ministerie Infrastructuur en Milieu, Plesmanweg, kantoor, Den Haag, gebouw

IenM doet uitvraag voor aangekondigde ’taxi-experimenten’

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een uitvraag gedaan via het ledenplatform taxi voor de aangekondigde ’taxi-experimenten’. Bij dit platform zijn verschillende belangenbehartigers binnen de taxibranche, vertegenwoordigers van de grote steden en de provincies aangesloten.

“De uitvraag heeft als doel om ideeën te inventariseren op basis waarvan een kader voor experimenten wordt uitgewerkt”, laat de woordvoerster van IenM weten. “Er is geen sprake van aanvragen of inhoudelijke toetsing van initiatieven. De staatssecretaris stelt inbreng op prijs, maar zal niet inhoudelijk reageren op de individuele initiatieven. Het streven is om voor het einde van het jaar te starten met experimenten.”

Taxi en OV-keten

De uitvraag is een uitwerking van het aangekondigde onderzoek naar de samenhang van taxi en de OV-keten. “De staatssecretaris heeft toegezegd dat zij samen met belanghebbenden op basis van experimenten zal onderzoeken of de regelgeving kan worden versoepeld t.b.v vervoersinitiatieven waarbij taxi’s een rol kunnen spelen in de reis van deur tot deur”, aldus de woordvoerster

“Hierbij heeft zij aangegeven dat de initiatieven vanuit het veld moeten komen. De beoogde experimenten vormen een aanvulling op veilig, betrouwbaar en betaalbaar vervoer en hebben niet als doel het opheffen van illegaliteit (zoals UberPop, red.).”

Initiatieven

Initiatieven kunnen worden gedeeld via de belangenbehartigers, zoals de KNV. De belangenbehartigers worden via eerdergenoemd platform op de hoogte gehouden van de voortgang en ontwikkelingen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat experimenten met taxivervoer waarbij de ontheffing geldt voor de taxiwet mogelijk maken. Staatssecretaris Wilma Mansveld wil dergelijke proeven in de landelijke gebieden opstarten, omdat daar behoefte is aan extra mobiliteit door het wegvallen van het openbaar vervoer. Hierbij wordt dus een uitzonderingspositie gecreëerd in de taxiwet. Diverse Kamerleden hebben vervolgens een motie ingediend om dergelijke proeven ook toe te staan in de grote steden.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “IenM doet uitvraag voor aangekondigde ’taxi-experimenten’”

Johan Zevenbergen|01.07.15|12:19

Er is geen extra behoefte in de landelijke gebieden, er is teveel aanbod,
Zoals buurtbus, belbus, colybrie, automaatje, regiobus/taxi, haltetaxi enz
Waardoor niemand nog weet wie men moet bellen,
Stop gewoon met die geld verslindende expirimenten, en laat het over aan de lokale ondernemers en help deze verder.

Johan Zevenbergen|01.07.15|12:38

Het is toch te gek dat al deze gesubsidieerde experimenten wekelijks in allerlei krantjes adverteren om maar aan klanten/ gebruikers voor deze diensten te komen.
En de overheid daar subsidie geld in pomp.
En de locale ondernemers kapot beconcurreerd worden door dit beleid.
Struisvogel politiek ?????

Taxi Volendam|01.07.15|13:28

” Niet als doel het opheffen van illegaliteit ”
” Waarbij de ontheffing geldt voor de taxiwet mogelijk maken ”
Wat betekend dit uiteindelijk voor de vergunningplicht ? Wel of geen vergunning ?
Het is erg onduidelijk wat dit beoogd.
Er zijn reeds vele soorten van aanvullend openbaar vervoer zoals regiotaxi, belbus enz.
Gaat het om software programma’s waarbij de taxi’s aangestuurd kunnen worden?
Laat dan de huidige taxameter verplichting en BCT los, dan kunnen we innoveren.

Paul Dijkhuizen|02.07.15|15:55

Tja, de OV-consessies moesten goedkoper en goedkoper, daardoor ontstond als experiment eerst de treintaxi (later OV-taxi daarna regiotaxi) die in het begin ook niet echt rendabel was maar met veel subsidie nu uitgegroeid is tot een van de grootste taxivervoerders (BIOS-Connexxion). Nu moeten de minder rendabele OV en regiotaxi gebieden er aan geloven en herhaalt de geschiedenis zich, die nieuwe initiatieven gaan uitgroeien tot grote spelers en die willen dan de onrendabele gebieden weer wegdoen.

