Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz introduceert nieuwe Citan en eCitan

Mercedes-Benz heeft de nieuwe Citan geïntroduceerd. Het voertuig dat zich kenmerkt door de compacte buitenafmetingen in combinatie met een royale binnenruimte, is volledig vernieuwd. Het model wordt ook leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn onder de naam eCitan. 

De nieuwe Citan is vanaf medio september 2021 te bestellen en is het laatste nieuwe voertuigproject voor zakelijke gebruikers van Mercedes-Benz Vans waarbij een verbrandingsmotor wordt toegepast. “Alle toekomstige nieuwe modellen zullen uitsluitend verkrijgbaar worden met een elektrische aandrijflijn”, aldus Marcus Breitschwerdt, hoofd van Mercedes-Benz Vans. De nieuwe eCitan is voor de fabrikant dan ook een logische stap op de weg naar volledige elektrificatie. Deze variant komt in de tweede helft van 2022 op de markt.

Het voertuig is verkrijgbaar als Gesloten Bestelwagen en als Tourer. De Tourer is verkrijgbaar als benzinemodel met een 1.3 viercilinder, met een vermogen van 102 of 131 pk. Er is bij de modellen hoog ingezet op comfort. Zo maken de wijd opengaande schuifdeuren aan de linker- en rechterzijde de toegang tot het interieur van het voertuig gemakkelijk, evenals het in- en uitstappen op krappe parkeerplekken.

Binnenin het voertuig is de nadruk op comfort onder andere op te merken aan een laag geluidsniveau en ergonomische stoelen. Deze stoelen hebben voorgevormde kussens en bieden zijdelingse steun. “Dit komt niet alleen het welzijn van de bestuurder en passagiers ten goede, maar ook de veiligheid: ontspannen bestuurders kunnen zich namelijk beter op de verkeerssituatie concentreren.”

Automatische klimaatregeling, startfunctie en akoestische maatregelen

Mercedes-Benz heeft het voertuig verder uitgerust met systemen die ook aanwezig zijn in de personenwagens van het merk, zoals de automatische klimaatregeling THERMOTRONIC met twee zones en de startfunctie KEYLESS-GO. Met deze startfunctie kan de bestuurder de Citan starten zonder gebruik van de contactsleutel. De motor start zodra de Start-Stop-knop wordt ingedrukt terwijl het koppelings- of rempedaal wordt ingetrapt. Ook de toegang tot de auto is mogelijk zonder sleutel, als deze zich in een straal van ongeveer één meter van het voertuig bevindt.

Er zijn ook akoestische maatregelen genomen bij de ontwikkeling van het voertuig. Zo zijn er onder meer dikkere ruiten in geplaatst in vergelijking met het vorige model, heeft het een uitgebreide isolatie en een tweede afdichtingslaag in de portieren. Met name rond de schuifdeuren is de Citan in vergelijking met andere modellen bijzonder stil. Gesprekken met passagiers en telefoongesprekken via het handsfreesysteem verlopen hierdoor aangenamer, en de algemene belasting op langere of regelmatige ritten wordt verminderd.

Ondersteuning op het gebied van veiligheid

De chauffeur kan in de Citan ook ondersteuning krijgen op het gebied van veiligheid met verschillende rijhulp- en parkeersystemen. Radar- en ultrasone sensoren en camera’s observeren het verkeer en, indien nodig, kan er een waarschuwing gegeven worden aan de bestuurder of kan er worden ingegrepen. Met de zogenoemde spoorassistent maakt de Citan gebruik van stuurinterventies in plaats van remmen, wat een ingreep comfortabeler maakt.

eCitan met een actieradius van 285 kilometer

De volledig elektrische versie van de Citan heeft naar verwachting een actieradius van zo’n 285 kilometer. Op het werk, thuis of bij openbare laadstations kan de eCitan dankzij de ingebouwde lader comfortabel worden geladen met 11 kW of optioneel 22 kW wisselstroom (AC). De tijd die nodig is om volledig op te laden, hangt af van de beschikbare infrastructuur. Met behulp van de zogenoemde wallbox kan het laden veel sneller worden voltooid dan via een normaal stopcontact van de woning. Bij snellaadstations gaat het laden echter nog sneller. Naar verwachting duurt het daar ongeveer veertig minuten om de batterij van 10 naar 80 procent op te laden.

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.