Pionieren met de taxi in een Zweeds wintersportgebied

Frans Krul rijdt de komende weken niet zoals gebruikelijk op de taxi in Den Haag, maar in de Zweedse wintersportplaats Åre. Hier hoopt hij ervaringen op te doen die van pas kunnen komen voor taxicentrale HTMC, waarvan Krul bestuurslid is. Maar zijn gebruikelijke werk doen in een totaal onbekende omgeving zal ook een persoonlijke uitdaging vormen, zo verwacht hij.

Voor de Zweedse klus hoeft Krul zich de taal van het Scandinavische land niet eigen te maken. Het idee van een Britse taxi-ondernemer in Åre is namelijk dat hij het tekort aan taxichauffeurs gedurende het wintersportseizoen wil aanvullen met chauffeurs uit andere landen. Åre wordt vooral door mensen uit Zweden zelf bezocht, en zij zijn het Engels over het algemeen goed machtig. Datzelfde geldt voor de meeste Nederlanders. Dus dat de ondernemer op zijn zoektocht in Nederland uitkwam, is niet zo vreemd. Krul werd meteen geprikkeld toen hij een communiqué van KNV over dit project las.

Emigreren

Åre heeft 2.000 inwoners en 40.000 hotelbedden, dus in het hoogseizoen is er volop werk voor Krul en zijn vakgenoten. Toch is hij bij zijn weten de enige die via dit pilotproject vanuit het buitenland in Zweden gaat rijden. “Ik weet van één andere jongen die er ook wel mee bezig was, maar daar heb ik niks meer van gehoord. Als er al mensen uit andere landen gaan, dan moeten het Engelstaligen zijn, want in de meeste andere landen is het Engels toch van een lager niveau dan in Nederland.”

“Nadat ik reageerde en een aanvraag deed, hoorde ik vooral lange tijd niets. Uiteindelijke dachten ze bij de Zweedse variant van de ILT abusievelijk dat ik naar Zweden wilde emigreren. Toen duidelijk werd dat ik slechts voor een paar weken naar Zweden zou komen bleek er, met tussenkomst van de Zweedse brancheorganisatie, gelukkig wel een mouw aan te passen. In dat traject heb ik trouwens enorm veel hulp gehad van KNV, en in het bijzonder van Hubert Andela. Ik krijg geen officiële Zweedse taxipas, maar ik kan daar wel van net voor kerst tot eind januari op de taxi rijden.”

Anders en beter

Frans Krul spreekt van “pionieren”, omdat het tekort aan chauffeurs in Åre voor het eerst op deze manier gebeurt en voor hemzelf eigenlijk ook alles nieuw is. Hij denkt in alle opzichten veel op te steken van zijn Zweedse avontuur. “Allereerst voor HTMC, waar ik al jaren bestuurslid ben. De centrale in Åre doet dingen misschien anders en beter, en zij kunnen ook van mij leren. Hoe wordt er gecommuniceerd met de centrale? Hoe is het contractvervoer geregeld? Zijn ze verder met betaalsystemen? Iedereen heeft er baat bij om meer kennis over zulke kwesties te vergaren en uitwisselen.” Krul staat er verder voor open om zijn ervaringen te delen met anderen in de Nederlandse taxibranche, bijvoorbeeld via KNV.

Daglicht en autopech

Daarnaast weet Krul niet precies wat hem op de weg te wachten staat en hoe hij daarmee zal omgaan. “Ik heb nog nooit in zulke omstandigheden met sneeuw en ijs gereden, en dat gaat daar wel gebeuren. Net zoals het maar een paar uur per dag echt licht is. Sommige mensen schijnen daar niet tegen te kunnen; wellicht loop ik daar tegenaan. Het kan er zomaar min 15 of min 20 graden worden, en het is dunbevolkt dus je loopt niet even snel naar de dichtstbijzijnde woning als je autopech hebt. Maar hoe alles werkt, zal ik daar wel te horen krijgen. Ik ga er blanco in en laat me in het diepe gooien. Met taxirijden heb ik ervaring genoeg en de rest zie ik daar wel.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia, de uitgeverij van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.