Cabine chauffeur. Foto: Tribus

Speciale cabine beschermt taxichauffeur tegen corona

Taxi Geerets de Leeuw en Tribus hebben in zeer korte tijd een cabine ontwikkeld waarmee taxichauffeurs in het doelgroepenvervoer veilig hun werk kunnen doen terwijl het coronavirus rondwaart. Dit maakt het onder meer mogelijk om corona-patiënten te vervoeren zonder gevaar op besmetting.

Door Taxi Geerets de Leeuw uit het Limburgse Ospel worden normaal zo’n 2.000 ritten per dag gereden. Afgelopen donderdag waren dat er er nog slechts 190, ofwel iets minder dan 10 procent. Ook bij dit bedrijf is vrijwel al het werk weggevallen.

“We rijden eigenlijk alleen nog maar het noodzakelijke ziekenvervoer, bijvoorbeeld voor dialysepatiënten”, legt operationeel manager Mark Goorman uit. “Het deel van het vervoer dat doorgaat, willen we wel zo veilig mogelijk doen met het oog op het coronavirus. Sowieso werken we daarvoor alleen met chauffeurs die dat zelf willen en hen kunnen we nu een extra veilige werkplek bieden met dank aan de door Tribus ontwikkelde cabines.”

Eerste rit ingeboekt

Die ontwikkeling ging erg snel. Woensdag kwam vanuit opdrachtgever Omnibuzz het verzoek binnen bij Geerets De Leeuw om corona-patiënten te kunnen vervoeren zonder dat chauffeurs daarbij gevaar lopen op besmetting. Er werd meteen contact opgenomen met Tribus, dat voertuigen normaliter ombouwt om ze geschikt te maken voor rolstoelvervoer en ander doelgroepenvervoer. Door Tribus werden taxi’s voorzien van speciale cabines met doorzichtige plastic wanden.

Op donderdag gingen twee voertuigen naar Utrecht om op vrijdag weer afgeleverd te worden in Ospel. Vanaf maandag worden de taxibusjes met chauffeurscabine ingezet. “De eerste rit is zelfs al ingeboekt”, meldt Goorman. Hij verwacht dat de cabines nog een hele tijd van pas zullen komen of zelfs nodig zullen zijn met het oog op de maatregelen tegen het coronavirus. En op het moment dat dit niet meer zo is, kunnen de cabines worden gedemonteerd en de voertuigen in hun oorspronkelijke staat worden hersteld.

Cabine chauffeur. Foto: TribusCabine chauffeur. Foto: Tribus

TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis en de taxisector.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

20 reacties op “Speciale cabine beschermt taxichauffeur tegen corona”

Pierre van Aert|20.03.20|14:53

Je zal er toch uit moeten om de mensen de taxi in te helpen, hun pasje en geld aan te nemen, hun gordel aan te doen enz enz.

Richard|20.03.20|15:01

Bij ons worden er geen pasjes meer door de lezers van de BCT gehaald. Contante ritten gaan middels contactloos pinnen. Indien mensen zelf geen gordel om kunnen doen hebben we handschoenen. De 1,5 meter afstand is natuurlijk niet helemaal te beperken. Maar dit is in ieder geval iets

Marco Mens|20.03.20|18:46

Wat een ontzettend goede actie!! CHAPEAU! Voor Geerets de Leeuw en Tribus. Het ziet er zeer net uit. En hopelijk ruim voldoende bescherming bied aan de chauffeurs!! @ Pierre van Aert het zou u sieren om het positieve in te zien…

Boefhjuu Holleeder|21.03.20|07:39

ik snap jullie doelstelling maar lopen jullie die niet een beetje voorbij nu , dat het voor de chauffeur vellig is wil niet zeggen dat dit ook geld voor de passagiers….zoals jullie beschrijven in dit artikel het onder meer mogelijk om corona-patiënten te vervoeren zonder gevaar op besmetting.
ik meen dat groepsvorming nu uit den boze is neem jullie verantwoording hoe kun je corona-patiënten nu vervoeren is deze bare omstandigheden …kijk patiënten oké maar corona-patiënten!!!!!

Paul Dijkhuizen|21.03.20|12:12

Zit hier ook een RDW-keuring bij? Veranderingen aan een bedrijfsauto moeten goedgekeurd worden door de RDW, ik begrijp het idee, het ziet er ook prima uit, maar vaak mogen dit soort veranderingen niet zomaar.

Sonja Walkows|21.03.20|15:25

Hallo allemaal,
De cabine rond de chauffeur zal bescherming bieden en de RDW zal hier geen groot bezwaar tegen hebben. Ook kan voldoende afstand gehouden worden in de L3 busjes.
Maar is ook bekend dat het coronavirus meerdere dagen buiten het lichaam besmettelijk is!
Dus met andere woorden is de volgende klant in het busje blootgesteld aan besmettelijke coronavirussen op de ramen, stoelen, stangen en bekledingen van het busje.

Sonja Walkows|21.03.20|15:26

Om de zwakkeren in het busje te beschermen zal naar iedere rit het busje ontsmet dienen te worden. Anders verspreiden wij het coronavirus steeds verder. Als jullie willen weten hoe snel het gaat. Pak een dambord en start met één erwt op vakje een en het volgende vakje met twee erwten en het volgende vakjes blijf je verdubbelen.
Zo snel besmetten we dan de doelgroep.

