Toyota Mirai

Bouw van tankstations voor waterstof begint op gang te komen

Waterstof wordt gezien als een van de belangrijkste alternatieve brandstoffen op weg naar een emissievrije toekomst. De torenhoge kosten zijn voor veel tankstations echter een belemmering om nu al te investeren in waterstoflocaties. Terwijl de teller in Duitsland binnenkort op tachtig waterstoftankstations staat, is het aantal in Nederland nog op een hand te tellen. Toch lijkt er nu ook bij ons een kentering te komen.

Het is misschien wel de heilige graal voor de toekomst van de tankstation-branche: waterstof. Geen vervuiling, geen lawaai en een actieradius van tussen de 500 en 700 kilometer. Bovendien neemt het tanken van de brandstof niet langer in beslag dan een paar minuten. Nog een groot voordeel: er is geen concurrentie voor tankstations van branchevreemde partijen zoals bij snellaadpalen wel het geval is. Toch kleeft er op dit moment nog een grote ‘maar’ aan dit verhaal. Anno 2019 is het inspelen op waterstof voor veel partijen in Nederland namelijk nog geen haalbare kaart. Vooral de hoge investeringskosten en het kleine aanbod aan voertuigen dat op dit moment rijdt op deze alternatieve brandstof, zorgen ervoor dat de sector nog niet warmloopt voor waterstof.

Hoe anders is dit bij onze oosterburen. Eind november werd alweer het 79ste tankstation geopend waar voertuigen met een brandstofcel hun tank met waterstof kunnen vullen. Het tankstation is te vinden in het Zuid-Duitse Passau; het is een samenwerking tussen Shell en Air Liquide. Onder de paraplu van H2 Mobility hebben deze partijen samen met de maatschappijen Total en OMV, een zestal autofabrikanten (BMW, Honda, Hyundai, Toyota, Daimler en Volkswagen) en Linde de handen ineengeslagen om te bouwen aan een infrastructuur voor waterstof. De samenwerking die in 2015 van start is gegaan, werpt ondertussen zijn vruchten af.

En dat is vier…

In Nederland is een dergelijke samenwerking niet van de grond gekomen, wat duidelijk te zien is aan het aantal waterstofpunaises in onze landkaart. Jarenlang bleef het aantal in Nederland beperkt tot drie locaties (Rhoon, Delfzijl en Helmond). Afgelopen september opende PitPoint aan de Westervoortsedijk in Arnhem een locatie, die zowel geschikt is voor bussen en vrachtwagens (350 bar) als voor personenvoertuigen (700 bar). Het tankstation is 24/7 geopend en er kan direct aan de tankzuil betaald worden met een bankpas en onder meer met tankpassen van Travelcard en MultiTankcard.

Ook bij het tankstation van Jan Paul Kerkhof aan de Binckhorstlaan in Den Haag is sinds kort een waterstofinstallatie te vinden. Het project werd gerealiseerd in samenwerking met Drentse bedrijf Resato, dat gespecialiseerd is in waterstoftechnologie. Op dit moment wordt er nog druk getest, maar binnenkort zal het vulpunt ook geopend worden voor klanten van het BP-tankstation. Het gaat ook hier om zowel een 350 als een 700 bar-installatie.

Activiteiten in het hoge noorden

Een andere pionier die grote kansen ziet voor waterstof is ondernemer Edward Doorten. Bij zijn multifuel tankstation langs de A28 bij Pesse in Drenthe zal op korte termijn ook waterstof verkocht gaan worden. Op het immense terrein worden tal van alternatieve brandstoffen aangeboden en waterstof mag daar volgens Doorten niet bij ontbreken.

Het Groningse bedrijf Holthausen Energy Points heeft bovendien grote plannen en wil flink investeren in tankstations voor waterstof. In het voorjaar van 2020 start de bouw van een waterstoftankstation in de Amsterdamse haven. Net na de zomer kunnen zowel personenauto’s als vrachtwagens hun tank vullen bij de nieuwe locatie aan de Australiëhavenweg in het Amsterdamse bedrijvengebied Westpoort. Bij het station kan getankt worden met 700 bar voor personenauto’s, bestelwagens en taxi’s en met 350 bar voor vrachtwagens en bussen. Holthausen heeft plannen voor meer waterstofstations en liet eerder al weten onder meer locaties in het hoge noorden te willen ontwikkelen.

