Civitas Tribus

Noord-Holland kiest voor breed inzetbare minibus Civitas Economy

Tribus leverde onlangs veertien exemplaren van zijn lagevloer minibus Civitas Economy aan de provincie Noord-Holland. In dit geval worden ze gebruikt als buurtbus, vanuit de wens meer mensen van het openbaar vervoer te laten deelnemen. Maar de bus kan ook worden ingezet voor ander rolstoeltoegankelijk vervoer, zoals de regiotaxi. Tribus toont de Civitas Economy op 12 en 13 oktober aan de bezoekers van Taxi Expo in Expo Houten.

Vorige week woensdag heeft gedeputeerde Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland symbolisch 14 exemplaren van de Civitas Economy in gebruik genomen. Deze lagevloer minibussen van Tribus worden ingezet als buurtbus. In Noord-Holland rijden momenteel achttien buurtbussen verdeeld over elf buslijnen. Tien buurtbusverenigingen voeren de lijndiensten uit en vorig jaar maakten daar 220.000 mensen gebruik van.

De lijndiensten van de buurtbussen zijn opgenomen in de dienstregeling van Connexxion, de concessiehouder van het OV in Noord-Holland die tevens het onderhoud aan de bussen uitvoert en de buurtbusverengingen ondersteunt bij de dagelijkse uitvoering van de dienstregeling. De provincie heeft als concessieverlener de bussen gefinancierd en ondersteunt de verenigingen met een jaarlijkse subsidie.

Zo comfortabel mogelijk

De provincie hecht veel belang aan de kwaliteit van de bussen, zo blijkt uit de toelichting van Eun-Mi Ypma. “De keuze voor deze bussen is in samenspraak met concessiehouder Connexxion tot stand gekomen. Het belangrijkste criterium voor de Provincie Noord-Holland was hierbij dat het materieel zo comfortabel mogelijk moest zijn voor zowel reizigers als de vrijwilligers die uiteindelijk in deze bussen rijden.

“Bepalende factor voor de selectie in het soort bus was de wens van zowel de provincie als de buurtbusverenigingen dat het materieel zou moeten aansluiten op de hoogte van de vele toegankelijk gemaakte haltes. De lagevloerbussen die gekozen zijn, voldoen hier aan.”

Nadere specificaties

De Civitas Economy is specifiek voor dergelijk gebruik ontworpen. De lagevloerbus combineert een duurzaam en betrouwbaar basisvoertuig, de Mercedes-Benz Sprinter, met een gebruiksvriendelijke inrichting. Met zijn lage vloer, brede metrodeuren, ruime stoelopstelling en volledig uitgeruste chauffeurscabine is de Civitas Economy voor zowel passagiers als chauffeur een zeer comfortabel voertuig.

Ypma legt verder uit hoe de selectie van de bussen tot stand kwam. “De wens voor een 8-persoonsbus in combinatie met aansluiting op de verhoogde haltes, maakte de selectie voor het type bus al snel beperkt. Uitgaande van de aanwezige expertise bij de busmaatschappij, heeft de provincie vervolgens het traject voor de selectie van een fabrikant aan de vervoerder zelf overgelaten. Nadat de keuze voor de fabrikant bekend was, zijn de nadere specificaties voor de inrichting van de bus in samenspraak met Connexxion, provincie én de buurtbusverenigingen opgesteld. Deze specificaties zijn vervolgens door Tribus verwerkt in het eindproduct.”

Regiotaxi

En de eerste ervaringen bewijzen dat deze keuze de juiste blijkt te zijn. “De eerste uitrol van de bussen vond eind augustus plaats. Tot op heden zijn de reacties enthousiast. De bus rijdt comfortabel en men reageert positief op de totale uitstraling van de nieuwe buurtbussen”, aldus Ypma.

De Civitas Economy rijdt sinds mei vorig jaar ook op Texel, waar twee van de lagevloerbussen deelnemen in een pilot die bedoeld is om meer mensen te laten deelnemen in het openbaar vervoer. De bus rijdt ook in de omgeving van Hoogeveen en Meppel. Behalve als buurtbus is de Civitas Economy ook inzetbaar voor andere vormen van rolstoeltoegankelijk personenvervoer, zoals regiotaxi.  Dat maakt de bus bijzonder breed inzetbaar, zo geeft Tribus aan.

Op 12 en 13 oktober is de Civitas Economy te zien op de Taxi Expo in Houten. Meld je nu aan voor dit evenement.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.