E-Crafter, Tribus

Zero emissie rolstoelbus VW E-Crafter binnenkort beschikbaar

E-Crafter, Tribus

Volkswagen en Tribus zijn een samenwerking aangegaan voor de ontwikkeling van een zero emissie E-Crafter rolstoelbus. De volledig elektrische rolstoelbus wordt leverbaar met een verlaagde voor-instap, TriflexAIR klap- en draaistoelen en een rolstoellift.

De vraag naar personenvervoer met uitstootvrije voertuigen stijgt enorm, met name in stedelijke gebieden. Tegelijkertijd is het aanbod van deze schone voertuigen voor de taxi- en openbaar vervoermarkt beperkt. Vooral als het gaat om voertuigen die niet meer dan 3.500 kilo wegen en dus gereden mogen worden met een rijbewijs B. Met de komst van de VW E-Crafter Rolstoelbus komt daar nu verandering in, belooft Tribus.

“Onze engineers hebben hard gewerkt aan een ontwerp dat voldoet aan alle Europese richtlijnen voor M1 personenvervoer”, aldus Tribus. “Aan de uitdagingen in materialen en gewicht zijn voldaan door het gebruik van hoogwaardige en lichtgewicht materialen.” Het maximum gewicht van de VW E-Crafter Rolstoelbus blijft onder de 3.500 kilo en dus kan het voertuig bestuurd worden door mensen met rijbewijs B.

Geschikt voor taxi en OV

Medio maart wordt een demovoertuig onderworpen aan een gedegen testprogramma. Deze gaat rijden bij enkele klanten van Tribus. Als de testresultaten goed zijn, gaat de rolstoelbus nog voor de zomer van 2019 van in productie. “De E-Crafter rolstoelbus is in deze vorm bij uitstek geschikt voor gebruik in binnenstedelijk gebied en goed in te passen in de reisschema’s van taxi’s en openbaar vervoer”, aldus Wilfred Wijnands van Tribus.

De VW E-Crafter rolstoelbus wordt een 8+1 met twee rolstoelplekken en een actieradius van NEDC 173 km. Het voertuig wordt voorzien van het rolstoelvastzetsysteem TriflexAIR en krijgt een verlaagde voor-instap en automatische rolstoellift aan de achterzijde. Dankzij snelladen (DC 40 Kw) kan de accu weer 80 procent worden bijgeladen in 45 minuten. Hierdoor kan de praktische actieradius flink worden vergroot. 

Technische specificaties:

Specificaties E-Crafter, Tribus

E-Crafter, Tribus

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Zero emissie rolstoelbus VW E-Crafter binnenkort beschikbaar”

Bart van Baal|07.03.19|12:36

Een onrealistische NEDC score zegt natuurlijk helemaal niks over de dagelijkse inzet…

De eerste praktijktesten met dit model geven een realistische actieradius van maarliefst 100km op een acculading.

En dat is dan nog met een kale bedrijfsbus, kun je nagaan als er een volledige M1 ombouw in zit en er rolstoelen/passagiers mee vervoerd worden.

Je zou toch verwachten dat in zo’n grote bus plaats is voor een groter (en bruikbaarder) accupakket.

Nico Katsburg|07.03.19|15:10

https://youtu.be/mstjcYfvGvo?t=860

De grootste vijand van een bus is zijn luchtweerstand en gewicht. Daardoor wordt het verbruik erg hoog. Tuurlijk is het heel zuinig als je bedenkt dat 350 Wh/km ongeveer gelijk is aan 3,5 liter diesel per 100 km.

Maar zet er dan ook een navenant groot accupakket onder en niet een van de E-Golf. Gezien de toekomst van het MEB van VW zou ik echt nog even wachten op de volgende generatie E-Crafter.

Ton van Dalfsen|07.03.19|15:55

En dan ook nog de rolstoel lift die stroom verbruikt. 1 lokaal ritje en kan weer aan de lader.

