TaxiID, team

Mogelijkheden van gebruik apps in taxi zijn eindeloos

De ontwikkeling van de Boordcomputer Taxi heeft de automatisering van de taxibranche de afgelopen jaren behoorlijk in zijn greep gehouden. “Men dacht dat de BCT alles ging oplossen. Maar dat is niet zo. Met mobiele applicaties bieden we veel meer functionaliteiten en betere hardware tegen een veel lagere prijs”, zegt Mewis Koeman, mede-oprichter van softwarebedrijf TaxiID. “Smartphones zijn vele malen geavanceerder, gebruiksvriendelijker, eenvoudiger en prettiger om mee te werken dan dataterminals.”

TaxiID was in 2011 een van de eerste mobiele apps waarbij klanten een taxi konden bestellen via hun smartphone en vervolgens de taxi live konden volgen. Maar tegenwoordig richt het bedrijf zich vooral op datacommunicatie en centrale- en planningsoftware voor taxibedrijven.

Administratie en datacom

“De mogelijkheden met iOS en Android-apps zijn eindeloos”, vertelt Koeman. “Onze volledig vernieuwde chauffeurs-app is als een Zwitsers zakmes voor kleine zelfstandigen. Je kunt via onze software een sluitende administratie bijhouden, track&trace, ritten verzenden en ontvangen, navigatie opstarten, het bevat een agendapakket, automatische facturatie, mobiele betalingen, automatische rittoewijzing, klanten koppelen aan een rit om hem op rekening te laten rijden, noem maar op.”

En het grootste voordeel: een smartphone kost een paar honderd euro en heeft hele goede hardware. Zo is het touchscreen vaak van uitstekende kwaliteit. “Vergelijk het scherm van een iPhone maar eens met dat van een BCT of zelfs de ingebouwde navigatie in auto’s. Bedrijven als Samsung en Apple maken jaarlijks tientallen miljoenen apparaten. Die kwaliteit en resolutie is bijna perfect. En door de grote aantallen kunnen ze dat ook nog eens heel goedkoop. Dat is niet te vergelijken met een leverancier van BCT’s of dataterminals die alleen in Nederland worden verkocht.”

Digitale taximeter

Ook is het voor een ontwikkelaar relatief eenvoudig om een digitale taximeter-app te maken voor de smartphone. Of om die te integeren in een app als de chauffeurs-app van TaxiID. Probleem is alleen dat de Nederlandse wetgever dat nu nog niet toestaat. Hoewel de staatssecretaris wel heeft aangekondigd hiervoor de wetgeving te gaan veranderen.

“Met onze oplossingen kunnen klanten per email een digitale factuur krijgen met de ritprijs, de gereden afstand, tijd en gereden route op een kaartje. De apparatuur is misschien niet geijkt, maar wel volledig transparant. Iedereen kan de afstand narekenen en controleren. Dat werkt veel beter dan het huidige bonnetje met daarop alleen wat onduidelijke GPS-coördinaten”, legt Koeman uit. “Bovendien is een factuur per email veel makkelijker om te bewaren en te declareren.”

Registratie rij- en rusttijden

De huidige BCT is er nu nog vooral voor de registratie van rij- en rusttijden. Want de Belastingdienst stelt in Nederland geen eisen aan de manier van registreren. Maar sinds de rij- en rusttijden versoepeld zijn, moet een taxichauffeur erg zijn best doen om die te overtreden. “Registratie van rij- en rusttijden zal alleen niet snel mogelijk zijn via een app”, beseft Koeman.

“Want een app kun je altijd zelf uitzetten. Dus als een overheid 100%-controle van rij- en rusttijden wil, dan zal dat altijd via een soort BCT of tachograaf moeten. Daarom is onze planningsoftware te koppelen met alle gecertificeerde BCT’s. Dan kun je ook daar de ritten op ontvangen in plaats van de chauffeurs-app.”

Centrale-software

De centrale-software van TaxiID is web-based. Dat betekent dat er op ieder apparaat met een browser gewerkt kan worden, zoals een tablet of PC. De chauffeurs-app draait op Android en iOS. “Dat moet via een app, omdat het nodig is om achtergrondprocessen te draaien”, legt Koeman uit. “Want als iemand aan het bellen is, moet de software ook functioneren.”