Sonja Walkows|21.03.20|15:30

Om een voorbeeld te geven hoe snel de besmetting plaatsvind. Neem een dambord leg op het eerste vakje één Erwt en verdubbel dit op het tweede vakje. Op het vierde vakje zijn al
8 mensen besmet en dit is langzamer als de werkelijke besmetting snelheid.
Dus naar iedere rit zal eerste het busje ontsmet dienen te worden. Chauffeur naar de centrale ontsmet busje pakken en ontsmettingsploeg moet dan busje grondig ontsmetten voor de volgende rit.

Mark Renne|21.03.20|21:03

Om misverstanden te voorkomen. Dit is op verzoek van en in samenwerking met huisartsenposten/GGD opgezet. M.a.w. er is een goed protocol met middelen om besmetting te voorkomen. Trots op dit bijzondere bedrijf en de rol van Omnibuzz daarbij.

Wiel van Tegelen|22.03.20|00:30

De passagiers moeten meestal geholpen worden met in en uitstappen, hier ligt een veel groter risico. Daar hoor ik niemand iets over zeggen. Zeker bij rolstoel behoeftige passagiers.

Marcel Rijswijk Van|22.03.20|16:54

Pffff. Goed bedoeld, maar geen enkele meerwaarde en dus geen extra veiligheid voor de chauffeur. Schijnveiligheid is het. De klanten moet je nog voor 80% helpen, tevens is er nog de kans dat ze elkaar besmetten in het voertuig.

Don Vandijk|22.03.20|23:05

Ik dacht dat Corona patienten in quarantaine moesten blijven vanwege dit besmettelijke en potentieel dodelijke virus?! Maar dit kan natuurlijk weer wel.. Waar moeten die mensen heen? Er is geen excuus!! Naar het ziekenhuis? Daar heb je ambulances voor!

Als het al gaat om dialysepatienten mét Corona.. Dan moet dan enkel een taxi zijn PUUR EN ALLEEN voor Corona patienten, en de chauffeur zou dan een FFP2 masker moeten dragen en handschoenen.

Erik Pro|23.03.20|22:22

Leuk initiatief van de diverse partijen maar ik lees nérgens iets over de protocollen en de middelen om besmetting te voorkomen. En wie besmet wie dan op een gegeven moment? Ondanks het leike initiatief denk ik dat dit toch een voor de betreffende chauffeur. onwerkbare situatie blijkt te zijn. Een en ander is en blijft toch een persoonlijke aanpak, corona of geen corona. Je staan ten dienste van je klanten en reken maar dat die klanten je daar op zullen aanspreken.

Erik Pro|23.03.20|22:23

Leuk initiatief van de diverse partijen maar ik lees nérgens iets over de protocollen en de middelen om besmetting te voorkomen. En wie besmet wie dan op een gegeven moment? Ondanks het leuke initiatief denk ik dat dit toch een voor de betreffende chauffeur. onwerkbare situatie blijkt te zijn. Een en ander is en blijft toch een persoonlijke aanpak, corona of geen corona. Je staan ten dienste van je klanten en reken maar dat die klanten je daar op zullen aanspreken.

Ton Van Dalfsen|25.03.20|17:26

Allemaal aardig en wel zo’n initiatief. Maar je hebt wel met de groep mensen op leeftijd te maken. Zeer kwetsbaar, ook bij in en uitstappen. rolstoel vastzetten. Dus geen 1,5 meter afstand. Wat als er gebeurt als iemand in deze categorie onwel wordt? De chauffeur zou dan mondkapje en veiligheidsbril moeten dragen. Medische handschoenen aan. Is niet zo simpel door alleen maar een kooi te maken voor de chauffeur.

Marco Mens|26.03.20|02:01

Wat een collega nu al een paar keer meemaakt is dat mensen die volgens huisarts/dokterspost een bezoek moeten brengen aan de coronapoli. Die geen eigen vervoer hebben. Niet op het OV willen stappen. Geen Ambulance die ze komt vervoeren en dus een taxi gaan bellen. Als er dan helemaal geen bescherming aanwezig is kunnen alle theorie van verdubbeling etc waar zijn, “ontsmetting” is feitelijk sowieso nu van belang na iedere rit. Hoewel we praten over een virus en niet over een bacterie.

Marco Mens|26.03.20|02:11

De theorie is dat bij virussen overdracht van mens op mens plaats vind. Daarnaast worden de supermarkten etc ook niet na iedere klant ontsmet Ik vind echt dat op deze wijze risicobeperkende maatregelen getroffen worden. Het vele malen beter is het noodzakelijke taxivervoer uit te voeren als zonder! Zeker in geval de klant verdacht Corona is.

Marco Mens|26.03.20|02:12

Hier hebben mensen hun nek uitgestoken delen een goed idee om vervolgens door een groepje azijnzeikerds te worden neergesabeld. Sorry als u zich onbedoeld aangesproken voelt. Ook onze branche zal een bijdrage moeten leveren in de crisis. En dit is een GOED IDEE!! Of het voor een ZZP onderneming een te dragen investering is zal blijken. Zojuist info aangevraagd bij Tribus of dit eventueel aanpasbaar is voor een Ford Tourneo..

Jorg|26.03.20|16:32

Helemaal mee eens Marco

Eric van Dulst|10.04.20|07:39

De plaat is een goed idee,maar help alleen om consumptie tegen te houden van passagiers. Net als bij de supermarkt en ziekenhuis balie.Het virus verspreidt zich ook via druppeltjes in de lucht.Daarom zijn er ook mensen op corona afdelingen besmet die volledige uitrusting hebben. Beter geen corona patiënten vervoeren.Uitsluitend met ambulance die na de ritten ontsmet worden. Dat is een speciaal protocol dat aangehouden wordt. Als je symptomen hebt,THUISBLIJVEN!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.