Elektrische auto

Actieradius elektrische auto mogelijk naar 1.000 kilometer

De beperkte actieradius van elektrische auto’s is voor veel taxibedrijven nog steeds een reden om niet voor elektrische taxi’s te kiezen. Maar het Duitse Fraunhofer-instituut heeft een nieuw batterijconcept ontwikkeld dat een actieradius van 1.000 kilometer mogelijk zou moeten maken. Intussen onderzoekt het Erasmus Centre for Future Energy in Rotterdam een pilot rond het slim opladen van elektrische auto’s.

Elektrische voertuigen kunnen, mits ze rijden op duurzaam geproduceerde stroom, helpen om de uitstoot van het vervoer en transport over de weg te verminderen. Er zijn al de nodige taxibedrijven die voor het elektrificeren van de eigen vloot hebben gekozen. Soms doen ze dat uit idealisme, in andere gevallen omdat er een groep klanten is die graag duurzaam wil worden vervoerd. Het knelt qua taxivervoer echter op twee punten: elektrische auto’s hebben nog een beperkte actieradius, waardoor vervoer over langere afstanden een probleem kan zijn. Bovendien is de laadinfrastructuur over het algemeen nog niet heel uitgebreid.

Voor de beperkte actieradius heeft Fraunhofer nu mogelijk een oplossing gevonden. Probleem is vooral dat de batterijen veel ruimte in beslag nemen. De wetenschappers zijn daarom gaan experimenteren met het stapelen van batterijcellen. De eerste tests zijn positief verlopen en de projectpartners denken op de middellange termijn een actieradius van 1.000 kilometer voor elektrische voertuigen te kunnen realiseren.

Scheelt veel ruimte

Afhankelijk van het model zijn elektrische auto’s voorzien van honderden of duizenden separate batterijcellen, die elk van een aparte behuizing zijn voorzien. Die behuizingen en de verbindingen met de motor nemen ongeveer de helft van de ruimte in die beschikbaar is voor de batterij. Fraunhofer en zijn partners zijn er in geslaagd veel batterijcellen op elkaar te stapelen. Dat scheelt dus enorm veel ruimte voor behuizingen en andere zaken; ruimte die kan worden gebruikt om meer batterijcellen aan het geheel toe te voegen.

Door deze werkwijze, zonder behuizing en contacten, maakt bovendien dat er veel minder elektrische weerstand is dan bij honderden of duizenden separate cellen. Al met al verveelvoudigt dit het vermogen van de elektrische motor. In het laboratorium werkt het concept al. De partijen die bij het project betrokken zijn, denken dat ze over niet al te lang de actieradius van elektrische auto’s aanzienlijk kunnen uitbreiden tot wel 1.000 kilometer zonder tussentijds opladen.

Slim opladen

Aan het andere knelpunt, de laadinfrastructuur, wordt in Nederland onderzoek gedaan. Om precies te zijn in Rotterdam, waar men elektrisch rijden wil faciliteren omdat het in potentie schoon, stil en zuinig is. Meer elektrisch rijden vraagt meer van het stroomnetwerk, maar tegelijk wil Rotterdam dat dit net voor alle gebruiksvormen stabiel en betrouwbaar blijft. Om te voorkomen dat het opladen van elektrische auto’s een enorme wissel op het netwerk gaat trekken, wordt ingezet op ‘Smart Charging’: het slim opladen van elektrische auto’s, waarbij grote accu’s worden gebruikt als tijdelijke opslag van duurzame stroom.

Zo kunnen vraag en aanbod van duurzame energie flexibel worden ingericht, zo luidt de achterliggende gedachte. Maar het vraagt wel veranderingen die de hele keten van elektrisch vervoer beïnvloeden. Een consortium van gemeente Rotterdam, zeventien omliggende gemeenten, Living Lab Smart Charging, energiebedrijf ENGIE, netbeheerder Stedin en het Erasmus Centre for Future Energy van Rotterdam School of Management (RSM) gaat nu onderzoeken hoe Smart Charging het beste aangepakt kan worden. Het gaat bijvoorbeeld om de vraag hoe het op- en afschakelen van auto’s zou kunnen zorgen voor meer flexibiliteit in het hoogspanningsnet, zonder dat de bestuurder van een elektrische auto daar last van heeft.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.