Het grootste voordeel van het werken op een tablet is dat de planning ook gewoon tegelijkertijd als chauffeur kan optreden. “We zien vaak dat kleine bedrijven ’s nachts geen budget hebben om iemand fulltime op de centrale te hebben. Want de directeur rijdt zelf ook mee. Via onze web-based centrale kun je met weinig inspanning ritten verwerken vanuit de auto. Zowel als mensen telefonisch of digitaal via ons bestelformulier of app een rit bestellen. Je hoeft alleen maar te kijken welke chauffeur vrij is, hem aan te klikken en er wordt automatisch gebeld. Of naar wens als digitale rit met alle bijbehorende info naar de chauffeur verzonden.”

Klanten-app

De klanten-app van TaxiID, waar het bedrijf in 2011 nog de Taxi Innovatie Prijs mee won, is ook nog beschikbaar, al moet Koeman toegeven dat daar de laatste jaren weinig in is geïnvesteerd. “Dat komt omdat we tegenwoordig de taxibranche als klant hebben. Maar het heeft zeker nog onze interesse. We bekijken nu de mogelijkheden om de app als  white-label aan te bieden aan taxibedrijven. Dan hebben ze hun eigen taxi-app met eigen branding.”

Kortom: de mogelijkheden van apps in de taxi zijn eindeloos. Koeman: “Er zijn inmiddels honderden taxibedrijven die onze software gebruiken. Ook als een taxibedrijf een specifieke wens heeft, kunnen wij de mogelijkheden bekijken om dat ontwikkelen en snel te implementeren. Dat is het grote voordeel van werken via apps, de software kan snel en makkelijk ontwikkeld en geüpdatet worden.”

Bart Pals

Ga in gesprek met TaxiID over de mogelijkheden van taxi-apps voor taxibedrijven. Bezoek hun stand op Taxi Expo 2015. Meer info via: www.taxi-expo.nl

inschrijventaxiexpo2015

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Mogelijkheden van gebruik apps in taxi zijn eindeloos”

Duco Douwstra|03.09.15|10:30

TaxiID is goed bezig met innoveren.Daar kan de door de politiek zo geroemde yuppen Uber niet aan tippen.Door het BCT drama kunnen de rij en rusttijden al ruim een jaar niet meer worden gecontroleerd,als gevolg daarvan is het nog nooit zolang rustig,geen razzia’s en heksenjachten meer.Dus helemaal afschaffen die wet samen met de verplichte taxameter.Bedrijven zoals TaxiID plus 1 taxibestelApp met landelijke dekking,kunnen zorgen voor efficiënt,transparant,snel en betrouwbaar personenvervoer

Bart van den Berg|03.09.15|11:39

“Yuppen” Uber heeft het bestellen met de app als eerste tot een succes gemaakt. Mede door effectieve selectie en evaluatie van chauffeurs (en klanten). Daar zit de kwaliteit. Met die ene landelijke bestelapp wordt mij als klant keuzemogelijkheid ontnomen. Ik bepaal waar ik mijn brood koop, niet een app. Leuk vanuit ondernemersoogpunt, toch nog niet helemaal klantgericht. Taxi ID ziet overigens goed dat een app alleen echt kans van slagen heeft, als de infrastructuur erachter op orde is.

Duco Douwstra|03.09.15|12:01

Beste Bart,we zijn Uber ook erg dankbaar voor alle acquisitie die zij verricht hebben om het bestellen van een taxi via een App onder het publiek bekend te maken.Zonder Uber had het nog jaren geduurd.Maar wat je nou bedoeld met dat jou de keuzemogelijkheid ontnomen zou worden snap ik niet.Er zijn tientallen TaxiApps dat is onhandig maar keuze genoeg.Landelijk met 1 klik op de App nooit meer bellen of naar een kwaliteitstaxi zoeken,dat zal het taxigebruik ten goede komen.Gemak en transparantie.

Bart van den Berg|03.09.15|12:18

Beste Duco,
Als ik dan ook maar een kwaliteitstaxi krijg. Bij Uber is die kans groot, die hebben dat imago zorgvuldig opgebouwd. Als de lokale taxi ondernemer hier, aangesloten is bij de landelijke bestelapp en ik wil niet door hem worden opgehaald, wat dan? Dat is wat ik bedoel met keuzemogelijkheid. En klantgerichtheid. Als ik uit eten wil bepaalt de app niet waar, maar ik. Je snapt het wel denk ik. Als jouw app daarin voorziet, helemaal goed.

