Cabman ontwikkelt beschermingswanden voor chauffeurs

Waar het in taxivoertuigen niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden, bieden afscheidingssystemen uitkomst. Cabman Installatie en Service heeft daarom twee beschermingswanden voor taxichauffeurs ontwikkeld. Deze voldoen aan de richtlijnen voor zulke schermen van de RDW.

Cabman merkt al vanaf het begin van de coronacrisis dat er in de taxibranche vraag is naar veiligheidsschermen in voertuigen. Het bedrijf maakte dan ook al snel werk van de ontwikkeling van een eigen product om de eigen klanten mee te ondersteunen, vertelt Niels Reintjes. “Een van onze monteurs heeft een model ontwikkeld. Het prototype van die wand is door één van onze klanten in een aantal voertuigen getest. De feedback hebben we gebruikt voor de doorontwikkeling en dat heeft geleid tot de eerste variant van het scherm.”

Dat eerste type is sinds april op de markt wordt aan de hoofdsteun bevestigd. Hierdoor is de wand universeel inzetbaar. Daarnaast blijft het mogelijk om stoelen te verstellen, wat bij schermen die de voor- en achterbank van elkaar afscheiden niet mogelijk is. Een grotere ruimte afdekken kan met deze wanden ook, door er zowel een aan de bestuurderszijde als aan de passagierskant te bevestigen. Deze versie is gemaakt van makrolon en polycarbonaat en kost 129 euro.

Geschikte voertuigen

Het tweede type wand, dat een maand later volgde, dekt bijna de volledige ruimte af in het voertuig. Hierdoor wordt er een scheiding gecreëerd tussen passagier(s) en chauffeur. Deze versie van de beschermingswanden is niet universeel inzetbaar. Daarom heeft Cabman een lijst opgesteld van alle voertuigen waarvoor de wand geschikt is, welke samen met de omschrijving van het product beschikbaar is in de webshop. Deze variant is te koop voor 99 euro en is vervaardigd uit polycarbonaat.

Tekst loopt door onder de foto

“Beide wanden zijn dus al even op de markt, maar we hebben er de laatste tijd nog niet echt de aandacht op gevestigd”, vertelt Reintjes. “In de markt was het tot voor kort namelijk niet duidelijk aan welke eisen dit soort producten moeten voldoen. De RDW heeft daar echter onlangs een advies voor uitgebracht. Daardoor is die duidelijkheid er nu wel en staat vast dat onze wanden aan de veiligheidsvoorschriften van de RDW voldoen.”

Bevestiging

Het belangrijkste uitgangspunt van het RDW-advies is dat de wanden en schermen de voertuigveiligheid niet aantasten. Zo mag de werking van veiligheidssystemen als airbags en gordels niet worden belemmerd en mag het zicht van de bestuurder op de weg op geen enkele manier worden belemmerd.

Ook een deugdelijke bevestiging van de wanden is een van de criteria die aan de producten worden gesteld. De beschermingswanden van Cabman zijn gemakkelijk zelf te monteren. De eerste variant wordt opgehangen met klittenband en het tweede type kun worden bevestigd met tiewraps. De materialen om de schermen op te hangen worden meegeleverd met de beschermingswanden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Cabman ontwikkelt beschermingswanden voor chauffeurs”

Claudia Scheppink|17.06.20|21:10

Coronascherm’ voor in de auto mag niet
Bestuurders van taxi’s, personenauto’s en bedrijfswagens mogen hun voertuig niet ‘coronaproof’ maken met een afscherming tussen de bestuurder en de bijrijder. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloten na een advies van de RDW.

Claudia Scheppink|17.06.20|21:12

Deel 2

De risico’s voor de verkeersveiligheid van zo’n ‘coronascherm’ zijn te groot. Zo kan het scherm de werking van airbags in de weg zitten en kan het het zicht in de spiegels belemmeren. Schermen tussen de voor- en achterbank zijn onder strenge voorwaarden wel toegestaan.

De regels worden nog verder uitgewerkt en gaan naar verwachting over twee maanden in. Het ministerie waarschuwt dat de politie ook nu al kan optreden tegen verkeersonveilige afschermingen

De Jong Richard|18.06.20|02:48

betaalt rutte?

Wensis Rompas|18.06.20|12:11

Monopoly, prachtig spel!

Qasim Zaffar|18.06.20|12:23

Deze schermen komen uit turkije (polybright.com.tr). CAbman heeft helemaal niets zelf ontwikkelt haha (zie fixico bijvoorbeeld). Als dat zo was, hoe kan ik dan precies dezelfde scherm in mijn taxi hebben terwijl ik nooit langs Cabman ben geweest.

Haha

Roy Buitenhuis|18.06.20|12:56

Proberen op een andere manier geld te verdienen acrylaat plaat doorzichtig bij de de gamma 1 meter bij 50 cm kost € 10,75 bevestigings materiaal voor bevestiging aan de hoofdsteunen rond de € 7,- dit is toegestaan !!!

