Slimme laadpalen Rotterdam

Rotterdam maakt overstap naar slimme laadpalen

Foto: Gemeente Rotterdam

De gemeente Rotterdam gaat zogenoemde slimme laadpalen in gebruik nemen. De komende drie maanden worden de eerste honderd exemplaren in de stad geplaatst. De gemeente kiest voor deze laadpalen omdat ze zouden bijdrage aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet.

Wethouder van Duurzaamheid Arno Bonte heeft de eerste slimme laadpaal aan de Olympiaweg op Rotterdam Zuid onthuld. Er komen steeds meer elektrische auto’s bij in de stad. De gemeente juicht dat toe, omdat ze bijdragen aan een betere luchtkwaliteit. Het laden van deze voertuigen vraagt echter veel van het elektriciteitsnetwerk.

Slimme laadpalen bieden hier volgens de gemeente een uitkomst voor. De nieuwe laadpalen worden voorzien van slimme laadtechnieken als Smart Charging en Vehicle to Grid. Hiermee zouden elektrische auto’s een overschot aan duurzaam opgewekte stroom op kunnen slaan en vervolgens op piekmomenten terugleveren aan het net.

Efficiënt omgaan met energie

Bonte verwacht dat elektrische auto’s in combinatie met slimme laadpalen een belangrijke schakel vormen in het toekomstbestendig maken van het elektriciteitsnetwerk. “We wekken steeds meer energie duurzaam op met zonnepanelen en windmolens. Die energie is niet gelijkmatig beschikbaar over de dag. Met slimme palen worden auto’s geladen op een moment dat er een overschot aan elektriciteit is en wordt het laden gestopt of leveren ze terug aan het stroomnet op het moment dat het aanbod minder is. Dat is nog eens efficiënt omgaan met energie.”

Lees ook: Hoe maak je van een parkeerplaats het best een slim laadstation?

Smart Charging en Vehicle to Grid

De gemeente gaat met allebei de laadtechnieken experimenteren. Met Smart Charging worden de laadsessies van elektrische voertuigen op afstand aangestuurd. Door op specifieke momenten langzamer of sneller te laden, zouden pieken in elektriciteitsvraag voorkomen worden en de beschikbare duurzame stroom beter worden verdeeld. Ook wordt er gesteld dat de laadsnelheid op het juiste moment wordt aangepast om de beschikbare netcapaciteit optimaal in te zetten, zonder dat de elektrische rijder daar last van heeft.

Met Vehicle to Grid moet duurzame stroom tijdelijk opgeslagen worden in de accu’s van elektrische auto’s. Op het moment dat er veel vraag naar stroom is, is het de bedoeling dat de opgeslagen stroom via de nieuwe laadpalen teruggegeven worden aan het elektriciteitsnet. De verwachting die de gemeente schetst is dat in de toekomst steeds meer elektrische auto’s van deze software worden voorzien.

Lees ook: Gemeente Den Haag wil af van waterstoftaxi’s in doelgroepenvervoer

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.