Hurm

TaxiPro test taxi-app Hurm

Bron: Hurm

Hurm is een app die werd bedacht om de vele lege kilometers op te vullen waar taxibedrijven mee te maken hebben. Die ritten worden gereden tegen een lager tarief dan gebruikelijk is. Nu de app enige tijd draait, probeerde TaxiPro de app een paar keer uit. 

We boeken onze eerste rit met Hurm een dag voordat deze moet plaatsvinden. De reis gaat met drie personen van Schiedam naar Delft en kost 27 euro. De taxi is er vijf minuten voor het afgesproken tijdstip en de chauffeur heeft dan zelfs al gebeld dat hij in aantocht is. De taxi van De Roo uit Naaldwijk ziet er netjes uit en hetzelfde geldt voor de chauffeur, die met zijn goede rijgedrag zorgt voor een uitstekende reis.

Eenmaal binnen krijgen we te horen dat de bijeenkomst zo’n twee uur zal duren. Dat biedt de gelegenheid om te testen of boeken met Hurm ook op korte termijn werkt. Dat is het geval: iets na de afgesproken tijd is de chauffeur aanwezig. Opnieuw rijden we mee met De Roo. De chauffeur checkt meteen de verkeersinformatie en ziet dat er diverse files zijn op onze mogelijke routes. Hij rijdt het eerste deel van de rit binnendoor en voegt in op een deel van de snelweg waar we zonder files de reis kunnen vervolgen.

Lege kilometers?

Dat roept wel een vraag op, want deze chauffeur kent duidelijk de weg in Delft. Hij blijkt er ook al meer dan een kwart eeuw te werken. Prima natuurlijk, maar Hurm is bedacht om de lege kilometers voor taxibedrijven op te vullen. Iemand heeft een rit van A naar B en pakt op de weg terug ergens op de route een rit mee – bijvoorbeeld van Schiedam naar Delft. Maar De Roo komt uit Naaldwijk en nam onlangs het failliete Deltax uit Delft over. Het is dus een lokaal bedrijf, dus in hoeverre worden hier nu eigenlijk lege kilometers gevuld?

Navraag bij Hurm maakt duidelijk hoe het systeem werkt. Elke rit die besteld wordt komt binnen op een portal waar alle aangesloten taxiondernemers toegang tot hebben en ritten kunnen claimen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Als niemand een rit claimt wordt deze 45 minuten voor vertrek automatisch toegewezen aan de ondernemer die het dichtst in de buurt zit. In deze fase is Hurm voor de ritten nog actief aan het bellen naar ondernemers om te kijken of ze de rit willen claimen. Dit om het aantal lege kilometers dat gevuld wordt zo hoog mogelijk te houden.

In dit geval werd de heenrit eerst geclaimd door een bedrijf uit Rotterdam, maar gaf De Roo aan hem wel te willen rijden toen ze werden gebeld door Hurm. De terugrit was bijna geclaimd door een aanbieder uit Zeeland, dat een lege taxi had rijden op de terugweg vanaf Schiphol. Omdat dit bedrijf echter niet kon garanderen dat de taxi op tijd zou zijn, ging ook deze rit naar het lokale bedrijf. Ritten overdag worden regelmatig geclaimd, merkt Hurm. In de nachtelijke uren gebeurt dat nog minder vaak.

Systeem werkt

Door naar het tweede testmoment. We besluiten een rit met het openbaar vervoer van Breda naar Houten niet helemaal af te maken, maar te laten eindigen op station Culemborg. Vanaf daar boeken we een rit naar het adres in Houten. Het samenstellen van de rit is geen probleem, maar het lukt de app niet om dit proces af te ronden. Dat wordt gemeld bij Hurm, dat eigenlijk meteen met een oplossing komt. De rit voor een dag later kan zo alsnog worden bevestigd.

