boordcomputer taxi, Cabman, BCT, taxi

BCT-fabrikanten verwachten update deze maand uit te rollen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat vanaf 1 juli weer boetes uitdelen als een taxi niet beschikt over de Boordcomputer Taxi. Toch is de verplichte update voor het apparaat nog altijd niet uitgerold. De fabrikanten laten alle drie weten dat hun BCT-update nog bij de testhuizen ligt te wachten op certificering. Maar dat die deze maand nog uitgerold gaat worden.

“Wij hebben begin april de 2.0 versie aan de testhuizen aangeleverd en wij wachten nog op het formele akkoord, de testrapporten en goedkeuring van het RDW. Onze verwachting is dat die wel snel zal gaan komen”, zegt Toshin Tjin-a-Sie van Euphoria / Cabman.

Certificering

Ook Taxitronic verwacht de update deze maand uit te gaan rollen.”Op dit moment is de software ter certificering bij de testhuizen. Alhoewel wij de voortgang van de testhuizen niet kunnen beïnvloeden, is de verwachting dat de gehele certificering in juni is afgerond”, zegt directeur Rob Doodkorte van Neone. “Daarna zal de software worden uitgerold naar de markt en dienen vervoerders zo spoedig mogelijk te gaan updaten.”

Qtwee (voorheen Quipment) geeft ongeveer dezelfde status-update. “Quipment is druk bezig met het doorlopen van het certificeringstraject en verwacht op basis van de huidige planning midden/eind juni de certificering af te ronden”, zegt directeur Olof Dieckhaus. “Helaas hebben we weinig invloed op doorlooptijden tijdens dit traject.”

Boetes

Vorig jaar besloot het ministerie van IenM dat er geen boetes uitgedeeld zouden worden voor het niet beschikken over een BCT, onder meer omdat er problemen waren met het uitlezen door de inspecteurs. Dat probleem moet verholpen worden met de software-update. Hoewel die dus nog niet beschikbaar is voor de branche, heeft de ILT wel alvast een waarschuwingsbrief naar de taxibranche gestuurd om het handhavingsbeleid per 1 juli onder de aandacht te brengen.

Er volgen boetes indien:

  • er in de taxi geen geactiveerde BCT aanwezig is met meest recente en beschikbare software-update. Als dit de ondernemer te verwijten is, kan hij een boete krijgen van 1800 euro en een verbod op het verrichten van taxivervoer.
  • de onderneming niet is aangemeld in de BCT: boete 4400 euro voor de ondernemer.
  • de geldige, op naam gestelde chauffeurskaart niet in de BCT zit, maar deze wel in bezit is : boete 360 euro voor de bestuurder;
  • de bestuurder niet over een geldige chauffeurskaart beschikt: een boete van 360 euro voor zowel de ondernemer als de bestuurder;
  • niet ingelogd is in het werkingsniveau ‘taxivervoer’ tijdens het verrichten van taxivervoer en aanverwante werkzaamheden: een boete van 180 voor de chauffeur.
  • de bestuurder niet over een geldige chauffeurskaart beschikt: een boete van 360 euro voor zowel de ondernemer als de bestuurder;
  • niet ingelogd is in het werkingsniveau ‘taxivervoer’ tijdens het verrichten van taxivervoer en aanverwante werkzaamheden: een boete van 180 voor de chauffeur.
  • u hebt binnen vier werkdagen na de melding van de defecte, beschadigde, verloren of gestolen kaart een aanvraag voor een vervangende kaart ingediend;
  • Het rijden op een BSN nummer zonder geldige reden kan door de ILT beboet worden. De boete bedraagt 180 euro voor de chauffeur en 360 euro voor de vervoerder.

Wennen

Omdat het gebruik van de BCT voor iedereen wennen is, legt de ILT in de periode tot 1 oktober 2016 geen boetes op als taxichauffeurs onopzettelijk fouten maken  in de bediening van het apparaat (er volgt wel een waarschuwing). Een fout in de bediening is bijvoorbeeld als iemand vergeet het pauzeknopje in te drukken als u een rustpauze neemt.

“Bedient een chauffeur de knoppen op de BCT opzettelijk verkeerd om bijvoorbeeld overtredingen in de arbeids- en rusttijden te verbergen, dan beschouwt de ILT dit als fraude. In dat geval kunnen we een boete opleggen, variërend van 700 tot 1800 euro”, waarschuwt de ILT.

