Toyota presenteert tweede generatie waterstofauto Mirai

Toyota Mirai

Toyota heeft de nieuwe generatie van haar waterstofauto Mirai aan de wereld gepresenteerd. Het voertuig komt in maart 2021 op de Nederlandse markt. Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuwe Mirai met 650 kilometer een beduidend grotere actieradius, terwijl de aanschafprijs juist aanzienlijk lager is. 



Het genoemde rijbereik is met 650 kilometer zo’n 30 procent groter dan bij de eerste generatie. Tegelijk is het voertuig voor een consumentenprijs vanaf net iets minder dan 67.000 euro op de markt, wat fors minder is dan wat de de voorganger destijds moest kosten. Die kwam in 2014 op de markt, maar daar ging wel een ontwikkeltraject van meer dan twintig jaar aan vooraf. Met de introductie van de tweede generatie Mirai wil Toyota de Fuel Cell Electric Vehicle-technologie naar een nog hoger plan tillen.

Tekst loopt door onder de foto

“Daarbij is de emotionele aantrekkingskracht een stuk groter, onder meer door een dynamische en eigentijdse styling en meer rijdynamiek”, schrijft het automerk daar zelf over. De hoogte nam met 65 mm af en bedraagt nu 1.470 mm. De wielbasis groeide met 140 mm en is nu 2.920 mm. De nieuwe Mirai is bijna vijf meter lang, een toename van 140 mm in vergelijking tot de vorige generatie. De spoorbreedte nam met 75 mm toe.

Willen vanwege design

“Samen met de grotere 19- of 20-inch wielen oogt de Mirai hierdoor dynamischer en stijlvoller dan ooit. Dat was dan ook een van de focusgebieden tijdens de ontwikkeling: de Mirai moest een auto worden die consumenten willen vanwege zijn design en niet in de eerste plaats vanwege zijn brandstofceltechnologie.”

Dat neemt niet weg dat die technologie een belangrijk aspect van dit voertuig vormt. Het brandstofcelsysteem is doorontwikkeld met een slimmere behuizing, meer vermogen, een betere efficiency en meer ruimte voor de opslag van waterstof tot gevolg. En dat vertaalt zich dus weer in en actieradius die met circa 30 procent toenam tot 650 kilometer.

Tekst loopt door onder de foto

Waterstof heeft als bijkomend voordeel dat tanken ongeveer net zo snel gaat als bij een auto op benzine of diesel. De nieuwe Mirai heeft drie waterstoftanks die samen 5,6 kilo waterstof kunnen bevatten, een volle kilo meer dan de twee tanks van de vorige editie konden hebben. De tanks zijn verder zo ontworpen en geplaatst dat ze geen plek innemen die ten koste van de bagageruimte gaat.

Kleinere onderdelen

Toyota heeft de brandstofcel en de brandstofcelstroomomvormer (FCPC) speciaal voor het GA-L-platform van de Mirai ontwikkeld. Alle elementen zijn samengebracht in een stapelframe, inclusief de waterpompen, intercooler, airconditioning, luchtcompressoren en waterstofrecirculatiepomp.

“Elk onderdeel is bovendien kleiner en tot 50 procent lichter gemaakt, terwijl de prestaties ervan tot 12 procent zijn verbeterd. De brandstofcel is compacter dan in de vorige Mirai en telt minder brandstofcellen: 330 in plaats van 370. Desondanks is de vermogensdichtheid van 5,4 kW/l een stuk beter. Het systeemvermogen is bovendien gestegen van 114 naar 128 kW. Verder zijn de prestaties onder zeer koude weersomstandigheden verbeterd, zelfs bij -30 graden Celsius”, aldus de producent.

Rijdynamiek

De nieuwe Toyota Mirai is uitgerust met een kleine lithium-ion-hoogspanningsbatterij in plaats van het nikkel-metaalhydride-type van de eerste generatie. Dit om onder meer remenergie terug op te vangen en te hergebruiken. Hoewel deze batterij kleiner is, heeft hij een hogere energiedichtheid en daarmee een hogere output en betere milieuprestaties.

