Cabman BCT

Kortingsknop op last van NMi uit Cabman-BCT gehaald

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman

Bij de nieuwe configuratie en software-updates van de boordcomputer taxi van Cabman is het niet meer toegestaan om de kortingsknop te gebruiken. Deze is eruit gehaald op last van het NMi, dat de boordcomputers taximeter heeft gecertificeerd. De functie werd vaak gebruikt om aan het einde van een rit korting te geven, hetgeen in strijd is met de regels.

De kortingsknop is jarenlang gedoogd maar NMi heeft Cabman nu gesommeerd om de functie niet langer deel te laten uitmaken van de boordcomputer. NMi beroept zich daarbij op de Europese wetgeving voor taximeters, en dan specifiek de functionaliteit. Daarin luidt een passage als volgt: “Een korting toepassen aan het einde van de rit is niet toegestaan. De taximeter zal de ritprijs die moet worden betaald permanent weergeven, zowel tijdens als na afloop van de rit.” Het is wel toegestaan om na afloop toevoegingen aan de prijs te doen, zoals bijvoorbeeld voor extra service, maar dat moet altijd een positief bedrag zijn. Om die reden kan het geen korting zijn.

Updates en aanpassingen

Dat heeft Cabman dus genoodzaakt om bij de laatste update de kortingsknop uit de BCT te halen. Deze release is er al wat langer maar vindt nu pas op grote schaal zijn weg naar de klanten. De BCT heeft diverse updates en aanpassingen gekregen voor de versie 2.1. Zo wordt nu getoond in welke status de taximeter zich bevindt: ‘tarief’ of ‘te betalen’. In het betaalscherm verspringt het bedrag op de taximeter tussen het meterbedrag en het totaalbedrag. Door een aantal grafische aanpassingen is ook de snelheid in het taximeterscherm verbeterd.

In de BCT 2.1 is Cabman ECO geoptimaliseerd en geheel klaar voor gebruik. Deze feature biedt inzicht in het rijgedrag en daarmee in het brandstofverbruik. Gegevens over stationair draaien, toerental, remmen en rijgedrag in bochten worden doorgestuurd naar de online omgeving van MobiliteitsNET. De chauffeurs worden beoordeeld met een rapportcijfers en krijgen direct feedback over het rijgedrag.  

Bugs en problemen opgelost

In de nieuwe versies zijn verder onder meer diverse bugs op het gebied van weergave en prestaties weggewerkt en problemen in verband met BCT-controles door de ILT zijn opgelost. Ook is de koppeling met de betaalterminal van MyPOS uitgebreid. Bedragen kunnen nu meteen naar de terminal worden gestuurd en hoeven daar niet meer met de hand op te worden ingevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

64 reacties op “Kortingsknop op last van NMi uit Cabman-BCT gehaald”

Duncan IJsbrandij|02.02.18|16:50

Big brother is watching you

Duco Douwstra|02.02.18|17:02

verstrekt.Daarbij opgeteld de onbetrouwbare bediening,maakt het hele systeem onbetrouwbaar.Daarbij de privacy,ik heb software laten schrijven waarmee je tot op straatniveau alle BCT gegevens kan uitlezen,dus is jou partner wantrouwig, dan kan die alle dagelijkse verrichtingen per minuut controleren.Het is toch per definitie onmogelijk dat een al bij aanvang onbetrouwbaar systeem waar al 10 j. aan gesleuteld wordt,aan de eisen van deze tijd voldoet.De ILT staat bekend om het ontkennen van fouten

Duco Douwstra|02.02.18|17:24

De gekte kent geen grenzen,je mag klanten wel extra berekenen maar geen korting geven.Er is bijna geen taxibedrijf dat niet met aangepaste korting tarieven werkt.Zoals de ritprijs Utrecht Schiphol bijna door iedereen in Utrecht en omgeving aangeboden wordt voor € 55,00 terwijl de meterprijs pl/min. € 115,00 bedraagt.En zo nog 10 000 varianten,waardoor er door de BCT dubbele of 3 dubbele administratie gevoerd moet worden.Uit onderzoeksmissie gebleken dat de BCT 30% onbetrouwbare informatie …

Duco Douwstra|02.02.18|17:26

eerst de 2e reactie lezen, taxipro heeft ze niet in de goede volgorde gezet

Chaand Malik|02.02.18|17:48

Als er op de meter €24 staat maar de klant heeft maar €20 hoe moet je dit dan oplossen zonder korting te geven?

Erwin Quaaden|02.02.18|18:16

Alweer een perfect voorbeeld van beleid gemaakt door mensen die totaal niet weten hoe de praktijk werkt. Ik ben toch ondernemer en ik bepaal wat de klant betaald aan het eind van de rit. Ik snap dat de knop misbruikt kan worden, maar dan moet daar maar een oplossing voor bedacht worden. Dus dan moeten we voor iedere rit waar we korting geven dit weer apart bijhouden op een papieren administratie? Zullen we BCT dan toch maar afschaffen en terug gaan naar de ouderwetse rattenstaten…..

Erwin Quaaden|02.02.18|18:19

Rittenstaten uiteraard ;)

Erwin Quaaden|02.02.18|18:29

Rittenstaten uiteraard….

Defra Taxi Duiven|02.02.18|19:10

Er werd mij verteld dat ik altijd met werkende meter moet rijden, ook bij tariefsafspraak. Dat wordt dus ’n probleem. Laten ze dan de functie’ vaste prijs’ toevoegen. Dat direct bij begin vd rit de prijs ingebracht kan worden.

Vicky Vohra|02.02.18|20:08

wat ga ik doen als klant zonder geld te betalen weg rennen en trouwens wat voor beleid bij uber die heb eigen software in mobiel telphone en gebruikt nooit BCT en hanteren prijs nooit volgens de wet en beleid .