Cabman ontwikkelt beschermingswanden voor chauffeurs | TaxiPro

Cabman ontwikkelt beschermingswanden voor chauffeurs

Waar het in taxivoertuigen niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden, bieden afscheidingssystemen uitkomst. Cabman Installatie en Service heeft daarom twee beschermingswanden voor taxichauffeurs ontwikkeld. Deze voldoen aan de richtlijnen voor zulke schermen van de RDW.

Cabman merkt al vanaf het begin van de coronacrisis dat er in de taxibranche vraag is naar veiligheidsschermen in voertuigen. Het bedrijf maakte dan ook al snel werk van de ontwikkeling van een eigen product om de eigen klanten mee te ondersteunen, vertelt Niels Reintjes. “Een van onze monteurs heeft een model ontwikkeld. Het prototype van die wand is door één van onze klanten in een aantal voertuigen getest. De feedback hebben we gebruikt voor de doorontwikkeling en dat heeft geleid tot de eerste variant van het scherm.”

Dat eerste type is sinds april op de markt wordt aan de hoofdsteun bevestigd. Hierdoor is de wand universeel inzetbaar. Daarnaast blijft het mogelijk om stoelen te verstellen, wat bij schermen die de voor- en achterbank van elkaar afscheiden niet mogelijk is. Een grotere ruimte afdekken kan met deze wanden ook, door er zowel een aan de bestuurderszijde als aan de passagierskant te bevestigen. Deze versie is gemaakt van makrolon en polycarbonaat en kost 129 euro.

Geschikte voertuigen

Het tweede type wand, dat een maand later volgde, dekt bijna de volledige ruimte af in het voertuig. Hierdoor wordt er een scheiding gecreëerd tussen passagier(s) en chauffeur. Deze versie van de beschermingswanden is niet universeel inzetbaar. Daarom heeft Cabman een lijst opgesteld van alle voertuigen waarvoor de wand geschikt is, welke samen met de omschrijving van het product beschikbaar is in de webshop. Deze variant is te koop voor 99 euro en is vervaardigd uit polycarbonaat.

Tekst loopt door onder de foto

“Beide wanden zijn dus al even op de markt, maar we hebben er de laatste tijd nog niet echt de aandacht op gevestigd”, vertelt Reintjes. “In de markt was het tot voor kort namelijk niet duidelijk aan welke eisen dit soort producten moeten voldoen. De RDW heeft daar echter onlangs een advies voor uitgebracht. Daardoor is die duidelijkheid er nu wel en staat vast dat onze wanden aan de veiligheidsvoorschriften van de RDW voldoen.”

Bevestiging

Het belangrijkste uitgangspunt van het RDW-advies is dat de wanden en schermen de voertuigveiligheid niet aantasten. Zo mag de werking van veiligheidssystemen als airbags en gordels niet worden belemmerd en mag het zicht van de bestuurder op de weg op geen enkele manier worden belemmerd.

Ook een deugdelijke bevestiging van de wanden is een van de criteria die aan de producten worden gesteld. De beschermingswanden van Cabman zijn gemakkelijk zelf te monteren. De eerste variant wordt opgehangen met klittenband en het tweede type kun worden bevestigd met tiewraps. De materialen om de schermen op te hangen worden meegeleverd met de beschermingswanden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Cabman ontwikkelt beschermingswanden voor chauffeurs”

Claudia Scheppink|17.06.20|21:10

Coronascherm’ voor in de auto mag niet
Bestuurders van taxi’s, personenauto’s en bedrijfswagens mogen hun voertuig niet ‘coronaproof’ maken met een afscherming tussen de bestuurder en de bijrijder. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloten na een advies van de RDW.

Claudia Scheppink|17.06.20|21:12

Deel 2

De risico’s voor de verkeersveiligheid van zo’n ‘coronascherm’ zijn te groot. Zo kan het scherm de werking van airbags in de weg zitten en kan het het zicht in de spiegels belemmeren. Schermen tussen de voor- en achterbank zijn onder strenge voorwaarden wel toegestaan.

De regels worden nog verder uitgewerkt en gaan naar verwachting over twee maanden in. Het ministerie waarschuwt dat de politie ook nu al kan optreden tegen verkeersonveilige afschermingen

De Jong Richard|18.06.20|02:48

betaalt rutte?

Wensis Rompas|18.06.20|12:11

Monopoly, prachtig spel!

Qasim Zaffar|18.06.20|12:23

Deze schermen komen uit turkije (polybright.com.tr). CAbman heeft helemaal niets zelf ontwikkelt haha (zie fixico bijvoorbeeld). Als dat zo was, hoe kan ik dan precies dezelfde scherm in mijn taxi hebben terwijl ik nooit langs Cabman ben geweest.

Haha

Roy Buitenhuis|18.06.20|12:56

Proberen op een andere manier geld te verdienen acrylaat plaat doorzichtig bij de de gamma 1 meter bij 50 cm kost € 10,75 bevestigings materiaal voor bevestiging aan de hoofdsteunen rond de € 7,- dit is toegestaan !!!