Twee jaar met de Tribus e-Crafter: ‘prettig, comfortabel en stil’

Foto: Tribus

In aanbestedingen wordt steeds vaker emissievrij personenvervoer gevraagd. De Tribus e-Crafter maakte het voor Noot Personenvervoer in 2019 voor het eerst mogelijk om ook bij rolstoelvervoer te voldoen aan de zero-emissie eis. Twee jaar positieve ervaring heeft geleid tot een verdere uitbreiding van het zero-emissie wagenpark met nog tien van deze rolstoelbussen. 

Elektrisch rijden vraagt om een andere aanpak dan een door diesel aangedreven voertuig. “Onwennig en spannend”, was dan ook het onderbuikgevoel dat directeur Martijn Kersing had toen hij de Tribus e-Crafter rolstoelbus aanschafte in juli 2019. 

Kersing legt uit dat Noot al veel ervaring heeft met elektrische voertuigen, omdat het al sinds 2018 met elektrisch aangedreven personenwagens rijdt. “Het zal niet onbekend zijn dat wij de grootste vloot voertuigen op waterstof exploiteren in Nederland.” Het verduurzamen van het rolstoelvervoer – waarbij vooral lokale stadsritten worden gereden – was echter nog een uitdaging. Uiteindelijk bleek de e-Crafter na een inventarisatie van rittenschema’s hier geschikt voor te zijn. 

Chauffeurs specifiek geselecteerd

Het vervoersbedrijf heeft twee voertuigen in gebruik genomen bij Regiotaxi Eemland-Heuvelrug. Deze worden opgeladen op het eigen laadplein in Amersfoort. “In de nacht laden we met een 7kW AC-lader en overdag tijdens de pauzes laden de chauffeurs nogmaals 45 minuten met een DC-snellader”, legt operationeel manager Raoul Nazier uit. De chauffeurs zijn specifiek geselecteerd voor de elektrische rolstoelbussen omdat ze een anticiperende rijstijl hanteren en dus veel gevoel hebben voor elektrisch rijden, vertelt Nazier. “Dit is een vereiste omdat anders de benodigde actieradius onhaalbaar is.” 

Werkbare actieradius

Inmiddels heeft Noot al flink wat kilometers gereden met de voertuigen, die vooral voor lokale stadsritten worden gebruikt. Nazier concludeert dat het rijbereik in de zomer zo’n 120 kilometer bedraagt en in het voor- en najaar honderd kilometer. “Onze chauffeurs zetten de e-Crafters aan de lader met een minimale rest-actieradius van twintig kilometer, om de bedrijfszekerheid te kunnen waarborgen.” 

De actieradius ligt daarmee twintig kilometer hoger met een gemiddeld verbruik tussen de 120 en 140 kilometer. “Middels de snellaadoptie verdubbelen we de actieradius, waardoor onze chauffeurs de diensten voor de regiotaxi goed kunnen rijden”, aldus de operationeel manager. “Met de juiste voorverwarming kunnen we de actieradius nog verder verhogen, maar dit zit eerlijk gezegd nog niet in ons systeem.” 

Verdere uitbreiding zero-emissie wagenpark

Noot is al met al tevreden met de rolstoelbussen. “Zowel chauffeurs als passagiers geven aan dat ze het zeer prettig vinden om groen vervoerd te worden, en dat het voertuig comfortabel en stil is.” Een kleine kanttekening die de chauffeurs benoemen blijkt echter dat de bus door zijn hoge gewicht wat stugger lijkt bij verkeersdrempels. 

