Rolstoelbus

‘Volledig inzicht in alles wat bij vervoer komt kijken’

Foto: iStock / Martinbowra (onbeperkt gebruik)

Als intermediair op het gebied van routegebonden vervoer is TC&O de afgelopen tijd druk bezig geweest met het verbeteren van zijn programma Taxiplanning Online (TOL). Voor opdrachtgevers en vervoerders belooft de nieuwe versie nog meer overzicht, inzicht en gebruiksgemak met betrekking tot alles wat met het vervoer te maken heeft.

TC&O werd opgericht door de vader van Han Senders, de huidige eigenaar. Het bedrijf neemt zowel vervoerders als hun opdrachtgevers werk uit handen en vormt het aanspreekpunt voor alle betrokkenen. “Iedereen belt of mailt naar ons in plaats van naar elkaar. Wij leggen de mutaties, klachten en andere zaken vast in systemen waar opdrachtgevers en vervoerders ook toegang tot hebben. We nemen zelfs de factuurcontrole voor onze rekening”, legt Senders uit.

In het begin waren de vervoerders niet allemaal enthousiast over de komst van TC&O. “Ze zagen ons als een partij die tussen taxibedrijf en opdrachtgever ging zitten”, vertelt Senders. “Bovendien moesten ze inzicht gaan geven in hun bedrijfsvoering. Dus er was wel wat weerstand. De eerste die daar medio 2001 overheen stapte was Connexxion. Zij zagen wat wij ze allemaal uit handen konden nemen en daarna volgden er snel meer vervoerders.”

Automatisering

De inspanningen van het bedrijf zijn puur op routegebonden vervoer gericht. Dankzij verregaande automatisering kan er vanuit Eersel worden gewerkt met een betrekkelijk compacte groep mensen. De automatisering komt ook het programma Taxiplanning Online (TOL) ten goede. Dat bestaat al langer maar de laatste tijd werd gewerkt aan een grote update die op 1 juni de bestaande versie van het systeem zal vervangen.

“Hiermee kunnen we alle betrokkenen bij het vervoer volledige transparantie en inzichtelijkheid bieden”, legt Mark Goorman uit. In de online module staan zaken als adresgegevens, een ritplanning voor de komende honderd dagen en openingstijden van locaties. Gebruikers kunnen allerlei mutaties doorgeven of doorvoeren. Maar het platform biedt ook mogelijkheden om vragen te stellen en klachten in te dienen.

Ziek- en afmeldingen

Met de opdrachtgever worden afspraken gemaakt over de rechten van de verschillende gebruikers van het systeem. Goorman: “Iedereen met toegang kan alle voor hem of haar relevante gegevens zien, maar niet iedereen mag alle handelingen verrichten. Vaak mogen ouders en verzorgers alleen ziek- en afmeldingen in het systeem zetten. Al het andere doen de instellingen doorgaans zelf.”

Het programma is helemaal aangepast aan de privacy-wetgeving. En de doorontwikkelde versie is minder gevoelig voor fouten omdat voorheen handmatige taken nu automatisch gaan. Goorman: “Boven alles biedt het opdrachtgevers, vervoerders en gebruikers volledig inzicht in alles wat bij het vervoer komt kijken.”

Tekst loopt door onder afbeelding. In onderstaand voorbeeld staat fictieve informatie.

TOL TC&O

Een goed voorbeeld daarvan zijn de loosmeldingen: ritjes waarvoor de taxi wel komt voorrijden, maar die niet doorgaan. Verspilde moeite voor het taxibedrijf en de school of instelling moet een vergoeding betalen voor een niet gereden rit. “Het systeem laat zien of er bij een bepaalde opdrachtgever veel van die loosmeldingen zijn. Daar maken wij ze dan op attent, want bij een afname van zulke meldingen heeft iedereen baat. Dankzij TOL kunnen we daar makkelijk en snel actie op ondernemen.”

Testen

De nieuwe versie van TOL is eerst onder een groep ouders van leerlingen getest, omdat zij het systeem het meeste gebruiken. Senders: “Er is veel verbeterd ten opzichte van de vorige versie en de testgroep was dan ook enthousiast. Vooral het verbeterde gebruiksgemak werd vaak genoemd. De volgende test was bij de onderwijs- en zorginstellingen, want die hebben meer gebruikersrechten als het om TOL gaat en in die zin gaat de test dan weer een stapje verder. Zij krijgen ook een eigen inlog waarmee ze alle mutaties en opmerkingen kunnen zien. Tevens kunnen ze alle klachten inzien en meteen terugkoppeling geven via het systeem.”

