UGo: ‘Uitdaging was een brug slaan tussen smartphone en BCT’

Nederland, Amsterdam, 14-01-2016 - Michiel Huisman (links) en Rene van der Veer (rechts) directeuren van taxidienst Ugo. foto: Bram Budel

Klanten van een taxi-app moeten op hun telefoon continu kunnen zien waar een beschikbare taxi zich bevindt, als zij on demand een taxi willen boeken. Maar een Boordcomputer Taxi is eigenlijk gemaakt om vooral te ontvangen. Toch is het voor taxibedrijven met veel auto’s makkelijker om een BCT te gebruiken dan een smartphone. UGo heeft dit technische vraagstuk opgelost voor het Transvision-netwerk. “Het was soms wel een uitdaging om een brug te slaan tussen klanten met een telefoon en een taxi met een BCT.”

Klanten van UGo kunnen tegenwoordig in heel Nederland een taxi bestellen met een besteltijd van maximaal 30 minuten. In diverse steden is zelfs een taxi on demand te boeken binnen enkele minuten. De joint venture van taxi-app UGo Netherlands en regisseur Transvision was vorig jaar al aangekondigd. Maar toch bleek het nog niet eenvoudig om het taxinetwerk en de app goed op elkaar te laten aansluiten.

Realtime

“Het netwerk bestaat uit zo’n 260 taxibedrijven die over zo’n 5.000 taxi’s beschikken. De klant moet realtime kunnen zien wat de beschikbaarheid is”, legt Michiel Huisman, directeur UGo uit. “Als er vervolgens een rit wordt besteld, sturen wij die rechtstreeks via het planprogramma van het taxibedrijf naar de specifieke auto die in de buurt beschikbaar is.”

Als een klant een rit bestelt, gaat de communicatie van de UGo klanten-app naar de centrale-software Korton WinTop van Transvision, dan naar de planningsoftware van het taxibedrijf (bijvoorbeeld WinTax) en vervolgens de BCT. Huisman: “Communicatie rechtstreeks via twee smartphones  een smartphone is wel makkelijker te ontwikkelen, maar ook minder betrouwbaar. Het grote voordeel van een BCT ten opzichte van een drivers app via een smartphone, is dat de BCT altijd aan staat en in contact staat met de planningsoftware van de centrale.”

Smartphone

Een nadeel van een smartphone is dat de drivers app eigenlijk altijd op de voorgrond actief moet zijn met scherm aan. Huisman: “Als chauffeurs een app gebruiken en de app is in de achtergrond actief, is hij dan beschikbaar of niet? Dat weet je niet. Misschien is hij de app vergeten af te sluiten, of is het scherm op standby gegaan. Bovendien moet de communicatie niet alleen kloppen, maar ook snel gaan. Je moet het wel zeker weten, anders kun je hem geen rit geven. Bij een BCT is de beschikbaarheid van een voertuig veel betrouwbaarder.”

Maar daarvoor moest UGo Netherlands wel koppelingen ontwikkelingen met planprogramma’s. Dat had soms iets meer voeten in aarde dan eerst gedacht, vertelt Huisman. “We gebruiken in de app bijvoorbeeld de gegevens van Google Maps om een adres te koppelen. Maar het kan zijn dat de software van de taxicentrale een ander adressenbestand gebruikt. Dus als de één huisnummer 200h geeft, en de ander dat niet kent, wil je niet dat de klant een foutmelding in zijn scherm ziet. We moesten daar slim mee omgaan. Het moet makkelijk werken, maar zonder fouten.”

Pre-booked

De app van Drive UGo bestaat al een aantal jaar, maar is helemaal van de grond opnieuw opgebouwd. “We hebben pre-booked eraan toegevoegd. We merkten dat dit in de bestaande app niet goed ging, dus zijn terug naar de tekentafel gegaan. We wilden het meteen goed doen”, legt Huisman uit.

Drive UGo verwerkt op dit moment zo’n 50 ritten per dag. Daarvan is 80% on demand en 20% pre-booked. Maar de markt van pre-booked heeft zeker een belangrijke focus voor Drive UGo. “We ontwikkelen ons steeds meer als verkooporganisatie. De techniek en het netwerk is er nu. Dus nu richten we ons op uitbreiding van het klantenbestand via online verkoop.”

Restaurants

Huisman is bijvoorbeeld bezig om klanten van restaurants meteen bij de reservering een taxi te laten bestellen. “Die kunnen ze dan ook meteen afrekenen. Zo weet de klant van tevoren precies wat hij kwijt is voor de taxi; hij is zeker van aanbod tegen een vooraf vastgestelde prijs. Een taxi hoeft namelijk helemaal niet duur te zijn. Maar in het perspectief van de klant is vooral de taximeter een dure en onzekere factor. Die halen we weg.”

