Directeur Hans Schaap van GreenStar

Chauffeurs kunnen ‘battle’ aangaan met nieuwe app GreenStar

GreenStar voert op dit moment een pilot uit met een nieuwe chauffeursapp. Daarbij kunnen taxichauffeurs een ‘battle’ aangaan met hun directe collega’s of met andere bedrijven. Dit maakte GreenStar-directeur Hans Schaap bekend tijdens Taxi Expo in Houten. “Wij zoeken een aantal bedrijven die het leuk vinden om deze app verder mee te ontwikkelen en ons feedback te geven.”

De app is een uitbreiding van het bestaande duurzaamheidsprogramma, waarmee het bedrijf coaching verzorgt bij taxibedrijven op het gebied van brandstofverbruik, rijgedrag en het voorkomen van schade aan voertuigen. In de afgelopen drie jaar verzamelde het technologiebedrijf een schat aan data uit voertuigen van diverse taxi-ondernemers. De onderneming analyseerde en verrijkte deze data en gebruikte deze gegevens om inzicht te geven in het rijgedrag van chauffeurs.

Doelstellingen

Door chauffeurs vervolgens op basis van deze data gericht te coachen kunnen taxibedrijven het brandstofverbruik, CO2-uitstoot en schades aan voertuigen flink terugbrengen. “Klimaatzaken komen steeds hoger op de agenda en spelen een steeds belangrijkere rol bij aanbestedingen. Wij proberen om samen met taxibedrijven concrete doelstellingen vast te stellen en daar gericht op te sturen.”

Met Connect meet GreenStar hoe een voertuig gebruikt wordt, vertelt Schaap. “We verzamelen data over de snelheid, hoe er door de bochten wordt gegaan, wat de versnelling is en hoe hard iemand remt. Dit soort zaken zegt iets over iemand’s rijgedrag. Eén parameter op zichzelf zegt niet zo veel, maar een combinatie van parameters over een langere periode wel.”

Rijgedrag

In de afgelopen drie jaar verzamelde de onderneming data over maar liefst 210 miljoen kilometer. “Hierin waren hele duidelijke patronen te zien van hoe rijgedrag zich verhoudt ten opzichte van kosten. Als je dit eenmaal weet dan kun je op een gegeven moment patronen herkennen”, zegt de directeur. “Een van de dingen die we hebben gezien is dat als de prestaties van de chauffeur in de rijstijl achteruitgaan, dat er vaak iets persoonlijk aan de hand is met de chauffeur. Hij zit niet lekker in zijn vel of er zijn thuis issues. We hebben dit een aantal keren gesignaleerd.”

GreenStar probeert op die manier steeds meer inzicht te geven in patronen. “We zien dat chauffeurs anders rijden als er passagiers in de taxi zitten. Ook zien we verschillen in het rijgedrag aan het begin en het einde van de dag. Met ons coachingsprogramma kunnen we chauffeurs hier inzicht in geven en proberen om het gedrag te veranderen.”

De oorzaak van bepaald rijgedrag ligt niet altijd bij de chauffeur, stelt Schaap. “Het kan ook aan een te strakke planning liggen. Door hier inzicht in te geven, kan de planner hier aanpassingen in maken.” Al deze informatie is volgens de directeur input voor het coachingsprogramma. “Wij geven heel gericht informatie terug aan de chauffeur, maar ook aan het bedrijf zelf.”

Chauffeursapp

De chauffeursapp is de volgende stap die GreenStar maakt om energiezuinig en schadevrij rijgedrag positief te stimuleren. “Dit is een manier waarop we het nog makkelijker maken voor de chauffeur. Het geeft inzage in het rijgedrag en er zit een stukje socializing in. Een chauffeur kan badges verdienen als hij goed presteert.”

Het bedrijf daagt verder chauffeurs via de app uit om battles aan te gaan met collega’s. “We kiezen bijvoorbeeld per week een thema waarmee de chauffeurs de competitie met elkaar aan kunnen gaan, bijvoorbeeld op brandstofverbruik of overmatig gebruik van de remmen. Ook bedrijven kunnen met elkaar de strijd aangaan.”

GreenStar zoekt een aantal taxibedrijven die het leuk vinden om mee te werken aan de pilot met de chauffeursapp. “We willen met een ‘close users group’ aan de slag om de app op een hoger niveau te brengen. Uiteraard zijn al deze zaken ook inzichtelijk voor het management in de vorm van rapportages.”