Ziet er heel anders uit

Ook OrangeGas maakte onlangs bekend dat het grote plannen heeft met waterstof. In september liet de aanbieder van groene brandstoffen weten dat het een zogenaamde DKTI-subsidie toegekend heeft gekregen ter waarde van 2 miljoen euro voor het bouwen van stations voor waterstof in Amsterdam en Utrecht. Samen met de eerder toegekende Benefic-subsidie komt het totaal toegekende bedrag daarmee uit op 2,6 miljoen euro. Komende 5 jaar wil het van oorsprong Friese bedrijf nog vijf tot tien waterstoftankstations realiseren.

Hoewel Shell in Duitsland al meer dan twintig waterstoflocaties heeft, ziet de wereld er in Nederland heel anders uit. Toch zijn er concrete plannen voor het realiseren van tankpunten. Shell Nederland maakte in de zomer bekend dat het een aanbesteding in de wacht heeft gesleept voor het bouwen van een nieuw waterstofstation aan de Peizerweg in Groningen. Ook in Amsterdam en Schiphol heeft de maatschappij concrete plannen voor het gaan verkopen van waterstof.

Er is bovendien definitief groen licht voor het bouwen van een tankstation voor waterstof aan de Aanwas op industrieterrein Borchwerf in Roosendaal. In de zomer kreeg H2point het bericht dat de daarvoor benodigde subsidie is toegekend. Samen met de al eerder ontvangen Europese BENEFIC-subsidie maakt dit de weg vrij voor de uitrol van het station. De locatie moet in het eerste kwartaal van 2020 opengaan. Het bedrijf verkent bovendien de mogelijkheden om op bedrijventerrein Weststad in Oosterhout met waterstof aan de slag te gaan.

Alkmaar en Zaandstad

De bestaande tankstations van NXT in Alkmaar en Zaanstad zullen volgend jaar ook worden uitgebreid met een waterstofinstallatie. Het is de bedoeling dat waterstof vanaf 2020 beschikbaar is op beide Noord-Hollandse stations. De locaties worden geëxploiteerd door GP Groot en HYGRO. Het eerste station ligt op bedrijventerrein Boekelermeer in Alkmaar, het tweede op bedrijventerrein Hoogtij in Zaanstad.

Olivier van Parys (algemeen directeur) van Total Nederland liet in een interview met TankPro onlangs ook doorschemeren kansen te zien voor waterstof. Onder meer in Rotterdam bij locatie Alexandrium zijn er plannen. Total kan daarbij de vruchten plukken van de kennis die aanwezig is bij PitPoint, dat in 2017 door de Franse maatschappij werd overgenomen.

In vergelijking met onze oosterburen stelt de waterstofinfrastructuur in Nederland nog niet al te veel voor. Het lijkt er nu toch op dat daar verandering in gaat komen. Een groot aantal serieuze partijen ziet kansen en maakt slim gebruik van de beschikbare subsidiepotjes om deze nieuwe weg in te slaan. Het is echter de vraag of de planning die de aanbieders in gedachten hebben ook daadwerkelijk haalbaar is. Want als een ding afgelopen jaren overduidelijk is gebleken is het wel dat de nieuwe wereld van waterstof voor veel partijen nog onbekend terrein is. En dat komt de snelheid bepaald niet ten goede…