Als een klant eenmaal een rit heeft besteld en over een account beschikt bij Drive UGo, kan hij dat in zijn eigen dashboard wijzigen. Als hij geen account heeft, kan hij dat via de boekingscode doen. Het klantendashboard zal straks ook door zakelijke klanten gebruikt worden, verwacht Huisman. “Het is mogelijk om per gebruiker een vast budget per maand vast te stellen. En zelfs tijdens welke dagen en tijden hij een taxi mag gebruiken, zoals alleen tijdens kantooruren. Het bedrijf krijgt maandelijks een mooi overzicht, dat is handig voor de administratie.”

Landelijke dekking

UGo biedt 24 uur per dag, 7 dagen per week landelijke dekking aan. Zelfs in de grootste uithoeken van Nederland. Dat is behoorlijk ambitieus. “Mocht blijken dat er in een bepaalde regio een probleem ontstaat met dekking, dan kunnen we dat aanpassen. Bijvoorbeeld dat er ’s nachts eerder vooruit besteld moet worden in een bepaald gebied. Maar vooralsnog hebben we met de taxibedrijven afgesproken dat ze altijd bereikbaar zijn. Want hoe meer gebruikers, hoe interessanter het wordt voor zowel de klanten als de taxibedrijven in het netwerk.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “UGo: ‘Uitdaging was een brug slaan tussen smartphone en BCT’”

Ali Musluk|25.05.16|15:04

Vaste prijzen vooraf dus…en wat gebeurd er bij omleidingen en/of afgesloten snel(wegen) ?

RS Rodiwongso|26.05.16|14:22

Wij van de HTMC, de taxicentrale van Den Haag, hebben sinds kort ook al de brug gemaakt met een boeking via onze app waarbij het direct wordt uitgegeven naar de BCT. Het werkt prima en de klant krijgt een geschatte ritprijs te zien. Hierdoor ondervangen wij eventuele hogere tarieven bij calamiteiten onderweg. In mijn ogen niet iets nieuws maar eerder een must gezien de moordende concurrentie.

UGo: ‘Uitdaging was een brug slaan tussen smartphone en BCT’ | TaxiPro

UGo: ‘Uitdaging was een brug slaan tussen smartphone en BCT’

Nederland, Amsterdam, 14-01-2016 - Michiel Huisman (links) en Rene van der Veer (rechts) directeuren van taxidienst Ugo. foto: Bram Budel

Klanten van een taxi-app moeten op hun telefoon continu kunnen zien waar een beschikbare taxi zich bevindt, als zij on demand een taxi willen boeken. Maar een Boordcomputer Taxi is eigenlijk gemaakt om vooral te ontvangen. Toch is het voor taxibedrijven met veel auto’s makkelijker om een BCT te gebruiken dan een smartphone. UGo heeft dit technische vraagstuk opgelost voor het Transvision-netwerk. “Het was soms wel een uitdaging om een brug te slaan tussen klanten met een telefoon en een taxi met een BCT.”

Klanten van UGo kunnen tegenwoordig in heel Nederland een taxi bestellen met een besteltijd van maximaal 30 minuten. In diverse steden is zelfs een taxi on demand te boeken binnen enkele minuten. De joint venture van taxi-app UGo Netherlands en regisseur Transvision was vorig jaar al aangekondigd. Maar toch bleek het nog niet eenvoudig om het taxinetwerk en de app goed op elkaar te laten aansluiten.

Realtime

“Het netwerk bestaat uit zo’n 260 taxibedrijven die over zo’n 5.000 taxi’s beschikken. De klant moet realtime kunnen zien wat de beschikbaarheid is”, legt Michiel Huisman, directeur UGo uit. “Als er vervolgens een rit wordt besteld, sturen wij die rechtstreeks via het planprogramma van het taxibedrijf naar de specifieke auto die in de buurt beschikbaar is.”

Als een klant een rit bestelt, gaat de communicatie van de UGo klanten-app naar de centrale-software Korton WinTop van Transvision, dan naar de planningsoftware van het taxibedrijf (bijvoorbeeld WinTax) en vervolgens de BCT. Huisman: “Communicatie rechtstreeks via twee smartphones  een smartphone is wel makkelijker te ontwikkelen, maar ook minder betrouwbaar. Het grote voordeel van een BCT ten opzichte van een drivers app via een smartphone, is dat de BCT altijd aan staat en in contact staat met de planningsoftware van de centrale.”

