Elektrisch laden. Foto: ProMedia (VK)

‘Consument vraagt nauwelijks om elektrische taxi’s’

Elektrisch laden. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia (VK)

Het aantal elektrische taxi’s in Nederland groeit, mede door gericht beleid in diverse steden. Maar als de consument iets te kiezen heeft, dan valt die keuze niet vaak op de elektrische taxi. Zelfs bij gelijke prijzen is de belangstelling beperkt. Dat constateert Sven Braam, de algemeen directeur van boekingsplatform Sneleentaxi.nl.

Hij baseert zich op een onderzoek naar ruim 1.400 in januari geboekte ritten waarbij kon worden gekozen tussen een elektrische taxi en een taxi op traditionele brandstof. Duurzaamheid is een uitgangspunt van het bedrijf, legt Braam uit. Met het uitbreiden van het aanbod met elektrisch vervoer moest daarin een volgende stap worden gezet. Maar dat valt nog tegen. ‘’We besparen al veel CO2-uitstoot door vraag en aanbod op een efficiënte manier te combineren, maar de rol van de elektrische taxi is vooralsnog minimaal”, aldus Braam.

Andere drempels

Wat daarin mee kan spelen, is dat de elektrische taxi een gemiddelde meerprijs van 30 procent kent. Om dat te onderzoeken, nam Sneleentaxi.nl dat verschil tijdelijk weg. Nog steeds kiest dan echter slechts 18 procent van de boekers voor een elektrische taxi. Braam: “Blijkbaar zijn er nog andere drempels. Uit reacties blijkt dat mensen bijvoorbeeld bang zijn om comfort in te leveren. Dit terwijl elektrische auto’s vaak juist heel comfortabel zijn.”

Ook veel taxiondernemers hikken nog tegen elektrisch aan. De lange laadtijden en beperkte actieradius spelen daar in mee. Xavier Wijngaarden is een van de vervoerders van Sneleentaxi met een elektrische (hybride) auto. Ook hem valt op dat nog weinig mensen kiezen voor deze manier van reizen. “De vraag naar elektrische taxi’s valt echt tegen. Zolang die vraag er niet is, zullen vervoerders ook niet snel investeren in een duurzame taxi”, aldus Wijngaarden.

Investeringen zijn nodig

Dat het nog niet gaat zoals beoogd, wil niet zeggen dat Sneleentaxi elektrische taxi’s weer uit het aanbod haalt. Maar er valt nog wel veel te winnen. “Recent verscheen een rapport van de Commissie-Remkes over het terugdringen van de stikstofuitstoot. Hierbij kwam ook de uitstoot door vervoersbewegingen van en naar luchthavens ter sprake”, legt het bedrijf uit. Sneleentaxi gaat graag in gesprek met Remkes, aldus Braam. “Momenteel leggen wij nog geld toe als er elektrisch wordt geboekt. Om daadwerkelijk een volgende slag te slaan, zijn investeringen nodig.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “‘Consument vraagt nauwelijks om elektrische taxi’s’”

Richard|14.02.20|10:09

Als ik een taxi wil boeit mij het niet wat voor taxi ik krijg. Wil gewoon van A naar B en of dat nu een elektrische is of een diesel of groen gas…….
Alsof een klant daarom vraagt

John van der Horst|15.02.20|00:17

Elektrische taxi`s moeten juist 30% GOEDKOPER zijn dan traditionele brandstof taxi`s. Er hoeft uiteindelijk geen dure brandstof in… De klant wil ook graag van DIE winst profiteren. Taak van de taxi-ondernemer om zijn taxi op te laden met eigen zonnepanelen. Ik rijdt al 10 jaar toyota prius, en de meeste opmerkingen zijn: “elektrisch rijden?? dan zal de prijs ook wel lager zijn, toch??”

Pierre van Aert|15.02.20|13:36

Als wij met een taxi van 8 jaar oud en 600.000 km op de teller voor komen rijden, dan krijgen wij die vraag ook weleens. Met zo’n oude bak krijgen wij zeker ook korting van jullie ?

Bertax Landsmeer|19.02.20|10:16

John van der Horst hierboven zegt het juiste,

Elektrisch rijden in een taxi zou goedkoper moeten zijn dan Brandstof voor de klant want alles is gebaseerd op kostprijs!
Dan stimuleer en beloon je de consument om ook groen mee te doen en uiteindelijk verdien je dan meer omdat de vraag groter wordt!