Tot slot zijn er de opdrachtgevers, die het systeem ook als beheerder gebruiken. Zij zullen de verbeterde editie van Taxiplanning Online als laatste gaan testen en ook daar kijkt TC&O met vertrouwen naar vooruit. “De nieuwe versie is in heel veel opzichten een flinke stap vooruit, voor alle betrokkenen”, stelt Senders. De bestaande module is gewoon online tot deze wordt vervangen door de nieuwe versie, wat op 1 juni gaat gebeuren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Volledig inzicht in alles wat bij vervoer komt kijken’ | TaxiPro
Rolstoelbus

‘Volledig inzicht in alles wat bij vervoer komt kijken’

Foto: iStock / Martinbowra (onbeperkt gebruik)

Als intermediair op het gebied van routegebonden vervoer is TC&O de afgelopen tijd druk bezig geweest met het verbeteren van zijn programma Taxiplanning Online (TOL). Voor opdrachtgevers en vervoerders belooft de nieuwe versie nog meer overzicht, inzicht en gebruiksgemak met betrekking tot alles wat met het vervoer te maken heeft.

TC&O werd opgericht door de vader van Han Senders, de huidige eigenaar. Het bedrijf neemt zowel vervoerders als hun opdrachtgevers werk uit handen en vormt het aanspreekpunt voor alle betrokkenen. “Iedereen belt of mailt naar ons in plaats van naar elkaar. Wij leggen de mutaties, klachten en andere zaken vast in systemen waar opdrachtgevers en vervoerders ook toegang tot hebben. We nemen zelfs de factuurcontrole voor onze rekening”, legt Senders uit.

In het begin waren de vervoerders niet allemaal enthousiast over de komst van TC&O. “Ze zagen ons als een partij die tussen taxibedrijf en opdrachtgever ging zitten”, vertelt Senders. “Bovendien moesten ze inzicht gaan geven in hun bedrijfsvoering. Dus er was wel wat weerstand. De eerste die daar medio 2001 overheen stapte was Connexxion. Zij zagen wat wij ze allemaal uit handen konden nemen en daarna volgden er snel meer vervoerders.”

Automatisering

De inspanningen van het bedrijf zijn puur op routegebonden vervoer gericht. Dankzij verregaande automatisering kan er vanuit Eersel worden gewerkt met een betrekkelijk compacte groep mensen. De automatisering komt ook het programma Taxiplanning Online (TOL) ten goede. Dat bestaat al langer maar de laatste tijd werd gewerkt aan een grote update die op 1 juni de bestaande versie van het systeem zal vervangen.

“Hiermee kunnen we alle betrokkenen bij het vervoer volledige transparantie en inzichtelijkheid bieden”, legt Mark Goorman uit. In de online module staan zaken als adresgegevens, een ritplanning voor de komende honderd dagen en openingstijden van locaties. Gebruikers kunnen allerlei mutaties doorgeven of doorvoeren. Maar het platform biedt ook mogelijkheden om vragen te stellen en klachten in te dienen.

Ziek- en afmeldingen

Met de opdrachtgever worden afspraken gemaakt over de rechten van de verschillende gebruikers van het systeem. Goorman: “Iedereen met toegang kan alle voor hem of haar relevante gegevens zien, maar niet iedereen mag alle handelingen verrichten. Vaak mogen ouders en verzorgers alleen ziek- en afmeldingen in het systeem zetten. Al het andere doen de instellingen doorgaans zelf.”

Het programma is helemaal aangepast aan de privacy-wetgeving. En de doorontwikkelde versie is minder gevoelig voor fouten omdat voorheen handmatige taken nu automatisch gaan. Goorman: “Boven alles biedt het opdrachtgevers, vervoerders en gebruikers volledig inzicht in alles wat bij het vervoer komt kijken.”

Tekst loopt door onder afbeelding. In onderstaand voorbeeld staat fictieve informatie.

TOL TC&O

Een goed voorbeeld daarvan zijn de loosmeldingen: ritjes waarvoor de taxi wel komt voorrijden, maar die niet doorgaan. Verspilde moeite voor het taxibedrijf en de school of instelling moet een vergoeding betalen voor een niet gereden rit. “Het systeem laat zien of er bij een bepaalde opdrachtgever veel van die loosmeldingen zijn. Daar maken wij ze dan op attent, want bij een afname van zulke meldingen heeft iedereen baat. Dankzij TOL kunnen we daar makkelijk en snel actie op ondernemen.”

Testen

De nieuwe versie van TOL is eerst onder een groep ouders van leerlingen getest, omdat zij het systeem het meeste gebruiken. Senders: “Er is veel verbeterd ten opzichte van de vorige versie en de testgroep was dan ook enthousiast. Vooral het verbeterde gebruiksgemak werd vaak genoemd. De volgende test was bij de onderwijs- en zorginstellingen, want die hebben meer gebruikersrechten als het om TOL gaat en in die zin gaat de test dan weer een stapje verder. Zij krijgen ook een eigen inlog waarmee ze alle mutaties en opmerkingen kunnen zien. Tevens kunnen ze alle klachten inzien en meteen terugkoppeling geven via het systeem.”

Tot slot zijn er de opdrachtgevers, die het systeem ook als beheerder gebruiken. Zij zullen de verbeterde editie van Taxiplanning Online als laatste gaan testen en ook daar kijkt TC&O met vertrouwen naar vooruit. “De nieuwe versie is in heel veel opzichten een flinke stap vooruit, voor alle betrokkenen”, stelt Senders. De bestaande module is gewoon online tot deze wordt vervangen door de nieuwe versie, wat op 1 juni gaat gebeuren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.