Easy

Nederlands bedrijf helpt Zuid-Amerikaanse taxi-app verbeteren

Technologiebedrijf Gemalto gaat samenwerken met Easy, de grootste taxi-app van Zuid-Amerika. Met de oplossingen van Gemalto kan data worden verzameld, en daarmee kan de dienstverlening van Easy worden verbeterd, zo verwachten de samenwerkende partijen. 

De app in kwestie zag in 2011 het levenslicht, toen nog onder de naam Easy Taxi. Het bedrijf werd opgericht in de Braziliaanse stad Rio de Janeiro, en werd sindsdien uitgebreid naar meer dan 400 steden in vooral Zuid-Amerikaanse landen. De app bemiddelt tussen klanten en een breed palet aan taxidiensten, zoals traditioneel taxivervoer, directievervoer en ridesharing. Iets meer dan een jaar geleden fuseerde Easy Taxi met zijn Colombiaanse evenknie, Tappsi. Weer een half jaar later werd de naam ingekort tot de huidige versie. De app kan worden gebruikt in Zuid-Amerika en in delen van Afrika en het Midden-Oosten.

Batterijverbruik

De samenwerking betreft de toepassing van Gemalto’s Quality of Experience-programma. QoE verzamelt data van mobiele apparaten terwijl hun bezitters door taxi’s in 24 grote steden worden vervoerd. Vooralsnog gebeurt dat alleen in Brazilië. De gegevens die worden verzameld zijn anoniem, maar ze geven Easy en de providers van mobiele apparaten wel informatie over het soort mobiele apparaat, het gedrag van dat apparaat, eigenschappen van het netwerkverkeer, batterijverbruik, gebieden waar geen bereik is, de overgang tussen 2G, 3G en 4G, wifi-verbruik en vele andere zaken.

Met alle informatie en analyses die deze data oplevert, kunnen mobiele providers hun prestaties op het gebied van connectiviteit opschroeven, alsmede het aanbod uitbreiden dat zij hun abonnees bieden. Data over het consumentengebruik per regio kan bijvoorbeeld helpen bij de ontwikkeling van aantrekkelijke tarieven en aanbod met toegevoegde waarde. En als producenten meer weten over wat nu precies de grootste wissels op batterijen van mobiele apparaten trekt, kunnen zij daar in de toekomst beter op inspelen.

Nieuwe diensten

Voor Easy heeft deze samenwerking tweeledig profijt. Enerzijds kan het bedrijf de via zijn app verzamelde data verkopen aan mobiele providers, die er hun diensten mee kunnen verbeteren. Tegelijk kan Easy er het gedrag van zijn klanten mee in kaart brengen en de app zelf verbeteren en nieuwe diensten ontwikkelen. Achterliggend idee is dat Easy met betere en uitgebreidere dienstverlening nog beter in staat zal zijn een disruptieve rol te spelen ten opzichte van de traditionele taximarkt.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nederlands bedrijf helpt Zuid-Amerikaanse taxi-app verbeteren | TaxiPro
Easy

Nederlands bedrijf helpt Zuid-Amerikaanse taxi-app verbeteren

Technologiebedrijf Gemalto gaat samenwerken met Easy, de grootste taxi-app van Zuid-Amerika. Met de oplossingen van Gemalto kan data worden verzameld, en daarmee kan de dienstverlening van Easy worden verbeterd, zo verwachten de samenwerkende partijen. 

De app in kwestie zag in 2011 het levenslicht, toen nog onder de naam Easy Taxi. Het bedrijf werd opgericht in de Braziliaanse stad Rio de Janeiro, en werd sindsdien uitgebreid naar meer dan 400 steden in vooral Zuid-Amerikaanse landen. De app bemiddelt tussen klanten en een breed palet aan taxidiensten, zoals traditioneel taxivervoer, directievervoer en ridesharing. Iets meer dan een jaar geleden fuseerde Easy Taxi met zijn Colombiaanse evenknie, Tappsi. Weer een half jaar later werd de naam ingekort tot de huidige versie. De app kan worden gebruikt in Zuid-Amerika en in delen van Afrika en het Midden-Oosten.

Batterijverbruik

De samenwerking betreft de toepassing van Gemalto’s Quality of Experience-programma. QoE verzamelt data van mobiele apparaten terwijl hun bezitters door taxi’s in 24 grote steden worden vervoerd. Vooralsnog gebeurt dat alleen in Brazilië. De gegevens die worden verzameld zijn anoniem, maar ze geven Easy en de providers van mobiele apparaten wel informatie over het soort mobiele apparaat, het gedrag van dat apparaat, eigenschappen van het netwerkverkeer, batterijverbruik, gebieden waar geen bereik is, de overgang tussen 2G, 3G en 4G, wifi-verbruik en vele andere zaken.

Met alle informatie en analyses die deze data oplevert, kunnen mobiele providers hun prestaties op het gebied van connectiviteit opschroeven, alsmede het aanbod uitbreiden dat zij hun abonnees bieden. Data over het consumentengebruik per regio kan bijvoorbeeld helpen bij de ontwikkeling van aantrekkelijke tarieven en aanbod met toegevoegde waarde. En als producenten meer weten over wat nu precies de grootste wissels op batterijen van mobiele apparaten trekt, kunnen zij daar in de toekomst beter op inspelen.

Nieuwe diensten

Voor Easy heeft deze samenwerking tweeledig profijt. Enerzijds kan het bedrijf de via zijn app verzamelde data verkopen aan mobiele providers, die er hun diensten mee kunnen verbeteren. Tegelijk kan Easy er het gedrag van zijn klanten mee in kaart brengen en de app zelf verbeteren en nieuwe diensten ontwikkelen. Achterliggend idee is dat Easy met betere en uitgebreidere dienstverlening nog beter in staat zal zijn een disruptieve rol te spelen ten opzichte van de traditionele taximarkt.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.