De taxirit kost 34,50 euro, volgens de app zo’n 20 euro minder dan de reguliere prijs. Over de wagen, de chauffeur en het rijgedrag zijn we opnieuw tevreden. EON Taxi uit De Rijp is precies op tijd en rijdt ons comfortabel naar Houten. Eenmaal op de plaats van bestemming boeken we de volgende rit: van Houten naar Utrecht Centraal voor 20 euro. Ook die rit, verzorgd door De Taxi Gigant uit Oudewater, verloopt geheel naar wens.

De gemaakte ritten bewijzen dat het systeem van Hurm werkt, al biedt de app nog ruimte voor verbetering. Een enkele keer worden we er uitgegooid en er was de genoemde storing, maar dat probleem werd snel opgelost. De tevredenheid van de klant valt of staat uiteindelijk met de kwaliteit van het vervoer, en dus met de bedrijven waar je als app-ontwikkelaar mee in zee gaat. En op het vervoer valt in de ritten die wij hebben gemaakt niets aan te merken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “TaxiPro test taxi-app Hurm”

Ton van Dalfsen|17.04.18|10:25

Dus Taxipro werkt mee aan de teloorgang van de normale taxi met meterprijs ? € 27 van Schiedam naar Delft?

Peter Vriens|17.04.18|19:45

Aanbesteden waaronder de regiotaxi en vrij geven van vergunningen is de hoofd oorzaak van te veel lege km.
Taxibedrijven in het land kunnen meestal niet deelnemen aan al het taxivervoer in hun eigen regio of plaats, 80% van al het werk.
Dat zou anders moeten met behulp van automatisering door de taxibedrijven zelf.
Daarmee zijn uitbuiters zoals Uber overbodig.
Met Hurm los je dit probleem ook niet op.

Taxi Volendam|17.04.18|20:50

Wanner je de ritprijs op de Hurm site berekend ben je met een reguliere taxi toch echt veeel voordeliger uit.
Ben ook benieuwd hoeveel % Hurm opstrijkt van de ritprijs.
(Rit Hotel Figi Zeist naar station Driebergen 3 km. Kosten Hurm Taxi €20.)
€ 8 duurder als een taxi aan het station die de straat taxi tarieven van de overheid moet respecteren.
Zo wordt de onwetende passagier door Hurm zeg maar bedonderd, niks goedkoop, onzin.

Rodney Barten|18.04.18|11:56

Vianen naar Utrecht noord is 3,5 kilometer en kost 20 euro…wat een flutboel. Heeft taxipro wel goed getest?

Ton van Dalfsen|19.04.18|12:54

Zal wel test in voordeel van de app zijn. Zal ook wel net zo uitgeknepen zijn als Uber. 30% provisie afdragen?

martijn mouthaan|19.04.18|22:21

Neem eerst de moeite om op de site van Hurm te kijken, dan kun je lezen hoe het in elkaar zit en wat de doelgroep van Hurm is. De minimale ritprijs is 20 eu, dus voor een korte rit ben je idd duurder uit. Dat doe je er dus verkeerd aan om via Hurm te bestellen. Wel jammer deze kortzichtige reacties, natuurlijk verdient Hurm ook wat, maar het doel is om de taxiwereld beter te maken. Absoluut niet te vergelijken met een bedrijf als Über dat niets met de professionele taxi branche te maken heeft.

Ton van Dalfsen|20.04.18|17:04

Met de minimale ritprijs van €20 is Hurm in overtreding met de wettelijke vastgestelde taximeter tarieven.

Peter Vriens|25.04.18|17:13

Martijn,
Ik had de moeite genomen de site door te nemen.
Ook lange ritten die niet onder de minimum prijs vallen zijn duurder bij Hurm.
Er zijn in het verleden meer dergelijke projecten geweest om lege KM te vermijden.
Tot nu toe is er geen enkel systeem welke de bezettingsgraad en omzet van de Taxi landelijk verbeterd en al helemaal niet zonder subsidie, in tegendeel, bij meer systemen zullen de lege km verder toenemen.
Hurm zit ook fout door meer te berekenen dan de toegestane tarieven.

Jorg|26.04.18|22:20

Weer één van de vele app’s en keurmerken die een graantje mee willen pikken, het echte doel is natuurlijk gewoon geld verdienen.