Rex Urban|02.02.18|20:12

NMI bezwaar is op te lossen.
In de meeste taximeters kun je veel tarieven laten programmeren.
In de Digitax M1 spiegel Taximeter zelfs over de 20, welke je als korting tarief kunt gaan gebruiken.
Ook b.v. het “enkel” met daarnaast het “dubbel” systeem kan in deze meter en geeft veel voordelen.
Voor hen die het verschil niet weten:
Enkel systeem : De taximeter telt afstand OF wachttijd.
Dubbel systeem : De taximeter telt afstand EN tijd. Dit is nu het meest gebruikte.
Vervolg,

Rex Urban|02.02.18|20:15

Ook is het mogelijk een vooraf met klant afgesproken ritprijs voor aanvang van de rit in je meter in te voeren.
Daarmee zijn bezwaren van het NMI opgelost.
Echter de ondernemer zal de onkosten van het aanpassen BCT wederom moeten betalen.
Controle van de door de chauffeur gekozen JUISTE in de taximeter geprogrammeerde tariefkeuze door ILT is nu en na aanpassing onmogelijk.
BCT moet juist bediend worden om zijn DOEL te behalen, lees rapport Technolution.
Of dat lukt? U mag het zeggen.

Merwice Wayal|02.02.18|20:42

Zij kunnen er ook niets aan doen omdat zij niemand konden vinden die verstand van zaken hebben. Ze leren dit van Uber, want Uber maakt de prijs alleen maar hoger door dinamisch tarief daarom geen korting.

Taxi Volendam|02.02.18|21:03

@ Defra
Daar ben ik door ILT ook voor gewaarschuwd.
Maar hoe ik dat moet doen wanneer ik met een busje, 8 zitpl. zitplaats verhuur toepas bij schiphol ritten kwam geen antwoord op.
Er is 1 taximeter, die ik bij afhalen van de eerste passagier moet aanzetten.
Dan kom ik taximeters en bct’s te kort.
“De ritprijs permanent weergeven’
Hoe werkt het bij contract of cobinatie vervoer?
Moet er een boekhouder mee rijden om alles juist in te vullen ?
Krankzinnig deze bct .
Wie bedenkt zoiets? ?

Tjerk Vinckx|02.02.18|21:47

De NMI beroept zich op de Europese wetgeving aangaande taximeters. Elke opdracht boven de 250.000 euro moet volgens de Europese wetgeving worden aanbesteed.Het rij & rusttijden besluit aangaande taxi’s moet naar ….verrek nu geldt de Europese wetgeving opeens niet,raar toch !!
Ambtenaartjes zetten dus elke een ander mutsje op om hun eigen belangen te waarborgen !!!

Tjerk Vinckx|02.02.18|21:56

Op het World Economie Forum in Davos was na bondskanselier Merkel de tweede spreker Mr.Harari, zijn waarschuwing: Digitale dictatuur is grote bedreiging. Cruciale vraag: Wie is eigenaar van de data over mijn leven ? Is dat een bedrijf,een overheid, het collectief of IKZELF ?

Weleterusten BCT schapen !!

Taxi Volendam|02.02.18|23:26

Het klopt wat je schrijft Tjerk.
Het nut van het rijtijdenbesluit voor taxi’s / chauffeurs is nergens ter wereld ooit aangetoond danwel verplicht,uitgezonderd ons land dan.
Sociale overwegingen lagen ter grondslag. Min.van Sociale zaken heeft in de 30ger jaren het rijtijdenbesluit ingevoerd, V&W niet dus.
Veiligheid is een drog reden, graag misbruikt door ILT.
De bct verplichting is door list en bedrog tot stand gekomen.
Regels botsen nu met elkaar, er moet ingegrepen worden.

Duco Douwstra|02.02.18|23:28

Ik las vandaag een artikeltje wat iedereen zou moeten steunen. de tijd is er rijp voor dat aan de BCT verplichting een einde komt,hebben mag natuurlijk voor wie er wel blij mee is. Maar doe allemaal een bijdrage en maak kans op een schadevergoeding. Echt de BCT blijft een ellende en er zijn natuurlijk al lang veel goedkopere en veel betere systemen meldt je aan bij STN in je eigen belang.

Duco Douwstra|02.02.18|23:48

Richard de Mos heeft in 2010 een motie in de 2e Kamer ingrediënt om de zelfs voor gestudeerde mensen te ingewikkelde rij-en rusttijden begrijpelijk te maken voor de gemiddelde taxichauffeur.Doordat er iemand van de SGP naar de WC was werd deze motie met 75 voor 74 tegen aangenomen.Om maar eens even aan te tonen dat die stoethaspels er niks van snapten.Er veranderde dus feitelijk niks maar toch was de helft tegen.Dat is het bewijs dat wetgeving een tombola is, de BCT wetigeving bijzonder slecht

Ton van Dalfsen|03.02.18|09:14

En bij de TAXiTRONiC kan je wel de korting toepassen. Dus de certificering van de Cabman Taximeter module is niets waard. Zou eigenlijk weer helemaal opnieuw moeten.

Taxi Volendam|03.02.18|10:12

Waarom is dit niet 10 jaar geleden opgemerkt? Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat dit en alle andere problemen niet zijn opgemerkt bij de certificering en keuringen door alle instanties die er mee belast zijn.
Wat is het nut van al deze keuringen geweest?
Wie is hier verantwoordelijk voor?
Krijgen we de update Kosten vergoed ?
Een ding is duidelijk :
De BCT is ondeugdelijk blijkt voor de zoveelste keer.
Zolang die niet voldoet aan zijn gestelde doelstellingen blijft dit drama voortduren.

gerard heuveling|03.02.18|13:33

Bij een vaste prijsafpraak hebben we ook nog zoiets als een (poppetje) links onder waar we aan het einde van de ritt onze prijs ingeven kunnen

Taxi Volendam|03.02.18|17:21

Goed lezen Gerard, dat mag dus niet.
Bij aanvang van de rit moet de ritprijs ingevuld worden.
Als de klant verzoekt extra te wachtten of de rit te veranderen, mag de ritprijs niet aangepast worden in de Taximeter of BCT.

Human Motamedi|04.02.18|06:34

Wie zich deze belachelijke regels bedenkt heeft absoluut geen verstand van taxiwereld. Een korting geven doe je ALTIJD na afloop van de rit. Een prijsafspraak vooraf betekent niet perse korting. Bovendien kan de bestemming van de klant onderweg veranderen of een lange rit kan plotseling niet meer doorgaan. Het moet dus mogelijk blijven om achteraf kortingen te kunnen toepassen. Nogmaals een korting wordt ALTIJD na afloop van de rit toegepast.