Lees ook:

‘Data connected cars helpt taxi-ondernemer bij keuze voor elektrisch rijden’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Chauffeurs kunnen ‘battle’ aangaan met nieuwe app GreenStar | TaxiPro
Directeur Hans Schaap van GreenStar

Chauffeurs kunnen ‘battle’ aangaan met nieuwe app GreenStar

GreenStar voert op dit moment een pilot uit met een nieuwe chauffeursapp. Daarbij kunnen taxichauffeurs een ‘battle’ aangaan met hun directe collega’s of met andere bedrijven. Dit maakte GreenStar-directeur Hans Schaap bekend tijdens Taxi Expo in Houten. “Wij zoeken een aantal bedrijven die het leuk vinden om deze app verder mee te ontwikkelen en ons feedback te geven.”

De app is een uitbreiding van het bestaande duurzaamheidsprogramma, waarmee het bedrijf coaching verzorgt bij taxibedrijven op het gebied van brandstofverbruik, rijgedrag en het voorkomen van schade aan voertuigen. In de afgelopen drie jaar verzamelde het technologiebedrijf een schat aan data uit voertuigen van diverse taxi-ondernemers. De onderneming analyseerde en verrijkte deze data en gebruikte deze gegevens om inzicht te geven in het rijgedrag van chauffeurs.

Doelstellingen

Door chauffeurs vervolgens op basis van deze data gericht te coachen kunnen taxibedrijven het brandstofverbruik, CO2-uitstoot en schades aan voertuigen flink terugbrengen. “Klimaatzaken komen steeds hoger op de agenda en spelen een steeds belangrijkere rol bij aanbestedingen. Wij proberen om samen met taxibedrijven concrete doelstellingen vast te stellen en daar gericht op te sturen.”

Met Connect meet GreenStar hoe een voertuig gebruikt wordt, vertelt Schaap. “We verzamelen data over de snelheid, hoe er door de bochten wordt gegaan, wat de versnelling is en hoe hard iemand remt. Dit soort zaken zegt iets over iemand’s rijgedrag. Eén parameter op zichzelf zegt niet zo veel, maar een combinatie van parameters over een langere periode wel.”

Rijgedrag

In de afgelopen drie jaar verzamelde de onderneming data over maar liefst 210 miljoen kilometer. “Hierin waren hele duidelijke patronen te zien van hoe rijgedrag zich verhoudt ten opzichte van kosten. Als je dit eenmaal weet dan kun je op een gegeven moment patronen herkennen”, zegt de directeur. “Een van de dingen die we hebben gezien is dat als de prestaties van de chauffeur in de rijstijl achteruitgaan, dat er vaak iets persoonlijk aan de hand is met de chauffeur. Hij zit niet lekker in zijn vel of er zijn thuis issues. We hebben dit een aantal keren gesignaleerd.”

GreenStar probeert op die manier steeds meer inzicht te geven in patronen. “We zien dat chauffeurs anders rijden als er passagiers in de taxi zitten. Ook zien we verschillen in het rijgedrag aan het begin en het einde van de dag. Met ons coachingsprogramma kunnen we chauffeurs hier inzicht in geven en proberen om het gedrag te veranderen.”

De oorzaak van bepaald rijgedrag ligt niet altijd bij de chauffeur, stelt Schaap. “Het kan ook aan een te strakke planning liggen. Door hier inzicht in te geven, kan de planner hier aanpassingen in maken.” Al deze informatie is volgens de directeur input voor het coachingsprogramma. “Wij geven heel gericht informatie terug aan de chauffeur, maar ook aan het bedrijf zelf.”

Chauffeursapp

De chauffeursapp is de volgende stap die GreenStar maakt om energiezuinig en schadevrij rijgedrag positief te stimuleren. “Dit is een manier waarop we het nog makkelijker maken voor de chauffeur. Het geeft inzage in het rijgedrag en er zit een stukje socializing in. Een chauffeur kan badges verdienen als hij goed presteert.”

Het bedrijf daagt verder chauffeurs via de app uit om battles aan te gaan met collega’s. “We kiezen bijvoorbeeld per week een thema waarmee de chauffeurs de competitie met elkaar aan kunnen gaan, bijvoorbeeld op brandstofverbruik of overmatig gebruik van de remmen. Ook bedrijven kunnen met elkaar de strijd aangaan.”

GreenStar zoekt een aantal taxibedrijven die het leuk vinden om mee te werken aan de pilot met de chauffeursapp. “We willen met een ‘close users group’ aan de slag om de app op een hoger niveau te brengen. Uiteraard zijn al deze zaken ook inzichtelijk voor het management in de vorm van rapportages.”

Lees ook:

‘Data connected cars helpt taxi-ondernemer bij keuze voor elektrisch rijden’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.