Tekst loopt door onder de foto

Diverse ontwikkelingen hebben bijgedragen aan de verhoogde rijdynamiek van de Mirai, die volgens Toyota nu vergelijkbaar is met die van een traditionele benzineauto met de motor voorin. Een andere innovatie betreft de multilink voor- en achterwielophanging, in plaats van de eerder toegepaste MacPherson-veerpoten aan de voorzijde en torsieas achter. De stijfheid van de ophanging is geoptimaliseerd, wat voordelen oplevert op het gebied van reactievermogen en stabiliteit.

Grotere banden en wielen

Andere voordelen worden behaald door het gebruik van grotere banden en wielen. De lage rolweerstand en stille loop dragen bij aan de brandstofefficiëntie, de kwaliteit van het weggedrag, de stabiliteit van de auto en zijn stille interieur. De grotere banden en wielen zorgen daarnaast mede voor de extra ruimte die het mogelijk maakte om de Mira van drie in plaats van twee waterstoftanks te voorzien.

“De bestuurder van de nieuwe Mirai profiteert van verbeterde rijeigenschappen”, belooft Toyota. “Het extra vermogen van de brandstofcel en batterij wordt gebruikt voor een nog soepelere en uiterst lineaire acceleratie die meer in lijn is met wat de bestuurder wil. Hierdoor ervaart hij meer eenheid tussen hem en de auto. Rijden op de snelweg is heel ontspannen en stressvrij, met een uitstekende respons bij alle snelheden. Tijdens het rijden op bochtige wegen ervaart de bestuurder juist een meer dynamische wegligging met een goede acceleratie uit bochten.” De nieuwe Toyota Mirai arriveert in maart 2021 in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Toyota presenteert tweede generatie waterstofauto Mirai”

Rick Van den berg|17.12.20|11:48

Nu alleen nog tankstations waar je waterstof kan tanken volgens mij zijn dat er een stuk of drie in heel Nederland!!!

Cor van Bentum|17.12.20|12:26

Er zijn er twee in Amsterdam

Toyota presenteert tweede generatie waterstofauto Mirai | TaxiPro

Toyota presenteert tweede generatie waterstofauto Mirai

Toyota Mirai

Toyota heeft de nieuwe generatie van haar waterstofauto Mirai aan de wereld gepresenteerd. Het voertuig komt in maart 2021 op de Nederlandse markt. Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuwe Mirai met 650 kilometer een beduidend grotere actieradius, terwijl de aanschafprijs juist aanzienlijk lager is. 



Het genoemde rijbereik is met 650 kilometer zo’n 30 procent groter dan bij de eerste generatie. Tegelijk is het voertuig voor een consumentenprijs vanaf net iets minder dan 67.000 euro op de markt, wat fors minder is dan wat de de voorganger destijds moest kosten. Die kwam in 2014 op de markt, maar daar ging wel een ontwikkeltraject van meer dan twintig jaar aan vooraf. Met de introductie van de tweede generatie Mirai wil Toyota de Fuel Cell Electric Vehicle-technologie naar een nog hoger plan tillen.

Tekst loopt door onder de foto

“Daarbij is de emotionele aantrekkingskracht een stuk groter, onder meer door een dynamische en eigentijdse styling en meer rijdynamiek”, schrijft het automerk daar zelf over. De hoogte nam met 65 mm af en bedraagt nu 1.470 mm. De wielbasis groeide met 140 mm en is nu 2.920 mm. De nieuwe Mirai is bijna vijf meter lang, een toename van 140 mm in vergelijking tot de vorige generatie. De spoorbreedte nam met 75 mm toe.

Willen vanwege design

“Samen met de grotere 19- of 20-inch wielen oogt de Mirai hierdoor dynamischer en stijlvoller dan ooit. Dat was dan ook een van de focusgebieden tijdens de ontwikkeling: de Mirai moest een auto worden die consumenten willen vanwege zijn design en niet in de eerste plaats vanwege zijn brandstofceltechnologie.”