Ton van Dalfsen|04.02.18|09:00

Kortingen achteraf worden ook in de supermarkten toegepast. Kijk maar op de bon. EN by the way BCT? Ze gaan toch ook niet een supermarkt verplichten welke kasregister ze moeten gebruiken.

Peter Vriens|04.02.18|15:55

Meerdere tarieven in je meter laten zetten.
Dan heb je meer keuze.
De taxiwet geeft maximum straattaxi tarieven aan,maar geen maximum aantal tarieven in je meter geprogrammeerd.
Het wordt er voor de passagier en controlerende instantie niet duidelijker op ondanks de verplichte tariefkaart
waar niemand op kijkt.
De klant heeft vaak behoefte aan een mondelinge afspraak.(In ieder land overigens)
De bct had eerst uitgetest moeten worden, niet achteraf en het ons laten betalen. Waanzinnig.

Frans Ritzerfeld|04.02.18|19:51

Na de derde onterechte inbeslagname van een van onze taxi’s begint het toch wel spannend te worden, begin mensen van A naar B te brengen tegen betaling, en je komt vaker voor de rechtbank als dat je ooit nog in een kerk komt, Ik heb al mensen bij een rechtszaak helemaal geestelijk de weg zien kwijt raken, ik ben de tel kwijt, moet ongeveer tegen de 50 rechtszaken lopen onder de noemer Frenske. Dit is te triest voor woorden, eindelijk is er dan een advocaat wat op gegronde redenen tegen de BCT

Frans Ritzerfeld|04.02.18|20:00

Gaat ageren, Peter Kuijper, zet hem op, wij worden hier Wettelijk een (voorbeeld) een nieuwe gecertificeerde, met EU goedkeuring een auto te kopen, ” MAAR DAN ZONDER REMMEN “. op de 28 % gebreken kan de BCT Wet bij geen enkele eerlijke rechter stand houden, daarom blijf ik in eerlijkheid geloven en maak dit verhaal helemaal af, knap dat STB een landelijke bodemprocedure hierover begint, ben zeer benieuwd als de Staat verliest hoe ze hun onschuld gaan bewijzen, hier worden willens en wetens

Frans Ritzerfeld|04.02.18|20:11

Bonafide bedrijven geliquideerd, en gelooft U mij op de 28 % BCT gebreken wordt U straks verbaliseerd, dit kan en mag toch nooit de bedoeling zijn, rijst de vraag, hoe lang blijft de ILenT stoicijns handhaven, ik wens alle collega’s sterkte en succes bij deze verwikkelingen, mij heeft men nu voor de derde keer geprobeerd het graf in te treiteren. Weer 8 jaren dag en nacht iets postitiefs proberen op te bouwen en weer kapot gemaakt.
Maar nu in afwachting van een eerlijke rechter.

Frans Ritzerfeld|04.02.18|20:19

Ik blijf er bij de Staat heeft een Kartel op gericht in de taxibranche, wat met geen pen te beschrijven valt, zeker 90 % is gesubsidieerd, wel durven te spreken over vrije marktwerking, foei. Hier in Limburg weer het zoveelste bedrijf failliet 170 mensen gedupeerd. Weer 900 nieuwe IL en T ambtenaren er bij om dit Kartel te beschermen, voor de ondernemer blijft het water op een hoopje vegen en op onkostende jagend systeem om zichzelf in stand te houden, getuigd dat er 6 IL en Ters met mij alleen

Human Motamedi|05.02.18|09:40

Heb net contact gehad met NMI. Volgens hun heeft Cabman er zelf voor gekozen om de kortingsknop druit te halen. En hij vond het raar dat Cabman met de vingers naar nmi wijst. We zijn alleen een keuringsinstantie en verder niks zei hij.

Human Motamedi|05.02.18|09:57

Binnenkort krijgt Cabman een bezoek van ons om te praten waarom Cabman het zo aan de klanten vertelt zei die man. We keuren iets goed of we keuren iets niet goed en verder niks.

Ton van Dalfsen|05.02.18|11:44

Blij dat ik niet de NIET VERPLICHTE updates heb. Mijn kortingsknop zit en blijft er in. Staat niets van in de wet dat je een update moet uitvoeren. En alle die een PV hebben gehad voor het niet hebben van de updates zijn door de rechter vrijgesproken.

Duco Douwstra|05.02.18|14:05

Vanmorgen deed mijn BCT pas niks, Car Comford A’veen gebeld, code 006 betekend, pas beschadigd,
Kiwa gebeld, kosten ruim €130 voor een nieuwe pas, mocht blijken dat de pas niet beschadigd is dat betalen ze het terug zei de dame aan de telefoon. Navraag bij collega’s(en ook Car Comford bevestigde dit) leert me dat die passen om de haverklap stuk gaan en dat ze de kosten gewoon in rekening brengen bij de chauffeur/ondernemer.
Is aan deze schandalige maffia praktijk niet iets te doen denk je?

Duco Douwstra|05.02.18|15:23

Bovenstaande berichten over kapotte passen krijg ik geregeld. Rex Urban en ik hebben voor alle problemen die zich nu voordoen met de BCT vanaf 2005 gewaarschuwd. Alles waar wij voor hebben gewaarschuwd is uitgekomen.Er zijn op dit moment al zoveel betere en veel goedkopere systemen te koop,maar de BCT leveranciers hebben bindende afspraken gemaakt met de ILT,dat uitsluitend de BCT is toegestaan.Zonder zo’n overeenkomst waren de BCT leveranciers nooit tot ontwikkeling van de BCT overgegaan.

Ton van Dalfsen|05.02.18|16:04

(maar de BCT leveranciers hebben bindende afspraken gemaakt met de ILT,dat uitsluitend de BCT is toegestaan.Zonder zo’n overeenkomst waren de BCT leveranciers nooit tot ontwikkeling van de BCT overgegaan.) DAT NOEM IK KARTEL VORMING

Frank Jansen|05.02.18|16:52

Maar goed heren,dan blijft voor mij toch de vraag, hoe nu een eventuele korting te geven na deze update(ja helaas ik heb hem),of bij een prijscorrectie,zodat de ritprijs ook werkelijk overeenkomt op het geprinte bonnetje.
Ik hoop dan maar dat ik i.i.g de BCT terug kan laten zetten naar de vorige versie,zeker daar ik hier lees dat een update niet verplicht is?

