Toyota Mirai

Nieuwe Toyota Mirai: waterstofauto met bereik tot 650 kilometer

De tweede generatie van de Toyota Mirai is een feit. Deze waterstofauto heeft ten opzichte van zijn voorganger 30 procent meer actieradius en er kunnen nu vijf in plaats van vier mensen meerijden. De eerste Mirai wordt al gebruikt in de Nederlandse taximarkt en de opvolger is volgens Toyota eveneens zeer geschikt om als taxi te worden ingezet.

De eerste editie van de Mirai stamt uit 2015. Vorig jaar liet Toyota op de Tokyo Motor Show al de conceptversie zien en nu is het tijd voor de Europese marktintroductie van het uiteindelijke productiemodel. In de tussenliggende jaren is het voertuig doorontwikkeld, met onder meer verbeteringen aan de waterstofcel en de toepassing van grotere waterstoftanks. Daarvan zijn er nu drie aan boord; een grote en twee kleine.

Tekst loopt door onder de foto

Toyota Mirai

Dit alles resulteert in zo’n 30 procent meer actieradius, tot naar schatting 650 kilometer volgens de internationale WLTP-richlijn. Ook het tanken gaat in enkele minuten. Bovendien is het aantal waterstofstations in Nederland nu nog beperkt, maar wel groeiende. Zo zijn er tanklocaties in aanbouw aan de A4 bij Schiphol, in Amsterdam en in Den Haag. Ook in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond kan er al waterstof worden getankt en het aantal vulpunten wordt de komende tijd steeds groter. Eind dit jaar moeten er zo’n vijftien waterstoflocaties in Nederland gerealiseerd zijn.

Wmo- en leerlingenvervoer

De nieuwe Toyota Mirai heeft een sportief uiterlijk en biedt ruimte aan vijf personen (één meer dan de voorganger) en verschillende grote tassen. Dit alles maakt de waterstofauto volgens Toyota bij uitstek geschikt voor taxivervoer. Vooralsnog zet alleen Noot de eerste versie van de Mirai op grote schaal in voor doelgroepenvervoer. Het bedrijf heeft zo’n 45 waterstofauto’s in zijn vloot. Daarvan worden er 35 ingezet voor het wmo-vervoer in Den Haag, maar sinds kort worden er ook leerlingen in Rhenen en Veenendaal mee vervoerd.

Tekst loopt door onder de foto

Toyota Mirai

Noot-directeur Martijn Kersing lichtte de keuze voor waterstofauto’s in Den Haag, waarin de aanbesteding om duurzame voertuigen werd gevraagd, destijds als volgt toe. “Elektrisch rijden lag voor de hand, maar al snel kwam ik uit bij waterstofauto’s en bij Toyota, dat bijna als enige merk rijden op waterstof serieus neemt. Bovendien ontdekte ik dat er in Den Haag een waterstof-tankstation zou komen. Voor mij was één plus één toen twee: dit moest het worden.” In samenwerking met Toyota werd vervolgens in een half jaar tijd het benodigde wagenpark samengesteld.

‘Aantrekkelijke auto’

Achter het vernieuwde ontwerp van de Mirai zit een idee, aldus chief engineer Yoshikazu Tanaka. “De auto moet klanten het gevoel geeft dat ze er altijd in willen rijden, met een design dat emotie oproept. De prestaties en rijdynamiek moet de bestuurder een goed gevoel geven. Klanten moeten de Mirai niet alleen aanschaffen omdat het een brandstofcelauto zonder schadelijke emissies is, maar vooral omdat het een aantrekkelijke auto is, ongeacht de brandstofcel. Met dat doel wordt de Mirai verder ontwikkeld, waarbij we hopen dat de auto een belangrijke bijdrage kan leveren aan een samenleving gebaseerd op waterstof.”