Handhaving

Vanaf 1 oktober 2016 zal de ILT volledig handhaven. Alle genoemde boetes kunnen dan worden opgelegd. De ILT kan daarbij op twee manieren handhaven: door taxicontroles op straat en door administratiecontroles. Bij een administratiecontrole komt een inspecteur op bedrijfsbezoek.

Volgens KNV zal er in de praktijk weinig veranderen vanaf 1 juli, ongeacht of iedereen de update dan al binnen heeft gekregen of niet. De ILT geeft in haar berichtgeving namelijk aan dat er een BCT aanwezig moet zijn ‘met de meest recente en beschikbare software-update’. “Als iemand de update dus nog niet binnen heeft gekregen van zijn leverancier, voldoet hij dus nog altijd aan de wet”, licht KNV Taxi-secretaris Hubert Andela toe.

Duidelijkheid

Stichting Taxibelangen Nederland (STN) noemt het ‘schandalig’ dat de ILT aankondigt boetes uit te gaan delen, terwijl de update nog niet beschikbaar is. “We kunnen dan ook niet anders dan constateren dat de duidelijkheid waarop elke taxiondernemer zit te wachten, er ook nu weer niet is. Over vier weken is het al 1 juli, en nog geen enkel apparaat is geüpdatet. Vanaf dan wordt er gehandhaafd. Het kan toch niet zo zijn dat op dit moment niemand iets weet?”, zegt STN-bestuurslid Rex Urban. “Indien wij als ondernemers deze update volledig moeten betalen, is dit de wereld op zijn kop.”

Brancheorganisatie KNV Taxi heeft onlangs diverse ledenbijeenkomsten gehouden over de BCT. Andela zegt daarbij weinig opwinding bemerkt te hebben over de BCT of de software-update. “De contractvervoerders, maar ook de meeste straattaxibedrijven, zijn allemaal al geruime tijd voorzien. Tijdens de bijeenkomsten werden vooral praktische tips uitgewisseld hoe met bepaalde scenario’s om te gaan in het gebruik van de BCT”, vertelt Andela.

Bedrag

Vrijwel alle KNV Taxi-leden hebben een service-abonnement op het apparaat. Dat betekent dat zij de update kosteloos zullen ontvangen. Het is nog niet bekend welk bedrag de leveranciers berekenen voor de software-update als klanten geen abonnement hebben. Maar volgens Andela zullen dat geen wereldschokkende bedragen zijn. “Je moet dan nu een bedrag ineens betalen. Maar anderzijds heb je wel twee jaar lang kunnen besparen op de abonnementskosten.”

Met de nieuwe software wordt ILT in staat gesteld om de taxibranche digitaal te controleren. Het grootste voordeel van de nieuwe software voor de taxibranche is dat straks de RDW-werkplaatsverplichting voor software-updates zal verdwijnen. BCT’s die over een data-mogelijkheid beschikken krijgen vanaf dan nieuwe software ‘over the air’ binnen, net zoals een smartphone. Ook zal Sociaal Fonds Taxi vanaf 1 januari de BCT-gegevens gaan gebruiken bij cao-controles en controles op arbeids- en rusttijden.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

33 reacties op “BCT-fabrikanten verwachten update deze maand uit te rollen”

Esther Gruppen|02.06.16|10:35

nog een boete: er zijn ondernemers die niet weten dat de BCT ieder jaar gekeurd moet worden, daarop volgt bij controle ook een boete !!!

Taxi Volendam|02.06.16|11:25

Zolang de BCT niet voldoet aan de afgesproken uitgangspunten, overeengekomen in 2009 door I&M en KNV, is deze update van geen waarde voor ons ondernemers.
De meest verkochte BCT’s hebben geen data mogelijkheid.
Dit houd in dat je een nieuwe moet kopen wil je gebruik maken van’data over de air’.
2 Jaar besparen op abonnementskosten kosten wat Andela aangeeft is onzin.
Iedereen heeft wettelijk recht op een deugdelijk product, garantie dus.
Wij betalen voor het niet kunnen uitlezen, nee dus.

