GLC F-CEL

Mercedes levert eerste exemplaren elektrische brandstofcelauto

Mercedes-Benz heeft de eerste exemplaren van de nieuwe GLC F-Cell afgeleverd. Deze auto heeft zowel een brandstofcelaandrijving als een elektrocelaandrijving via een accu die met plug-intechnologie extern kan worden opgeladen. Voor deze eerste auto in zijn soort heeft de producent al diverse afnemers gevonden, waaronder Deutsche Bahn en diverse nationale en regionale ministeries.

Tot de eerste klanten behoren naast de ministeries en Deutsche Bahn ook H2 Mobility en de Nationale Organisation Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie, kortweg NOW. Later dit jaar krijgen ook andere klanten exemplaren van het voertuig uitgeleverd. Onder hen Shell, Linde, Air Liquide en de steden Hamburg en Stuttgart. Andere bedrijven en particulieren kunnen vanaf volgend voorjaar kennismaken met de GLC F-Cell via Mercedes-Benz Rent.

De GLC F-Cell is een plug-in hybrid die zowel op elektriciteit als op pure waterstof kan rijden. Het gaat om een volledig elektrische SUV die geschikt is voor dagelijks gebruik en die tijdens het rijden geen CO2 uitstoot. Twee met koolstofvezel omhulde tanks in de voertuigbodem hebben een capaciteit van 4,4 kg waterstof. Dankzij de 700 bar tanktechnologie zijn de tanks in 3 minuten gevuld. Het tanken gaat dus net zo snel als met een auto met conventionele verbrandingsmotor.

Bereik van circa 430 kilometer

Met een waterstofverbruik van circa 1 kilo per 100 kilometer heeft de GLC F-CELL een actieradius op waterstof van circa 430 kilometer conform de New European Driving Cycle, al gaat het daarbij om voorlopige waarden. In de hybride stand komt daar nog eens maximaal 51 kilometer bij op een volgeladen accu. Het vermogen van 155 kW moet helpen zorgen voor rijdynamiek.

De GLC F-CELL kent vier bedrijfsmodi. Bij Hybrid haalt de auto zijn energie uit beide bronnen. De brandstofcel draait in zijn efficiëntste modus en de accu vangt pieken in de vraag naar kracht op. Bij F-Cell wordt het oplaadniveau van de hoogspanningsaccu constant gehouden door de energie uit de brandstofcel. De auto rijdt uitsluitend op waterstof. Deze modus is ideaal voor rustig cruisen op lange afstanden.

Netwerk aan waterstofstations

In de Battery-stand rijdt de auto volledig elektrisch op energie uit de hoogspanningsaccu. Het brandstofcelsysteem is uitgeschakeld. Deze modus is ideaal voor korte afstanden. Tot slot is er Charge. Het opladen van de hoogspanningsaccu heeft hier prioriteit, bijvoorbeeld voor een maximale totale actieradius alvorens er weer waterstof wordt getankt, of om vermogensreserves te creëren.

Vanwege de nieuwe technologie en het feit dat het netwerk aan waterstofstations nu pas wordt uitgebouwd, is de marktintroductie van de GLC F-CELL voorbehouden aan bepaalde grootstedelijke regio’s. De focus ligt daarbij op grote Duitse steden die nu al beschikken over een relatief grote dekking van waterstofstations. De GLC F-CELL wordt uitsluitend in de vorm van een full-service huurauto geleverd. Daarbij is onderhoud en reparatie inbegrepen, evenals een uitgebreid garantiepakket gedurende de gehele huurperiode.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

3 reacties op “Mercedes levert eerste exemplaren elektrische brandstofcelauto”

Kees Kromme|26.11.18|09:58

Is de waterstof brandstof voor een brandstofmotor of word de waterstof omgezet in elektriciteit?

Strange Inthenight|28.11.18|06:33

Bijzonder aan de GLC is dat er een 13,8 kWh accupakket aanwezig is, dat via het stopcontact opgeladen kan worden. Dat maakt de GLC F-Cell feitelijk een hybride, maar wel een die altijd elektrisch aangedreven is.

Cor Verbrugh|29.11.18|20:16

Kees,
waterstof wordt samen met zuurstof omgezet tot elektriciteit en dat drijft de electromotor aan, er wordt dus niets verbrand. De enige uitstoot is warm water.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.