BP elektrisch

Haags bedrijfsleven geeft elektrische taxi’s impuls

Tientallen bedrijven in Den Haag hebben met de gemeente afgesproken dat ze voor gasten die vervoer nodig hebben voortaan elektrische taxi’s bestellen. Onder meer Siemens, De Uithof, Madurodam, Total en Shell hebben daarvoor een intentieverklaring getekend. Bovendien wil de gemeente het eigen taxivervoer gaan gunnen aan een partij die uitstootvrij kan rijden.

Inmiddels hebben dertig organisaties zich bij de verklaring aangesloten. Naast de genoemde bedrijven en de gemeente zijn dat onder meer De Bijenkorf, het AFAS Circustheater, de New World Campus en Het Nationale Theater. Zij en anderen tekenden onlangs de verklaring Schoon Taxivervoer. Bij die gelegenheid werd ook het merk TEXI gelanceerd. Waar de intentieverklaring het bestelde taxiwerk betreft, moet het TEXI-logo de elektrische taxi’s op standplaatsen een extra steuntje in de rug geven.

Wethouder Liesbeth van Tongeren over het logo: “Zo zijn elektrische taxi’s op standplaatsen en op straat gemakkelijk te herkennen. Klanten kunnen zo makkelijker kiezen voor schoon en comfortabel taxivervoer. Makkelijk te bestellen, makkelijk om naar te vragen, makkelijk om over te praten. Zo zorgen we voor schone lucht en minder lawaai in de stad. Daar wordt toch iedereen blij van.”

900 laadpalen

Bij de intentieverklaring zijn ook vier taxibedrijven aangesloten, die elk hun eigen vloot hebben. Personenvervoer van de Wijst beschikt over vier exemplaren van de Kia Soul EV, terwijl Taxi Centrale Den Haag 2 Opel Ampera’s E kan inzetten. Hofstad Taxicentrale rijdt met 4 Nissan Leafs, terwijl de HTMC over een Hyundai Ioniq beschikt. In Den Haag staan momenteel zo’n 900 openbare laadpalen waar taxi’s en andere voertuigen terecht kunnen. In de binnenstad staan ook twee snellaadstations.

De gemeente kondigde bovendien aan het taxivervoer dat zij zelf nodig heeft te gaan aanbesteden. Het is daarbij de insteek om een contract te tekenen met één of meer partijen die taxivervoer kunnen verzorgen zonder schadelijke uitstoot te veroorzaken – bijvoorbeeld door met elektrische voertuigen te rijden.

Lees ook: Vier elektrische taxi’s voor Hofstad Taxicentrale

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

11 reacties op “Haags bedrijfsleven geeft elektrische taxi’s impuls”

Bart van den Berg|02.01.19|13:26

Het gaat die kant uit, onvermijdelijk. Diesel is de slag aan het verliezen. Vermoed dat we PHEV op LPG moeten gaan rijden. Over 5 jaar volledig elektrisch met een netto bereik van minstens 650 Km (en goed plannen, zeker in de koude maanden) dan komen we er wel. Dan zijn de prijzen ook aanvaardbaar. Wordt denkelijk iets van Chinese makelij, als ik de markt goed gevolgd heb.

Johan Zevenbergen|02.01.19|20:08

Maar de allergrootste vervuiler het produceren van luxe producten die de Bijenkorf verkoopt laat men buitenschot,
dus als de Bijenkorf nu is stopt met al die luxe onzin in te kopen en te verkopen schieten we een beetje meer op.
Inplaats van dit rookgordijn van kijk hoe goed wij bezig zijn.

Johan Zevenbergen|02.01.19|20:10

Met het totale maar zeer kleine verschil tussen electriche auto,s en taxi,s op benzine of diesel.

Wim De Roo|02.01.19|22:47

11 taxi’s. Wat als bedrijven géén diesels meer beschikbaar stellen voor de bedrijven in de spits? Brengen ze de klanten dan zelf weg?

Hans de Koning|03.01.19|23:12

Zolang electrische auto’s op kolen rijden, is het milieueffect 0. Maar kijk de gemeente en die bedrijven eens deugen mensen, kijkt u alstublieft goed. Want daar doen ze het voor. Voor de bühne.

Ton van Dalfsen|04.01.19|11:07

@ Hans, Precies. Het is allemaal commercie. De kolencentrales draaien nu nog meer op volle toeren om al die electrische auto’s aan de gang te houden. Dan zeggen ze, Ja maar wij krijgen groene stroom van de energie maatschappijen volgens ons abo. Loopt er dan een apart stroomlijntje naar die laadstations vanaf de windmolens?

Ton van Dalfsen|04.01.19|11:11

Shell is bezig om in Den Haag een paar benzinestations ook waterstof te kunnen tanken. DAN ben je goed bezig. We lopen echt te voorruit op de toekomst. Wacht effe een jaartje of 2 dan is ook waterstof in opmars die echt emissie zero is. Hebben de taxibedrijven nu allemaal electrische auto’s aangeschaft en krijgen over een jaartje of 2 spijt van. Want dan zijn de klanten voor waterstof auto’s

Taxi Volendam|07.01.19|16:55

In veel landen ten oosten van Nederland draaien volop kolen, bruinkool en gas centrales, en er worden nieuwe bij gebouwd. Ons land gebruikt ook stroom van deze centrale’s
Wat men in ons land doet met elektrisch rijden is dus de uitstoot verplaatsen naar deze landen.
Niet erg fraai !

Ton van Dalfsen|09.01.19|08:43

@ Taxi Volendam, Tja je moet toch ergens de stroom vandaan halen. met de windmolens die we hebben lukt dat niet. Dus kolencentrales sluiten en de stroom uit landen ten oosten van ons halen. En precies wat je dus zegt. de uitstoot verplaatsen en wij de kop in het zand steken. Iedereen die nu electrisch rijdt krijgt er over een jaartje of 2 nog spijt van. Je krijgt niets meer voor je auto terug terwijl we over zijn gegaan op bijv Waterstof. Ik wacht wel!!!!!

Ton van Dalfsen|16.01.19|10:48

Toevallig vanmorgen een kenner in energie gesproken. En die vertelde ook dat Shell volop bezig is met Waterstof. Omdat binnen een aantal jaren iedereen van het gas af moet willen ze de gaspijpleiding voor waterstof gaan gebruiken. Door gebruikmaking van de windturbines waterstof te maken in een nieuw te bouwen fabriek. m.a.w. Ik wacht!!!!! Laat iedereen maar lekker elektrische auto’s kopen waar je straks niets meer aan hebt. De overheid heeft zelfs vorige week een werkbezoek aan een waterstof

Ton van Dalfsen|16.01.19|10:49

fabriek in duitsland gehad. Duitsland is men veel verder daarin in voorruit. Daarom ook die ontwikkeling van Mercedes een auto aan de stekker en waterstof.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.