Tekst loopt door onder de foto

Toyota Mirai

“De Toyota Mirai heeft een extreem laag zwaartepunt, waardoor de wegligging optimaal en comfortabel is”, legt de autoproducent uit. Het exterieurdesign wordt gekenmerkt door “lage lijnen, elegante proporties, gestroomlijnde carosserie en 20 inch-wielen.” Van binnen staan warmte, comfort en aangenaam reizen voorop, wat onder meer wordt benadrukt met een 12,3 inch centraal dislplay en een geavanceerd instrumentenpaneel.

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

10 reacties op “Nieuwe Toyota Mirai: waterstofauto met bereik tot 650 kilometer”

Peter Vriens|03.03.20|16:16

€ 15 per kg.
Dan kom je rond 18 cent per km waterstof, is wel veel natuurlijk.

Ton Van Dalfsen|03.03.20|20:56

Over een aantal jaar zal ook de energie prijzen omhoog gaan. Let op we zullen later moeten importeren, en dat zal tegen een hogere prijs gaan dan nu. Als de overheid wil dat we electrisch gaan rijden, Electrisch stoken, electrisch koken. Die energie kunnen wij niet maken, Dus import. Zoals iemand van BMW zei: Wij gaan straks En EV’s verkopen en waterstof aangedreven auto’s maken en verkopen. BMW doet dat in samenwerking met Hyundai. Net als nu de keus tussen benzine en diesel.

Ton Van Dalfsen|03.03.20|20:58

Zoals het er nu nog naar uit ziet is mijn volgende een Mirai. tenzij de andere autobouwers eerder met waterstof komen. Mercedes heeft er al eentje. Alleen die zijn nu nog maar voor de verhuur in Dld beschikbaar.

Rob van Gils|04.03.20|21:24

Wat een lelijke auto,.. Maar ik las net hierboven dat ze samenwerken met BMW dus dan zal er wel een mooier ontwerp uitrollen tzt. Maar qua techniek wat goed! nu nog ff het gasnet omzetten naar waterstof kan je lekker thuis gaan waterstof tanken ;) Ook binnen enkele minuten weer de tank vol ik denk dat het een geduchte conccurent van elektrisch rijden! Vol gas “correctie” Vol waterstof..!

Chris Bollee|05.03.20|11:58

Wat vind meneer van Gils dan wel een mooie auto??? Daar ben ik dan wel zeer benieuwd naar.

Chris Bollee

Frank Godijn|05.03.20|12:06

€81K is een stevige prijs voor een auto tbc personenvervoer zal je aardig wat ritjes moeten wegzetten om dit terug te verdienen.

Weetikniet Freekie|06.03.20|06:53

Waterstof tanken is sowieso nog een ramp.
20 minuten omdat de koppeling vastgevroren zit, en dan nog extra aanrij-tijd.
Duurt allemaal veel te lang, en waterstof is nog steeds afhankelijk van gas.
Terwijl elektrisch rijden onafhankelijk is.

prijzen van waterstof per Kg liggen tussen de 10.00~12.50 overigens.
Maar dan nog je bent afhankelijk van de paar leveranciers die er zijn.
Weinig concurrentie betekent dat ze kunnen vragen wat ze willen.

Mieke Heijnens|06.03.20|07:10

GEEN HOGE DRUK TANKS MEER, WATERSTOF POEDER OF KORRELS DIT IS DE TOEKOMST, MET 100 KG 24000 KM RIJDEN
Waarom zet onze politiek en de auto industrie hier niet hoog op in, alles is achterhaald, weg met de aankomende 1,7 miljoen e-laadpalen, enz enz enz.

Ton Van Dalfsen|06.03.20|11:21

Het komt allemaal nog. Waterstof staat nog in de kinderschoenen. In duitsland geven ze al daarmee gas. 2025 zal het er anders uit gaan zien. De ontwikkeling is in volle gang. Ik laat mij nog niet gek maken.

Peter Groeneveld|18.03.20|14:17

Methanol, veel schoner en goedkoper!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.