De positieve feedback van de chauffeurs en passagiers gaf de vervoerder doorslag om het zero-emissie wagenpark uit te breiden met nog tien Tribus e-Crafters. Deze rolstoelbussen zullen ook worden ingezet op regiotaxiwerkzaamheden. “Dit is geheel in lijn met onze milieudoelstelling, want Noot Personenvervoer gaat komend jaar haar CO2-reductie verder realiseren. Een mooi initiatief voor een gezondere leefomgeving”, aldus Nazier. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Twee jaar met de Tribus e-Crafter: ‘prettig, comfortabel en stil’ | TaxiPro

Twee jaar met de Tribus e-Crafter: ‘prettig, comfortabel en stil’

Foto: Tribus

In aanbestedingen wordt steeds vaker emissievrij personenvervoer gevraagd. De Tribus e-Crafter maakte het voor Noot Personenvervoer in 2019 voor het eerst mogelijk om ook bij rolstoelvervoer te voldoen aan de zero-emissie eis. Twee jaar positieve ervaring heeft geleid tot een verdere uitbreiding van het zero-emissie wagenpark met nog tien van deze rolstoelbussen. 

Elektrisch rijden vraagt om een andere aanpak dan een door diesel aangedreven voertuig. “Onwennig en spannend”, was dan ook het onderbuikgevoel dat directeur Martijn Kersing had toen hij de Tribus e-Crafter rolstoelbus aanschafte in juli 2019. 

Kersing legt uit dat Noot al veel ervaring heeft met elektrische voertuigen, omdat het al sinds 2018 met elektrisch aangedreven personenwagens rijdt. “Het zal niet onbekend zijn dat wij de grootste vloot voertuigen op waterstof exploiteren in Nederland.” Het verduurzamen van het rolstoelvervoer – waarbij vooral lokale stadsritten worden gereden – was echter nog een uitdaging. Uiteindelijk bleek de e-Crafter na een inventarisatie van rittenschema’s hier geschikt voor te zijn. 

Chauffeurs specifiek geselecteerd

Het vervoersbedrijf heeft twee voertuigen in gebruik genomen bij Regiotaxi Eemland-Heuvelrug. Deze worden opgeladen op het eigen laadplein in Amersfoort. “In de nacht laden we met een 7kW AC-lader en overdag tijdens de pauzes laden de chauffeurs nogmaals 45 minuten met een DC-snellader”, legt operationeel manager Raoul Nazier uit. De chauffeurs zijn specifiek geselecteerd voor de elektrische rolstoelbussen omdat ze een anticiperende rijstijl hanteren en dus veel gevoel hebben voor elektrisch rijden, vertelt Nazier. “Dit is een vereiste omdat anders de benodigde actieradius onhaalbaar is.” 

Werkbare actieradius

Inmiddels heeft Noot al flink wat kilometers gereden met de voertuigen, die vooral voor lokale stadsritten worden gebruikt. Nazier concludeert dat het rijbereik in de zomer zo’n 120 kilometer bedraagt en in het voor- en najaar honderd kilometer. “Onze chauffeurs zetten de e-Crafters aan de lader met een minimale rest-actieradius van twintig kilometer, om de bedrijfszekerheid te kunnen waarborgen.” 

De actieradius ligt daarmee twintig kilometer hoger met een gemiddeld verbruik tussen de 120 en 140 kilometer. “Middels de snellaadoptie verdubbelen we de actieradius, waardoor onze chauffeurs de diensten voor de regiotaxi goed kunnen rijden”, aldus de operationeel manager. “Met de juiste voorverwarming kunnen we de actieradius nog verder verhogen, maar dit zit eerlijk gezegd nog niet in ons systeem.” 

Verdere uitbreiding zero-emissie wagenpark

Noot is al met al tevreden met de rolstoelbussen. “Zowel chauffeurs als passagiers geven aan dat ze het zeer prettig vinden om groen vervoerd te worden, en dat het voertuig comfortabel en stil is.” Een kleine kanttekening die de chauffeurs benoemen blijkt echter dat de bus door zijn hoge gewicht wat stugger lijkt bij verkeersdrempels. 

De positieve feedback van de chauffeurs en passagiers gaf de vervoerder doorslag om het zero-emissie wagenpark uit te breiden met nog tien Tribus e-Crafters. Deze rolstoelbussen zullen ook worden ingezet op regiotaxiwerkzaamheden. “Dit is geheel in lijn met onze milieudoelstelling, want Noot Personenvervoer gaat komend jaar haar CO2-reductie verder realiseren. Een mooi initiatief voor een gezondere leefomgeving”, aldus Nazier. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.