Dat neemt niet weg dat die technologie een belangrijk aspect van dit voertuig vormt. Het brandstofcelsysteem is doorontwikkeld met een slimmere behuizing, meer vermogen, een betere efficiency en meer ruimte voor de opslag van waterstof tot gevolg. En dat vertaalt zich dus weer in en actieradius die met circa 30 procent toenam tot 650 kilometer.

Tekst loopt door onder de foto

Waterstof heeft als bijkomend voordeel dat tanken ongeveer net zo snel gaat als bij een auto op benzine of diesel. De nieuwe Mirai heeft drie waterstoftanks die samen 5,6 kilo waterstof kunnen bevatten, een volle kilo meer dan de twee tanks van de vorige editie konden hebben. De tanks zijn verder zo ontworpen en geplaatst dat ze geen plek innemen die ten koste van de bagageruimte gaat.

Kleinere onderdelen

Toyota heeft de brandstofcel en de brandstofcelstroomomvormer (FCPC) speciaal voor het GA-L-platform van de Mirai ontwikkeld. Alle elementen zijn samengebracht in een stapelframe, inclusief de waterpompen, intercooler, airconditioning, luchtcompressoren en waterstofrecirculatiepomp.

“Elk onderdeel is bovendien kleiner en tot 50 procent lichter gemaakt, terwijl de prestaties ervan tot 12 procent zijn verbeterd. De brandstofcel is compacter dan in de vorige Mirai en telt minder brandstofcellen: 330 in plaats van 370. Desondanks is de vermogensdichtheid van 5,4 kW/l een stuk beter. Het systeemvermogen is bovendien gestegen van 114 naar 128 kW. Verder zijn de prestaties onder zeer koude weersomstandigheden verbeterd, zelfs bij -30 graden Celsius”, aldus de producent.

Rijdynamiek

De nieuwe Toyota Mirai is uitgerust met een kleine lithium-ion-hoogspanningsbatterij in plaats van het nikkel-metaalhydride-type van de eerste generatie. Dit om onder meer remenergie terug op te vangen en te hergebruiken. Hoewel deze batterij kleiner is, heeft hij een hogere energiedichtheid en daarmee een hogere output en betere milieuprestaties.

Tekst loopt door onder de foto

Diverse ontwikkelingen hebben bijgedragen aan de verhoogde rijdynamiek van de Mirai, die volgens Toyota nu vergelijkbaar is met die van een traditionele benzineauto met de motor voorin. Een andere innovatie betreft de multilink voor- en achterwielophanging, in plaats van de eerder toegepaste MacPherson-veerpoten aan de voorzijde en torsieas achter. De stijfheid van de ophanging is geoptimaliseerd, wat voordelen oplevert op het gebied van reactievermogen en stabiliteit.

Grotere banden en wielen

Andere voordelen worden behaald door het gebruik van grotere banden en wielen. De lage rolweerstand en stille loop dragen bij aan de brandstofefficiëntie, de kwaliteit van het weggedrag, de stabiliteit van de auto en zijn stille interieur. De grotere banden en wielen zorgen daarnaast mede voor de extra ruimte die het mogelijk maakte om de Mira van drie in plaats van twee waterstoftanks te voorzien.

“De bestuurder van de nieuwe Mirai profiteert van verbeterde rijeigenschappen”, belooft Toyota. “Het extra vermogen van de brandstofcel en batterij wordt gebruikt voor een nog soepelere en uiterst lineaire acceleratie die meer in lijn is met wat de bestuurder wil. Hierdoor ervaart hij meer eenheid tussen hem en de auto. Rijden op de snelweg is heel ontspannen en stressvrij, met een uitstekende respons bij alle snelheden. Tijdens het rijden op bochtige wegen ervaart de bestuurder juist een meer dynamische wegligging met een goede acceleratie uit bochten.” De nieuwe Toyota Mirai arriveert in maart 2021 in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Toyota presenteert tweede generatie waterstofauto Mirai”

Rick Van den berg|17.12.20|11:48

Nu alleen nog tankstations waar je waterstof kan tanken volgens mij zijn dat er een stuk of drie in heel Nederland!!!

Cor van Bentum|17.12.20|12:26

Er zijn er twee in Amsterdam