Duco Douwstra|02.06.16|11:35

De taxibranche wordt als jaren geterroriseerd door de criminele organisatie ILT.Dat lijkt een zware beschuldiging,maar kan niet ontkend of tegengesproken worden.De BCT verplichting stamt uit 2000.De leveranciers wilden geen van alle de door hen als achterlijk bestempelde BCT gaan ontwikkelen.Maar na keiharde toezeggingen door indertijd de IVW,dat zij alle taxi’s zouden verplichten om zo’n dure krakkemikkige enkelband op eigen kosten aan te schaffen.Gingen de leveranciers met tegenzin akkoord

Duco Douwstra|02.06.16|11:51

In okt. 2009 was de eerste dreiging dat de BCT ingebouwd moet zijn,daarna 2010 enz.Dat het KNV zegt dat ondernemers datakosten hebben kunnen besparen is absurd.Alle bedrijven van enige omvang hebben al jaren onlinedata,de BCT is extra data een 5e wiel aan de wagen.Veel bedrijven zijn 10 tot 50 duizend euro p.j. kwijt aan deze onzin.Er is al 2 jaar niet gecontroleerd op de rij en rusttijden vanwege de ondeugdelijke BCT door het ontbreken van deze heksenjachten is het nog nooit zo rustig geweest

Een taxi|02.06.16|12:27

Ze weten ons wel te vinden. Boete, boete, boete. SFT dreigt ook altijd heerlijk met het woord BOETE. BEtlaen zult ge want anders BOETE. CBS stuurt je onzinnige enquêtes en dreigt ook met BOETE. Net een factuur van Reporecht gehad, numa zal spoedig volgen verwacht ik. Niet betalen is waarschijnlijk ook een BOETE. Pffffff. Op elke werkende chauffeur hangen 3 controleurs of andersoortigen.

Johannes Albertz|02.06.16|12:48

De BCT hoeft volgens mij de eerste 3 jaar i.i.g. niet (her-)gekeurd worden, daarna wordt bekeken hoe en wat.

Taxi Volendam|02.06.16|12:51

Ik maar denken dat de BCT gegevens alleen uitgelezen mogen worden door het z.g. 4 ogen systeem, aldus College Bescherming Persoonsgegevens.
Daar hoort SFT niet bij dacht ik.
En overigens,het SFT controleert niet de eigen rijders.
Dat is meten of te wel controleren met 2 maten.
Eerlijke concurrentie is hiermee nog verder weg i.p.v. dat de BCT dit zou kunnen voorkomen wat 1 van de doelstellingen was.
Belofte dat boete’s proportioneel zouden zijn zie ik ook niet door de
bijgaande dreig brief I&M.

Johan Zevenbergen|02.06.16|17:53

in iedergeval zijn er weer 608 starters voor een nw bct, bijgekomen dus dat word dringen.

Jan de Waal|02.06.16|17:55

DE ilt kan mijn kontje kussen !

Jan de Waal|02.06.16|17:56

De ilt kan mijn kontje kussen !!!

Jac Janssen|02.06.16|21:24

Ja als dat boete gedoe leest kan je niet anders dan denken diefstal ! ja zo voelt het wel bedragen waar je weken voor moet ploeteren . in geen verhouding tot het loon/verdiensten als chauffeur/ondernemer dan heb je de veroorzaker ? wel die moet de hand in eigen boezem steken als chauffeur w/m veel regels te maken maar de verdienste staan totaal niet tegen over in verhouding, er komt een tijd dat niemand nog dit werk wil gaan doen ,gezien de risico`s bij de uitvoering van je beroep.

Duco Douwstra|02.06.16|21:56

De ILT criminelen hadden zo op moeten treden tegen UBERpop, maar zelfs een auto in beslag nemen was er niet bij. Als een echte taxichauffeur alleen maar lelijk kijkt naar deze criminelen dan worden ze al in de boeien geslagen en de auto aan de ketting. Achteraf blijkt dat een auto in beslag nemen, helemaal niet is toegestaan.

Ton van Dalfsen|03.06.16|08:27

Je ziet de dreigbrief haast als een spookfactuur. Staatssecretaris een brief sturen heeft ook geen zin want haar medewerkers zullen die brief van je naar de desbetreffende afdeling doorsturen en krijg je een standaard briefje terug met de uitleg van de regelgeving. Nog beter is de kamerleden bestoken met brieven Of wat nog beter is met z’n allen naar binnenhof te rijden en daar je BCT’s op een hoop gooien

Alex Urban|03.06.16|10:22

80% van het taxivervoer is contractvervoer.
B.v. regiotaxi,schoolverv,verhuur per zitplaats,Schipholvervoer.
Om rit gegevens deugdelijk in een BCT te registreren, is 1 Taximeter per ZITPLAATS vereist. (niet toegestaan)
Chauffeurs hebben meestal de benodigde gegevens ook niet.
De nu in te voeren gegevens zijn niet toereikend en achteraf niet te corrigeren.
Bij terminals kan dit b.v door de administratie aangepast worden.
Hoe kan een dergelijke ondeugdelijke BCT gecertificeerd worden?

