Cabman BCT

Cabman BCT 2.0 klaar voor uitrol

De nieuwe versie van Cabman BCT kan worden uitgerold door de gebruikers van dit systeem. Cabman BCT 2.0 voldoet aan alle nieuwe wettelijke richtlijnen voor de Boordcomputer Taxi en kent ook de nodige verbeterde functionaliteiten. Het bedrijf uit Tilburg spoort zijn klanten aan om de update zo snel mogelijk plaats te laten vinden.

De nieuwe versie van het systeem voldoet volledig aan de eisen die de gewijzigde BCT-wetgeving stelt. Het is voorzien van diverse nieuwe functies voor chauffeur, werkplaats en ondernemer. Een over-the-air-functionaliteit maakt het bijvoorbeeld mogelijk is om de ritadministratie en updates van software en configuratie via datacommunicatie te versturen. Het is daarmee niet meer nodig om de voertuigen met een USB-stick langs te gaan teneinde bestanden te downloaden of updates uit te voeren.

Verder ontvangt de chauffeur nu automatisch een herinnering als er meer dan vier weken geen back- up is gemaakt van de chauffeurskaart. Deze herinnering komt direct naar voren bij het inloggen. En als de chauffeur gaat rijden tijdens een pauze, verschijnt er een melding dat de rijtijd als privé wordt geregistreerd. De chauffeur heeft dan de keuze om de pauze direct te beëindigen of om door te gaan.

Volledige handhaving

Ook is de bedrijfsschool vernieuwd en omgedoopt naar de Cabman Academy. “De cursus voor de chauffeurs is volledig geüpdatet naar de BCT 2.0 versie en we hebben op verzoek van klanten een ondernemerssectie toegevoegd voor alle informatie met betrekking tot het bedienen en het gebruik van de BCT 2.0. Deze cursus stellen wij aan iedereen beschikbaar”, aldus Toshin Tjin-a-Sie van Cabman.

Gebruikers van Cabman BCT hebben nog even de tijd om de update uit te voeren. Tjin-A-Sie spoort de gebruikers echter wel aan om dit zo snel mogelijk op te pakken. “Hoewel men formeel tot 1 oktober de tijd heeft omdat dan de volledige handhaving van start gaat, adviseren wij onze klanten om zo spoedig mogelijk de update te installeren. De periode tot 1 oktober kan dan worden gebruikt om te wennen aan de BCT en zijn nieuwe functionaliteiten. Er zijn natuurlijk redenen om de installatie uit te stellen, zoals de zomervakantie en voertuigen die bij chauffeurs thuis staan. Maar wat ons betreft: hoe eerder het gebeurt, hoe beter.”

Honderden auto’s

Cabman BCT 2.0 werd in april al opgeleverd; daarna volgde een traject van veldtesten en onderzoek door testhuizen. De goedkeuring van het RDW was al enige tijd binnen en de versie van het systeem die nu voor alle gebruikers beschikbaar is, werd al met enkele grote klanten uitgerold. “We hebben de uitrol eerst bij enkele tientallen en vervolgens honderden auto’s gedaan, zodat we nu zeker weten dat het systeem doet wat het moet doen”, aldus Tjin-A-Sie. De nieuwe 2.0 update is verkrijgbaar bij alle inbouwstations waar Cabman mee samenwerkt.

De Boordcomputer Taxi is formeel sinds 1 juli 2014 verplicht. De registratie van taxiritten en arbeidstijden moet de overheid in staat stellen taxibedrijven beter te controleren. In de praktijk blijkt de invoering echter moeizaam te verlopen. Tot 1 juli jongstleden werden ondernemers die niet over een BCT beschikten daarvoor alleen gewaarschuwd door de ILT. Vanaf 1 juli tot 1 oktober wordt er door de ILT formeel gehandhaafd op het gebruik van de BCT, al wordt het onopzettelijk verkeerd bedienen van het systeem nu nog niet beboet met het oog op gewenning. Vanaf 1 oktober wordt er volledig gehandhaafd. De handhaving is daarmee afgestemd op de update die alle BCT’s nodig hadden om aan de gewijzigde wetgeving te kunnen voldoen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

19 reacties op “Cabman BCT 2.0 klaar voor uitrol”

Nancy Beets|13.07.16|12:03

En wat zijn de kosten ? Waar wij niet op zitten te wachten ,sterker nog wij hebben niet gevraagd om specifiek deze bct,Ik kan het nergens vinden of neemt de overheid deze kosten voor haar rekening ,die wil tenslotte weten wat wij doen en hoe laat wij naar de wc gaan.ik vraag me echt af of iedere ondernemer nu hard hollend naar Cabman rijd en in de rij gaat staan met een goed gevulde portemonnee om die vervolgens leeg te gooien over de balie en lachend weer naar huis te rijden met versie 2.0.

Taxiteraar.nl|13.07.16|14:55

Ze verdienen ze lekker snel zo. Ook Cabman Ephoria laat je zelf voor de kosten opdraaien terwijl je feitelijk in eerste instantie een onbruikbaar product geleverd hebt gekregen en ze zelf wel een vergoeding van de Overheid hebben gekregen om de boel weer rechtv te zetten. Mijn volgende BCT is dus geen Cabman iig.

Taxiteraar.nl|13.07.16|15:00

Misschien ziet een advocaat nog brood in een gezamenlijke no cure no pay claim richting Overheid of leveranciers.

Ruben Brandenburg|13.07.16|15:09

net nagevraagd , ondernemerspas is niet nodig bij de update kosten zijn 39.00 ex btw.