Smartphone

Een nadeel van een smartphone is dat de drivers app eigenlijk altijd op de voorgrond actief moet zijn met scherm aan. Huisman: “Als chauffeurs een app gebruiken en de app is in de achtergrond actief, is hij dan beschikbaar of niet? Dat weet je niet. Misschien is hij de app vergeten af te sluiten, of is het scherm op standby gegaan. Bovendien moet de communicatie niet alleen kloppen, maar ook snel gaan. Je moet het wel zeker weten, anders kun je hem geen rit geven. Bij een BCT is de beschikbaarheid van een voertuig veel betrouwbaarder.”

Maar daarvoor moest UGo Netherlands wel koppelingen ontwikkelingen met planprogramma’s. Dat had soms iets meer voeten in aarde dan eerst gedacht, vertelt Huisman. “We gebruiken in de app bijvoorbeeld de gegevens van Google Maps om een adres te koppelen. Maar het kan zijn dat de software van de taxicentrale een ander adressenbestand gebruikt. Dus als de één huisnummer 200h geeft, en de ander dat niet kent, wil je niet dat de klant een foutmelding in zijn scherm ziet. We moesten daar slim mee omgaan. Het moet makkelijk werken, maar zonder fouten.”

Pre-booked

De app van Drive UGo bestaat al een aantal jaar, maar is helemaal van de grond opnieuw opgebouwd. “We hebben pre-booked eraan toegevoegd. We merkten dat dit in de bestaande app niet goed ging, dus zijn terug naar de tekentafel gegaan. We wilden het meteen goed doen”, legt Huisman uit.

Drive UGo verwerkt op dit moment zo’n 50 ritten per dag. Daarvan is 80% on demand en 20% pre-booked. Maar de markt van pre-booked heeft zeker een belangrijke focus voor Drive UGo. “We ontwikkelen ons steeds meer als verkooporganisatie. De techniek en het netwerk is er nu. Dus nu richten we ons op uitbreiding van het klantenbestand via online verkoop.”

Restaurants

Huisman is bijvoorbeeld bezig om klanten van restaurants meteen bij de reservering een taxi te laten bestellen. “Die kunnen ze dan ook meteen afrekenen. Zo weet de klant van tevoren precies wat hij kwijt is voor de taxi; hij is zeker van aanbod tegen een vooraf vastgestelde prijs. Een taxi hoeft namelijk helemaal niet duur te zijn. Maar in het perspectief van de klant is vooral de taximeter een dure en onzekere factor. Die halen we weg.”

Als een klant eenmaal een rit heeft besteld en over een account beschikt bij Drive UGo, kan hij dat in zijn eigen dashboard wijzigen. Als hij geen account heeft, kan hij dat via de boekingscode doen. Het klantendashboard zal straks ook door zakelijke klanten gebruikt worden, verwacht Huisman. “Het is mogelijk om per gebruiker een vast budget per maand vast te stellen. En zelfs tijdens welke dagen en tijden hij een taxi mag gebruiken, zoals alleen tijdens kantooruren. Het bedrijf krijgt maandelijks een mooi overzicht, dat is handig voor de administratie.”

Landelijke dekking

UGo biedt 24 uur per dag, 7 dagen per week landelijke dekking aan. Zelfs in de grootste uithoeken van Nederland. Dat is behoorlijk ambitieus. “Mocht blijken dat er in een bepaalde regio een probleem ontstaat met dekking, dan kunnen we dat aanpassen. Bijvoorbeeld dat er ’s nachts eerder vooruit besteld moet worden in een bepaald gebied. Maar vooralsnog hebben we met de taxibedrijven afgesproken dat ze altijd bereikbaar zijn. Want hoe meer gebruikers, hoe interessanter het wordt voor zowel de klanten als de taxibedrijven in het netwerk.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “UGo: ‘Uitdaging was een brug slaan tussen smartphone en BCT’”

Ali Musluk|25.05.16|15:04

Vaste prijzen vooraf dus…en wat gebeurd er bij omleidingen en/of afgesloten snel(wegen) ?

RS Rodiwongso|26.05.16|14:22

Wij van de HTMC, de taxicentrale van Den Haag, hebben sinds kort ook al de brug gemaakt met een boeking via onze app waarbij het direct wordt uitgegeven naar de BCT. Het werkt prima en de klant krijgt een geschatte ritprijs te zien. Hierdoor ondervangen wij eventuele hogere tarieven bij calamiteiten onderweg. In mijn ogen niet iets nieuws maar eerder een must gezien de moordende concurrentie.