Nieuwe Mercedes E-klasse Estate speelt op alle trends in

De nieuwe Mercedes E-klasse Estate koppelt comfort en kwaliteit aan uitstraling en laadvermogen. Per oktober is de auto in Nederland beschikbaar vanaf 54.495 euro, inclusief BTW en BPM. In eerste instantie komen de E 200, E 250 en E 220 d Estate op de markt, begin volgend jaar volgen de andere motorisaties.

Eerder dit jaar kwam de nieuwe E-klasse al op de markt; nu is het de beurt aan de Estate-versie van dit taxi-icoon. Met het vernieuwde model wil Mercedes-Benz ook een nieuw tijdperk inluiden, waarmee wordt ingespeeld op alle huidige en toekomstige trends op automotive-gebied. Het gaat dan om zaken als autonoom en ongevalvrij rijden, connectiviteit en efficiëntie, aangevuld met een sportief-elegante design en het luxe, comfortabele interieur.

De drie modellen die in oktober op de markt komen, zijn allemaal uitgerust met een 9G-TRONIC negentraps automatische transmissie en beschikken over viercilinder benzinemotoren – met uitzondering van de 220 d. Deze laatste heeft een vermogen van 143 kW (194 pk), een topsnelheid van 235 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 in 7,7 seconden. Voor de E 200 geldt 135 kW (184 pk), een topsnelheid van 231 km/h en van 0 tot 100 in 8,1 seconden. De E 250 doet dat in 7,2 seconden met een topsnelheid van 243 km/h, op basis van zijn vermogen van 155 kW (211 pk). Later in 2016 worden de E 350, E 400 en de Mercedes-AMG E 43 4MATIC beschikbaar.

Innovaties

Mercedes-Benz noemt de nieuwe E-klasse Estate een meesterwerk van intelligentie, en dat wordt natuurlijk onderbouwd met alles wat de auto te bieden heeft op het gebied van technologie en ontwerp. Onder de noemer Intelligent Drive zijn innovaties en technologieën op de belangrijkste vier toepassingsgebieden gebundeld. Het gaat dan specifiek om rijassistentiesystemen en veiligheid, connectiviteit, parkeren en licht en zicht.

Om met de rijassistentie en veiligheid te beginnen: de auto heeft op dit vlak diverse innovaties aan boord. DRIVE PILOT markeert de volgende stap van Mercedes-Benz op weg naar autonoom rijden. Zo kan dit systeem op zowel snelwegen en provinciale wegen als in het stadsverkeer niet alleen automatisch de juiste afstand tot voorliggers aanhouden, maar deze ook tot een snelheid van 210 kilometer per uur volgen.

Aandacht voor veiligheid

Tijdens de presentatie van de E-Klasse Estate bleek dit prima te werken. Het systeem kan zelfs inschatten of een inhaalactie verantwoord is als de bestuurder daar door richting aan te geven het commando voor geeft. Is het veilig en mogelijk, dan wisselt de E-klasse Estate zelf van rijstrook. Wel benadrukt Mercedes-Benz dat het om gedeeltelijk zelf rijden en sturen gaat; de bestuurder kan zich laten ondersteunen door deze systemen maar blijft zelf verantwoordelijk voor wat de auto doet.

Aan de veiligheid is eveneens zeer veel aandacht besteed. De snelheidslimiet pilot geeft niet alleen snelheidsbeperkingen weer, maar kan deze ook automatisch overnemen en de snelheid dienovereenkomstig aanpassen. PRE-SAFE Impuls Side haalt, als een aanrijding van opzij onvermijdelijk blijkt te zijn, de bestuurder of voorpassagier uit voorzorg weg uit de impactzone. Het systeem doet dat door een luchtkamer in de zijkanten van de voorstoelleuningen aan de kant van de naderende impact razendsnel te vullen. Daardoor wordt de afstand tot de voorportieren vergroot en worden tegelijkertijd de krachten op de inzittenden beperkt.