Auteur: Remco Nieuwenbroek

9 reacties op “Bouw van tankstations voor waterstof begint op gang te komen”

frans ritzerfeld|18.12.19|12:17

Jammer weer een grote hoop achterhaalde energie, er is en word weer op het verkeerde paard gewed en kapitaal word weer op grote schaal vernietigd. NEDERLAND WORD WAKKER
Wereldprimeur TU Leuven in Belgie 1 zonnepaneel van 1,6 m2 produceert (let op) UIT LUCHT 250 tot 300 liter waterstof per dag.
Wereldprimeur TU Delft in Nederland waterstof poeder of korrels, dus geen hoge druktanks meer van 300 en 700 bar, allemaal te vinden op google. (Een vrachtauto op en neer naar Barcelona, verbruik 1200 lit

frans ritzerfeld|18.12.19|12:25

Verbruik 1200 liter diesel, op waterstofpoeder 350 kg emissievrij.
een luxeauto op een kilo 241 km emissievrij, alles is achterhaald, hier moet de industrie op in spelen, dan kunnen de boeren gewoon boeren en de bouwers gewoon verder bouwen. Met deze wetenschap moet de overheid absoluut stoppen met deze milieu horror bij het bedrijfsleven neer te leggen. Let op alles wat fossiel aangedreven is, is binnen 20 jaren aan banden gelegd en we hebben een schone wereld, maby a dream comes true.

frans ritzerfeld|18.12.19|12:36

Krachtcentrales, luchtvaart, scheepvaart, windmolens, vrachtwagens,auto’s. scooters, zelfs e-bikes, alles op waterstof poeder. persoonlijk vind ik, dit zijn de beste uitvindingen van de hele wereld, nu de politiek nog over de streep trekken.

Ton Van Dalfsen|18.12.19|18:47

Tja Politiek nederland begrijpt het nog niet helemaal. Waar moeten we al die elektra straks allemaal vandaan halen. Windmolens? En daar moeten alle huishoudens straks op draaien. Auto’s. en noem maar op. Dat wordt import uit landen als Polen van hun kolencentrales gebouwd met geld van de russen. Uh Polen is toch een EU lid? Daarom verzetten zij zich in Madrid. Polen ziet winst in onze gekte. Ook de russen zien winst in onze gekte. En wij kunnen zelf waterstof maken. Duitsland maakt tenminste

Ton Van Dalfsen|18.12.19|18:48

snelheid in waterstofstations. ook duitsland weet dat ze de elektra zelf niet kunnen produceren van hun bescheiden windmolens.

frans ritzerfeld|18.12.19|22:17

Ton mijn berichten zijn revolutionair, waterstof geweldig zowiezo, maar geen hoge druk tanks meer nodig, dit cq omschrevem is ultimo en echt waar, alles is achterhaald, de waterstof poeder of korrel produceert zelf stroom.
De hele auto industrie was sceptisch tegen de gevaren van de hoge druk tanks, een voorbeeld om gas vloeibaar te krijgen 80 bar, om zuurstof vloeibaar te krijgen 200 bar, waterstof tussen 300 en 700 bar, hier ligt een groot gevaar, maar dit is helemaal achterhaald, lezen svp

frans ritzerfeld|19.12.19|11:43

Het mooie van deze waterstof poeder is dat men het overal in de wereld naar toe kan brengen ( zonder risico )en energie/stroom op kan wekken zelfs tot 5000 km in de woestijn, het schijnt dat 60 tot 70 % van de wereld geen elektra heeft, deze poeder is na de uitvinding van het wiel en de mobiele telefonie een nog grotere uitvinding. Overal in de wereld worden miljarden verkwist tegen stikstof en emissieproblemen, terwijl cq. omschreven het ultieme antwoord is van al deze heisa

frans ritzerfeld|19.12.19|12:55

Straks tankt men 25 kilo en is non stop 6000 km. verder, als men 50 kg tankt meer dan 10000 km. verder. EMISSIEVRIJ
Met deze wetenschap moet iedere hoog geplaatste politicus zijn verantwoording nemen, en dit meteen op korte termijn universeel proberen te realiseren, liefst op de hele wereld, er is zelfs geen klimaatconferentie meer nodig, zoals in Madrid, de hele wereld is in opstand aan het komen, daar hebben we voorbeelden genoeg van.

frans ritzerfeld|19.12.19|12:59

Geen electrische laadpalen meer, geen kern/kolen centrales meer, alles wat fossiel aandrijft is en word taboe.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.