TaxiPro test taxi-app Hurm | TaxiPro
Hurm

TaxiPro test taxi-app Hurm

Bron: Hurm

Hurm is een app die werd bedacht om de vele lege kilometers op te vullen waar taxibedrijven mee te maken hebben. Die ritten worden gereden tegen een lager tarief dan gebruikelijk is. Nu de app enige tijd draait, probeerde TaxiPro de app een paar keer uit. 

We boeken onze eerste rit met Hurm een dag voordat deze moet plaatsvinden. De reis gaat met drie personen van Schiedam naar Delft en kost 27 euro. De taxi is er vijf minuten voor het afgesproken tijdstip en de chauffeur heeft dan zelfs al gebeld dat hij in aantocht is. De taxi van De Roo uit Naaldwijk ziet er netjes uit en hetzelfde geldt voor de chauffeur, die met zijn goede rijgedrag zorgt voor een uitstekende reis.

Eenmaal binnen krijgen we te horen dat de bijeenkomst zo’n twee uur zal duren. Dat biedt de gelegenheid om te testen of boeken met Hurm ook op korte termijn werkt. Dat is het geval: iets na de afgesproken tijd is de chauffeur aanwezig. Opnieuw rijden we mee met De Roo. De chauffeur checkt meteen de verkeersinformatie en ziet dat er diverse files zijn op onze mogelijke routes. Hij rijdt het eerste deel van de rit binnendoor en voegt in op een deel van de snelweg waar we zonder files de reis kunnen vervolgen.

Lege kilometers?

Dat roept wel een vraag op, want deze chauffeur kent duidelijk de weg in Delft. Hij blijkt er ook al meer dan een kwart eeuw te werken. Prima natuurlijk, maar Hurm is bedacht om de lege kilometers voor taxibedrijven op te vullen. Iemand heeft een rit van A naar B en pakt op de weg terug ergens op de route een rit mee – bijvoorbeeld van Schiedam naar Delft. Maar De Roo komt uit Naaldwijk en nam onlangs het failliete Deltax uit Delft over. Het is dus een lokaal bedrijf, dus in hoeverre worden hier nu eigenlijk lege kilometers gevuld?

Navraag bij Hurm maakt duidelijk hoe het systeem werkt. Elke rit die besteld wordt komt binnen op een portal waar alle aangesloten taxiondernemers toegang tot hebben en ritten kunnen claimen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Als niemand een rit claimt wordt deze 45 minuten voor vertrek automatisch toegewezen aan de ondernemer die het dichtst in de buurt zit. In deze fase is Hurm voor de ritten nog actief aan het bellen naar ondernemers om te kijken of ze de rit willen claimen. Dit om het aantal lege kilometers dat gevuld wordt zo hoog mogelijk te houden.

In dit geval werd de heenrit eerst geclaimd door een bedrijf uit Rotterdam, maar gaf De Roo aan hem wel te willen rijden toen ze werden gebeld door Hurm. De terugrit was bijna geclaimd door een aanbieder uit Zeeland, dat een lege taxi had rijden op de terugweg vanaf Schiphol. Omdat dit bedrijf echter niet kon garanderen dat de taxi op tijd zou zijn, ging ook deze rit naar het lokale bedrijf. Ritten overdag worden regelmatig geclaimd, merkt Hurm. In de nachtelijke uren gebeurt dat nog minder vaak.

Systeem werkt

Door naar het tweede testmoment. We besluiten een rit met het openbaar vervoer van Breda naar Houten niet helemaal af te maken, maar te laten eindigen op station Culemborg. Vanaf daar boeken we een rit naar het adres in Houten. Het samenstellen van de rit is geen probleem, maar het lukt de app niet om dit proces af te ronden. Dat wordt gemeld bij Hurm, dat eigenlijk meteen met een oplossing komt. De rit voor een dag later kan zo alsnog worden bevestigd.