Duco Douwstra|05.02.18|16:56

Het is natuurlijk veel erger dan kartel vorming, het is een misdrijf gepleegd in vereniging, met financieel extreem grote maatschappelijke gevolgen onder dwang, corruptie en fraude. Misbruik makende van wetgeving die onder verdachte omstandigheden en onder valse voorwendselen en tevens valse voorlichting van de wetgever tot stand is gekomen. En nou druk ik mij nog milt uit, temeer omdat er partijen bij betrokken zijn waarvan ik niet zeker ben of zij ook ter kwader trouw hebben gehandeld

Frank Jansen|05.02.18|16:57

Maar goed heren, hoe nu een eventuele korting,of ritcorrectie toepassen zodat ik de prijs kan aanpassen na de rit,en dat ook nog eens het juiste bedrag geprint wordt?
Ik heb helaas de nw update,en als ik dit van te voren wist niet gedaan de knoppen % en korting zijn gewoon weg.Ik hoop dan maar dat ik i.i.g weer de oude versie kan laten terugzetten

Ton van Dalfsen|05.02.18|18:04

@ Frank, Gewoon de BCT eruit halen, op de grond leggen, een hamer pakken, en SLAAN. En lekker verder zonder BCT. En gewoon een meter in laten bouwen en gewoon rittenstaten invullen. Ik heb al 1 auto waar geen BCT in zit en gewoon rittenstaat invult. En wacht op mijn eigen ge-importeerde BCT die momenteel bij de fabrikant omgezet wordt in euro’s

Tjerk Vinckx|08.02.18|01:56

Op 6-6-2016 krijg ik een mail van Betty de Boer / kamerlid VVD Tweede Kamerfractie (Rutte 2)
Beste Tjerk,dank voor je mail:
Omdat het nu eenmaal wetgeving is moeten we er voorzichtig mee om gaan, en de weg van afschaffen mag van mij worden ingezet en dat heb ik ook al gezegd maar het is een lange weg ivm gedane investeringen en verwachtingen.
Conclusie: AMBTELIJK UITSCHOT !!!

Fijne wetgeving, echter heeft het grote gevolgen voor de taxiwereldnin de provincie, probeer nu maar eens je prijs te handhaven naar discotheken en tentfeesten en op te boxen zonder te frauderen tegen de bedrijven met touringcar, gaat echt niet lukken. Dus uiteindelijk wie is de sigaar, de kleine ondernemer die het onderspit gaat delven en uiteindelijk zonder werk en inkomen komt.

Eric van Dulst|08.02.18|15:23

Wederom een aanslag op de privicy.Iedere chauffeur krijgt een opleiding,tevens een interne opleiding als het goed is. Dus hij weet Hoe hij moet rijden. Moet dat extra gecontroleerd worden? Dacht het niet. Kost ook veel extra mensen voor de handhaving.Geld kan beter gebruikt worden. Ik wordt niet goed van die bureaucraten. Wordt er misselijk van.

Eric van Dulst|08.02.18|15:26

Bovendien moet die kortingsknop er op blijven zitten om administratieve fouten op te lossen. Anders jaag je mensen op kosten en onnodige procedures om hun geld terug te krijgen.

Ton van Dalfsen|08.02.18|16:30

Deze update als je hem hebt laten uitvoeren eraf halen. Net als bij een PC herstelpunt maken. Moet toch kunnen in deze tegenwoordige tijd? En nog beter: alle updates eraf halen en terug zetten naar oorsprong. Was toen toch een gecertificeerde BCT? En er staats niets van in de wet dat je updates moet laten uitvoeren. Ik heb het tenminste niet gedaan. mijn BCT’s zijn nog zoals ik ze toen heb gekocht. Gecertificeerde BCT’s !!!!!

Ton van Dalfsen|08.02.18|16:43

Als ik Advocaat was zou ik de Overheid, ILT en de overgebleven fabrikanten aanklagen voor Kartelvorming. Er kunnen geen buitenlandse partijen meedoen om een BCT te leveren omdat er geen Engels, Frans, of duits talige specificaties voor certificering zijn. Wij hebben ons toch aan europeesche regelgeving te houden. Dit ging toch om Miljoenen.

Taxi Volendam|08.02.18|19:19

De Taximeter moet gecertificeerd en geijkt zijn volgens E.U. regelgeving.
De kortingsknop er uit, mag niet volgens de E.U./ NMI.
Bedrijven zoals: Lyft, Mytaxi, Uber, TagMyTaxi, werken met hun eigen platform in de telefoon, doet dienst in de taxi als een boordcomputer / Taximeter.
Gereden afstanden en tijden, meter prijzen in deze systemen zijn niet geijkt door het NMI,
verboden dus.
Handhavers meten met 2 maten.
Lekker duidelijk allemaal.
Gaan we nog 10 jaar door met dit wanbeleid ?

Bram Blokland|09.02.18|09:01

Ik heb een nultarief in de bct zitten. Dat is toegestaan, omdat je zelf mag weten tegen welke prijs je rijdt. Deze gebruik ik voor zakelijk vervoer op rekening. Niets houdt je tegen dit nultarief ook particulier te gebruiken en een toeslag aanmhet einde van de rit erbij te zetten. Immers is dat ook toegestaan.
Probleem opgelost!

Peter Vriens|11.02.18|21:27

Zonder 0 tarief of kortingsknop gaat niet.
Bij 0 tarief moet je bij aanvang rit bedrag invullen. Dat bedrag weet je vaak niet omaat je niet weet waar de klant naar toe wil en hoe lang de rit duurt.
Bij aanvang rit gaat dus niet.
Wanner ik winkel of op internet koop, ga ik na afloop naar de kassa en niet andersom.
80 % van het landelijke taxi werk is rekeningwerk waar de bct en taximeter in de meeste gevallen ongeschikt voor is.
Wie heeft die bct bedacht? ???

mike van Wanum|12.02.18|12:22

Kan geen bedrag invullen op nultarief na einde van de rit. Advies is om dan het bedrag als toeslag in te vullen . Echter is mij in het verleden door iemand van de belasting verteld dat toeslag 21% btw is ,omdat toeslag geen taxirit is ,maar een aanvulling

Kortingsknop op last van NMi uit Cabman-BCT gehaald | TaxiPro
Cabman BCT

Kortingsknop op last van NMi uit Cabman-BCT gehaald

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman

Bij de nieuwe configuratie en software-updates van de boordcomputer taxi van Cabman is het niet meer toegestaan om de kortingsknop te gebruiken. Deze is eruit gehaald op last van het NMi, dat de boordcomputers taximeter heeft gecertificeerd. De functie werd vaak gebruikt om aan het einde van een rit korting te geven, hetgeen in strijd is met de regels.

