Texelhopper, Tribus, Civitas Economy, foto: Liselotte Schoo

Eerste twee Civitas Economy ingezet voor Texelhopper

De eerste twee exemplaren van de Civitas Economy van Tribus zijn op Texel in gebruik genomen. De Civitas Economy gaat rijden voor Texelhopper, een openbaar-vervoerpilot op Texel. Het doel van de pilot is om meer mensen te laten deelnemen aan het openbaar vervoer, waaronder de vele toeristen.

De Civitas Economy is de nieuwe lage-vloer M1 minibus in de Civitas-serie van Tribus. De standaard uitvoering heeft acht zitplaatsen en een rolstoelplaats. Dankzij de lage vloer en het oprijplateau aan de trottoirzijde kunnen rolstoelpassagiers zelfstandig de bus in komen.

Lagevloer minibussen

Een belangrijk onderdeel van de pilot is dat twee van de vier grote streekbussen worden vervangen door de vier Civitas Economy’s. De lagevloer minibussen worden vooral ingezet in dunbevolkte gebieden en moeten vooraf worden gereserveerd.

Tegelijkertijd komen er in deze gebieden tientallen nieuwe opstapplaatsen bij. Het totaal aantal opstapplaatsen op Texel stijgt daarmee van 50 naar 130. Door het vervoer af te stemmen op de vraag en door meer opstapplaatsen, verwacht men het materieel efficiënter en flexibeler te kunnen inzetten.

Openbaar vervoer

“De Civitas Economy past uitstekend in deze pilot. Met de M1-bus kan er makkelijker een hogere bezettingsgraad worden behaald, terwijl de rolstoeltoegankelijkheid van het openbaar vervoer op Texel gewaarborgd blijft’, licht Tribus toe.

Concessiehouder Connexxion had al ervaring met de Civitas 10 die in de kop van Noord-Holland als buurtbus rijdt. In Gelderland heeft ook Arriva goede ervaringen met de Civitas 10. “We hebben niet lang hoeven nadenken. De grote rolstoeltoegankelijkheid van de Civitas was doorslaggevend,” zegt Maarten de Keijzer, die namens adviesbureau TransTec de pilot begeleidt.

TBO Texel

Het vervoer wordt uitgevoerd door TBO Texel. Directeur Bart de Vries is tevreden over de Civitas Economy van Tribus: “Het is zowel voor passagiers als chauffeurs even wennen dat de passagiers nu niet meer voorin instappen, maar het instappen gaat met de verlaagde vloer en de brede deuren een stuk makkelijk en sneller.”

De pilot loopt tot najaar 2016. Neemt het OV-gebruik en de tevredenheid over het nieuwe systeem toe, dan wordt de pilot verlengd.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.