De taxirit kost 34,50 euro, volgens de app zo’n 20 euro minder dan de reguliere prijs. Over de wagen, de chauffeur en het rijgedrag zijn we opnieuw tevreden. EON Taxi uit De Rijp is precies op tijd en rijdt ons comfortabel naar Houten. Eenmaal op de plaats van bestemming boeken we de volgende rit: van Houten naar Utrecht Centraal voor 20 euro. Ook die rit, verzorgd door De Taxi Gigant uit Oudewater, verloopt geheel naar wens.

De gemaakte ritten bewijzen dat het systeem van Hurm werkt, al biedt de app nog ruimte voor verbetering. Een enkele keer worden we er uitgegooid en er was de genoemde storing, maar dat probleem werd snel opgelost. De tevredenheid van de klant valt of staat uiteindelijk met de kwaliteit van het vervoer, en dus met de bedrijven waar je als app-ontwikkelaar mee in zee gaat. En op het vervoer valt in de ritten die wij hebben gemaakt niets aan te merken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “TaxiPro test taxi-app Hurm”

Ton van Dalfsen|17.04.18|10:25

Dus Taxipro werkt mee aan de teloorgang van de normale taxi met meterprijs ? € 27 van Schiedam naar Delft?

Peter Vriens|17.04.18|19:45

Aanbesteden waaronder de regiotaxi en vrij geven van vergunningen is de hoofd oorzaak van te veel lege km.
Taxibedrijven in het land kunnen meestal niet deelnemen aan al het taxivervoer in hun eigen regio of plaats, 80% van al het werk.
Dat zou anders moeten met behulp van automatisering door de taxibedrijven zelf.
Daarmee zijn uitbuiters zoals Uber overbodig.
Met Hurm los je dit probleem ook niet op.

Taxi Volendam|17.04.18|20:50

Wanner je de ritprijs op de Hurm site berekend ben je met een reguliere taxi toch echt veeel voordeliger uit.
Ben ook benieuwd hoeveel % Hurm opstrijkt van de ritprijs.
(Rit Hotel Figi Zeist naar station Driebergen 3 km. Kosten Hurm Taxi €20.)
€ 8 duurder als een taxi aan het station die de straat taxi tarieven van de overheid moet respecteren.
Zo wordt de onwetende passagier door Hurm zeg maar bedonderd, niks goedkoop, onzin.

Rodney Barten|18.04.18|11:56

Vianen naar Utrecht noord is 3,5 kilometer en kost 20 euro…wat een flutboel. Heeft taxipro wel goed getest?

Ton van Dalfsen|19.04.18|12:54

Zal wel test in voordeel van de app zijn. Zal ook wel net zo uitgeknepen zijn als Uber. 30% provisie afdragen?

martijn mouthaan|19.04.18|22:21

Neem eerst de moeite om op de site van Hurm te kijken, dan kun je lezen hoe het in elkaar zit en wat de doelgroep van Hurm is. De minimale ritprijs is 20 eu, dus voor een korte rit ben je idd duurder uit. Dat doe je er dus verkeerd aan om via Hurm te bestellen. Wel jammer deze kortzichtige reacties, natuurlijk verdient Hurm ook wat, maar het doel is om de taxiwereld beter te maken. Absoluut niet te vergelijken met een bedrijf als Über dat niets met de professionele taxi branche te maken heeft.

Ton van Dalfsen|20.04.18|17:04

Met de minimale ritprijs van €20 is Hurm in overtreding met de wettelijke vastgestelde taximeter tarieven.

Peter Vriens|25.04.18|17:13

Martijn,
Ik had de moeite genomen de site door te nemen.
Ook lange ritten die niet onder de minimum prijs vallen zijn duurder bij Hurm.
Er zijn in het verleden meer dergelijke projecten geweest om lege KM te vermijden.
Tot nu toe is er geen enkel systeem welke de bezettingsgraad en omzet van de Taxi landelijk verbeterd en al helemaal niet zonder subsidie, in tegendeel, bij meer systemen zullen de lege km verder toenemen.
Hurm zit ook fout door meer te berekenen dan de toegestane tarieven.

Jorg|26.04.18|22:20

Weer één van de vele app’s en keurmerken die een graantje mee willen pikken, het echte doel is natuurlijk gewoon geld verdienen.