Actieve veiligheidssystemen in nieuwe generatie taxivoertuigen Mercedes-Benz

De nieuwe generatie taxivoertuigen van het type Mercedes-Benz Sprinter zijn door moederbedrijf Daimler uitgerust met slimme systemen die ongevallen zoveel mogelijk helpen vermijden. Daimler presenteerde onlangs in Berlijn vijf innovatieve hulpmiddelen die daarvoor moeten zorgen. Het zijn evoluties van het al bestaande Electronic Stability Programme (ESP).

“Onze vracht is het meest kostbaar van allemaal: mensen”, zei Wolfgang Bernard, directeur van Daimler Trucks & Buses, bij de presentatie. De autofabrikant toonde daarbij de nieuwste generatie Mercedes-touringcars, -trucks, -taxivoertuigen en -stad- en streekbussen. Volgens de Daimler-CEO gaat verkeersveiligheid een nieuwe fase in, die van de ‘actieve veiligheidssystemen’. Het bedrijf wil Mercedes in de voorhoede hebben van deze ontwikkelingen.

Nul verkeersdoden

Kenmerkte de jaren tachtig/negentig zich met name door de introductie van passieve veiligheidssystemen zoals een solide maar flexibel geraamte van het voertuig, kreukelzones en airbags, in de nieuwe Mercedessen neemt de auto deels het stokje van de bestuurder over. Niet om hem of haar overbodig te maken, maar om ervoor te zorgen dat de bestuurder optimaal op het verkeer kan letten. Het doel: het aantal verkeersdoden naar nul.

De eerste in het oog springende ontwikkeling voor de Spinter is de Crosswind-Assist. Deze feature heft zoveel mogelijk het effect van zijwind op. Tegensturen is minder nodig, zodat de bestuurder zich kan concentreren op de weg. Vanaf een snelheid van tachtig kilometer per uur treedt het systeem in werking. De afzonderlijke wielen remmen bij zijwind net genoeg af om ervoor te zorgen dat het voertuig niet ongemerkt gaat slingeren.

Mercedes Benz Sprinter

Ingenieus

Een andere belangrijke innovatie is de Collision Prevention Assist, die de bestuurder waarschuwt wanneer de afstand tot het voorliggende verkeer te klein dreigt te worden. Als de bestuurder te weinig remt, helpt het systeem een handje door precies genoeg bij te remmen om een kop-staartbotsing te voorkomen. Daarnaast is er de Blind Spot Assist, een ingenieus systeem van sensoren dat een waarschuwing afgeeft in de vorm van een rood waarschuwingslicht als zich een object bevindt in de dode hoek van het voertuig. Zet de bestuurder de richtingaanwijzer aan en wil deze van richting wisselen, dan klinkt een signaal. Het is een systeem dat heel wat drama en leed kan besparen.

De andere twee vondsten zijn Lane Keeping Assist, dat waarschuwt bij onbedoeld verlaten van de weghelft en Highbeam Assist, dat automatisch de koplampen versteld bij tegemoetkomend verkeer. Op die manier worden tegenliggers niet verblind.

Stabiliteitsprogramma

Veel van de genoemde innovaties zijn een evolutie van of onderdeel van het ADAPTIVE ESP-systeem. ADAPTIVE ESP (Elektronisch Stabiliteitsprogramma) is een innovatieve stabiliteitsregeling die ook rekening houdt met de belading van het voertuig. Het programma staat de bestuurder bij in kritieke situaties, zodat de wagen zijn juiste lijn en richting houdt. In bepaalde gevaarlijke situaties, zoals bij slipgevaar, grijpt het actief in door afzonderlijke wielen gericht af te remmen en het motorvermogen aan te passen.

Het systeem bundelt de functies van het antiblokkeerremsysteem ABS, de aandrijfslipregeling ASR, de elektronische remkrachtverdeling EBV, het remhulpsysteem BAS en de wegrijhulp AAS. De nieuwste versie van het ESP drukt de remvoeringen in gevaarlijke situaties licht tegen de remschijven aan en houdt de remschijven bij nat weer droog.

Mercedes-Benz Sprinter, Adaptive ESP

Innovatief

Ook de kleinere Vito- en Citan-modellen zijn uitgerust met innovatieve snufjes. De Vito beschikt net als grotere broer Sprinter over Collission Prevention Assist om botsingen te vermijden en Blind Spot en Lane Keeping Assist. Daarnaast heeft de Vito een parkeerassistent die de bestuurder helpt met inparkeren. Zodra de boordcomputer een geschikte plek heeft gevonden, draait die het voertuig zelf het vak in. De bestuurder hoeft alleen te remmen en zachtjes gas te geven. Uiteraard is de auto voorzien van parkeercamera en waarschuwingsgeluiden voor het nabije verkeer.

Een optie voor de Vito is Pre-Safe. Hiermee treedt een scala aan veiligheidsmaatregelen in werking op het moment dat het systeem een mogelijk naderend ongeval vermoedt, zoals bij plotseling remmen, het stuur omgooien, of bepaalde wielbewegingen. Ramen die open staan gaan dicht, de gordel wordt aangetrokken en stoelen gaan terug in de standaardpositie. Ook is het mogelijk om het voertuig met maximaal acht airbags uit te rusten, inclusief bij de achterruit. Met deze vindingen wil Mercedes-Benz dat belangrijke doel behalen: het aantal verkeersdoden naar nul. 

Shaping Future Transportation 2015 – Campus Safety – Pre-Safe in the VDA evasion test; Mercedes-Benz Vito

Martijn van Best

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.