Openen, sluiten en starten

In- en uitparkeren kan geel comfortabel met de app van de optionele Remote Park Pilot. Met één vinger parkeert de bestuurder zijn of haar E-Klasse Estate volautomatisch en veilig, zonder zich in de auto te bevinden. Met de digitale voertuigsleutel in de smartphone kan de auto via Near Field Communication (NFC) worden geopend, gesloten en gestart. Tot het moderne en intuïtieve bedienings- en aanduidingsconcept behoren de touchpadbediening van het multimediasysteem en de optionele widescreen cockpit met twee 12,3 cm displays met hoge resolutie, alsmede het head-up-display. Als het om licht en zicht gaat zorgen 84 individueel regelbare leds optioneel in de MULTIBEAM LED-koplampen extreem snel en precies voor optimale verlichting van de weg.

640 tot 1.820 liter

De E-Klasse Estate is verschilt qua maatvoering maar weinig van zijn voorganger, maar toch vloeien er belangrijke verschillen uit voort. Hij is bijvoorbeeld 27 millimeter langer, 2 millimeter minder breed en 32 millimeter minder hoog. Door de overhang aan voor- en achterzijde te reduceren, is er van binnen meer ruimte. In de basis is de laadruimte 640 liter. Als de achterbank naar voren wordt geschoven komt daar 30 liter bij, en door die achterbank in delen neer te klappen wordt dat stapsgewijs uitgebreid naar 1.820 liter. Voor passagiers is er meer been- en schouderruimte dan in de vorige E-klasse Estate.

Deze winst van binnen wordt gekoppeld aan rijcomfort. De Mercedes Benz E-Klasse Estate beweegt zich buitengewoon comfortabel over de weg met dank aan het meerkamer luchtveringsysteem AIR BODY Control. Dat rijgenot blijft gehandhaafd als de auto beladen is. Bij hogere snelheden wordt de rijhoogte automatisch met 15 millimeter gereduceerd.

De nieuwe E-klasse Estate zal ook te bewonderen zijn tijdens Taxi Expo 2016, waar Mercedes-Benz één van de exposanten is. Vergeet je dus niet aan te melden voor dit belangrijke evenement voor de taxibranche.

Mercedes-Benz E-Klasse T Modell, Press Test Drive Hamburg 2016, E 220d, designo hyazinthrot metallic, designo Leder Nappa schwarz/titangrau pearl AIR BODY CONTROL, AVANTGARDE, E 220 d, Kraftstoffverbrauch kombiniert: 4,2 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 109 g/km, E 220d,designo hyacinth red metallic, designo nappa leather black/titanium grey pearl, AIR BODY CONTROL, AVANTGARDE, Fuel consumption combined: 4.2 l/100 km, CO2 emissions, combined: 109 g/km

Mercedes-Benz E-Klasse T Modell, Press Test Drive Hamburg 2016, E 220d, designo hyazinthrot metallic, designo Leder Nappa schwarz/titangrau pearlAIR BODY CONTROL, AVANTGARDE, E 220 d, Kraftstoffverbrauch kombiniert: 4,2 l/100 km, CO2-Emissionen kombinie

Mercedes-Benz E-Klasse T Modell, Press Test Drive Hamburg 2016, E 220d, designo hyazinthrot metallic, designo Leder Nappa schwarz/titangrau pearlAIR BODY CONTROL, AVANTGARDE, E 220 d, Kraftstoffverbrauch kombiniert: 4,2 l/100 km, CO2-Emissionen kombinie

Mercedes-Benz E-Klasse T Modell, Press Test Drive Hamburg 2016, E 220d, designo hyazinthrot metallic, designo Leder Nappa schwarz/titangrau pearlAIR BODY CONTROL, AVANTGARDE, E 220 d, Kraftstoffverbrauch kombiniert: 4,2 l/100 km, CO2-Emissionen kombinie

Mercedes-Benz E-Klasse T Modell, Press Test Drive Hamburg 2016, E 220d, designo hyazinthrot metallic, designo Leder Nappa schwarz/titangrau pearlAIR BODY CONTROL, AVANTGARDE, E 220 d, Kraftstoffverbrauch kombiniert: 4,2 l/100 km, CO2-Emissionen kombinie

Mercedes-Benz E-Klasse T Modell, Press Test Drive Hamburg 2016, E 220d, designo hyazinthrot metallic, designo Leder Nappa schwarz/titangrau pearlAIR BODY CONTROL, AVANTGARDE, E 220 d, Kraftstoffverbrauch kombiniert: 4,2 l/100 km, CO2-Emissionen kombinie

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.