Munckhof laat 135 taxibusjes ombouwen naar groengas
Vervoersbedrijf Munckhof laat 135 Volkswagen Transporter T6 2.0 taxibusjes ombouwen zodat ze op groengas kunnen rijden. Prins Autogassystemen en Auto Speciaal Uden hebben daarvoor samen het VSI-2.0 DI CNG-systeem voor de T6 ontwikkeld. Auto Speciaal heeft ook de inbouw verzorgd.
Recent won Munckof diverse aanbestedingen voor personenvervoer en de taxibusjes op groengas zijn nodig voor de uitvoering daarvan. De keuze voor groengas is weloverwogen, legt directeur Eric van den Munckhof uit. “De goede reputatie, kwaliteit en service, als ook de lagere CO2- en fijnstof-uitstoot, dus het groene karakter, gaven bij ons de doorslag om de voertuigen om te laten ombouwen naar groengas. Natuurlijk speelt ook mee dat groengas goedkoper is per liter dan benzine en schoner is dan diesel.” Munckhof heeft vorig jaar in samenwerking met Prins en Autospeciaal Uden ook al 120 Volkswagen T6-busjes laten ombouwen naar groengas.
Het vervoersbedrijf is landelijk actief en laat weten de nieuwe reeks busjes op groengas over de diverse vestigingen te zullen verdelen. “Het gros zal echter naar onze vestiging in Zaandam gaan en ingezet worden voor het leerlingenvervoer in Amsterdam.”
Kostenbesparing
John Wouters van Prins is blij met de voortzetting van de samenwerking en signaleert een trend. “De Transporter wordt in dit geval ingezet voor personenvervoer maar ook bestelbusjes kunnen op groengas worden omgezet. Zeker voor het bedrijfsleven levert dat een enorme kostenbesparing op, en een groenere uitstraling. Steeds meer mensen en bedrijven worden geconfronteerd met milieuzones in gemeenten. Rijden op CNG of groengas kan dan de uitkomst zijn.”
Zitopstelling
De ombouw wordt in verschillende uitvoeringen gedaan. Zo zijn er voertuigen met een korte en en lange wielbasis en met verschillende zitopstellingen. Met bi-fuel is de basisuitvoering +/- 24 kilogram CNG, afhankelijk van de zitopstelling uit te breiden met 8 tot 15 kilogram. Bij mono-fuel word de standaard benzinetank vervangen door een tank van 15 liter en is er in de basisopstelling ruimte voor +/- 36 kilogram CNG.
Voor beide sets is de aslastverdeling zo optimaal mogelijk gemaakt. Daardoor zijn de stabiliteit en het rijgedrag gelijk aan dat van een gelijkwaardig voertuig op benzine. De omgebouwde voertuigen zijn voorzien van gaskwaliteitherkenning (H of L) en hebben laag benzineverbruik en goede bestuurbaarheid als kenmerken, laat Auto Speciaal Uden weten. Bij de ombouw komen diverse werkzaamheden kijken, zoals een On Board Diagnostics-connector en gasdisplay plaatsen in het dashboard en een CNG-vuller monteren achter de benzinevulklep. Ook het plaatsen van onder meer tankpakketten en beschermkappen is onderdeel van de ombouw.
Netwerk van tankstations
Bij de keuze voor ombouw van voertuigen speelt ook mee dat er op voldoende locaties groengas kan worden getankt. PitPoint is groengas-leverancier van Munckhof en werkt voortdurend aan de uitbreiding van het landelijke netwerk van CNG-tankstations in Nederland. PitPoint is ook actief in tankstations voor waterstof, LNG en Elektrische laadpunten.
“Dit jaar openen wij in totaal acht CNG-tankstations in Nederland, waarmee de dekking van CNG-tankstations in Nederland verder wordt verbeterd”, laat het bedrijf desgevraagd weten. “De eerste van deze acht is reeds geopend in Lisse. Daarnaast komen er in ieder geval vier openbare locaties in Herten, Nederweert, Eersel en Amsterdam. De andere drie locaties worden binnenkort bekendgemaakt. Eind 2018 moeten er in heel Nederland zo’n 190 CNG/groengas-tankstations operationeel zijn. Daarvan zijn er meer dan tachtig in bezit van PitPoint.”
Ben heel benieuwd naar de WLTP/RDE resultaten van groengas voertuigen. Het niet volledig tellen van de CO2 uitstoot omdat het gas gewonnen uit ‘afval’ is nog lang geen winst voor het milieu. En per liter/kg mag het dan gunstiger zijn, maar wanneer je dan meer liters/kg verbruikt voor dezelfde hoeveelheid kilometers? Bij een diesel voertuig is 80% van de fijnstofuitstoot afkomstig van de remmen, en diezelfde hoeveelheid stoot een benzine of (groen)gas voertuig dus ook uit.
Het inbouwen van een retarder in de aandrijflijn lijkt mij een betere oplossing voor het milieu, welke ook nog eens een forse kostenbesparing oplevert op het onderhoud van het remsysteem.