IenM doet uitvraag voor aangekondigde ’taxi-experimenten’ | TaxiPro
ministerie Infrastructuur en Milieu, Plesmanweg, kantoor, Den Haag, gebouw

IenM doet uitvraag voor aangekondigde ’taxi-experimenten’

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een uitvraag gedaan via het ledenplatform taxi voor de aangekondigde ’taxi-experimenten’. Bij dit platform zijn verschillende belangenbehartigers binnen de taxibranche, vertegenwoordigers van de grote steden en de provincies aangesloten.

“De uitvraag heeft als doel om ideeën te inventariseren op basis waarvan een kader voor experimenten wordt uitgewerkt”, laat de woordvoerster van IenM weten. “Er is geen sprake van aanvragen of inhoudelijke toetsing van initiatieven. De staatssecretaris stelt inbreng op prijs, maar zal niet inhoudelijk reageren op de individuele initiatieven. Het streven is om voor het einde van het jaar te starten met experimenten.”

Taxi en OV-keten

De uitvraag is een uitwerking van het aangekondigde onderzoek naar de samenhang van taxi en de OV-keten. “De staatssecretaris heeft toegezegd dat zij samen met belanghebbenden op basis van experimenten zal onderzoeken of de regelgeving kan worden versoepeld t.b.v vervoersinitiatieven waarbij taxi’s een rol kunnen spelen in de reis van deur tot deur”, aldus de woordvoerster

“Hierbij heeft zij aangegeven dat de initiatieven vanuit het veld moeten komen. De beoogde experimenten vormen een aanvulling op veilig, betrouwbaar en betaalbaar vervoer en hebben niet als doel het opheffen van illegaliteit (zoals UberPop, red.).”

Initiatieven

Initiatieven kunnen worden gedeeld via de belangenbehartigers, zoals de KNV. De belangenbehartigers worden via eerdergenoemd platform op de hoogte gehouden van de voortgang en ontwikkelingen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat experimenten met taxivervoer waarbij de ontheffing geldt voor de taxiwet mogelijk maken. Staatssecretaris Wilma Mansveld wil dergelijke proeven in de landelijke gebieden opstarten, omdat daar behoefte is aan extra mobiliteit door het wegvallen van het openbaar vervoer. Hierbij wordt dus een uitzonderingspositie gecreëerd in de taxiwet. Diverse Kamerleden hebben vervolgens een motie ingediend om dergelijke proeven ook toe te staan in de grote steden.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “IenM doet uitvraag voor aangekondigde ’taxi-experimenten’”

Johan Zevenbergen|01.07.15|12:19

Er is geen extra behoefte in de landelijke gebieden, er is teveel aanbod,
Zoals buurtbus, belbus, colybrie, automaatje, regiobus/taxi, haltetaxi enz
Waardoor niemand nog weet wie men moet bellen,
Stop gewoon met die geld verslindende expirimenten, en laat het over aan de lokale ondernemers en help deze verder.

Johan Zevenbergen|01.07.15|12:38

Het is toch te gek dat al deze gesubsidieerde experimenten wekelijks in allerlei krantjes adverteren om maar aan klanten/ gebruikers voor deze diensten te komen.
En de overheid daar subsidie geld in pomp.
En de locale ondernemers kapot beconcurreerd worden door dit beleid.
Struisvogel politiek ?????

Taxi Volendam|01.07.15|13:28

” Niet als doel het opheffen van illegaliteit ”
” Waarbij de ontheffing geldt voor de taxiwet mogelijk maken ”
Wat betekend dit uiteindelijk voor de vergunningplicht ? Wel of geen vergunning ?
Het is erg onduidelijk wat dit beoogd.
Er zijn reeds vele soorten van aanvullend openbaar vervoer zoals regiotaxi, belbus enz.
Gaat het om software programma’s waarbij de taxi’s aangestuurd kunnen worden?
Laat dan de huidige taxameter verplichting en BCT los, dan kunnen we innoveren.

Paul Dijkhuizen|02.07.15|15:55

Tja, de OV-consessies moesten goedkoper en goedkoper, daardoor ontstond als experiment eerst de treintaxi (later OV-taxi daarna regiotaxi) die in het begin ook niet echt rendabel was maar met veel subsidie nu uitgegroeid is tot een van de grootste taxivervoerders (BIOS-Connexxion). Nu moeten de minder rendabele OV en regiotaxi gebieden er aan geloven en herhaalt de geschiedenis zich, die nieuwe initiatieven gaan uitgroeien tot grote spelers en die willen dan de onrendabele gebieden weer wegdoen.