De kortingsknop is jarenlang gedoogd maar NMi heeft Cabman nu gesommeerd om de functie niet langer deel te laten uitmaken van de boordcomputer. NMi beroept zich daarbij op de Europese wetgeving voor taximeters, en dan specifiek de functionaliteit. Daarin luidt een passage als volgt: “Een korting toepassen aan het einde van de rit is niet toegestaan. De taximeter zal de ritprijs die moet worden betaald permanent weergeven, zowel tijdens als na afloop van de rit.” Het is wel toegestaan om na afloop toevoegingen aan de prijs te doen, zoals bijvoorbeeld voor extra service, maar dat moet altijd een positief bedrag zijn. Om die reden kan het geen korting zijn.

Updates en aanpassingen

Dat heeft Cabman dus genoodzaakt om bij de laatste update de kortingsknop uit de BCT te halen. Deze release is er al wat langer maar vindt nu pas op grote schaal zijn weg naar de klanten. De BCT heeft diverse updates en aanpassingen gekregen voor de versie 2.1. Zo wordt nu getoond in welke status de taximeter zich bevindt: ‘tarief’ of ‘te betalen’. In het betaalscherm verspringt het bedrag op de taximeter tussen het meterbedrag en het totaalbedrag. Door een aantal grafische aanpassingen is ook de snelheid in het taximeterscherm verbeterd.

In de BCT 2.1 is Cabman ECO geoptimaliseerd en geheel klaar voor gebruik. Deze feature biedt inzicht in het rijgedrag en daarmee in het brandstofverbruik. Gegevens over stationair draaien, toerental, remmen en rijgedrag in bochten worden doorgestuurd naar de online omgeving van MobiliteitsNET. De chauffeurs worden beoordeeld met een rapportcijfers en krijgen direct feedback over het rijgedrag.  

Bugs en problemen opgelost

In de nieuwe versies zijn verder onder meer diverse bugs op het gebied van weergave en prestaties weggewerkt en problemen in verband met BCT-controles door de ILT zijn opgelost. Ook is de koppeling met de betaalterminal van MyPOS uitgebreid. Bedragen kunnen nu meteen naar de terminal worden gestuurd en hoeven daar niet meer met de hand op te worden ingevoerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

64 reacties op “Kortingsknop op last van NMi uit Cabman-BCT gehaald”

Duncan IJsbrandij|02.02.18|16:50

Big brother is watching you

Duco Douwstra|02.02.18|17:02

verstrekt.Daarbij opgeteld de onbetrouwbare bediening,maakt het hele systeem onbetrouwbaar.Daarbij de privacy,ik heb software laten schrijven waarmee je tot op straatniveau alle BCT gegevens kan uitlezen,dus is jou partner wantrouwig, dan kan die alle dagelijkse verrichtingen per minuut controleren.Het is toch per definitie onmogelijk dat een al bij aanvang onbetrouwbaar systeem waar al 10 j. aan gesleuteld wordt,aan de eisen van deze tijd voldoet.De ILT staat bekend om het ontkennen van fouten

Duco Douwstra|02.02.18|17:24

De gekte kent geen grenzen,je mag klanten wel extra berekenen maar geen korting geven.Er is bijna geen taxibedrijf dat niet met aangepaste korting tarieven werkt.Zoals de ritprijs Utrecht Schiphol bijna door iedereen in Utrecht en omgeving aangeboden wordt voor € 55,00 terwijl de meterprijs pl/min. € 115,00 bedraagt.En zo nog 10 000 varianten,waardoor er door de BCT dubbele of 3 dubbele administratie gevoerd moet worden.Uit onderzoeksmissie gebleken dat de BCT 30% onbetrouwbare informatie …

Duco Douwstra|02.02.18|17:26

eerst de 2e reactie lezen, taxipro heeft ze niet in de goede volgorde gezet

Chaand Malik|02.02.18|17:48

Als er op de meter €24 staat maar de klant heeft maar €20 hoe moet je dit dan oplossen zonder korting te geven?

Erwin Quaaden|02.02.18|18:16

Alweer een perfect voorbeeld van beleid gemaakt door mensen die totaal niet weten hoe de praktijk werkt. Ik ben toch ondernemer en ik bepaal wat de klant betaald aan het eind van de rit. Ik snap dat de knop misbruikt kan worden, maar dan moet daar maar een oplossing voor bedacht worden. Dus dan moeten we voor iedere rit waar we korting geven dit weer apart bijhouden op een papieren administratie? Zullen we BCT dan toch maar afschaffen en terug gaan naar de ouderwetse rattenstaten…..

Erwin Quaaden|02.02.18|18:19

Rittenstaten uiteraard ;)

Erwin Quaaden|02.02.18|18:29

Rittenstaten uiteraard….

Defra Taxi Duiven|02.02.18|19:10

Er werd mij verteld dat ik altijd met werkende meter moet rijden, ook bij tariefsafspraak. Dat wordt dus ’n probleem. Laten ze dan de functie’ vaste prijs’ toevoegen. Dat direct bij begin vd rit de prijs ingebracht kan worden.

Vicky Vohra|02.02.18|20:08

wat ga ik doen als klant zonder geld te betalen weg rennen en trouwens wat voor beleid bij uber die heb eigen software in mobiel telphone en gebruikt nooit BCT en hanteren prijs nooit volgens de wet en beleid .