Ronald Strijland|13.03.19|21:40

ja en wat als je vier rolstoelen met de lift in de auto zetten moet je dan naast een laad paal staan.en dan twee weg brengen en met de laatste twee weer 45 minuten aan de laad paal om de laatste klanten weg te brengen.Dit is toch geen taxi

Zero emissie rolstoelbus VW E-Crafter binnenkort beschikbaar | TaxiPro
E-Crafter, Tribus

Zero emissie rolstoelbus VW E-Crafter binnenkort beschikbaar

E-Crafter, Tribus

Volkswagen en Tribus zijn een samenwerking aangegaan voor de ontwikkeling van een zero emissie E-Crafter rolstoelbus. De volledig elektrische rolstoelbus wordt leverbaar met een verlaagde voor-instap, TriflexAIR klap- en draaistoelen en een rolstoellift.

De vraag naar personenvervoer met uitstootvrije voertuigen stijgt enorm, met name in stedelijke gebieden. Tegelijkertijd is het aanbod van deze schone voertuigen voor de taxi- en openbaar vervoermarkt beperkt. Vooral als het gaat om voertuigen die niet meer dan 3.500 kilo wegen en dus gereden mogen worden met een rijbewijs B. Met de komst van de VW E-Crafter Rolstoelbus komt daar nu verandering in, belooft Tribus.

“Onze engineers hebben hard gewerkt aan een ontwerp dat voldoet aan alle Europese richtlijnen voor M1 personenvervoer”, aldus Tribus. “Aan de uitdagingen in materialen en gewicht zijn voldaan door het gebruik van hoogwaardige en lichtgewicht materialen.” Het maximum gewicht van de VW E-Crafter Rolstoelbus blijft onder de 3.500 kilo en dus kan het voertuig bestuurd worden door mensen met rijbewijs B.

Geschikt voor taxi en OV

Medio maart wordt een demovoertuig onderworpen aan een gedegen testprogramma. Deze gaat rijden bij enkele klanten van Tribus. Als de testresultaten goed zijn, gaat de rolstoelbus nog voor de zomer van 2019 van in productie. “De E-Crafter rolstoelbus is in deze vorm bij uitstek geschikt voor gebruik in binnenstedelijk gebied en goed in te passen in de reisschema’s van taxi’s en openbaar vervoer”, aldus Wilfred Wijnands van Tribus.

De VW E-Crafter rolstoelbus wordt een 8+1 met twee rolstoelplekken en een actieradius van NEDC 173 km. Het voertuig wordt voorzien van het rolstoelvastzetsysteem TriflexAIR en krijgt een verlaagde voor-instap en automatische rolstoellift aan de achterzijde. Dankzij snelladen (DC 40 Kw) kan de accu weer 80 procent worden bijgeladen in 45 minuten. Hierdoor kan de praktische actieradius flink worden vergroot. 

Technische specificaties:

Specificaties E-Crafter, Tribus

E-Crafter, Tribus

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Zero emissie rolstoelbus VW E-Crafter binnenkort beschikbaar”

Bart van Baal|07.03.19|12:36

Een onrealistische NEDC score zegt natuurlijk helemaal niks over de dagelijkse inzet…

De eerste praktijktesten met dit model geven een realistische actieradius van maarliefst 100km op een acculading.

En dat is dan nog met een kale bedrijfsbus, kun je nagaan als er een volledige M1 ombouw in zit en er rolstoelen/passagiers mee vervoerd worden.

Je zou toch verwachten dat in zo’n grote bus plaats is voor een groter (en bruikbaarder) accupakket.

Nico Katsburg|07.03.19|15:10

https://youtu.be/mstjcYfvGvo?t=860

De grootste vijand van een bus is zijn luchtweerstand en gewicht. Daardoor wordt het verbruik erg hoog. Tuurlijk is het heel zuinig als je bedenkt dat 350 Wh/km ongeveer gelijk is aan 3,5 liter diesel per 100 km.

Maar zet er dan ook een navenant groot accupakket onder en niet een van de E-Golf. Gezien de toekomst van het MEB van VW zou ik echt nog even wachten op de volgende generatie E-Crafter.

Ton van Dalfsen|07.03.19|15:55

En dan ook nog de rolstoel lift die stroom verbruikt. 1 lokaal ritje en kan weer aan de lader.

Ronald Strijland|13.03.19|21:40

ja en wat als je vier rolstoelen met de lift in de auto zetten moet je dan naast een laad paal staan.en dan twee weg brengen en met de laatste twee weer 45 minuten aan de laad paal om de laatste klanten weg te brengen.Dit is toch geen taxi