Als ik een nieuwe Taxi koop, en een Elektrische Taxi momenteel behalve Tesla is nauwelijks duurder dan de gemiddelde diesel taxi, verhoog Ik toch ook niet mijn tarieven?
Doe je dat wel dan verlies je

Bertax Landsmeer|19.02.20|10:49

klanten!

Klanten kijken momenteel alleen maar wat het kost want taxi,s zijn potduur!
Het interesseert mensen momenteel geen klap hoe ze van a naar b komen als het maar goedkoop is!
Kijk maar naar subsidies op aanschaf van Mitsubishi,s phev zogenaamd hybrid rijden jongens wat zijn we groen!
Er werd nagenoeg niet 1 kilometer groen gereden en volgetankt omdat er graag een SUV gereden moest worden met lage bijtelling!

Ook de aanschaf van een elektrische taxi is duur en waarom? Geen Bpm vergoeding

Bertax Landsmeer|19.02.20|11:06

meer en andere factoren zoals,

Btw verhoging van 6 naar 9 procent dus duurder Voor consument en de ondernemer moet dit afleggen ( collectant belastingdienst)
KOR afgeschaft ( kleine ondernemersregeling) is een korting op de te betalen btw per jaar ( beslasting)
Investeringsaftrek per jaar 7000.- is gekort tot 5000.- in stappen tot totale afschaffing om de middeninkomens 2,5% verhogen!
Dat is mooi weer spelen door de overheid mensen!

Verzekeringen zijn potduur en voor elektrische taxi,s hoger

Bertax Landsmeer|19.02.20|11:16

Er moet straks betaald worden voor locale overheids faciliteiten zoals onderhoud taxistandplaatsen, standplaatsmanagement door de kleine ondernemer!

En de regering maar de stad onbeperkt volpompen met Taxi,s en zzpers en zich afvragen waarom er geen animo is voor investeringen in groen vervoer!

Zorg eerst maar voor een goede boterham door de kleine ondernemers te helpen in bv Amsterdam die daar wonen en werken en betalen voor de locale economy!

Dan kunnen wij 30% goedkoper vervoer aanbieden!

‘Consument vraagt nauwelijks om elektrische taxi’s’ | TaxiPro
Elektrisch laden. Foto: ProMedia (VK)

‘Consument vraagt nauwelijks om elektrische taxi’s’

Elektrisch laden. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia (VK)

Het aantal elektrische taxi’s in Nederland groeit, mede door gericht beleid in diverse steden. Maar als de consument iets te kiezen heeft, dan valt die keuze niet vaak op de elektrische taxi. Zelfs bij gelijke prijzen is de belangstelling beperkt. Dat constateert Sven Braam, de algemeen directeur van boekingsplatform Sneleentaxi.nl.

Hij baseert zich op een onderzoek naar ruim 1.400 in januari geboekte ritten waarbij kon worden gekozen tussen een elektrische taxi en een taxi op traditionele brandstof. Duurzaamheid is een uitgangspunt van het bedrijf, legt Braam uit. Met het uitbreiden van het aanbod met elektrisch vervoer moest daarin een volgende stap worden gezet. Maar dat valt nog tegen. ‘’We besparen al veel CO2-uitstoot door vraag en aanbod op een efficiënte manier te combineren, maar de rol van de elektrische taxi is vooralsnog minimaal”, aldus Braam.

Andere drempels

Wat daarin mee kan spelen, is dat de elektrische taxi een gemiddelde meerprijs van 30 procent kent. Om dat te onderzoeken, nam Sneleentaxi.nl dat verschil tijdelijk weg. Nog steeds kiest dan echter slechts 18 procent van de boekers voor een elektrische taxi. Braam: “Blijkbaar zijn er nog andere drempels. Uit reacties blijkt dat mensen bijvoorbeeld bang zijn om comfort in te leveren. Dit terwijl elektrische auto’s vaak juist heel comfortabel zijn.”

Ook veel taxiondernemers hikken nog tegen elektrisch aan. De lange laadtijden en beperkte actieradius spelen daar in mee. Xavier Wijngaarden is een van de vervoerders van Sneleentaxi met een elektrische (hybride) auto. Ook hem valt op dat nog weinig mensen kiezen voor deze manier van reizen. “De vraag naar elektrische taxi’s valt echt tegen. Zolang die vraag er niet is, zullen vervoerders ook niet snel investeren in een duurzame taxi”, aldus Wijngaarden.