Mogelijkheden van gebruik apps in taxi zijn eindeloos | TaxiPro
TaxiID, team

Mogelijkheden van gebruik apps in taxi zijn eindeloos

De ontwikkeling van de Boordcomputer Taxi heeft de automatisering van de taxibranche de afgelopen jaren behoorlijk in zijn greep gehouden. “Men dacht dat de BCT alles ging oplossen. Maar dat is niet zo. Met mobiele applicaties bieden we veel meer functionaliteiten en betere hardware tegen een veel lagere prijs”, zegt Mewis Koeman, mede-oprichter van softwarebedrijf TaxiID. “Smartphones zijn vele malen geavanceerder, gebruiksvriendelijker, eenvoudiger en prettiger om mee te werken dan dataterminals.”

TaxiID was in 2011 een van de eerste mobiele apps waarbij klanten een taxi konden bestellen via hun smartphone en vervolgens de taxi live konden volgen. Maar tegenwoordig richt het bedrijf zich vooral op datacommunicatie en centrale- en planningsoftware voor taxibedrijven.

Administratie en datacom

“De mogelijkheden met iOS en Android-apps zijn eindeloos”, vertelt Koeman. “Onze volledig vernieuwde chauffeurs-app is als een Zwitsers zakmes voor kleine zelfstandigen. Je kunt via onze software een sluitende administratie bijhouden, track&trace, ritten verzenden en ontvangen, navigatie opstarten, het bevat een agendapakket, automatische facturatie, mobiele betalingen, automatische rittoewijzing, klanten koppelen aan een rit om hem op rekening te laten rijden, noem maar op.”

En het grootste voordeel: een smartphone kost een paar honderd euro en heeft hele goede hardware. Zo is het touchscreen vaak van uitstekende kwaliteit. “Vergelijk het scherm van een iPhone maar eens met dat van een BCT of zelfs de ingebouwde navigatie in auto’s. Bedrijven als Samsung en Apple maken jaarlijks tientallen miljoenen apparaten. Die kwaliteit en resolutie is bijna perfect. En door de grote aantallen kunnen ze dat ook nog eens heel goedkoop. Dat is niet te vergelijken met een leverancier van BCT’s of dataterminals die alleen in Nederland worden verkocht.”

Digitale taximeter

Ook is het voor een ontwikkelaar relatief eenvoudig om een digitale taximeter-app te maken voor de smartphone. Of om die te integeren in een app als de chauffeurs-app van TaxiID. Probleem is alleen dat de Nederlandse wetgever dat nu nog niet toestaat. Hoewel de staatssecretaris wel heeft aangekondigd hiervoor de wetgeving te gaan veranderen.

“Met onze oplossingen kunnen klanten per email een digitale factuur krijgen met de ritprijs, de gereden afstand, tijd en gereden route op een kaartje. De apparatuur is misschien niet geijkt, maar wel volledig transparant. Iedereen kan de afstand narekenen en controleren. Dat werkt veel beter dan het huidige bonnetje met daarop alleen wat onduidelijke GPS-coördinaten”, legt Koeman uit. “Bovendien is een factuur per email veel makkelijker om te bewaren en te declareren.”

Registratie rij- en rusttijden

De huidige BCT is er nu nog vooral voor de registratie van rij- en rusttijden. Want de Belastingdienst stelt in Nederland geen eisen aan de manier van registreren. Maar sinds de rij- en rusttijden versoepeld zijn, moet een taxichauffeur erg zijn best doen om die te overtreden. “Registratie van rij- en rusttijden zal alleen niet snel mogelijk zijn via een app”, beseft Koeman.

“Want een app kun je altijd zelf uitzetten. Dus als een overheid 100%-controle van rij- en rusttijden wil, dan zal dat altijd via een soort BCT of tachograaf moeten. Daarom is onze planningsoftware te koppelen met alle gecertificeerde BCT’s. Dan kun je ook daar de ritten op ontvangen in plaats van de chauffeurs-app.”

Centrale-software

De centrale-software van TaxiID is web-based. Dat betekent dat er op ieder apparaat met een browser gewerkt kan worden, zoals een tablet of PC. De chauffeurs-app draait op Android en iOS. “Dat moet via een app, omdat het nodig is om achtergrondprocessen te draaien”, legt Koeman uit. “Want als iemand aan het bellen is, moet de software ook functioneren.”