Rex Urban|02.02.18|20:12

NMI bezwaar is op te lossen.
In de meeste taximeters kun je veel tarieven laten programmeren.
In de Digitax M1 spiegel Taximeter zelfs over de 20, welke je als korting tarief kunt gaan gebruiken.
Ook b.v. het “enkel” met daarnaast het “dubbel” systeem kan in deze meter en geeft veel voordelen.
Voor hen die het verschil niet weten:
Enkel systeem : De taximeter telt afstand OF wachttijd.
Dubbel systeem : De taximeter telt afstand EN tijd. Dit is nu het meest gebruikte.
Vervolg,

Rex Urban|02.02.18|20:15

Ook is het mogelijk een vooraf met klant afgesproken ritprijs voor aanvang van de rit in je meter in te voeren.
Daarmee zijn bezwaren van het NMI opgelost.
Echter de ondernemer zal de onkosten van het aanpassen BCT wederom moeten betalen.
Controle van de door de chauffeur gekozen JUISTE in de taximeter geprogrammeerde tariefkeuze door ILT is nu en na aanpassing onmogelijk.
BCT moet juist bediend worden om zijn DOEL te behalen, lees rapport Technolution.
Of dat lukt? U mag het zeggen.

Merwice Wayal|02.02.18|20:42

Zij kunnen er ook niets aan doen omdat zij niemand konden vinden die verstand van zaken hebben. Ze leren dit van Uber, want Uber maakt de prijs alleen maar hoger door dinamisch tarief daarom geen korting.

Taxi Volendam|02.02.18|21:03

@ Defra
Daar ben ik door ILT ook voor gewaarschuwd.
Maar hoe ik dat moet doen wanneer ik met een busje, 8 zitpl. zitplaats verhuur toepas bij schiphol ritten kwam geen antwoord op.
Er is 1 taximeter, die ik bij afhalen van de eerste passagier moet aanzetten.
Dan kom ik taximeters en bct’s te kort.
“De ritprijs permanent weergeven’
Hoe werkt het bij contract of cobinatie vervoer?
Moet er een boekhouder mee rijden om alles juist in te vullen ?
Krankzinnig deze bct .
Wie bedenkt zoiets? ?

Tjerk Vinckx|02.02.18|21:47

De NMI beroept zich op de Europese wetgeving aangaande taximeters. Elke opdracht boven de 250.000 euro moet volgens de Europese wetgeving worden aanbesteed.Het rij & rusttijden besluit aangaande taxi’s moet naar ….verrek nu geldt de Europese wetgeving opeens niet,raar toch !!
Ambtenaartjes zetten dus elke een ander mutsje op om hun eigen belangen te waarborgen !!!

Tjerk Vinckx|02.02.18|21:56

Op het World Economie Forum in Davos was na bondskanselier Merkel de tweede spreker Mr.Harari, zijn waarschuwing: Digitale dictatuur is grote bedreiging. Cruciale vraag: Wie is eigenaar van de data over mijn leven ? Is dat een bedrijf,een overheid, het collectief of IKZELF ?

Weleterusten BCT schapen !!

Taxi Volendam|02.02.18|23:26

Het klopt wat je schrijft Tjerk.
Het nut van het rijtijdenbesluit voor taxi’s / chauffeurs is nergens ter wereld ooit aangetoond danwel verplicht,uitgezonderd ons land dan.
Sociale overwegingen lagen ter grondslag. Min.van Sociale zaken heeft in de 30ger jaren het rijtijdenbesluit ingevoerd, V&W niet dus.
Veiligheid is een drog reden, graag misbruikt door ILT.
De bct verplichting is door list en bedrog tot stand gekomen.
Regels botsen nu met elkaar, er moet ingegrepen worden.

Duco Douwstra|02.02.18|23:28

Ik las vandaag een artikeltje wat iedereen zou moeten steunen. de tijd is er rijp voor dat aan de BCT verplichting een einde komt,hebben mag natuurlijk voor wie er wel blij mee is. Maar doe allemaal een bijdrage en maak kans op een schadevergoeding. Echt de BCT blijft een ellende en er zijn natuurlijk al lang veel goedkopere en veel betere systemen meldt je aan bij STN in je eigen belang.

Duco Douwstra|02.02.18|23:48

Richard de Mos heeft in 2010 een motie in de 2e Kamer ingrediënt om de zelfs voor gestudeerde mensen te ingewikkelde rij-en rusttijden begrijpelijk te maken voor de gemiddelde taxichauffeur.Doordat er iemand van de SGP naar de WC was werd deze motie met 75 voor 74 tegen aangenomen.Om maar eens even aan te tonen dat die stoethaspels er niks van snapten.Er veranderde dus feitelijk niks maar toch was de helft tegen.Dat is het bewijs dat wetgeving een tombola is, de BCT wetigeving bijzonder slecht

Ton van Dalfsen|03.02.18|09:14

En bij de TAXiTRONiC kan je wel de korting toepassen. Dus de certificering van de Cabman Taximeter module is niets waard. Zou eigenlijk weer helemaal opnieuw moeten.

Taxi Volendam|03.02.18|10:12

Waarom is dit niet 10 jaar geleden opgemerkt? Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat dit en alle andere problemen niet zijn opgemerkt bij de certificering en keuringen door alle instanties die er mee belast zijn.
Wat is het nut van al deze keuringen geweest?
Wie is hier verantwoordelijk voor?
Krijgen we de update Kosten vergoed ?
Een ding is duidelijk :
De BCT is ondeugdelijk blijkt voor de zoveelste keer.
Zolang die niet voldoet aan zijn gestelde doelstellingen blijft dit drama voortduren.

gerard heuveling|03.02.18|13:33

Bij een vaste prijsafpraak hebben we ook nog zoiets als een (poppetje) links onder waar we aan het einde van de ritt onze prijs ingeven kunnen

Taxi Volendam|03.02.18|17:21

Goed lezen Gerard, dat mag dus niet.
Bij aanvang van de rit moet de ritprijs ingevuld worden.
Als de klant verzoekt extra te wachtten of de rit te veranderen, mag de ritprijs niet aangepast worden in de Taximeter of BCT.

Human Motamedi|04.02.18|06:34

Wie zich deze belachelijke regels bedenkt heeft absoluut geen verstand van taxiwereld. Een korting geven doe je ALTIJD na afloop van de rit. Een prijsafspraak vooraf betekent niet perse korting. Bovendien kan de bestemming van de klant onderweg veranderen of een lange rit kan plotseling niet meer doorgaan. Het moet dus mogelijk blijven om achteraf kortingen te kunnen toepassen. Nogmaals een korting wordt ALTIJD na afloop van de rit toegepast.

