommige voertuigen gaan ze nu 60.000 km mee.”

Deze resultaten kwamen natuurlijk niet vanzelf door alleen maar de Ecobox in de 45 voertuigen in te bouwen. “We houden een klassement bij. Chauffeurs die minder goed scoren dan de collega’s, daar gaan we mee in gesprek om te kijken hoe we zijn rijstijl kunnen verbeteren”, legt Soentjens uit.

Google Streetview

“We zien via de software precies op welke punten de chauffeur een slechte score kreeg door de ‘events’. Daar heeft hij bijvoorbeeld heel hard geremd. Via Google Streetview is de wegsituatie met één klik op te roepen. We zagen dat er bij bepaalde wegversmallingen niet goed werd gehandeld. Sommige chauffeurs keken dus niet ver genoeg vooruit, waardoor ze op het laatst toch een auto voor moesten laten gaan. Dat is nu flink verbeterd.”

Ook waren er diverse drempels in de omgeving waar er te hard werd geremd en geaccelereerd. “Dat is niet goed voor het materiaal, maar ook niet prettig voor de klanten. We hebben met de chauffeurs precies bekeken om welke drempels het ging en hen bijgestuurd. Ze pakken dat heel goed op.”

Klassement

In de kantine van Schreurs is voor iedereen het klassement zichtbaar. Daardoor kan iedereen zien hoe er door wie op welke onderdelen gescoord wordt. En een tip van de week over zaken die nog niet perfect gaan. Ook Soentjens staat er zelf als bedrijfsleider openlijk met zijn scores op. “Ik moet natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven en ook meedoen. Gelukkig sta ik meestal wel ergens bovenaan. In het begin liet ik de motor nog wel eens onnodig stationair draaien. Maar dat heb ik nu ook verbeterd.”

Volgens Soentjens is de Ecobox-oplossing van GreenStar veel veiliger dan bijvoorbeeld een begrenzer inbouwen. “Er zijn bepaalde situaties waar je toch gewoon even toeren moet maken. Bijvoorbeeld als je wilt invoegen vanuit een korte invoegstrook. Dan is een begrenzer onveilig. Met deze stick kun je alles bijhouden, zonder beperkingen op te leggen aan de chauffeurs. Bijkomend voordeel is dat er nooit meer met koude motor veel toeren gemaakt worden. Want we kunnen achteraf precies zien waar het was. En leg maar eens uit waarom het hier in de straat aan het begin van de dienst nodig was.”

Rolstoelbussen

Tegenwoordig zijn alle chauffeurs op de hoogte van de aanwezigheid van de sticks. Inmiddels zijn 35 van de 45 voertuigen van Schreurs Personenvervoer ervan voorzien. Ook de rolstoelbussen. De overige 10 voertuigen komen binnen twee maanden aan de beurt. “We waren als bedrijf altijd al alert op brandstofverbruik en milieu”, zegt Soentjens, die ook lid is van de innovatiecommissie van KNV Taxi.

“Zo maken we voor de rolstoelbussen ook gebruik van het Triflex Air-systeem van Tribus. Dat rolstoelvastzetssyteem is extra licht, waardoor we ook daarmee brandstof besparen. We gebruiken twee Mercedes E-Klasses op aardgas. En we rijden met een Opel Ampera. Die heeft weliswaar een lage elektrische actieradius, maar kan ook op benzine rijden. Dus die zetten we vooral in bij ziekenvervoer, zodat de chauffeur bij het ziekenhuis kan bijladen. Dat voertuig rijdt gemiddeld 1 op 33 na 120.000 kilometer.”

Rijstijl

Soentjens heeft geen verschillen opgemerkt in scores tussen mannen en vrouwen. Ook oudere chauffeurs en jongere chauffeurs rijden even goed. “Wel merken we dat de jongere chauffeurs makkelijker hun rijstijl aanpassen naar aanleiding van de feedback. En niet onbelangrijk; de tijd per rit is exact hetzelfde gebleven. Dus de chauffeurs jagen minder, want dat zien we aan de gegevens. En toch duren de ritten precies even lang.”

Bart Pals

In de kantine hangt het rijgedrag-klassement voor iedereen zichtbaar:

GreenStar, Statistics, Schreurs Personenvervoer, kantine, klassement

Het wagenpark van Schreurs Personenvervoer:

Schreurs Personenvervoer, wagenpark, taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “‘Taxichauffeurs jagen minder, toch duren de ritten even lang’”

Danny Kastelijn|24.03.15|13:44

Ik rij liever “gewoon” door. Ik snap dat als je wagenpark groot is, dat het dan geld kan schelen maar het rijdt voor geen meter. Je kan ook op een verantwoorde manier “snel doorrijden”, daar slijten mijn banden niet harder van en de remblokken ook niet. Ik kom vaak chauffeurs tegen op de rechtse baan met 110 km/u waar je 130 mag. Ik zou het niet vol kunnen houden en heb dan veel minder plezier in mijn werk.

Adil Butt|25.03.15|02:00

Ik denk ze gaan ons nou hier op lokken.ze gaan nou proberen less te geven aan taxi chauffeurs en weer geld gaan verdienen.chaffeur rem niet goed brandstoff verbruik slecht rijgedrag dit en dat niet goed.hhhhhhhhhh blijf bezig deze mensen gewoon door denken hoe je rijk kan worden.want zo iets heb ik all lang gehoord.

Gekke Henkie|25.03.15|14:24

Doe er meteen een cursusje Nederlands bij voor sommigen.

Ton van Dalfsen|25.03.15|17:09

@ Gekke Henkie, precies. Niet de nederlandse taal in woord en schrift machtig ? geen vergunning en ook niet in een VOF dan.

Taxi Volendam|27.03.15|20:05

In ons bedrijf letten we ook heel goed op de brandstof en reparatie kosten.
Daarom hebben we geen taxi’s meer met een autom. versnellingsbak. Dat bespaart 10% brandstof en veel minder onderhoud aan de remmen en versnellingsbak wat duur kan uitvallen.
Bij het tanken moet de K.M. stand ingevoerd worden. Aan het einde van de maand zien we in 1 oogopslag wie de beste / zuinige prestatie heeft geleverd.
De verbruiksmeter in de taxi geeft het actuele verbruik aan en helpt de chauffeur daarbij.