Het grootste voordeel van het werken op een tablet is dat de planning ook gewoon tegelijkertijd als chauffeur kan optreden. “We zien vaak dat kleine bedrijven ’s nachts geen budget hebben om iemand fulltime op de centrale te hebben. Want de directeur rijdt zelf ook mee. Via onze web-based centrale kun je met weinig inspanning ritten verwerken vanuit de auto. Zowel als mensen telefonisch of digitaal via ons bestelformulier of app een rit bestellen. Je hoeft alleen maar te kijken welke chauffeur vrij is, hem aan te klikken en er wordt automatisch gebeld. Of naar wens als digitale rit met alle bijbehorende info naar de chauffeur verzonden.”

Klanten-app

De klanten-app van TaxiID, waar het bedrijf in 2011 nog de Taxi Innovatie Prijs mee won, is ook nog beschikbaar, al moet Koeman toegeven dat daar de laatste jaren weinig in is geïnvesteerd. “Dat komt omdat we tegenwoordig de taxibranche als klant hebben. Maar het heeft zeker nog onze interesse. We bekijken nu de mogelijkheden om de app als  white-label aan te bieden aan taxibedrijven. Dan hebben ze hun eigen taxi-app met eigen branding.”

Kortom: de mogelijkheden van apps in de taxi zijn eindeloos. Koeman: “Er zijn inmiddels honderden taxibedrijven die onze software gebruiken. Ook als een taxibedrijf een specifieke wens heeft, kunnen wij de mogelijkheden bekijken om dat ontwikkelen en snel te implementeren. Dat is het grote voordeel van werken via apps, de software kan snel en makkelijk ontwikkeld en geüpdatet worden.”

Bart Pals

Ga in gesprek met TaxiID over de mogelijkheden van taxi-apps voor taxibedrijven. Bezoek hun stand op Taxi Expo 2015. Meer info via: www.taxi-expo.nl

inschrijventaxiexpo2015

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Mogelijkheden van gebruik apps in taxi zijn eindeloos”

Duco Douwstra|03.09.15|10:30

TaxiID is goed bezig met innoveren.Daar kan de door de politiek zo geroemde yuppen Uber niet aan tippen.Door het BCT drama kunnen de rij en rusttijden al ruim een jaar niet meer worden gecontroleerd,als gevolg daarvan is het nog nooit zolang rustig,geen razzia’s en heksenjachten meer.Dus helemaal afschaffen die wet samen met de verplichte taxameter.Bedrijven zoals TaxiID plus 1 taxibestelApp met landelijke dekking,kunnen zorgen voor efficiënt,transparant,snel en betrouwbaar personenvervoer

Bart van den Berg|03.09.15|11:39

“Yuppen” Uber heeft het bestellen met de app als eerste tot een succes gemaakt. Mede door effectieve selectie en evaluatie van chauffeurs (en klanten). Daar zit de kwaliteit. Met die ene landelijke bestelapp wordt mij als klant keuzemogelijkheid ontnomen. Ik bepaal waar ik mijn brood koop, niet een app. Leuk vanuit ondernemersoogpunt, toch nog niet helemaal klantgericht. Taxi ID ziet overigens goed dat een app alleen echt kans van slagen heeft, als de infrastructuur erachter op orde is.

Duco Douwstra|03.09.15|12:01

Beste Bart,we zijn Uber ook erg dankbaar voor alle acquisitie die zij verricht hebben om het bestellen van een taxi via een App onder het publiek bekend te maken.Zonder Uber had het nog jaren geduurd.Maar wat je nou bedoeld met dat jou de keuzemogelijkheid ontnomen zou worden snap ik niet.Er zijn tientallen TaxiApps dat is onhandig maar keuze genoeg.Landelijk met 1 klik op de App nooit meer bellen of naar een kwaliteitstaxi zoeken,dat zal het taxigebruik ten goede komen.Gemak en transparantie.

Bart van den Berg|03.09.15|12:18

Beste Duco,
Als ik dan ook maar een kwaliteitstaxi krijg. Bij Uber is die kans groot, die hebben dat imago zorgvuldig opgebouwd. Als de lokale taxi ondernemer hier, aangesloten is bij de landelijke bestelapp en ik wil niet door hem worden opgehaald, wat dan? Dat is wat ik bedoel met keuzemogelijkheid. En klantgerichtheid. Als ik uit eten wil bepaalt de app niet waar, maar ik. Je snapt het wel denk ik. Als jouw app daarin voorziet, helemaal goed.