Nieuwe technologie laadt e-taxi Schiphol 30 procent sneller op

Door de inzet van een nieuw laadsysteem kunnen elektrische taxi’s voor Schiphol dertig procent sneller laden. Omdat taxi’s gebruikmaken van snelladers en normale laadpunten, is verdelen van elektrisch vermogen cruciaal. Leverancier van laadoplossingen Cohere heeft samen met de TU Delft een ’smart charging’ laadsysteem ontwikkeld, dat door bouwbedrijf BAM bij SchipholTaxi is geplaatst.

SchipholTaxi is het eerste bedrijf dat gebruikmaakt van de slimme technologie waarbij vier DC-snelladers en twintig normale AC-laadpunten optimaal op elkaar worden afgestemd. Hierdoor kunnen de 96 elektrische taxi’s dagelijks dezelfde ritten aan als dieseltaxi’s.

Elektrisch

Sinds begin dit jaar mogen er alleen nog maar elektrische taxi’s vanaf Schiphol rijden. Dat is een gigantische omslag, die ook gevolgen heeft voor de laadinfrastructuur. Immers, elektrische taxi’s moeten zo snel mogelijk weer volgeladen zijn.

Gamis el Bouakili is directeur van SchipholTaxi en legt uit: ”Onze chauffeurs rijden vaak meer dan driehonderd kilometer per dag. Dat vereist meer dan één keer laden, omdat we werken met een minimale actieradius. Tegenwoordig gebruiken we daarom tijdens dienst vooral de snelladers, en tussen diensten door en ’s nachts de normale laders.”

Snelladers

De vier snelladers (60 kW per stuk) en twintig normale laders (22 kW per stuk) vragen veel vermogen. Ter illustratie: er is één complete wijkcentrale nodig om alle laders tegelijk van stroom te voorzien. Zonder de slimme laadtechnologie Maxem, was volgens de netbeheerder de enige andere optie een industriële transformator te gebruiken. De kosten hiervoor bleken echter enorm.

In de zoektocht naar een betere oplossing hebben BAM Infra en Cohere de handen ineengeslagen. Als de snelladers worden gebruikt, schaalt het vermogen van de AC-laders automatisch terug. Hierdoor is plaatsing van een industriële transformator overbodig en kunnen alle EV-Box-laadpunten dertig procent sneller laden als de 60kW-snelladers niet worden gebruikt. Een oplossing die duizenden euro’s scheelt. ”Onze klanten zijn zeer tevreden over een elektrische rit. Dus voor ons is het zaak om zoveel mogelijk te rijden en minder te laden. Ik denk dat het ons is gelukt dit slim aan te pakken”,  aldus El Bouakili.

Auteur: Tom van Gurp

4 reacties op “Nieuwe technologie laadt e-taxi Schiphol 30 procent sneller op”

Taxiteraar|02.05.15|07:21

Nu lijkt het net of ze sneller laden, maar volgens mij moet er staan dat de snelladers 30% meer gebruikt kunnen worden omdat de gewone laders dan worden uitgezet of teruggeschroefd. Al met al gaat het dus volgens mij om een capaciteitstekort. Dus geen verbetering maar een besparing voor de kosten van een transformator.

Taxi Volendam|02.05.15|16:52

Wie betaald de voorzieningen om (snel) te kunnen laden?
Zuinige dieselmotoren kunnen met gemak 1 op 20 rijden in een vergelijkbare auto.
Wat is dan het voordeel om electr. te rijden?
Waarmee wordt de electrische stroom opgewekt?
Is dat zonder nadelige uitstoot?
Op elektriciteit wordt geen accijns geheven.
Het is daarom een eenzijdig verhaal.
Innovatie gaat helaas bijna altijd gepaard met financiele steun opgebracht door de belastingbetaler.

Ben Hennik|04.05.15|05:25

niet gaan tobben en gewoon klaar maken voor de toekomst. of dit nou elektrisch is of op waterstof. eerdags krijgt iedereen op de taximarkt dit probleem voor zijn kiezen. tesla is straks niet de enigste meer met schone ( luxery )autos. of dit nu vuil wordt opgewekt is niet van belang volgens de staat en medemens. gewoon nu al een voorbereiding maken op 2020. meerdere auto merken hebben al bekend gemaakt in dit jaar nog schoner of over te willen stappen op elektrische productie.

Ton van Dalfsen|05.05.15|15:12

In de nacht haal ik best wel vaak een Spltaxi tesla in, want dan rijdt hij nog maar rond de 80. Anders haalt hij de eindbestemming niet. Zelfs ook met klanten er in. Had ook al van een klant gehoord dat hij langs de lader moest om verder te kunnen. Electrisch rijden is een hype. Waterstof is de toekomst.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.