Alex Urban|03.06.16|10:24

Controle achteraf is ondoenlijk en zal veel uren vergen wat nu net de bedoeling was om de administratie te vereenvoudigen.
Actal, gaf een dergelijk advies al af aan I&M, zie Effectmeting Boordcomputer, waarin deze extra lasten aangegeven zijn.
Een advies van I&M hoe de BCT te voorzien van alle benodigde relevante gegevens zou daarom welkom zijn.
Dit kan ellenlange rechtszaken voorkomen.
Aan duidelijkheid is behoefte. Niet met bekeuringen dreigen door I&M voor bedienen van een ondeugdelijke BCT

Rodney Barten|03.06.16|10:53

Weer een hoop gekakel hier over de BCT en het ILT, ondanks al het gedram is de BCT er nog steeds en zal straks iedereen “gewoon” de update gaan halen en betalen!

Johan Zevenbergen|03.06.16|12:45

Blijf het toch vreemd vinden dat met maar door blijft gaan met dit controlemiddel door te ontwikkelen wat alle wetten op privecy overtreed.
En in geen andere beroeps groep word toegepast.
Voor de 6% belasting kan het niet wezen.
En voor de rij en rust tijden?
Lijkt mij sterk met al die slapende chauffeurs op het station.
Dan moet men ook eens kijken naar bijv:
die zzp,er die de hele dag zwaar lichamelijk arbeid heeft verricht in de terpentine lucht, en dan 150 km terug rijd.

Paul Dijkhuizen|03.06.16|15:12

Boetes?! Het zou de overheid sieren als ze eens excuses zouden maken, en de branche schadeloos zouden stellen! En dan bedoel ik de chauffeurs van wie de vergunningen door het beleid ineens waardeloos zijn geworden, de bedrijven die door steeds veranderende regelgeving continue aanpassingen moesten doen, de bedrijven die vanwege falend aanbestedingenbeleid failliet zijn gegaan, de chauffeurs die door inadequaat ingrijpen bij een ‘multinationale app-aanbieder’ omzet zijn misgelopen, de…

Paul Dijkhuizen|03.06.16|15:18

bedrijven die verdwenen zijn omdat ze niet tegen hun gesubsidieerde concurrent op konden, de bedrijven die jarenlang teveel voor de werkmappen hebben moeten betalen, de duurbetaalde kiwa-vergunningen, cursussen hebben gedaan voor vakbekwaamheid die ineens is afgeschaft, chauffeurs die ineens genoodzaakt werden zich bij een TTO aan te sluiten, bedrijven die ondanks een vergunning voor nederland ineens in sommige steden niet welkom zijn zonder extra keurmerk, bedrijven die een veel te duur, niet

Paul Dijkhuizen|03.06.16|15:25

werkend ICT-apparaat hebben moeten kopen, werknemers die vanwege ‘social-return’ hun baan zijn kwijtgeraakt omdat ze te duur werden… en ga zo maar door… In plaats van nu alvast te schermen met boetes zou de ILT eens vaart moeten zetten achter het informeren van de branche over wat de update precies inhoudt, wat ie gaat kosten, wie het moet betalen, wanneer die precies klaar is etc… en of het na de update wel allemaal werkt, nou ja, ook dat is nog een vraagteken!

John Dierx|03.06.16|17:38

er zijn nog steeds geen goed werkende BCT’s, de taxibranche heeft het al zwaar want de chauffeurs kregen geen loonsverhoging dit jaar terwijl iedere andere branche dit wel kreeg en verdienen de chauffeurs dan teveel. dreigementen van de I.L.T. boete boete en nog eens boete.
Als dit zo doorgaat kan de taxi-ondernemer geen chauffeur meer krijgen. Dus de klanten ook geen taxi krijgen. de aantallen op straat worden al steeds minder en minder. Nou ze zoeken het maar uit die I.L.T. !!!!!!!!!

Taxi Volendam|03.06.16|20:13

Maart 2015: Tweede Kamer leden kritisch over invoering Bct Taxi.
Wat is de uitkomst van al deze vragen destijds aan mevr. Mansveld gesteld?
Wie het weet mag het zeggen.
Wat we wel weten, het is nu ruim een jaar verder.
Een door de taxibranche uitgeteste en goed bevonden BCT is er
niet en zal er ook niet komen, omdat het apparaat niet kan voldoen aan de
belofte’s.
Inmiddels worden we links en rechtsom ingehaald door Uber gesteund door
Mevr.Kroes. Erg fraai allemaal.