Taxiteraar.nl|13.07.16|15:46

heen en weer rijden en je uren zijn gratis

Paul Dijkhuizen|13.07.16|17:39

Ondanks het feit dat er in deze software update ook wat nieuwe features lijken te zijn ingebouwd blijft het toch een vreemde zaak dat men als ondernemer nu kosten moet maken omdat de ILT de vorige versie niet uit kon lezen. Vraag me echt af of het niet handiger en goedkoper was geweest om voor de ILT software te maken waarmee ze de vorige versie gewoon had kunnen uitlezen.

Nico Gerards|13.07.16|21:20

Als u iets koopt, dan mag u ervan uitgaan dat het goed werkt. De verkoper moet ervoor zorgen dat u het product een op een normale manier kunt gebruiken. Als het product niet goed werkt, dan wordt dit een ‘ondeugdelijk product’ genoemd. Met een ‘ondeugdelijk product’ kunt u terug naar de verkoper. Dit is een wettelijke garantie.

Nico Gerards|13.07.16|21:20

Vanaf het moment dat u een gebrek aan het product ontdekt, heeft u 2 maanden de tijd om dit te melden aan de verkoper. Zodra u ontdekt dat er iets mis is met uw aankoop, moet u de verkoper daarvan op de hoogte stellen. Dat kunt u doen via een brief. Deze brief wordt een ingebrekestelling genoemd. Klaagt u later? Dan kan de verkoper uw klacht afwijzen, omdat u te laat bent.

Nico Gerards|13.07.16|21:22

De wet geeft ook aan dat als het product binnen 6 maanden na de aankoop kapot gaat, er vanuit wordt gegaan dat het product bij de verkoop al ondeugdelijk was. In dit geval moet de verkoper bewijzen dat dit niet het geval is.

Nico Gerards|13.07.16|21:25

De kosten zijn €39,- excl. voor de update + €20,- excl. installatie kosten bij het inbouwstation per auto.

Ad Beitler|14.07.16|02:53

weet iemand of je nu ook twee of drie klanten kan invoeren ivm regiotaxi

Tjerk Vinckx|14.07.16|03:21

Fundamenteler is het punt dat de toepassing van de rij-en rusttijdenregels op de taxibranche internationaal vrij uitzonderlijk is.Het afwijkende werkpatroon van de taxichauffeur is vermoedelijk de voornaamste verklaring waarom taxichauffeurs in andere landen zijn vrijgesteld van deze regels.Er blijkt geen empirisch materiaal voor Nederland te bestaan om het overheidsingrijpen op dit punt te schragen.Dit overziend vormen de regels een aanzienlijke regeldruk en handhavingslast !!

Tjerk Vinckx|14.07.16|03:27

Recentelijk heeft Nederland het voorzitterschap van de EU 2016 afgerond, er is nog geen referendum over een Nexit geweest. De Nederlandse Overheid heeft bepalingen / wetgeving wat gebruikelijk is in de Europese Unie te respecteren en uit te voeren !!

Tjerk Vinckx|14.07.16|04:06

Op 11/7 2016 schrijft R.L.Rohling (Controlemedewerker met taxi specialisatie fiscus):
Voor het toezicht door de Belastingdienst heeft dit gevolg dat voorlopig de bewijskracht van de BCT niet volledig is.Voor de fiscale wetgeving geldt als uitgangspunt een vrije vorm van een administratie en bewijs,waarbij de BCT in beginsel toelaatbaar is als(een onderdeel van)bewijs.Dit betekent dat ook andere systemen waarin ritten worden geregistreerd,zijn toegestaan.

Tjerk Vinckx|14.07.16|04:29

Op 6/6 2016 schrijft een lid van de Tweede Kamerfractie op mijn vraag t.a.z van de BCT het volgende:

Het is inderdaad curieus dat ze destijds het middel als doel hebben gesteld.Inmiddels zijn er andere methoden waarmee het zelfde doel kan worden bereikt.Omdat het nu eenmaal wetgeving is moeten we er voorzichtig mee omgaan, en de weg van afschaffen mag van mij worden ingezt en dat heb ik ook al gezegd maar het is een lange weg ivm gedane investeringen en verwachtingen.

Tjerk Vinckx|14.07.16|04:34

U als taxiondernemer draait op voor het debacle (gezichtverlies) van de ILT en tevens voor de gedane investeringen van de BCT producenten !!!
DOM-DOMMER-DOMST !!!

U hoort van mij.

Taxi Volendam|14.07.16|09:59

Geen enkele fabrikant mag of kan een ondeugdelijk product verkopen.
Doet hij dit toch dan zal dit uiteindelijk net zo aflopen als de Fyra.
Er komt een evaluatie van de BCT.
Die wordt betaald door I&M, fout dus, de vraagstelling moet onafhankelijk.
Eerdere adviezen zijn genegeerd: (Actal, Technolution, CBP,)
Zolang deze adviezen genegeerd worden heeft de bct geen toekomst.
Geldverspilling!
Kamerleden willen er van af.
DOM- DOMMER- DOMST is betalen voor een Update tbv een ondeugdelijk product !

Taxi Volendam|14.07.16|10:26

I&M laat “bedrijven” of te wel stichtingen als Belbussen chauffeursdiensten enz. ongemoeid, terwijl ze hetzelfde doen als Taxibedrijven: personenvervoer tegen betaling maar dan zonder enige regelgeving.
Vergoedingen die passagiers betalen komen vaak boven de MAX TAXITARIEVEN uit!
Directie van deze diensten staan op de loonlijst zoals b.v. bij de Gemeente Utrechtse Heuvelrug met een salaris van € 96.000.
Hier liggen onze kansen.
Maak van je bedrijf een stichting.
Regelgeving geen last van!

Khalid Hanine|20.09.16|11:25

Is verplicht dat updat?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.