Opladen EQV

Mercedes-Benz schaalt op met productie elektrische voertuigen

Mercedes-Benz is klaar voor wat het bedrijf zelf een ‘elektrisch productoffensief’ noemt. Er zijn intussen enkele elektrische modellen op de markt en eind 2022 moeten dat er acht zijn. Steeds meer fabrieken van het Duitse automerk gaan dan ook bijdragen aan de productie van elektrische modellen.

De zogenaamde EQ-voertuigen worden in de productie van bestaande fabrieken over de hele wereld geïntegreerd. Met twee modellen is dat al gebeurd. In mei 2019 was de primeur voor de EQC, een SUV die onder ideale omstandigheden een actieradius van ruimschoots meer dan 400 kilometer heeft. Slechts enkele maanden na de productiestart in Bremen volgde de fabriek in Bejing voor de belevering van de Chinese markt. Dit jaar is begonnen met maken van de personenbus EQV in de fabriek in het Noord-Spaanse Vitoria. TaxiPro maakte onlangs al nader kennis met dit voertuig.

Wereldpremière

De komende jaren wordt dit gamma dus uitgebreid. Als eerste volgen er twee compacte SUV’s. De EQA beleeft in januari 2021 al zijn wereldpremière en dit model rolt van de band in het Duitse Rastatt. En de EQB zal vanaf 2021 geproduceerd worden in zowel Hongarije als Bejing. De EQS is een zelfstandige, volledig elektrische variant van het nieuwe S-Klasse modellengamma en maakt als eerste gebruik van de nieuwe elektrische architectuur voor elektroauto’s van Mercedes-Benz in het luxe- en topsegment. Dit model wordt vanaf de eerste helft van 2021 in Sindelfingen gebouwd. Ook gaat de Mercedes-Benzfabriek in Bremen in de tweede helft van 2021 beginnen met de productie van de businesslimousine EQE, die kort daarna ook zal starten in de fabriek in Beijing.

Flexibiliteit cruciaal

In 2022 worden in totaal acht elektrische auto’s van Mercedes-EQ geproduceerd op zeven locaties op drie continenten. Dit is mogelijk omdat de onderneming wereldwijd al vroeg heeft geïnvesteerd in flexibiliteit en technische uitrusting. “In de fabrieken van Mercedes-Benz AG kunnen modellen met verschillende aandrijvingen parallel worden geproduceerd dankzij zeer flexibele structuren.” Dat is ook wel nodig, want in 2030 wil het merk meer dan de helft van de omzet halen uit plug-in hybrids en elektro-auto’s en tegelijk het aanbod in elektrische modellen geleidelijk vergroten.

Markus Schäfer zegt daar namens Mercedes-Benz en Daimler het volgende over. “Met de ‘Electric First’-strategie is Mercedes-Benz consequent op weg naar CO2-neutraliteit en investeren we fors in de transformatie. Ons modellengamma wordt elektrisch en daarmee ook ons wereldwijde productienetwerk met auto- en accufabrieken. We zijn van plan om voorop te lopen op het gebied van elektromobiliteit en gaan ons in het bijzonder richten op de accutechnologie. We kiezen voor een allesomvattende aanpak, van onderzoek en ontwikkeling tot productie en ook strategische samenwerking.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia. Binnen dat team is hij de vaste redacteur van Infrasite.nl.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.