Investeringen zijn nodig

Dat het nog niet gaat zoals beoogd, wil niet zeggen dat Sneleentaxi elektrische taxi’s weer uit het aanbod haalt. Maar er valt nog wel veel te winnen. “Recent verscheen een rapport van de Commissie-Remkes over het terugdringen van de stikstofuitstoot. Hierbij kwam ook de uitstoot door vervoersbewegingen van en naar luchthavens ter sprake”, legt het bedrijf uit. Sneleentaxi gaat graag in gesprek met Remkes, aldus Braam. “Momenteel leggen wij nog geld toe als er elektrisch wordt geboekt. Om daadwerkelijk een volgende slag te slaan, zijn investeringen nodig.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “‘Consument vraagt nauwelijks om elektrische taxi’s’”

Richard|14.02.20|10:09

Als ik een taxi wil boeit mij het niet wat voor taxi ik krijg. Wil gewoon van A naar B en of dat nu een elektrische is of een diesel of groen gas…….
Alsof een klant daarom vraagt

John van der Horst|15.02.20|00:17

Elektrische taxi`s moeten juist 30% GOEDKOPER zijn dan traditionele brandstof taxi`s. Er hoeft uiteindelijk geen dure brandstof in… De klant wil ook graag van DIE winst profiteren. Taak van de taxi-ondernemer om zijn taxi op te laden met eigen zonnepanelen. Ik rijdt al 10 jaar toyota prius, en de meeste opmerkingen zijn: “elektrisch rijden?? dan zal de prijs ook wel lager zijn, toch??”

Pierre van Aert|15.02.20|13:36

Als wij met een taxi van 8 jaar oud en 600.000 km op de teller voor komen rijden, dan krijgen wij die vraag ook weleens. Met zo’n oude bak krijgen wij zeker ook korting van jullie ?

Bertax Landsmeer|19.02.20|10:16

John van der Horst hierboven zegt het juiste,

Elektrisch rijden in een taxi zou goedkoper moeten zijn dan Brandstof voor de klant want alles is gebaseerd op kostprijs!
Dan stimuleer en beloon je de consument om ook groen mee te doen en uiteindelijk verdien je dan meer omdat de vraag groter wordt!

Als ik een nieuwe Taxi koop, en een Elektrische Taxi momenteel behalve Tesla is nauwelijks duurder dan de gemiddelde diesel taxi, verhoog Ik toch ook niet mijn tarieven?
Doe je dat wel dan verlies je

Bertax Landsmeer|19.02.20|10:49

klanten!

Klanten kijken momenteel alleen maar wat het kost want taxi,s zijn potduur!
Het interesseert mensen momenteel geen klap hoe ze van a naar b komen als het maar goedkoop is!
Kijk maar naar subsidies op aanschaf van Mitsubishi,s phev zogenaamd hybrid rijden jongens wat zijn we groen!
Er werd nagenoeg niet 1 kilometer groen gereden en volgetankt omdat er graag een SUV gereden moest worden met lage bijtelling!

Ook de aanschaf van een elektrische taxi is duur en waarom? Geen Bpm vergoeding

Bertax Landsmeer|19.02.20|11:06

meer en andere factoren zoals,

Btw verhoging van 6 naar 9 procent dus duurder Voor consument en de ondernemer moet dit afleggen ( collectant belastingdienst)
KOR afgeschaft ( kleine ondernemersregeling) is een korting op de te betalen btw per jaar ( beslasting)
Investeringsaftrek per jaar 7000.- is gekort tot 5000.- in stappen tot totale afschaffing om de middeninkomens 2,5% verhogen!
Dat is mooi weer spelen door de overheid mensen!

Verzekeringen zijn potduur en voor elektrische taxi,s hoger

Bertax Landsmeer|19.02.20|11:16

Er moet straks betaald worden voor locale overheids faciliteiten zoals onderhoud taxistandplaatsen, standplaatsmanagement door de kleine ondernemer!

En de regering maar de stad onbeperkt volpompen met Taxi,s en zzpers en zich afvragen waarom er geen animo is voor investeringen in groen vervoer!

Zorg eerst maar voor een goede boterham door de kleine ondernemers te helpen in bv Amsterdam die daar wonen en werken en betalen voor de locale economy!

Dan kunnen wij 30% goedkoper vervoer aanbieden!