Ton van Dalfsen|04.02.18|09:00

Kortingen achteraf worden ook in de supermarkten toegepast. Kijk maar op de bon. EN by the way BCT? Ze gaan toch ook niet een supermarkt verplichten welke kasregister ze moeten gebruiken.

Peter Vriens|04.02.18|15:55

Meerdere tarieven in je meter laten zetten.
Dan heb je meer keuze.
De taxiwet geeft maximum straattaxi tarieven aan,maar geen maximum aantal tarieven in je meter geprogrammeerd.
Het wordt er voor de passagier en controlerende instantie niet duidelijker op ondanks de verplichte tariefkaart
waar niemand op kijkt.
De klant heeft vaak behoefte aan een mondelinge afspraak.(In ieder land overigens)
De bct had eerst uitgetest moeten worden, niet achteraf en het ons laten betalen. Waanzinnig.

Frans Ritzerfeld|04.02.18|19:51

Na de derde onterechte inbeslagname van een van onze taxi’s begint het toch wel spannend te worden, begin mensen van A naar B te brengen tegen betaling, en je komt vaker voor de rechtbank als dat je ooit nog in een kerk komt, Ik heb al mensen bij een rechtszaak helemaal geestelijk de weg zien kwijt raken, ik ben de tel kwijt, moet ongeveer tegen de 50 rechtszaken lopen onder de noemer Frenske. Dit is te triest voor woorden, eindelijk is er dan een advocaat wat op gegronde redenen tegen de BCT

Frans Ritzerfeld|04.02.18|20:00

Gaat ageren, Peter Kuijper, zet hem op, wij worden hier Wettelijk een (voorbeeld) een nieuwe gecertificeerde, met EU goedkeuring een auto te kopen, ” MAAR DAN ZONDER REMMEN “. op de 28 % gebreken kan de BCT Wet bij geen enkele eerlijke rechter stand houden, daarom blijf ik in eerlijkheid geloven en maak dit verhaal helemaal af, knap dat STB een landelijke bodemprocedure hierover begint, ben zeer benieuwd als de Staat verliest hoe ze hun onschuld gaan bewijzen, hier worden willens en wetens

Frans Ritzerfeld|04.02.18|20:11

Bonafide bedrijven geliquideerd, en gelooft U mij op de 28 % BCT gebreken wordt U straks verbaliseerd, dit kan en mag toch nooit de bedoeling zijn, rijst de vraag, hoe lang blijft de ILenT stoicijns handhaven, ik wens alle collega’s sterkte en succes bij deze verwikkelingen, mij heeft men nu voor de derde keer geprobeerd het graf in te treiteren. Weer 8 jaren dag en nacht iets postitiefs proberen op te bouwen en weer kapot gemaakt.
Maar nu in afwachting van een eerlijke rechter.

Frans Ritzerfeld|04.02.18|20:19

Ik blijf er bij de Staat heeft een Kartel op gericht in de taxibranche, wat met geen pen te beschrijven valt, zeker 90 % is gesubsidieerd, wel durven te spreken over vrije marktwerking, foei. Hier in Limburg weer het zoveelste bedrijf failliet 170 mensen gedupeerd. Weer 900 nieuwe IL en T ambtenaren er bij om dit Kartel te beschermen, voor de ondernemer blijft het water op een hoopje vegen en op onkostende jagend systeem om zichzelf in stand te houden, getuigd dat er 6 IL en Ters met mij alleen

Human Motamedi|05.02.18|09:40

Heb net contact gehad met NMI. Volgens hun heeft Cabman er zelf voor gekozen om de kortingsknop druit te halen. En hij vond het raar dat Cabman met de vingers naar nmi wijst. We zijn alleen een keuringsinstantie en verder niks zei hij.

Human Motamedi|05.02.18|09:57

Binnenkort krijgt Cabman een bezoek van ons om te praten waarom Cabman het zo aan de klanten vertelt zei die man. We keuren iets goed of we keuren iets niet goed en verder niks.

Ton van Dalfsen|05.02.18|11:44

Blij dat ik niet de NIET VERPLICHTE updates heb. Mijn kortingsknop zit en blijft er in. Staat niets van in de wet dat je een update moet uitvoeren. En alle die een PV hebben gehad voor het niet hebben van de updates zijn door de rechter vrijgesproken.

Duco Douwstra|05.02.18|14:05

Vanmorgen deed mijn BCT pas niks, Car Comford A’veen gebeld, code 006 betekend, pas beschadigd,
Kiwa gebeld, kosten ruim €130 voor een nieuwe pas, mocht blijken dat de pas niet beschadigd is dat betalen ze het terug zei de dame aan de telefoon. Navraag bij collega’s(en ook Car Comford bevestigde dit) leert me dat die passen om de haverklap stuk gaan en dat ze de kosten gewoon in rekening brengen bij de chauffeur/ondernemer.
Is aan deze schandalige maffia praktijk niet iets te doen denk je?

Duco Douwstra|05.02.18|15:23

Bovenstaande berichten over kapotte passen krijg ik geregeld. Rex Urban en ik hebben voor alle problemen die zich nu voordoen met de BCT vanaf 2005 gewaarschuwd. Alles waar wij voor hebben gewaarschuwd is uitgekomen.Er zijn op dit moment al zoveel betere en veel goedkopere systemen te koop,maar de BCT leveranciers hebben bindende afspraken gemaakt met de ILT,dat uitsluitend de BCT is toegestaan.Zonder zo’n overeenkomst waren de BCT leveranciers nooit tot ontwikkeling van de BCT overgegaan.

Ton van Dalfsen|05.02.18|16:04

(maar de BCT leveranciers hebben bindende afspraken gemaakt met de ILT,dat uitsluitend de BCT is toegestaan.Zonder zo’n overeenkomst waren de BCT leveranciers nooit tot ontwikkeling van de BCT overgegaan.) DAT NOEM IK KARTEL VORMING

Frank Jansen|05.02.18|16:52

Maar goed heren,dan blijft voor mij toch de vraag, hoe nu een eventuele korting te geven na deze update(ja helaas ik heb hem),of bij een prijscorrectie,zodat de ritprijs ook werkelijk overeenkomt op het geprinte bonnetje.
Ik hoop dan maar dat ik i.i.g de BCT terug kan laten zetten naar de vorige versie,zeker daar ik hier lees dat een update niet verplicht is?

