Ouderen durven gemakkelijker in trein met Valys Begeleid

Steeds meer ouderen durven met behulp van Valys Begeleid in een trein te stappen. Dit heeft Transvision gemerkt sinds de combinatie tussen taxi en trein van start ging in maart vorig jaar. Ouderen worden via Valys Begeleid tijdens de treinreis ondersteund door een Reisassistent en krijgen een noodknop mee, die constant registreert waar de reiziger zich bevindt. In tijden van nood kunnen ze via deze noodknop de hulp inschakelen van een medewerker van Valys. “Het is voor hen prettig dat ze in tijden van nood op iemand terug kunnen vallen”, aldus Marlies Meesters van Transvision.

Dit project is nu ruim een jaar bezig. Precieze cijfers van het aantal gebruikers heeft Meesters niet. De reacties waren volgens haar echter goed. Het aantal treinreizigers via Valys lag een maand na de lancering in maart 2014 boven de duizend, van wie ruim 130 met Valys Begeleid. Van hen had 35 procent nog nooit met de trein gereisd.

Blije Reizigers Prijs

Transvision mocht onlangs een presentatie over dit project geven tijdens de uitreiking van de Blije Reizigers Prijs. Deze prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan het project dat het reizen met het openbaar vervoer plezieriger en gemakkelijker maakt. Omdat het project van Transvision gericht is op doelgroepenvervoer, kwam Valys Begeleid zelf niet in aanmerking voor de prijs. Maar Railforum, de uitreiker van de prijs, was dusdanig onder de indruk dat wel spreektijd werd vrijgemaakt.

“Het is belangrijk dat alle doelgroepen kunnen participeren in het OV”, meent Meesters. “We merkten dat de behoefte aan ondersteuning groter was dan wij verwacht hadden. Met name voor ouderen bleek het reizen met de trein toch lastig.”

Drempels

Daarom ontwikkelde Transvision een combinatie van taxi en trein, dat dus de naam Valys Begeleid heeft gekregen. Indien ouderen dit willen, haalt een taxi de reiziger thuis op en brengt hem naar de trein. Een medewerker van Valys helpt de reiziger naar de juiste trein. Bij het eindstation staat weer een taxi klaar om de reizigers van het station naar zijn plaats van bestemming te brengen.

Valys Begeleid merkte dat meer ouderen het aandurfden om in de trein te stappen na verschillende probeerdagen. Ze leken vooral gerustgesteld omdat ze een noodknop meekrijgen, die registreert waar de reizigers zich precies bevinden.

Dit bleek het gemakkelijker te maken om in de trein te stappen. “Bijna niemand drukt ooit op de noodknop, maar het gaat om de wetenschap dat het mogelijk is”, vertelt Meesters. “De mentale drempels om in de trein te stappen, blijken groter dan de fysieke drempels.”

Ritcombinatie

Valys is bovenregionaal vervoer voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Iedere pashouder van Valys ontving vorig jaar een kilometerbudget van zeshonderd kilometer. Voorheen was het alleen mogelijk met de taxi van deur tot deur te reizen, waardoor deze gesubsidieerde kilometers snel op waren. Door een ritcombinatie te maken tussen taxi en trein gaan die zeshonderd kilometer minder snel op. Ouderen worden constant begeleid tijdens die treinreis. Ze kunnen daarbij kiezen uit Valys Begeleid of Valys Vrij.

Valys Vrij stelt ouderen in staat om van en naar alle treinstations in Nederland te reizen, zonder dat er een Reisassistent aan te pas komt. Wel wordt de reis volledig gepland door Transvision. Voordeel ten opzichte van vroeger, toen de reiziger twee losse ritten van en naar het station moest plannen, is dat er nu gewoon één reis wordt gepland. En dat Valys zorgt voor een OV-chipkaart; een soort NS Businesskaart waarbij de klant achteraf via automatische incasso betaalt.

Valys Begeleid

Via Valys Begeleid wordt de klant thuis opgehaald door de taxi. De chauffeur draagt de klant op het treinstation over aan de Valys Reisassistent. Die brengt de klant naar het perron, legt uit hoe inchecken werkt en zorgt ervoor dat de passagier in de juiste trein instapt.

Zodra de passagier arriveert op het aankomststation, wordt hij weer op het perron opgewacht door een nieuwe Reisassistent. Die brengt hem naar een gereedstaande taxi om vervolgens naar het geboekte adres vervoerd te worden. Meesters: “We merken dat mensen die vaker gebruikmaken van Valys Begeleid overstappen naar Valys Vrij. Met behulp van Valys kunnen we ouderen leren en coachen in het participeren in het OV.”

Klik hier om een animatie te zien over de werking van Valys Begeleid.

