MB S-Klasse

Mercedes-Benz introduceert nieuwe S-Klasse

Mercedes-Benz heeft de nieuwe generatie van de S-Klasse aan de markt gepresenteerd. De Duitse fabrikant is bij de ontwikkeling van het voertuig uitgegaan van innovatie, veiligheid, comfort en kwaliteit. De nieuwe S-Klasse kan binnenkort worden besteld en staat vanaf december dit jaar in de showroom.

Een van de vele innovaties aan boord is de tweede generatie van het MBUX-pakket, wat staat voor Mercedes-Benz User Experience. Zo zijn er maximaal vijf grote displays om de diverse voertuig- en comfortfuncties mee te bedienen. De mogelijkheden voor personalisering en de intuïtieve bediening zijn aanzienlijk uitgebreid, zowel achterin als voor de bestuurder. De spraakassistent ‘Hey Mercedes’ heeft meer zelflerende capaciteiten gekregen en biedt extra communicatiemogelijkheden door de activering van online services in de Mercedes me-app.

Als het om het interieur van de nieuwe S-Klasse gaat, spreekt MB van een ‘third place’, ofwel een toevluchtsoord tussen thuis en werk. Er is meer ruimte gecreëerd op de zitplaatsen voorin en achterin. De actieve luchtzuivering moet het welzijn van de inzittenden ten goede komen, net als de andere aspecten van het Energizing-comfortprogramma. Hoewel er aan boord steeds meer mogelijk is door alle innovaties, wordt het aantal bedieningselementen constant verminderd, wat bijdraagt aan de een minimalistisch interieur. De stoelen zijn ontworpen om comfortabel te zijn, maar spelen ook op veiligheidsgebied een rol van belang. Op dat gebied is ook de airbag achterin het vermelden waard.

Hoog geautomatiseerd

Op het vlak van autonoom rijden zijn er weer de nodige stappen gezet. “Mercedes-Benz wil het technisch mogelijk maken dat de S-Klasse, onder bepaalde omstandigheden, op veilige wijze hoog geautomatiseerd rijdt en daarbij voldoet aan de strenge wettelijke eisen die worden gesteld aan een zogeheten Level 3-systeem. Naar verwachting zal de S-Klasse vanaf de tweede helft van 2021 met de nieuwe DRIVE PILOT in situaties met een hoge verkeersdichtheid of in files op geschikte snelwegtrajecten in Duitsland hoog geautomatiseerd kunnen rijden. Door de bestuurder te ontlasten, heeft deze tijd voor andere activiteiten.”

Dynamischer

Intussen zorgen verschillende vormen van rijassistentie ervoor dat de kans op ongevallen tot een minimum wordt beperkt. En de parkeersystemen zijn eveneens doorontwikkeld om ook dat deel van het rijden nog makkelijker te laten verlopen. Met de optionele achterasbesturing belooft het rijden met de S-Klasse nog wendbaarder en dynamischer te zijn dan voorheen. Aan de buitenzijde is de S-Klasse uiteraard nog steeds als zodanig herkenbaar. De koplampen met driepunts dagrijverlichting zijn wat kleiner geworden en de verzonken portiergrepen zijn helemaal nieuw. De S-Klasse is bovendien ontworpen om zeer aerodynamisch te zijn.

De nieuwe S-Klasse wordt aanvankelijk geleverd met zescilinder-in-lijn benzine- en dieselmotoren. Een V8-motor met geïntegreerde startgenerator (ISG) en een 48V-boordsysteem zal in een later stadium leverbaar zijn. In 2021 volgt een plug-in hybrid met een volledig elektrische actieradius van circa 100 kilometer.

MB S-Klasse

MB S-Klasse

MB S-Klasse

MB S-Klasse

MB S-Klasse

MB S-Klasse

MB S-Klasse

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.