Johan Zevenbergen|03.06.16|21:47

@paul,
Netjes samengevat, ben het er helemaal mee eens.

Taxi Volendam|04.06.16|16:03

De Fabrikanten laten weten dat de nieuwe software update bij de testhuizen ligt.
Wanneer er goedkeuring komt geeft dat geen enkele zekerheid dat deze software nu wel deugt.
Dat heeft de praktijk ons geleerd.
Het zou verplicht moeten zijn, dat de bct’s zijn uitgetest in de praktijk.
Dat is de eerste keer niet gebeurt, nu weer niet.
Men test de BCT “gewoon” bij ons uit.
Daarna ook nog de aanpassingen betalen.
Hier gaat echt iets erg fout.
Misschien normaal in een bananen republiek ????

Ruben Brandenburg|16.06.16|14:20

alle reacties hier bevatten allemaal een waarheid, maar iedereen en dan ook echt iedereen laat het voor wat het nu is, we lopen allemaal alleen maar te klagen maar doen met zijn alle ook werkelijk niks om het te veranderen, het klagen hier op deze site zal er echt niks mee veranderen , landelijk de hele boel plat gooien en dat niet 1 dag maar meerdere dagen achter elkaar, en er eindelijk eens voor gaan zorgen dat de politiek zich er echt eens mee gaat bemoeien,

Ruben Brandenburg|16.06.16|14:20

nee we klagen liever en doen er helemaal niks mee, kom op collegas wie pakt het zwaard op en krijgt de boel echt bij elkaar, ik hoop echt eens dat dit gaat gebeuren.

Taxi Volendam|17.06.16|12:04

@ Ruben,
Pak het zwaard op en geef zelf het goede voorbeeld.
Ik zal je steunen.

Yvette Funcke|17.06.16|18:13

Heb BCT sinds dien storing. Vorig jaar november auto gekocht vanaf BCT problemen.Mij werd verteld door ICT inbouwcentrum Haaglanden is normaal gaat weg,van Den Haag naar Amsterdam bij storing reed mijn auto 80 of 100. De meldingen werden erger inmiddels auto kapot ging op stuurslot,.Ziekenhuis geweest,auto laten uitlezen ligt aan de BCT, BCT laten ontkoppelen.Hebben meerdere chauffeurs ook problemen, is belangrijk dan kunnen we wat.Yvette

Ruben Brandenburg|19.06.16|21:36

nog 11 dagen en niemand weet wat

Ruben Brandenburg|30.06.16|14:19

nou morgen is het zover . en geen update. brrrrr ik ril nu al van de controles die er gaan komen

Taxi Volendam|01.07.16|12:17

Benzine prijzen mogen zonder ijken online in de pomp aangepast worden.
De tarieven/ ritprijzen in de taximeter zijn verzegeld door het NMI waardoor dat niet kan.
80% van het taxivervoer is contractvervoer waarbij meter prijzen niet bruikbaar zijn, doordat ze niet aangepast mogen / kunnen worden.
Deze METER prijzen komen echter wel in de BCT terecht omdat je verplicht bent de meter te gebruiken.
Daardoor is 80% van de opgeslagen BCT data onbruikbaar voor ILT en je belastingaangifte. …

Taxi Volendam|01.07.16|12:19

Ook de rij rust tijden kunnen gemanipuleerd worden.
Ja mag in je pauze geen taxivervoer verrichten,
Maar wel rijden met je taxi.
Daardoor kan iedere chauffeur die wil rijden in de bct pauze stand leeg van Schiphol naar b.v. zijn huis rijden.
Hoe een dergelijk ondeugdelijk bct systeem een certificering met goede afloop kan doorstaan is een raadsel.
Alle extra administratie die nodig is om gegevens uit de bct aan te passen is toch ook de bedoeling niet.
Wat kan ILT met ondeugdelijke bct gegevens?

Johan Nijmeijer|05.07.16|16:24

Updates zijn niet beschikbaar, krijg je deze update? kopen lijkt mij niet van toepassing. wij hebben een bct in laten bouwen het is een niet werkend apparaat, hier heb je garantie op net zo lang tot dat het goed werkt.
Dit is een listige truc om nog meer geld te kunnen innen van de bedrijven.
Een ander probleem is je stopt met jouw “leverancier” en je kan niet meer uitlezen ed. je bent verplicht om een contract te hebben bij de verkopende partij?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.