Inge Jacobs

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ouderen durven gemakkelijker in trein met Valys Begeleid | TaxiPro

Ouderen durven gemakkelijker in trein met Valys Begeleid

Steeds meer ouderen durven met behulp van Valys Begeleid in een trein te stappen. Dit heeft Transvision gemerkt sinds de combinatie tussen taxi en trein van start ging in maart vorig jaar. Ouderen worden via Valys Begeleid tijdens de treinreis ondersteund door een Reisassistent en krijgen een noodknop mee, die constant registreert waar de reiziger zich bevindt. In tijden van nood kunnen ze via deze noodknop de hulp inschakelen van een medewerker van Valys. “Het is voor hen prettig dat ze in tijden van nood op iemand terug kunnen vallen”, aldus Marlies Meesters van Transvision.

Dit project is nu ruim een jaar bezig. Precieze cijfers van het aantal gebruikers heeft Meesters niet. De reacties waren volgens haar echter goed. Het aantal treinreizigers via Valys lag een maand na de lancering in maart 2014 boven de duizend, van wie ruim 130 met Valys Begeleid. Van hen had 35 procent nog nooit met de trein gereisd.

Blije Reizigers Prijs

Transvision mocht onlangs een presentatie over dit project geven tijdens de uitreiking van de Blije Reizigers Prijs. Deze prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan het project dat het reizen met het openbaar vervoer plezieriger en gemakkelijker maakt. Omdat het project van Transvision gericht is op doelgroepenvervoer, kwam Valys Begeleid zelf niet in aanmerking voor de prijs. Maar Railforum, de uitreiker van de prijs, was dusdanig onder de indruk dat wel spreektijd werd vrijgemaakt.

“Het is belangrijk dat alle doelgroepen kunnen participeren in het OV”, meent Meesters. “We merkten dat de behoefte aan ondersteuning groter was dan wij verwacht hadden. Met name voor ouderen bleek het reizen met de trein toch lastig.”

Drempels

Daarom ontwikkelde Transvision een combinatie van taxi en trein, dat dus de naam Valys Begeleid heeft gekregen. Indien ouderen dit willen, haalt een taxi de reiziger thuis op en brengt hem naar de trein. Een medewerker van Valys helpt de reiziger naar de juiste trein. Bij het eindstation staat weer een taxi klaar om de reizigers van het station naar zijn plaats van bestemming te brengen.

Valys Begeleid merkte dat meer ouderen het aandurfden om in de trein te stappen na verschillende probeerdagen. Ze leken vooral gerustgesteld omdat ze een noodknop meekrijgen, die registreert waar de reizigers zich precies bevinden.

Dit bleek het gemakkelijker te maken om in de trein te stappen. “Bijna niemand drukt ooit op de noodknop, maar het gaat om de wetenschap dat het mogelijk is”, vertelt Meesters. “De mentale drempels om in de trein te stappen, blijken groter dan de fysieke drempels.”

Ritcombinatie

Valys is bovenregionaal vervoer voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Iedere pashouder van Valys ontving vorig jaar een kilometerbudget van zeshonderd kilometer. Voorheen was het alleen mogelijk met de taxi van deur tot deur te reizen, waardoor deze gesubsidieerde kilometers snel op waren. Door een ritcombinatie te maken tussen taxi en trein gaan die zeshonderd kilometer minder snel op. Ouderen worden constant begeleid tijdens die treinreis. Ze kunnen daarbij kiezen uit Valys Begeleid of Valys Vrij.

Valys Vrij stelt ouderen in staat om van en naar alle treinstations in Nederland te reizen, zonder dat er een Reisassistent aan te pas komt. Wel wordt de reis volledig gepland door Transvision. Voordeel ten opzichte van vroeger, toen de reiziger twee losse ritten van en naar het station moest plannen, is dat er nu gewoon één reis wordt gepland. En dat Valys zorgt voor een OV-chipkaart; een soort NS Businesskaart waarbij de klant achteraf via automatische incasso betaalt.

Valys Begeleid

Via Valys Begeleid wordt de klant thuis opgehaald door de taxi. De chauffeur draagt de klant op het treinstation over aan de Valys Reisassistent. Die brengt de klant naar het perron, legt uit hoe inchecken werkt en zorgt ervoor dat de passagier in de juiste trein instapt.

Zodra de passagier arriveert op het aankomststation, wordt hij weer op het perron opgewacht door een nieuwe Reisassistent. Die brengt hem naar een gereedstaande taxi om vervolgens naar het geboekte adres vervoerd te worden. Meesters: “We merken dat mensen die vaker gebruikmaken van Valys Begeleid overstappen naar Valys Vrij. Met behulp van Valys kunnen we ouderen leren en coachen in het participeren in het OV.”

Klik hier om een animatie te zien over de werking van Valys Begeleid.

Inge Jacobs

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.