Duco Douwstra|05.02.18|16:56

Het is natuurlijk veel erger dan kartel vorming, het is een misdrijf gepleegd in vereniging, met financieel extreem grote maatschappelijke gevolgen onder dwang, corruptie en fraude. Misbruik makende van wetgeving die onder verdachte omstandigheden en onder valse voorwendselen en tevens valse voorlichting van de wetgever tot stand is gekomen. En nou druk ik mij nog milt uit, temeer omdat er partijen bij betrokken zijn waarvan ik niet zeker ben of zij ook ter kwader trouw hebben gehandeld

Frank Jansen|05.02.18|16:57

Maar goed heren, hoe nu een eventuele korting,of ritcorrectie toepassen zodat ik de prijs kan aanpassen na de rit,en dat ook nog eens het juiste bedrag geprint wordt?
Ik heb helaas de nw update,en als ik dit van te voren wist niet gedaan de knoppen % en korting zijn gewoon weg.Ik hoop dan maar dat ik i.i.g weer de oude versie kan laten terugzetten

Ton van Dalfsen|05.02.18|18:04

@ Frank, Gewoon de BCT eruit halen, op de grond leggen, een hamer pakken, en SLAAN. En lekker verder zonder BCT. En gewoon een meter in laten bouwen en gewoon rittenstaten invullen. Ik heb al 1 auto waar geen BCT in zit en gewoon rittenstaat invult. En wacht op mijn eigen ge-importeerde BCT die momenteel bij de fabrikant omgezet wordt in euro’s

Tjerk Vinckx|08.02.18|01:56

Op 6-6-2016 krijg ik een mail van Betty de Boer / kamerlid VVD Tweede Kamerfractie (Rutte 2)
Beste Tjerk,dank voor je mail:
Omdat het nu eenmaal wetgeving is moeten we er voorzichtig mee om gaan, en de weg van afschaffen mag van mij worden ingezet en dat heb ik ook al gezegd maar het is een lange weg ivm gedane investeringen en verwachtingen.
Conclusie: AMBTELIJK UITSCHOT !!!

Fijne wetgeving, echter heeft het grote gevolgen voor de taxiwereldnin de provincie, probeer nu maar eens je prijs te handhaven naar discotheken en tentfeesten en op te boxen zonder te frauderen tegen de bedrijven met touringcar, gaat echt niet lukken. Dus uiteindelijk wie is de sigaar, de kleine ondernemer die het onderspit gaat delven en uiteindelijk zonder werk en inkomen komt.

Eric van Dulst|08.02.18|15:23

Wederom een aanslag op de privicy.Iedere chauffeur krijgt een opleiding,tevens een interne opleiding als het goed is. Dus hij weet Hoe hij moet rijden. Moet dat extra gecontroleerd worden? Dacht het niet. Kost ook veel extra mensen voor de handhaving.Geld kan beter gebruikt worden. Ik wordt niet goed van die bureaucraten. Wordt er misselijk van.

Eric van Dulst|08.02.18|15:26

Bovendien moet die kortingsknop er op blijven zitten om administratieve fouten op te lossen. Anders jaag je mensen op kosten en onnodige procedures om hun geld terug te krijgen.

Ton van Dalfsen|08.02.18|16:30

Deze update als je hem hebt laten uitvoeren eraf halen. Net als bij een PC herstelpunt maken. Moet toch kunnen in deze tegenwoordige tijd? En nog beter: alle updates eraf halen en terug zetten naar oorsprong. Was toen toch een gecertificeerde BCT? En er staats niets van in de wet dat je updates moet laten uitvoeren. Ik heb het tenminste niet gedaan. mijn BCT’s zijn nog zoals ik ze toen heb gekocht. Gecertificeerde BCT’s !!!!!

Ton van Dalfsen|08.02.18|16:43

Als ik Advocaat was zou ik de Overheid, ILT en de overgebleven fabrikanten aanklagen voor Kartelvorming. Er kunnen geen buitenlandse partijen meedoen om een BCT te leveren omdat er geen Engels, Frans, of duits talige specificaties voor certificering zijn. Wij hebben ons toch aan europeesche regelgeving te houden. Dit ging toch om Miljoenen.

Taxi Volendam|08.02.18|19:19

De Taximeter moet gecertificeerd en geijkt zijn volgens E.U. regelgeving.
De kortingsknop er uit, mag niet volgens de E.U./ NMI.
Bedrijven zoals: Lyft, Mytaxi, Uber, TagMyTaxi, werken met hun eigen platform in de telefoon, doet dienst in de taxi als een boordcomputer / Taximeter.
Gereden afstanden en tijden, meter prijzen in deze systemen zijn niet geijkt door het NMI,
verboden dus.
Handhavers meten met 2 maten.
Lekker duidelijk allemaal.
Gaan we nog 10 jaar door met dit wanbeleid ?

Bram Blokland|09.02.18|09:01

Ik heb een nultarief in de bct zitten. Dat is toegestaan, omdat je zelf mag weten tegen welke prijs je rijdt. Deze gebruik ik voor zakelijk vervoer op rekening. Niets houdt je tegen dit nultarief ook particulier te gebruiken en een toeslag aanmhet einde van de rit erbij te zetten. Immers is dat ook toegestaan.
Probleem opgelost!

Peter Vriens|11.02.18|21:27

Zonder 0 tarief of kortingsknop gaat niet.
Bij 0 tarief moet je bij aanvang rit bedrag invullen. Dat bedrag weet je vaak niet omaat je niet weet waar de klant naar toe wil en hoe lang de rit duurt.
Bij aanvang rit gaat dus niet.
Wanner ik winkel of op internet koop, ga ik na afloop naar de kassa en niet andersom.
80 % van het landelijke taxi werk is rekeningwerk waar de bct en taximeter in de meeste gevallen ongeschikt voor is.
Wie heeft die bct bedacht? ???

mike van Wanum|12.02.18|12:22

Kan geen bedrag invullen op nultarief na einde van de rit. Advies is om dan het bedrag als toeslag in te vullen . Echter is mij in het verleden door iemand van de belasting verteld dat toeslag 21% btw is ,omdat toeslag geen taxirit is ,maar een aanvulling